Thnx voor de tip! heb 't wel staan maar gebruiken al zoveel middeltjes dat ik t eigenlijk dicht heb gelaten! Maar ga t toch eens proberen! Heeft ze ook zoveel pijn bij het drukken? Heb ook wel eens gelezen dat ze een druppeltje olijfolie in de fles doen..?
@salima, gefeliciteerd! @bellabella, ik hoop dat het gaat beginnen vanavond! Zou wel erg speciaal zijn als je dezelfde vk hebt als bij de bevalling van je dochtertje! @eva, wat ligt ze heerlijk lief te slapen!! ik heb niet zoveel last gehad van naweeen. Af en toe wel een soort 'menstruatiepijn' (zijn dat naweeën?) maar het valt heel erg mee!
@ Beebje, hoe ziet jullie fles schema eruit als ik vragen mag? Dat doet hij erg netjes van 10 tot 5! Hier zitten we op ongeveer 6 voedingen per dag soms 7! @ hier gaat het nog steeds lekker, al heeft mijn kleine meis ook last van krampjes ga eventjes niks geven de darmpjes moeten even tijd hebben om te werken ! Al heb ik vanavond haar wel een handje geholpen door de temp in haar kontje te doen toen was het zo gepiept!@ flesvraag welke speen gebruiken jullie, voor jullie kleintjes?
@ Beebje, hoe ziet jullie fles schema eruit als ik vragen mag? Dat doet hij erg netjes van 10 tot 5! Hier zitten we op ongeveer 6 voedingen per dag soms 7! @ hier gaat het nog steeds lekker, al heeft mijn kleine meis ook last van krampjes ga eventjes niks geven de darmpjes moeten even tijd hebben om te werken ! Al heb ik vanavond haar wel een handje geholpen door de temp in haar kontje te doen toen was het zo gepiept!@ flesvraag welke speen gebruiken jullie, voor jullie kleintjes?
@beebje2012 ja is gewoon zielig soms om te zien.. en vooral voor zo kleintje kan het erg vervelend zijn.. ik ga venkelthee morgen proberen en dan maar hopen dat ze ff goed kan poepen. en als dat niet helpt krijgt ze lacseer middeltje van de huisarts dan moesten we ff langs komen. maar hoop niet zover te komen..
@ nieuwe mamas: gefeliciteerd!! Geniet ervan! @ Jel123: Wat knap dat je zo dapper doorgaat met aanleggen en borstvoeding geven! Jouw verhaal is heel herkenbaar voor mij. Bij mij lukte het aanleggen / aanhappen ook niet goed. In het ziekenhuis is hier direct na de geboorte van S. geen aandacht aan besteed en eenmaal thuis lukte het aanleggen dus ook niet goed. Uiteindelijk kreeg ik last van hele pijnlijke geïrriteerde tepels en tepelkloven (ondanks het gebruik van een tepelhoedje) en spoot het bloed er zo uit. Het aanleggen deed zon pijn dat ik alleen nog maar huilend (poging tot) borstvoeding kon geven. Ik werd er echt doodongelukkig van en voelde me erg machteloos omdat het niet lukte Uiteindelijk besloten om niet meer aan te leggen maar te gaan kolven en dit in een flesje aan S. te geven. Nu doe ik dit zon 2 weken en het gaat wel goed. Ik voel me alleen net zon melkkoe omdat ik 6 of 7 keer per dag moet kolven. En het kost erg veel tijd (eerst kolven, daarna het flesje geven om vervolgens alles weer grondig af te wassen). Sinds een paar dagen merk ik dat mijn melkproductie wat terugloopt en zal waarschijnlijk kunstvoeding moeten gaan bijgeven. Ik hoop echt dat bij jou het aanleggen beter zal gaan en dat je uiteindelijk volledig pijnloos je kindje borstvoeding kan geven! @ Eva: Wat een mooi meisje heb je! Ik heb alleen de eerste paar dagen na de bevalling last gehad van naweeën. Wel heb ik nog steeds een beetje een beurs gevoel van onder. Vooral als ik een stuk loop of lang zit dan voelt het nog wel gekneusd of zwaar aan. Ik merk dat mijn bekkenbodemspier nog erg slap is helaas echt een rotgevoel. @ Bellabella: Hopelijk is het afgelopen nacht begonnen! En anders succes met de allerlaatste loodjes! @ Leontine en Annet: ik gebruik de fles van dr. Browns met de speen voor de eerste fase. S. heeft nl. de neiging om erg gulzig te drinken en de Avent- en Difrax spenen gingen veel te hard voor hem. Nu drinkt hij gewoon rustig en krijgt niet (te veel) lucht binnen. @ Voor degene die kunstvoeding gebruiken: welk merk gebruiken jullie? Ik zal waarschijnlijk kunstvoeding moeten gaan bijgeven omdat mijn melkproductie terugloopt en zag dat Nutrilon Omnea helpt tegen darmkrampjes. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik heb vanmiddag een afspraak op het CB dus zal het daar ook even vragen, maar ben wel benieuwd naar ervaringen
Niqi, wij hebben de Friso standaard en die bevalt eigenlijk best goed. Ja, dat uitkoken en droogmaken is idd een werkje maar ach, over zes weken mag het i de vaatwasser.
