Hoi, wij hebben de laatste tijd wat problemen met slapen gehad, onze dochter sliep slecht, vaak wakker, en veel huilen terwijl ze eerder als een blok sliep, van zeven s'avonds tot half 8 a 8 s'morgens en zelfs al een keer bij opa en oma tot half 9 ! Nu lijkt dat ritme helemaal verdwenen, ze slaapt s'nachts wel weer beter, wordt meestal teggen 22.00 uur even wakker voor een speentje, en om ongeveer drie uur s'nachts, dan krijgt ze wat drinken en slaapt dan wel weer verder, ze wordt nu s'morgens tussen half zes en zes wakker en wil dan helemaal niet meer slapen terwijl ze nog wel moe is. Ze gaat dan s'morgens na ongeveer een dik uur opgeweest te zijn dan al weer naar bed, soms probeer ik wat te rekken omdat we anders ze slecht uitkomen s'middags (dan wil ze ook niet meer slapen). Mijn vraag is dus hoe laat zijn jullie kindjes wakker s'morgens, en halen jullie ze dan direct uit bed, of zijn er methodes om ze aan te leren weer langer te slapen? groetjes henriette
Mirre wordt meestal tussen 6-7 wakker. Soms eerder, heel zelden later. Als ze eerder wakker wordt dan probeer ik haar meestal dmv borst weer in slaap te krijgen (tenzij ze staat te jumpen en echt wakker is). Soms lukt dat, soms niet. Mirre breng ik altijd (of ze nou om 5u wakker wordt of om 7u) tussen 11 en 13 naar bed ... brede marge en hangt gewoon af van haar humeur Ik denk dat je hooguit kunt proberen om je kindje met een fles weer onder zeil te krijgen. Andere methodes zijn 'gewoon' laten huilen. Ben ik geen voorstander van. Ik denk dat je het goed doet verder zo: go with the flow (maar lastig is het wel)
hey hoi, ja dat probeer ik ook tussen 11 en 13.00 maar soms lukt dat niet dan is ze zooooo jengelig, neem nou vanmorgen, om kwart voor zes stond ze al klaarwakker in bed te roepen, net nou papa en mamma pas om zeven uur hoefden op te staan, maar goed, geprobeerd om haar weer in slaap te krijgen maar nee hoor niets hielp. Dus maar verschoond en nog even mee genomen bij ons in bed, tot half zeven beetje gespeeld toen in de keuken en pap gegeten, het was kwart over zeven dat ze zo jengelig was en huilen en gapen ik heb haar weer in bed gelegd, mijn moeder kwam oppassen, dus ben benieuwd of ze nog weer in slaap gevallen is, zal zo even bellen! henriette
Voordeel: als dit in het weekend gebeurt, kun je zelf dus ook weer in bed kruipen Jouw meisje heeft gewoon, na kort wakker zijn, weer slaap nodig ... Ik denk dat je het beste gewoon het ritme van je kindje kunt volgen en accepteren dat het zo is. Is makkelijker dan proberen je kindje langer of beter te laten slapen (ervaringsdeskundige ). Maar wie weet ... heeft iemand hier de gouden tip :
Senna is wel jonger dan jullie kinderen, maar zij is iedere ochtend steevast om vijf uur wakker. Ik pak haar dan altijd bij me (uit ervaring weet ik dat ik haar in haar bed absoluut niet meer in slaap krijg) en dan tukt ze nog wel door tot zes uur, kwart over zes. Een heel enkele keer tukt ze door tot zeven uur maar dat is het dan ook wel. Ik laat het maar zo. Ik sta om kwart voor zeven op met haar (het half uurtje dat ze wakker is in bed speelt ze met haar beer en luistert ze naar haar muziekdoosje) dan gaan we douchen en na haar fles en nadat ik gekolfd heb, gaat ze rond half negen weer naar bed. Soms voor drie kwartier en soms voor anderhalf uur. Het is inderdaad 'go with the flow'. Ik stel me niet meer in op haar slaaptijden want dat wisselt toch met de dag. Ik zorg er wel altijd voor dat ze 's middags een beetje uitkomt met haar slaapjes, anders heb ik om zes uur een meisje dat op is, alleen maar huilt en niets wil eten.
