@ Chantal, hai meid, welkom. Ik zou ook mee willen doen met mvm, maar ik weet niet of het mag ivm een bloedtransfusie. Weet jij dat? En ja mijn temp is nu telkens rond de 37,2, niet bizar hoog, maar hoog genoeg. Stop nu maar met tempen trouwens, 't zegt niets meer. Je testen zijn mooi donker en ik heb me toch ook pijnlijke steken gehad in de zwangerschappen van mijn zoon en dochter*. En bang ja.. dat zal hier nog wel even blijven! Hoe bedoel je syndroom van down speelt pas vanaf je 40? Dat is niet waar, er is altijd een kans dat er een spontane mutatie tijdens de bevruchting plaatsvindt waardoor sommige of alle chromosomen 21 3x in de zygote komen. Alleen stijgt de kans na 40 jaar aanzienlijk omdat de eicellen dan van slechtere kwaliteit zijn. Er kan altijd wat misgaan tijdens de bevruchting of ontwikkeling.. vaak heb je daar geen invloed op (naast slikken foliumzuur/B12). @ Katie, lage rugpijn zegt mij niks, hopelijk is het onschuldig meid. @ Linda, het zal nog wel een hele tijd spannend zijn voor jou.. maar je klinkt optimistich, petje af daarvoor. Hier werden de afwijkingen van mijn dochter* gezien tijdens de 20 weken echo, dus tot die tijd vind ik het zeker erg eng.. zo bizar dat bij jullie de 20 weken echo's er goed uitzagen. Hopelijk mag dit kindje gewoon met zeer beperkte kenmerken ter wereld komen en bij jullie blijven! @ Rossi85, hier ook krampjes en steekjes, het worden nu steeds meer steekjes.. bij mijn miskraam had ik dat juist niet.. Ik verf mijn haar gewoon hoor. Zou niet weten waarom dat niet zou mogen. Zolang je maar niet de waterstofperoxide uitgebreid gaat snuiven Mijn dochter* had ook maar 1 nier.. maar die deed helemaal niks.. gelukkig werkt die van jou naar behoren. Heb je een bekkennier of een linker of rechternier? (nieuwsgierig sorry) Krijg je dan ook een GUO? @ wondertjenr2, Welkom! En gefeliciteerd. Wat leuk dat je van je dochter ook in december was uitgerekend, hier ook zo'n december mama En hier gaat het steeds meer doordringen, dat komt wel met al die klachten Heb jij ook moeite met naar de wc gaan? Wat een gaaf t-shirt, waar heb je die vandaan? Toen ik zwanger was van mijn dochter* heb ik mijn zoon ook een t-shirt aangedaan "STOER!! ik word een grote broer" mijn vader zag het niet eens Ik kijk toch stiekem wel een beetje uit naar de ischias en BI straks ook al hoop ik dat het mee zal vallen. Bij mijn 2e zwangerschap viel de BI mee in vergelijking bij mijn 1e zwangerschap. O ja die pregnancy app had ik op de iPad toen ik zwanger was van mijn dochter*.. inmiddels weet ik het allemaal wel Ik heb het verzoek ingediend om de topictitel aan te laten passen het wordt 1-15 december 2012 mama's..
Zelfde geldt ook voor trisomie 13 en 18 trouwens. Dat vanaf je 31e heb ik nog nooit gehoord of gelezen en heb me toch flink verdiept in chromosoomafwijkingen.
Ik wilde ook niet zeggen dat je er daarvoor geen kans voor had, die leeftijd klonk me gewoon nieuw in de oren. maar is missch idd anders als je iemand met dowm in de fam hebt
Toch is down syndroom (trisomie 21) vaker een spontane mutatie bij de bevruchting dan dat het door dragerschap bijv ontstaat.
Nou dan ga ik er maar vanuit dat het er gewoon een beetje bij hoort, en niet iedereen er dus last van heeft..Ik wel in dit geval, heb net even een uurtje gelegen, en nu gaat het wel weer iets.. Nogmaals bedankt! Super lief van je!
Ik wil de risico niet nemen om een kindje te krijgen na mijn 30ste <30 jaar <1 op 1000 30 jaar 1 op 910 31 jaar 1 op 800 32 jaar 1 op 685 33 jaar 1 op 575 34 jaar 1 op 475 35 jaar 1 op 385 36 jaar 1 op 310 37 jaar 1 op 245 38 jaar 1 op 190 39 jaar 1 op 150 40 jaar 1 op 115 41 jaar 1 op 85 42 jaar 1 op 65 43 jaar 1 op 50 44 jaar 1 op 40 45 jaar 1 op 30 Ik weet hoe zwaar het was om een kindje op te voeden met down,zorgenkindjes Ze blijven de rest van hun leven steken in de peuter/kleutertijd Wel onbezorgd en hebben geen verantwoordelijkheden (mijn zusje in iedergeval niet) maar toch zou ik het niet kunnen....
@ Daylinn. Ik snap je wel hoor, maar ik ben bv nu 30 en ik had graag jaren eerder begonnen met kinderen, helaas loopt het leven meestal niet zoals je hoopt als je nog jong bent.