Bellebella, tegen de zwaartekracht in voeden heb ik ook al gedaan inderdaad! Maar inmiddels lijkt het alsof j. er wel wat beter mee om kan gaan. Dus nu voed ik gewoon zitten of liggend op zij(snachts). Als er een sterke tsr komt laat hij vaak zelf los en laat ik het erge er even uit spuiten. Maar soms blijft hij gewoon zitten en is hij echt heel geconcentreerd flinke slokken aan het nemen. Ik moedig hem dan altijd aan dat hij het goed doet en rustig moet blijven. Gek genoeg helpt dat, al verstaat hij er geen snars van natuurlijk. Ik ga volgende week beginnen met kolven en flesje aanleren. Hoop dat jij ook gauw zal bevallen! jel123, ik voed meestal zittend. Overal. Ik kan het zelfs staand met 1 hand. Gister met de andere hand een broodje kaas gemaakt ondertussen We douchen ook veel samen en dan leg ik hem soms ook aan. Vind hij lekker, drinken en de warme straal op zijn ruggetje. Bij mij ging het allemaal erg vanzelf, met aanleggen heeft de kraamhulp een beetje geholpen, met hoe ik mijn armen moest houden. Heb je al eens op deze website gekeken: Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Kraamtijd - Borstvoedingshoudingen Ik voed meestal in de madonnahouding. Als hij wat groter is en kan zitten lijkt mij die zittende houding ook wel handig trouwens! Wat ik trouwens ook vaak doe is een kussen op half op mijn benen leggen en hem daar beetje op leggen in de madonnahouding. Zijn hoofd steunt dan daarop, maar weet niet of dat ook lukt met grotere borsten. Ik heb kleine, al vind ik ze nu met bv eindelijk eens wat groter Succes Jel, hoop dat het straks helemaal lekker vanzelf gaat. Hier vannacht trouwens een keurige relaxte nacht! Half 12 laatste voeding, 12 uur in zijn bedje gelegd. 3 uur kwam hij pas weer! Heb hem toen ook weer wakker in zijn bedje gelegd, en wonder boven wonder sliep hij gewoon makkelijk in! Daarna half 5 weer, half 7. En vanaf toen werd hij een beetje onrustig. Dus steeds een uurtje geslapen en weer wakker tot een uur of half 9. Daarna gedoucht en schone kleertjes aan, even geslapen, weer gevoed. En nu ligt meneer al weer even te slapen. Fijn als de dagen zo gaan Aan zo'n dag moet ik maar denken als het eens een dag minder gaat En nog even over flesjes/kolven. Ik las al over de medela calma, zijn jullie ervaringen daar goed mee? Ik wil graag een flesje die enigzins overeenkomt met een borst. Twijfel beetje tussen de breastflow en de medela calma. En welke kolf gebruiken jullie? Als ik de medela calma fles aanschaf is het misschien wel handig dat ik ook een kolf van dat merk koop? Ik wil gewoon een handkolf gebruiken, omdat ik toch niet heel veel ga kolven.
wij gebruiken nutrilon standaard 1. vanochtend wijkverpleegkundige geweest ze is nu 3720 gram dus lekker gegroeit!