Ik heb eigenlijk altijd al dean moeten wakker maken omdat IK het te laat vond worden en zijn ritme in de war gooide (en geloof me als die ind e war is krijg je hier problemen nu niet meer zo maar toen ie kleiner was wel erger) ik doe alles heel de dag door op hetzelfde ritme en zorg voor veel rust (ik ben heel de dag thuis) dat vind ik echt enorm schelen vooral als ze nog ONDER een jaar oud zijn. Ik paste ook altijd mijn leven op zijn schema aan bij nummer 2 word dat wat moeilijker omdat ik wel gewoon thuis werk maar als dat neit goed lukt stop ik gewoon met werken, ik merk hoe beter het overdag loopt des te beter het snachts vaak loopt.. (das tenminste hier zo) maar ben ook gewoon een laat maar even huilen mama, doet ie nu nooit in het begin wat getest en gekeken maar ik herken precies de huiltjes dus na een paar nachten was het helemaal over hier...
Ik heb geluk met de kleine; ze slaapt vanaf ongeveer 19u tot 7.30 / 8u...helemaal prima dus! Overdag heeft ze nooit superveel geslapen; nu vaak 'sochtends nog 1,5 uur en 's middags een uurtje (soms slaat ze deze over maar dan is ze wel erg moe)
Hoi, Mijn kleintje is nu 6 maanden Ze is momenteel ook aan het rommelen met haar slaapjes. Tot vorige week was het : 9.00 wakker flesje 11.00 uurtje slapen om 12.00 fruithap en om 13.00 flesje 14.00 slapen tot 16.30 17.00 groente en toetjes 18.00 slapen tot 21.00 en dan papfles en de nacht in. Als ze weleens eerder dan 9.00 wakker werd dan liet ik haar gewoon liggen en dan sliep ze verder nu komt ze om 7.00 soms zelf om half 7 of half 8 ik geef er dan maar even een flesje van 100 dan slaapt ze weer een uurtje of anderhalf en ik leg haar nu s' avonds al om half acht op bed want 21.00 redt ze nu niet meer en als ze dat wel doet dan wordt ze toch nog zo vroeg wakker. weet ook niet of dit een sprongetje is ze is momenteel 26 wkn ( maar wel 6 wkn te vroeg geboren ) Heeft iemand hier ervaring mee? Is dit slaap gedrag tijdelijk Ik vindt het wel lastig ik probeer nu alles te rekken omdat ik het niet vindt kloppen als ze tussen 3 en 4 al aan de groente moet.
Oh Jette, zo herkenbaar. Ons meisje (vandaag al weer 13 maanden) heeft nog maar heel weinig nachten een klokje rond geslapen, dus ik ben niet anders gewend, ik kan niet eens meer zonder die gebroken nachten . Als ze namelijk doorslaapt luister ik de hele tijd of ik haar nog wel hoor Gisternacht bijv. voor het eerst sinds tijden van 19.00-7.00 uur, maar vannacht weer de hele nacht spoken en wakker om 6.00 uur. Heel vrolijk hoor, gelukkig. Hier lijkt het iedere keer wat anders: dan een te drukke dag geweest, dan weer een dag kdv, zware verkoudheid, sprong, dan weer kiezen (nu dus ) etc. Ik doe iedere keer wat anders: de ene keer komt ze in bed, de andere keer laat ik haar jengelen (niet huilen!) en weer een andere keer gaan we naar beneden. En tja, nu ligt mevrouw alweer 3 uur te tukken. Voor mij niet verkeerd, want ik werk 1 dag per week thuis, dus kan heel veel doen . Tip: go with the flow! Zij geeft het denk ik toch aan en over een week kan het weer anders zijn.
Hey Jette... hier ook nog altijd hetzelfde probleem.... Nicky gaat rond 19 uur half 8 naar bed en is vaak rond 5,6 of 7 uur wakker... verschilt heel erg....ik geef haar dan soms een klein flesje halfvolle melk....(ong 90 cc) en vaak slaapt ze dan weer tot een uurtje of 8/9.....
hey loesie, dat heb ik ook al geprobeerd maar in bed schijnt ze geen melkfles te willen, wel gewoon drinken, maar niet om zes uur dan wil ze er gewoon uit! ach ja BrB je hebt gelijk je moet gewoon hun ritme volgen, ben allang blij dat ze niet meer elke twee uur huilend wakker wordt, dan ga ik op bed liggen met het idee wanneer ze weer wakker wordt, op de ene of andere manier krijg je dan zelf ook niet je slaap. Nu gaat dat beter. Ik herken mezelf in jou, elke keer is het weer wat anders, sprongetje, tanden, ziek zijn, dan ineens weer een nacht doorslapen, waar is dat mooie ritme gebleven van de eerste periode?! Ach die glimlach s'morgens om half zes maakt veel goed! henriette
Esmee gaat savonds om 19.00 naar bed en word tussen 8 en 8.30 wakker. smorgens slaapt ze al heel lang niet meer en meestal gaat ze tussen 12.30 en 13.00 weer naar bed en dan slaapt ze ander half uur, en als ik geluk heb 2 uurtjes.
Hier ook een slechte slaper. Louiza wordt steeds rond half 6 wakker en dan wil ze er echt uit, ze staat dan al te springen in haar bed. Ze gaat slapen tussen 18 en 19u. Ook als ze later gaat slapen, wordt ze steeds rond die tijd wakker. Ze spookt veel 's nachts, is vaak wakker en gemiddeld drinkt ze nog eenmaal ook rond een uur of 2-3 's nachts. Rond 7u - half 8 is ze dan meestal wel weer moe en slaapt ze nog een half uurtje. En dan 's middags nog een slaapje van een half uur. Hier is het grote nadeel dat we in een klein appartementje wonen met één slaapkamer, dus we slapen alledrie samen. Wat volgens mij niet echt bevorderlijk is voor haar slaap... en voor mijn slaap want ik word wakker van het minste geluid. Hier dus ook elke nacht een gebroken nacht. Helaas heb ik geen tips voor je, ik ben ook geen voorstander van laten huilen, hier werkt laten huilen dus écht niet. Ik ga ervan uit dat Louiza genoeg heeft aan die korte slaap, ze is meestal een erg vrolijk kind. Ik zou dus zeker niet dwingen om haar meer te doen slapen. Ik denk dat als ze echt moe zou zijn dan zou ze wel meer of vaker slapen...
Wij boffen echt met Dano qua wakker worden. Hij wordt tussen 8:45 en 9:30 wakker Ideaal! Vooral omdat we met Hem best veel te kampen hebben gehad met snachts wakker worden totdat hij 15 maanden was 4 a 5 keer per nacht. Nu komt hij rond 23u a 23:30 nog een keer voor een flesje gewone melk. maar hij slaapt echt uit. Dat kan ook met ons werk want wij hoeven pas later te beginnen. Ik denk soms weleens van jeetje is dat niet laat, maarja na zijn flesje savonds ligt hij soms nog best even wakker. niet huilen hoor maar gewoon kletsen. en sochtends roept hij ons ook niet. zit gewoon te spelen in zijn bedje
Hier varieert het nogal. Altijd rond 20.15 u/20.30 u in bed en meteen slapen zonder morren. Wakker worden tussen 6.30 u en 8.00 u. De ene nacht zonder een kick te geven, de andere nacht heel onrustig slapen, af en toe een schreeuw in zijn slaap, jengelen in zijn slaap, verkeerd liggen in bed etc. Zodat we soms voor ons gevoel de halve nacht hebben wakker gelegen van zijn kabaal. Ik ben dan ook chronisch moe voor mijn gevoel *gaapt*. Overdag tussen 12.30 u en 13.00 u naar bed en meestal slaapt hij 2,5 u. Soms wat korter.
Hier is het al maanden rond 6 uur dat ze wakker wordt. En dan gaat ze pas weer slapen rnod half 12 tot een uur of 2/half 3, dat is ook al maanden zo. Sja wat doe je er aan, weinig denk ik.
Zijn jullie ook zo jaloers op die mensen met kid's die zo riant uitslapen?!?!?! Ik wel in elk geval... haha
hoiii, ook wij hebben nooit geen problemen gehad met slapen! we leggen haar rond 19.30 in bed en om 9.00 halen we haar er weer uit. Ook overdag slaapt ze nog 2 keer. wij moeten haar inderdaad ook vaak eerder wakker maken omdat anders haar hele ritme in de war komt. onze dagen ziet er namelijk bijna altijd hetzelfde uit en onze dochter lijkt ook te weten dat ze naar het boekje lezen naar bed gaat. boekje is uit en haar duimpje gaat in haar mond volgens mij heeft dit wel van invloed op haar slaapritme, alles is erg voorspel en ik denk dat dit veel rust geeft. verder halen we haar ook niet uit bed als ze eens wat eerder wakker wordt. zo heeft ze ook goed geleerd om zichzelf in bed te vermaken en ze valt vaak daarna ook zelf weer in slaap. groetjes joyce