Sammie1, wij kregen ook 3 opties (omdat ik diabetes heb, en we al 2 mk hebben gehad) 1 was genetisch onderzoek van mij en man, 2 was vruchtwaterpunctie (net zoals jou sammie zijn we bang dat we toch bij die 1% zouden horen, plus dat we alleen afbreking van zwangerschap zouden overwegen als het totaal geen kans op overleven zou hebben) en de 3de optie die uitgebreide echo met 20 weken om te kijken of alles wel oke is of dat er iets is waar we rekening mee zullen moeten houden. We hebben gekozen voor eerste en derde onderzoeken.
Maar die uitgebreide echo krijgt iedereen dus hoor, die is standaard Je mag 'm idd weigeren. Wij doen die gewoon wel, idd om voorbereid te zijn als er dingen zijn waar direct na de bevalling iets mee moet. Collega van mij heeft op die echo ontdekt dat kindje een (lichte vorm van) hazenlip heeft, en zijn zodoende al voorbereid nu op wat komen gaat. Schrik je ook niet zo van het gezichtje van je kindje, als je weet dat daar iets niet goed mee is, (tante van mijn man heeft een zoon met een ernstige vorm van hazenlip en die is zich destijds bij de bevalling helemaal kapot geschrokken: heel naar ). Ik ben er niet zo bang voor: veel dingen zijn goed behandelbaar en heb dan toch wel de instelling: komt tijd, komt raad...
Hij is standaard maar word niet altijd vergoed, ligt eraan waar je hem laat doen. Mja wilde deze wel doen omdat het geen kwaad voor de kleine kan en de meeste andere onderzoeken wel.
Ja ik dacht al dat je zoiets bedoelde, maar wilde het zeker weten. De geslachtsbepaling laten wij al over 3,5 week doen dus dat speelt voor mij dan niet meer mee, maar wij willen wel laten checken op alles bij de 20 weken echo. Als het kindje geen kans heeft op overleven of bijv. binnen korte tijd zou overlijden na een lijdensweg (van zowel kind als ouders) dan zou ik zeer waarschijnlijk de zwangerschap laten afbreken. Dat geldt ook voor Pateus- en Edwardssyndroom en de kans daarop horen wij dinsdag bij de combinatietest. Het syndroom van Down is voor mij geen reden om de zwangerschap te stoppen. Mijn man dacht daar eerst anders over, maar ik heb hem uitgelegd dat iemand met dat syndroom gewoon 60/70 jaar kan worden en wie zijn wij dan om te zeggen dat dat geen leuk leven kan zijn? Dat is egoïstisch en ik wil niet vanuit egoïsme beslissen, bij mij draait het om het kindje en het kostbare leven wat is ontstaan. Maar een kindje wat binnen een jaar zal komen te overlijden en het ziekenhuis niet uit zal komen... dat is een verschrikking die ik het kindje echt wil besparen. Laten we hopen dat alles gewoon bij iedereen helemaal goed is!
Rozemarijke, inderdaad de echo mag je voor kiezen maar bij ons werden we er extra aan herinnerd omdat hij bij ons helemaal vergoed wordt vanwege voorgaande. En je wordt er wel op voorbereidt als je kindje er opeens anders uit blijkt te zien dan verwacht natuurlijk, dat lijkt me echt even schrikken dan als je het niet weet. En veel dingen zijn inderdaad gelukkig te behandelen in deze tijd. Nuage, is het dan al echt duidelijk te zien bij de kleine wat het is? Als dat zo is ga ik dat ook even vragen of dat mogelijk is, zou het toch leuk vinden om al eerder zeker te zijn van wat het geslacht is. En ik ben ook met je eens dat je met down syndroom ook gewoon oud en gelukkig kunt zijn hoor, maar dat als het inderdaad zo erg is als lijdensweg en zekere dood dat wij het de kleine en onszelf ook zouden willen besparen. Maar goed ik geloof heel erg in het positief denken, dus we gaan ervan uit dat alles goed is. En ik hoop voor alle dames hierzo.
Jazeker, bij veel echopraktijken kan het zelfs vanaf 14 weken al, maar dat vond ik wel erg vroeg. Dus voor de zekerheid ga ik met 15,5 week en dan kunnen ze het echt al zien. Wij gaan naar www.echocentrumamsterdam.nl
Als je gewoon je 20-wekenecho doet waar je VK naartoe verwijst, krijg je hem altijd vergoed. Als je de medische echo weigert en wel een pretecho doet, wordt dat uiteraard niet vergoedf. Maar de medische 20-wekenecho wordt ALTIJD vergoed: die zit in het basispakket.
Ok mooi om te weten Ik begin weer nesteldrang te krijgen. Ben van alles aan het verbouwen met zelfs wezen strijken :S Eng En ben weer tante geworden. Mijn stiefzus is vannacht bevallen. 3 weken te vroeg maar compleet in orde!
Blackie, wat geinig he dat je nu al nesteldrang kunt hebben. Ik stond op een ladder om op de kastjes schoon te maken en met een mes en doekje om onder de kastjes schoon te maken. Gefeliciteert trouwens, wat leuk dat je weer tante bent!! Zal vast ook wel kriebelen bij je om zo'n kleintje dan in je buurt te hebben terwijl je zwanger bent, ik heb dat al als ik kleintjes zie op straat.
Dat is dan bij ons niet het geval! Als je hem wel wilt kun je een afspraak maken. En hij wordt wel vergoed, ik dacht dat hij standaard in het basispakket zit? Bij OHRA teminste wel...