@Eva mooie meid heb je! Ligt er zo vredig bij. @Jel Respect hoor, zo lang zou ik het nooit volhouden. @Libra Ik had eerst een Medela symfony gehuurd (kan je 2 tegelijk doen). Nu heb ik de Medela Swing gekocht. Daar kan je maar 1 borst mee doen. Ik heb het idee dat ie ook wat minder krachtig is. Maar omdat ik in principe maar voor 2 dagen werken straks zou gaan kolven, zou deze voldoende zijn kwa motor. Bij de set van de Medela Swing zat ook een flesje met de calma speen erbij. Ik heb ook een nuby-flesje .... verder geen vergelijking. Het lijkt dat ze met de calma meer moeten trekken/zuigen. Het nuby flesje lijkt alleen kwa vorm meer op een borst ... maar het is daar alleen zuigen net als een gewone fles. @update borstvoeding hier gisteren avond 60 cc gekolfde melk gegeven ... maar ze kon maa niet in slaap komen ... uiteindelijk toch wel voor een half uurtje ...tot 2 uur .... weer aan de borst, maar weer niet in slaap komen ... tot half 5 ... weer een voeding erin ... en toen tot 8:30 geslapen Vanochtend 2*20 minuten re en li borst ... uiteraard niet geslapen, en na 20 minuten was ze er weer ... huilen en krijsen .... toen heb ik er maar 30 cc kunstvoeding in gedaan. Daar heeft ze 1 uur op geslapen en was ze daarna nog 1/2 uur tevreden in haar box aan het rondkijken. Ik heb de lactatiekundige gebeld, ik weet het echt niet meer ... Spruw heeft ze niet, heb ik al gekeken. Temperatuur is ook goed. Gisteren wel 3 spuitluiers! (normaal 1 in de 2 dagen)
Wat balen Puschel Klinkt erg vermoeiend. Helpt het bij jou ook niet om iets te gaan doen met haar? Ben je al op stap geweest? Hier slaapt hij als een roosje als ik in het dorp wandel, en je bent er dan zelf ook even lekker uit en kan er dan weer wat makkelijker tegen aan. Wat ik trouwens ook wel eens doe als hij heel erg onrustig is en veel moet huilen is een pink in zijn mond, dan valt hij ook nog wel eens in slaap. Nou ja goed dat je een lactatiekundige hebt gebeld! Die kunnen je vast wel helpen. Hmm..Calma flesje klinkt mij dan wel beter icm bv. Ga het maar eens aanschaffen!
Jeetje, als ik zo die borstvoedingsperikelen hoor, ben ik bijna blij dat we toch maar voor de fles hebben gekozen. Hier gaat alles wel goed eigenlijk. Vandaag even naar de babydump geweest voor nog wat kleine dingetjes. En voor een draagdoek. Met Roan ging het prima in de auto. Nu weer lekker thuis. Eric heeft het schommelende wippertje in elkaar gezet en is nu op zoek naar batterijen. En we hebben eindelijk een andere kleur difraxfles kunnen scoren. Overal waar we kwamen, hadden ze alleen de roze, dus hebben we daar eentje van. Maar nu ook een rode en blauwe. Past toch beter bij een jongen he? Roan komt steeds zo om de drie uur en 's nachts soms wat langer. Al hij eerder begint te jammeren, nemen we hem even op de buik ofzo. Meestal slaapt hij gewoon verder.
he meiden hier even wat minder goed nieuws, nynke is sinds gister ochtend (nu in totaal 3x) met een boog gespugd (in de kraamweek ook 3x) helaas herken ik dit te erg en ben bang voor pylorus stenose dit is een vernauwing van de maag naar de darm. omdat nynke niet in levensgevaar is en verder nog genoeg voeding binnenhoud worden we niet direct door gestuurd de kinderarts erkend mijn angst onze oudste heeft dirt ook gehad en is geopereerd met 5 weken en ik wil en sta er op dat de kinderarts naar haar kijkt en dat er een echo word gemaakt zodat mijn gevoel word bevestigsd of (hopelijk) juist niet en dat haar maagje nog moet rekken en de hoeveelheid voeding niet aan kan. maandag half 3 was er nog een gaatje dus dan weet ik meer of dat ze nu niks meer binnenhoud maar dat verwacht ik niet! nou meiden dit moest ik even kwijt, zat er vandaag behoorlijk door heen de oudste is bij opa en oma want kon het even niet alleen. 3 kids ik voed haar om de 2a3 uur 60cc meer wil ze niet 1x 90 vanmorgen eerste voeding kwam met 40 cc alles er weer uit zqt er onder
@ fokje meid wat ontzettend rot nieuws zeg, hoop dat het maandag allemaal gaat meevallen met de kleine meid! @ puchel hoop dat de lactatiekundige wat meer verlichting brengt straks , maar meid het wordt straks vast beter, en anders kun je altijd overgaan op de fles! @ hier jeetje wat gaat het hier goed zeg, beginnen echt ons draai te vinden Fabienne is zo'n heerlijk lief meisje , en groeit goed ze weegt nu 4200 gram goed gegroeid dus ! @ kraamvisite komt het bij jullie al wat op gang ?
Hoi Annet, Wij geven om 8 's ochtends, 11 uur, 14 uur, 17 uur, 20 uur en 23 uur en dan weer om 5. Soms zijn we iets eerder en beginnen we met de fles om 7 uur 's ochtends! Maar nu proberen we om een flesje minder te geven en wat meer per fles! Dus nu geven we 6/7 120 maar gaan nu naar 5 150cc. En jullie?
