Hallo, Sinds 1,5 jaar werk ik als oproepkracht in de kinderopvang met een 0 uren contract. Helaas ben ik er een paar maanden uit geweest, omdat de organistatie toen geen invallers mocht inzetten (toen kreeg ik 3 maanden WW). Deze maand ben ik weer begonnen. Ik ben 20 mei uitgerekend en kan dus doorwerken tot eind april. Dan heb ik dus ongeveer 3 mnd gewerkt voor mijn zwangerschapsverlof in gaat. Kan ik ook een zwangerschapsuitkering krijgen als ik dus ervoor maar 3 maanden gewerkt hebt en daarvoor een aantal maanden niet? En worden deze maanden dat ik niet gewerkt heb, dan ook mee berekend in het gemiddelde? Want dan valt het gemiddelde natuurlijk veel lager uit.. Moet ik deze zwangerschapsuitkering zelf aanvragen? Bij de organisatie die de invallers inzet, weten ze nog niet dat ik zwanger ben. Alvast bedankt voor het antwoord!
Beste butterfly89, Ook op basis van een 0-uren contract heb je recht op zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO). Je bent verzekerd voor de WAZO wanneer je in dienst bent van een werkgever. Het maakt daarbij niet uit hoe lang je al gewerkt hebt bij deze werkgever. Je geeft aan er een paar maanden uit te zijn geweest en deze maand (februari) weer te zijn begonnen. Normaal gesproken kijkt UWV voor de berekening van de WAZO naar een periode van een jaar, die eindigt op de laatste van de voorlaatste maand of vier weken voorafgaand aan de eerste dag van je verlof. Vervolgens deelt UWV al het SV-loon dat je tijdens deze periode verdiende door 261. De uitkomst is je dagloon. Wat betekent dit voor jou? Je hebt korter dan een jaar tijdens het dienstverband van waaruit je met verlof gaat gewerkt. Je bent dus na het begin van de referteperiode in dienst gekomen. Dan telt UWV al het verdiende SV-loon vanaf februari tot en met 31 maart bij elkaar op en deelt dit door het aantal loondagen in deze periode. De uitkomst is je dagloon. Van dit dagloon ontvang jij 100% Wanneer je in dienst bent van een werkgever vraagt je werkgever voor jou het verlof aan. Dit kan de werkgever maximaal vier en minimaal twee weken vóór de ingangsdatum van je zwangerschapsverlof doen. Actuele informatie over het recht op een zwangerschapsuitkering bij een oproepcontract vind je hier (en tevens hoe het dagloon wordt berekend als je een werkgever hebt). Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare