Ik weet niet of een kloppend hartje de miskraam risico afneemt, denk het niet. Maar het is wel gerustellend vooral omdat je te horen krijgt dat het tot nu toe goed gaat. 1e echo heb ik gehad, hartje gezien en gehoord. 16 maart gaan we voor een 2e echo. Ik heb trouwens vanmezelf al een (welzijns)buikje haha Ben benieuwd naar jou eerste buikfoto.
Ja, als het hartje klopt, neemt het risico op een miskraam af. Neemt af, wat dus wil zeggen dat er een risico blijft, maar dat die kleiner is dan daarvoor. Ook wel logisch: hoe eerder in de zwangerschap, hoe meer er mis gaat, hoe later, hoe minder er mis gaat. Gemiddelde kans op een miskraam is 10%, als je een kloppend hartje hebt ergens bij 8-10 weken ofzo, daalt die kans naar zo'n 3% meen ik, (zo uit m'n hoofd).
Ik hoorde zaterdag bij de echo ook dat in week 8 de placenta wordt aangelegd en het dan ook nog spannend is, dus na week 8 kloppend hartje is helemaal goed.
Ja, nouja: vanaf dan is de placenta in aanleg. Ziekenhuis-VK zei vorige week tegen mij nog dat de placenta echt in werking is bij 12 weken, en in Gent roepen ze weer dat bij 10 weken de placenta de aanmaak van progesteron over neemt van het corpus luteum. Dus wat het nou precies is? Ergens tweede helft eerste trimester iig Onze kleine uk deed het vorige week nog mooi op zijn/haar dooierzakje iig.... (8-8,5 week). Morgen weer echo, dus benieuwd hoe het er dan uitziet.
Mij is ook vertelt dat de kans van een miskraam laag is als je het hartje al hebt zien/horen kloppen tussen de 8 en 10 weken. Hier was vanmorgen op de echo ook nog stukje dooierzakje te zien. Ik heb wéér een achterliggende placenta in ieder geval (YES!!! Kleine wéér eerder voelen). Hier dus vanmorgen de echo gehad. Ben 2 dagen vooruit gezet, ben nu 8+4! Uitgerekende datum is nu 11 oktober. Over 3 weken mogen wij wéér voor een echo komen. Wat een mazzel hebben wij toch Maar ik zal mijn buik van vanmiddag eens spammen. Als ik foto's van mijn buik van 's avonds neem is ie nog groter. Verschil met 3 weken geleden is er niet. Althans, ik zie het niet.
Blackie, toch leuk dat er hierzo nu ook meiden zijn van rond mijn leeftijd Sammie1, het stond in het verleden in het zwanger worden forum, maar het is verplaatst naar het zwanger worden clubs forum, sinds kort zijn er weer een stuk meer nieuwe meiden bij gekomen. En heel erg bedankt voor jullie reacties op m'n vraag over of er nu minder kans is op een mk nu ik het hartje heb horen kloppen. Ik voel me nu een stuk gelukkiger over dat we het hebben gehoort en dat alles goed was, ik had geen idee dat de kans op een mk echt af zou nemen hierdoor, ik vind het fijn dat ik dat nu wel weet, ik maak me nu een stuk minder zorgen. Als het goed is moet m'n eerste buikfoto erbij staan nu.
Leuk die buikjes. Of miskramen afnemen met een kloppend hartje?? Eerste keer was het einde oefening, waarschijnlijk niet eens hartje geweest. Nu bij de tweede keer bij waarschijnlijk net 6 weken hartje te zien. Mijn verloskudnige feliciteerde ons maar zei dat er altijd kans is dat het mis kan gaan MAAAR "Waar leven is is hoop" en moest janken dat ze dat zei.. zooooo mooi!!!
@Blackie: de kans wordt alleen -gelukkig- wel kleiner als je bij 6 weken al een hartje ziet. Nou zeggen de statistieken mij ook niet zo vreselijk veel meer, na 3 miskramen waarbij de tweede na een kloppend hartje bij 7,5 week toch nog mis ging, juist toen we dus dachten wel zo'n beetje uit de gevarenzone te zijn. Ik krijg nu van de gyns en VK in het ziekenhuis steeds uitgelegd dat onze echo's voor de termijn waarop ik zit, steeds superperfect zijn, en zelfs dat is maar een tijdelijke geruststelling nu. Blijft gewoon rottig spannend, dat eerste trimester, als je eenmaal een miskraam hebt gehad Hier zo direct echo nummer 4. Zodra dat hartje zichtbaar is, is dat steeds wel heel leuk, maar de spanning vooraf.... pfff
Succes met je echo vandaag! Ik weet héél goed in welke spanningen je nu zit. Maar zeer waarschijnlijk gaan jullie gewoon een mooi kindje zien met een mooi kloppend hartje ! Wel even showen hé.
@Rozemarijke al wat bekend?? Pff ik begin last van mijn hormonen volgens mij. Vind alles en iedereen stom. En gewoon bleh... Daarnaast zeggen ze op me werk dat ik een tweeling krijg.. omdat mijn buik echt maar dikker en dikker word voordat ik die 3 maanden haal, lijk verdomme wel 6 maanden ofzo.. Sorry dat zeg ik vind alles en iedereen stom.. dus doe ook zo.. goed dat ik twee dagen vrij heb HA!
Echo was weer goed van de week, begin er nu een beetje vertrouwen in te krijgen Zal later vandaag de foto's nog wel ff komen showen En een buikfoto ook, die begint ook aardig te groeien
he meiden, dit ben ik ook wel eens tegengekomen: De NVOG (Nederlands vereniging voor Obsterie en Gynaecologie) hanteert de volgende kansen bij het zien van hartactie op een echo: - Bij 6 weken is de kans op een miskraam gemiddeld 22% - Bij 8 weken is de kans op een miskraam gemiddeld 2% - Bij 10 weken is de kans op een miskraam gemiddeld 0,6% maar dit zal denk ik gelden voor vrouwen zonder mk verleden? nouja, als het hier maar goed blijft gaan! er komen al wat mooie startbuiken voorbij! hier zie ik toch wel een beetje verschil al, mijn buik is wat harder en lekker opgezet. ben ook al paar kilo zwaarder. zal weer een fotootjes plaatsen.
Gemiddeld genomen is de kans dat je een miskraam krijgt, 10% per zwangerschap. 1 op de 4 vrouwen krijgt ooit een miskraam, dus die kans is 25%. En er gaan idd meer miskramen vroeg mis, dan laat. Maar dat geldt idd als je nog nooit miskramen hebt gehad.
Gelukkig hebben wij er nu niet mee te maken en zitten we voorlopig in een veiligere zone, en heb je dat vandaag weer bevestigd gekregen Hoop dat het vertrouwen kan blijven/groeien, en je mooie foto's plaatst
Ja, we zijn de gevarenzone nu wel redelijk uit gelukkig, en hebben straks ons gezinnetje wel compleet, dus deze spanning hopelijk nooit weer!
Rozemarijke, wat geweldig dat het weer goed was. Geeft toch een goede geruststelling. Kara, je ziet echt wel vooruitgang. Je hebt een leuk buikje al, weet je al wanneer je van die leuke buikbanden wilt gaan dragen? (als je natuurlijk denkt dat je ze wilt dragen)
Nou, eindelijk ff tijd om de foto's van afgelopen week te uploaden Geen buikfoto's, wel de uitwendige echo van vorige week, bij 9,5 week, en dan plaats ik daarna de inwendige van een dag later, (ziekenhuis Gent), voor het verschil in wat je dus uitwendig en inwendig ziet...