Hier geven we de fles om 03.30 ( maar dat kan ook later zijn ) dan om 08.00 maar dat kan ook vroeger zijn , en rond 12.00 16.00, 20.00 en dan rond 24.00 of vroeger weer, we proberen er 4 uur tussen te laten zitten maar soms komt ze ook eerder en dan krijgt ze dus ook eerder! We houden het eerst even bij 120 cc en 4 schepjes over een week kijken of ze dan meer lust maar tot nu toe drinkt ze niet altijd haar flesje leeg! Gaat het nu goed met jullie kleine en zijn krampjes?
hier was onze man ook eigenlijk een augustus baby..(12.8 uitgerekend) Maar menner besloot op 22-7 maar te komen haha.. hij doet t overigens goed voor zn 3 weken te vroeg. Hij krijgt al 150cc.. en groeit als kool.
@fokje Oh meid, wat naar dat de kleine er zo'n last. Van heeft. Kan me voorstellen dat je super alert bent. Fijn dat ze er maandag naar kijken en idd aandringen op alle onderzoeken. Ik hoop wel dat je. Goed bericht krijgt en dat een op niet nodig is. Het beste voor jullie, ik duim dat het goed komt. @suzy Gefeliciteerd met Diego. Fijn dat hij zo goed groeit. @libra Als ze echt overstuur is werkt de pink helaas niet meer. Ook niet met infacol erop (vind ze lekker die oude snoepkont). @update hier Gisteren 2* 30cc kunstvoeding gegeven. Een keer 's ochtends en een keer met de laatste voeding (want ze was 's avonds na 1 uur aan de borst te hebben gehangen nog steeds aan het zoeken en krijsen. Dat werkte prima. Lactatiekundige nog niet gesproken, waarschijnlijk einde vd middag. Gisteren Na Jes basketbal gewogen. Blijkt ze al stiekem 50 gr boven haar geboortegewicht te zitten. Mama blij ... want nu weten wij iig dat zij goed groeit op de bv. En als ik dan af en toe wat móet bijvoeden, daa4 kan ik dan wel mee leven. @waarschuwing hema badthermometer Wij ons maar verbazen waarom Nicole haar basketbal niet lekker vind. Iedere keer huilen etc. Blijkt dat ding niet goed te meten! Water is 5 (!!!) Warmer. Gisteren met 2 koortsthermometers gemeten. Ik vind het echt schandalig. Heeft die arme scheet een paar keer in te heet water gedobberd. Gisteren wel op 37graden ... en mevrouw (ons het heerlijk. Ok, het afdrogen en aankleden is nog steeds een ramp Is dat bij jullie ook zo?
Fokje wat naar zeg! Zo zielig als ze zo'n last ergens van hebben. Ik hoop toch dat het mee zal vallen Suzy, gefeliciteerd!! Puschel, fijn dat de kv erbij haar wat rustiger maakt. Prima oplossing toch? Combineren kan geen kwaad lijkt mij. Ben benieuwd wat je lactatiekundige aanraad. @badthermometer, wat een rotding! Maar is het echt nodig om een thermometer te gebruiken? Ik heb het nog geen 1x gebruikt. Ik voel gewoon met mijn handen of ik het water lekker vind voor in zijn badje. Met douchen doucht hij toch ook gewoon met de watertemp mee wat ik lekker vind Mijn kraamhulp zei dat wat je zelf lekker vind de baby vaak ook een lekker temperatuurtje vind. Nou ja tenzij je 45 graden lekker vind Maar ik douche meestal met ongeveer 38 graden denk ik. Uitkleden, afdrogen, aankleden is hier ook niet altijd favoriet hoor. Alleen toen het zo warm was vond hij het wel lekker in zijn blootje liggen Maar na het afdrogen smeer ik hem altijd in met babyolie van weleda, en daar ontspant hij dan weer helemaal van. Maar met kleertjes aantrekken is het weer jammeren. (maarja het is ook zo'n gepriegel die mouwtjes, en ik ben er nog niet echt heel handig in ) Hier weer een goeie nacht! Wel vaak wakker maar met een ritme. Zijn eerste rukje slaapt hij altijd 3 uur. Gister 24 uur gaan slapen, toen weer 3 uur wakker, toen half 6, en een uurtje geleden half 8 weer. Nu slaapt hij nog even lekker met mijn vriend in bed. Alle keren heb ik hem weer terug in zijn wiegje gelegd, en dat ging! Heb heerlijk geslapen, en ben weer eens tegen vriendlief aangekropen Ik geef snachts trouwens 1 borst, en 2 voedingen na elkaar dezelfde borst.