Ik begrijp het ook wel, maar denk dat ik er anders tegenaan kijk. Nadat wij moesten beslissen over het leven van onze dochter. Maar je weet dat downsyndroom in zoveel gradaties bestaat, als je een mozaiëk trisomie hebt (in 30% van de gevallen geloof ik?) dat de klachten heel wat minder heftig zijn. Daarnaast kan je met downsyndroom veelal nog een leven leiden. Maar ik begrijp heel goed dat je het niet zou kunnen, het is niet niets tenslotte. We wensen allemaal een gezond kindje, ik heb alleen heel vaak gedacht: had mijn kind maar down ipv het syndroom wat zij had, wat niet met het leven verenigbaar was. Dan had ik haar nog bij me kunnen houden. Maar je snapt dat ik gekleurd ben door mijn ervaringen
Ik begrijp jullie natuurlijk ook heel goed Liever down dan... Het had allemaal niet mogen gebeuren... Kindjes horen niet te lijden Maar PGD is het verwijderen van de gemuteerde embryo's toch? Dat is ook het risico niet nemen Geen enkele moeder kiest voor een ziek kind Ik heb dan "maar" te maken met mijn leeftijd,en pgd lijkt me verschikkelijk zwaar om mee te maken...
@ babyengel: oh misschien krijgen we dan deze keer een meisje ik heb vandaag ook nog een testje gedaan en ook zo'n superknaller. heerlijk is dat. ik zal zometeen mijn rijtje eens plaatsen @ wondertjenr2: welkom en gefeliciteerd. ja dan denk ik ook dat je ei wat eerder is geweest. dat onwerkelijke heb ik juist niet deze keer. bij mijn zoon heb ik dat heel lang gehad, zelfs toen ik al een flinke buik had voelde dat nog heel onwerkelijk. en deze keer voel ik me juist superzwanger. he bah BI, hopelijk heb je er deze keer minder last van. wat spannend, voor je vriend zijn 1e kindje. wat een leuke tekst voor het shirtje. spannend hoor. wij zijn de eerste zw-schap naar de ha gegaan en die zat ons heel appelig aan te kijken en vroeg wat we dan eigenlijk bij hem kwamen doen haha. vrijdag de vk gebeld en we kunnen op onze trouwdag terecht voor de termijnecho en 3 dagen later voor het intakegesprek @ danielle86: hoe is het vandaag? heb je nog bruinverlies gehad? @ anoniemass: die krampjes vind ik ook nog erg spannend. ze beginnen nu echt in mijn liezen te komen en door te trekken naar mijn benen, dus ik vertrouw er nu wel op dat het erbij hoort. wat lief dat je voor ons een kaarsje aansteekt. superleuk voor je zusje om al tante te gaan worden. heel bijzonder. wij gaan vanmiddag lekker naar de stad als straks de kleine wakker wordt. en daarna nog ff bij mijn schoonouders langs @ rossi85: ja joh ik ben echt een emotioneel wrak haha, ik zat vanmorgen bijna te huilen bij piet piraat haha. het moet echt niet gekker worden. jij bent ook lekker emo lees ik haha. wel superlief van je man @ chantal85: welkom en gefeliciteerd. wij wilden het hier ook al klein houden t/m 15 dec ivm teveel verschillende schrijvers dus kom anders gewoon lekker gezellig hier meekletsen. we zijn hier al lekker op dreef. spannende tijd voor je, ik geloof best dat je bang bent. hopelijk is dit een fijne plakker. jeetje een whiplash dat is niet niks. heb je er nog veel last van?mooie testen @ katie04: ff rustig aan doen dan. @ daylinn: daarom ben ik ook blij dat ik nog op mijn 30ste zwanger ben van de 2e. mijn achternichtje heeft syndroom van down. onze combinatietest in 2010 was wel goed, maar niet waanzinnig goed. kan van 1:412. dus dat vind ik wel weer spannend
PGD is er inderdaad voor. Maar bij ons geval is toch door het team goed gekeurd om eitjes met 1 mutatie terug te plaasten. En ja PGD is heel zwaar. Het ivf gedeelte is al zwaar genoeg maar het PGD stukje maakt het nog een heel stuk zwaarder. Om een voorbeeld te geven. Ik had in totaal na 3 puncties 37 bevruchte eicellen. Daarvan waren er dus maar 3 helemaal gezond en 1 had er 1 muntatie en daar ben ik nu zwanger van. Plus dat de wachttijden met PGD veel langer zijn. Maar wij zijn zoooooooo blij dat het bestaat!
Blinky kan je trouwens wel borstvoeding blijven geven ook al ben je zwanger? Top dat je het al zo lang vol houdt. Het is toch het mooiste en beste wat er is. Als je lichaam het toestaat om te geven. Mooie testen zeg! Ze veranderen goed van kleur
ja hoor dat kan. de meeste kindjes vinden wel de melk minder lekker of zelfs vies als je zwanger bent, maar onze zoon wordt helemaal wild als hij weet dat hij mag drinken haha. dan kijkt ie me na een tijdje drinken eens aan en dan zwaait ie met zijn handje langs zijn oor. net of hij wil zeggen: oh mama ik weet niet wat je hebt gedaan, maar het bevalt me wel haha
Ja idd Maar als er 3 gezond waren waarom werd het kindje met mutatie terug geplaatst dan? Als ik teveel vraag moet je het ook zeggen hoor!
Hallo Allemaal, En iedereen gefeliciteerd met jullie zwangerschappen!! Ik ben voor het eerst zwanger! Lekker spannend! Ben uitgeteld op 6 december. Ben hier nieuw op dit forum en wilde graag gezellig mee kletsen! Groetjes Luna
Zoooo terug van weekendje weg naar vrienden en volgens mij weer helemaal bijgelezen... Jeetje wat kletsen jullie dames veel hihi... Ik ben er daarom ook wel voor om Dec mama's voor de eerste helf van dec te doen anders wordt het zo onoverzichterlijk! Hierzo gaat het met de krampjes beter. Gisteren nog hele dag last gehad vandaag niet of nauwelijks!!! Yay, ben er een stuk geruster op. Ik ga morgen nog eens een test doen om te kijken of hij ook zo mooi gaat knallen als die van jou Blinky!!!