Ik denk dat veel mensen niet weten, dat een kind veel kost. Met het tweede ben ik het eens met je. Besteed dan die 80 miljoen per jaar aan budgetbegeleiding. Niet alleen voor jonge gezinnen, maar voor alle mensen, die problemen hebben met financieel rondkomen. Give a man a fish, and you feed him for a day. Teach a man to fish, and you feed him for a lifetime.
Op tv vertelde de initiatiefneemster: "We willen mensen die twijfelen om de stap te zetten naar wel of geen kind met dit geld een extra zetje geven om ze op deze manier toch over te kunnen halen om voor een kind te kiezen " Dat is wat ze zei. En dat vind ik dus echt not done. Wat ik al.zei: als je al 1000 euro nodig hebt moet je je afvragen of je een kind wel kunt betalen. 1000 euro is peanuts man.
Om meer vrouwen aan het werk te krijgen. Meer werken is meer welvaart, belastingen, uitgaven... Je ziet duidelijk het verschil met België. In België is kinderopvang veel goedkoper, en zijn er veel meer vrouwen aan het werk. Gevolg: Hier heeft de crisis veel minder hard toegeslagen dan in Nederland.
Naar mijn idee had het met de crisis meer te maken van verschil in politieke aanpak. En natuurlijk heb je meer geld om uit te geven als je beiden werkt, maar je zorgt er wel voor dat de hele samenleving zich in heeft gesteld op de portemonnee van tweeverdieners (denk aan huizen kopen etc.). Als er geld vrijkomt in het kader van gezinnen wordt er altijd meteen geroepen: Stop het maar in de kinderopvang. Blijkbaar is/wordt het de standaard dat je als vrouw moet werken. Ik denk dan zorg dat iedereen een keuze houdt in wel/niet werken, want ik vind het bijvoorbeeld erg waardevol om zelf voor mijn gezin te zorgen (financieel kunnen wij dat gelukkig ook nog steeds doen en zijn we daarin niet afhankelijk van de overheid). Maar ik zou het bijvoorbeeld dan een eerlijker systeem vinden als elk gezin een bepaald bedrag van de overheid krijgt en dan zelf mag weten wat ze er mee mogen doen. Blijf je de eerste 4 jaar (of langer) thuis om voor je gezin te zorgen of stop je het in kinderopvang. Want je pompt hetzelfde geld in de maatschappij, maar ieder gezin heeft er dan plezier van. Daarnaast betaal ik de peuterspeelzaal volledig zelf en ik vind dat echt helemaal niet erg maar ik hoor ook om mij heen dat het gewoon te duur is voor veel gezinnen. Wat ik hiermee wil zeggen dat het hier in Nederland toch niet mag draaien om de gezinnen waarvan beide ouders aan het werk zijn, want je zet toch een heleboel mensen buiten die maatschappij dan... Dus mijn conclusie is dat er een eerlijker belastingstelsel moet komen, want dan belast je iedereen op dezelfde manier wat nu dus niet gebeurd.