Dankjewel, maar was mijn 2de! Heb gelukkig al een gezonde zoon van 6jaar! Maandag gecurreteerd, is me allemaal wel meegevallen. op het emotionele na dan, ik bedenk me iedere x hoever ik zou zijn enz enz. nu ook weer, ff snel over het forum aan't neuzen en dan zie ik dit topic weer staan (waar ik ook eerst bij hoorde) en dan moet ik toch steeds even kijken..pffff moeilijk! Ik hoop dat we snel weer zwanger zijn! En jullie genieten er lekker van lees ik, heerlijk toch!!
Zooo, daar ben ik ook weer. De 20 weken echo word altijd vergoed hoor. Althans, naar mijn weten. De combi test niet, wel standaard vanaf 36 jaar. Wij hebben hier geen syndromen in de familie, dus wil geen combitest uitvoeren. Wij hebben dan ook geen reden daarvoor om het te doen. Nuage, hebben jullie de kans op een kindje met een syndroom? Blackie whahahaha, nesteldrang? Nu al?! Bij mijn vorige zwangerschap het enigste nesteldrang dat ik had was dat al uk's kleding gewassen moest zijn (met 34 weken) en dat de 'vluchttas' al met 30 weken gepakt moest zijn (kamer was al met 24 weken klaar en meeste aankopen waren al gedaan voor de 30 weken) Zo, op mijn werk weten ze ook dat ik zwanger ben. Niet van mijzelf maar van mijn collega. De hele zaak weet het inmiddels hoorde ik, nog voordat ik het zelf kon vertellen. Fijn he, met vrouwen werken:x Zowel mijn leidinggevende als ik waren not amused. En dat mijn collega aan wie ik het heb vertelt erover liegt dat ze het heeft vertelt vind ik helemaal belachelijk. Maar ja. Ik weet in ieder geval dat ik niks meer zeg over het privé leven. Tegen niemand. Jammer zeg, dat wanneer je iets zegt, en vraagt of het niet door wordt geluld, omdat je al zo weinig vertrouwen hebt (bloedingen) dat het tóch wordt gedaan. Ik baal flink. Er is zelfs gedreigd dat ik ontslagen ga worden! (Er is letterlijk gezegd als reactie op mijn zwangerschap "gefeliciteerd, maar wat jouw zwangerschap gevolgen heeft voor jouw contract is niet te overzien", kortom, ik word gewoon door mijn zwangerschap op straat gezet na afloop contract) Mijn collega is 1 week (vermoeddelijk, zij heeft nog steeds geen echo gehad) verder dan ik en toen ze daar achter kwamen zei mijn leiddinggevende ook al van nou, dat contract wordt ook niet verlengd. Maar zij is wel ziek geweest in de eerste periode van haar zwangerschap. Ik heb mij nooit ziekgemeld! Ach ja, idioot bedrijf. Hun verlies hoor. Zijn ze straks 2 cassiéres kwijt. Zal assistent leidinggevende die de nieuwelingen mogen inwerken blij mee zijn (not).
Hihi ik heb een erg sterke band met mijn andere nichtje die werd geboren toen ik mijn miskraam kreeg. Gelukkig wonen ze niet in de buurt pff dat zou wat zijn
Oh melanie, sorry, blijkbaar even niet opgelet Toch is het lastig of het nu je eerste tweede derde of nog verder is natuurlijk, ik had ook steeds dat ik dacht nu zou ik zover zijn, pas nu ik bij de 12 weken ben van deze kleine is dat een stuk minder. Ik weet trouwens niet of we het wel allemaal over dezelfde echo hebben, want je hebt de 20 wken echo geloof ik maar ook nog een uitgebreide met extra controles van de organen en alles wat ze zouden kunnen zien. Maar goed, iedereen is het eens over dat ze het belangrijk vinden dat die echo gedaan wordt om goed te controleren of alles goed zit met de kleine. Hierzo weten al steeds meer mensen ervan, zijn gisteren de tante van m'n man tegen gekomen op tweedehands (baby)beurs bij haar in de buurt en ze vond het leuk, en gisteren ook m'n oma verteld die was ook enthousiast dat ze dit jaar 2 achterkleinkinderen erbij zal krijgen, en dus 3 keer overoma zal zijn. (m'n neef en z'n vrouw zijn ook zwanger, van een meid trouwens) Morgen gaan we na het zh naar me schoonouders daar zal andere oma ook zijn, en dus zeggen we het haar morgen. En van daaruit en gisteren mijn oma komt iedereen het verder wel te horen.
Het is alweer even geleden. Hier mijn buikje bij 11 weken. Weet iemand van jullie eigenlijk hoe hoog de baarmoeder nu zit???
Met 11 weken schijn je het te voelen. Ga op je rug liggen en druk net boven je schaambod. Dan voel je het. Geen zorgen als je het nog niet voelt hoor. Bij mijn eerste voelde ik het later. Weet niet meer wanneer. Mooie buikjes dames!
Laupio zie ik het goed dat je al een positiebroek aan hebt? Hier zitten sommige broeken ook niet lekker meer.
Ik was 12 weken en hij zat nog onder m'n schaambeen. De VK ging met de doptone opzoek naar het hartje maar hij zat nog te diep daarvoor. (voelen kan je het dan ook niet zei ze) Het verschilt dus per persoon Het is wel m'n eerste zwangerschap.