Rare vraag over levensduur sperma

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Thauma, 19 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Thauma

Thauma Fanatiek lid

14 sep 2011
    2.127
    1
    36
    NULL
    NULL
    Ik las gisteren een raar verhaal. Ik ben al blij dat ik enigszins begrijp hoe het zwanger worden (of het uitblijven ervan) bij ons in elkaar zit, maar dit begreep ik echt niet...

De vrouw in kwestie zou drie tot vier dagen voor haar eisprong sex hebben gehad met een man. De avond voor de eisprong met haar eigen man. En nu is ze zwanger, maar van wie?

Wat ik me afvroeg:
    - hoe lang leven zaadcellen dan in de baarmoeder, en kan het uberhaupt nog wel van die eerste man zijn, of is dit hele verhaal dus gewoon kolder.
    - 'winnen' de zaadcellen van de man die al in de baarmoeder aanwezig waren bij de eisprong, of winnen de verse die op het juiste moment ingebracht werden? Of hebben ze beiden evenveel kans en is het een kwestie van juiste tijd/juiste plaats? Of het recht van de sterkste?

Ik vond dit verhaal nogal sterk, maar voor mezelf vind ik het wel interessant hoe lang zaadcellen in de baarmoeder leven en of eerder aanwezige zaadcellen meer kans hebben dan zaadcellen die op het juiste moment worden ingespoten (mag ook van dezelfde man dus). Weet iemand dit?

2. Klaartje863

Klaartje863 VIP lid

10 mei 2012
    6.606
    57
    48
    Zaadcellen kunnen wel tot 7 dagen leven in t lichaam van de vrouw. Dit dan wel in extreem goede condities. Maar een paar dagen overleven ze vaak wek hoor.
    Van wie ze zwanger is dan denk ik alleen maar uitgesloten worden door een test.. De zaadcellen van de eerste man kunnen dus nog in leven geweest zijn bij de eisprong. Maar die van haar eigen man dus ook.

De dag voor je eisprong ben je vaak het vruchtbaarst, maar dat wil niet zeggen dat de bevruchting plaats vind door de zaadcellen die op dat moment ingespoten zijn. Een ingewikkeld verhaal dus... ;)

3. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Zaadcellen leven ongeveer 3 tot 5 dagen.

En het is inderdaad het recht van de sterkste die wint. Sperma is sperma. Het valt helaas niet te zeggen van welke man de vrouw zwanger is geworden. Alleen een DNAtest zal dat uit kunnen wijzen.

Sterk verhaal? Helemaal niet. Het is alleen erg triest dat die vrouw haar man heeft bedrogen en ook nog eens zwanger is geworden.

4. Ytest

Ytest VIP lid

11 mei 2012
    13.444
    9
    38
    eens :)

5. Thauma

Thauma Fanatiek lid

14 sep 2011
    2.127
    1
    36
    NULL
    NULL
    Oh echt? Ik dacht echt dat dit onzin zou zijn; maar theoritisch kan het dus echt wel van beide mannen zijn. Nou, fijn is dat.

En wat doe je dan? Zo'n vaderschapstest schijnt toch gevaarlijk te zijn? Dan maar gelijk abortus? Lijkt me ook niet zo fijn idee (in ieder geval niet vanuit mijn standpunt als je graag zwanger wil worden (anders ook niet trouwens). Opbiechten wat er gebeurd is en dan een kind hebben en geen vader voor het kind? Pfff...

6. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Je kunt ook na de geboorte een DNA test laten doen. Dan is er niks gevaarlijks aan.

Maar waarom maak je je er eigenlijk zo druk om als ik vragen mag? Het is toch niet jouw probleem?

7. Thauma

Thauma Fanatiek lid

14 sep 2011
    2.127
    1
    36
    NULL
    NULL
    Nee, is niet mijn probleem. Maar mijn man en ik krijgen het maar moeilijk voor elkaar om zwanger te raken. We doen ons best om t zo goed mogelijk te timen. Dus bij dit verhaal ging ik me afvragen of het uberhaupt wel mogelijk was... en zo ging ik doordenken aan onze situatie... wanneer we weer eens 5 dagen eerder sex hebben gehad en daarna niet meer, of van welke keer sex je zwanger zou kunnen raken als je het meerdere keren na elkaar gedaan hebt...

Maar voornamelijk fascineert het me vermoedelijk omdat iemand het dus kennelijk gewoon met iemand anders doet, kennelijk 'gewoon' zwanger raakt... en dat wij t niet voor elkaar krijgen.
    Ik weet niet precies hoe ik het beter moet uitleggen, maar op de een of andere manier vroeg ik het me af :)

8. Thauma

Thauma Fanatiek lid

14 sep 2011
    2.127
    1
    36
    NULL
    NULL
    Klopt, maar dan heb je dus een kind van een man die niet jouw man is (misschien). En dan heb je dus misschien een kind en geen man meer...
    Vanuit mijn positie lijkt me dat een onmogelijke keuze. Je wil het kindje samen. Je wilt dus straks niet zonder man, zonder huis en met kind ergens zitten. Maar ook niet zonder kind...
    Ik probeerde me dit voor te stellen en ik kon hierin echt niet verzinnen wat een goede keuze zou moeten zijn.

9. Ytest

Ytest VIP lid

11 mei 2012
    13.444
    9
    38
    Even off topic, maar laatst las ik een verhaal over een tweeling van 2 verschillende vaders.. of je daar blij van wordt is een tweede, maar het is allemaal mogelijk zie je wel ;)

10. Gespannen

Gespannen Bekend lid

14 jul 2012
    905
    3
    18
    In de zorg
    Noord-Holland
  11. Ytest

Ytest VIP lid

11 mei 2012
    13.444
    9
    38
  12. MinnieJ

MinnieJ Niet meer actief

Ik vind dit stukje van het artikel wel grappig...:p

2. Spermaoorlog in vagina
    Vreemdgaan ontlokt een ware spermaoorlog in de vagina van de vrouw. Het sperma van een man kan in de vagina wel 7 dagen goed blijven. Als een vrouw in 1 week met 2 verschillende mannen seks heeft gehad, dan barst er een strijd los tussen de twee zaadlozingen. Sperma van de man bestaat maar voor 1 procent uit zaadjes die een eicel kunnen bevruchten. De rest is opgebouwd uit vechters, kamikazespermacellen, die maar één doel hebben: zaadcellen van een andere man uitschakelen. Sperma herkent de zaadcel van een andere man aan een andere chemische structuur. Als zo'n vijand ontdekt wordt, dan scheiden zij zuur af op de vijandelijke zaadcel. Die barst daardoor open en sterft.

13. Ytest

Ytest VIP lid

11 mei 2012
    13.444
    9
    38
    Hahaha denk jij ook in plaatjes? :D

14. MinnieJ

MinnieJ Niet meer actief

ja ik zie het zo voor me geschiet gewonden:p, a battlefield!

15. void

void Fanatiek lid

19 mei 2012
    2.356
    19
    38
    0161
    Ja ik ook *grin*

16. Amfy

Amfy Niet meer actief

denkt gelijk aan look who's talking hahaha

17. AnkeM

AnkeM Fanatiek lid

21 mei 2011
    2.278
    1
    0
    Ik zag het al helemaal voor me!

18. AnkeM

AnkeM Fanatiek lid

21 mei 2011
    2.278
    1
    0
    De keuze was al iets eerder gemaakt, en in mijn ogen absoluut geen goede. Vreemdgaan vind ik al een groot bedrog maar als je samen een kindje wil en dus zwanger kan raken van een andere man nog veel meer.
    Maar ik zou wel wachten met een dna test tot na de geboorte, voor de gezondheid van de baby.

19. Ytest

Ytest VIP lid

11 mei 2012
    13.444
    9
    38
    Al die visjes met guns :D

20. Merryl

Merryl Fanatiek lid

25 jun 2012
    4.368
    192
    63
    Meisje overleven langer in de baarmoeder en jongens zijn sneller. Nu is dit niet altijd zo maar het zou een meter kunnen zijn.

Niet zo slim van haar.

Deel Deze Pagina