Terug naar NL, hoe brood introduceren?

Discussie in 'Voeding' gestart door superb, 28 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. superb

superb Fanatiek lid

20 jul 2009
    1.120
    0
    36
    NULL
    NULL
    Na een aantal jaar in Italie gewoond te hebben verhuizen we volgende week terug naar Nederland. Ik zit nu toch met een aantal vragen wbt de voeding van mijn jongste. In Italie is het normaal dat kinderen twee keer per dag warm eten. Hij is vorige week 1 geworden en zijn "schema" ziet er nu zo uit:

7.30 Papfles
    12.00 Pasta of rijst met vlees/ vis en groenten.
    16.00 Fruit
    19.00 Pasta met kaas en groenten of griesmeelpap met kaas en groenten

Graag zou ik, eenmaal in NL aangekomen, de voeding van 12.00 uur vervangen door een broodmaaltijd en dan 's avonds gewoon een warme maaltijd geven. Ik weet echter niet zo goed hoe ik het beste brood kan introduceren aangezien hij dit nog nooit zo gegeten heeft.

Hoe kan ik het hem het beste aanbieden en kan ik hem al beleg geven of is het beter om eerst alleen brood met boter te geven?

Graag zou ik jullie advies willen.

2. adi

adi Niet meer actief

Maar heeft hij nooit brood geproeft? Ook geen italiaans (stok)brood?

Je kunt het gewoon proberen en kijken hoe het gaat. Of je nou volkoren pasta geeft of volkoren brood, zal dat niet zo enorm veel uitmaken, het gaat meer om de voedingsgewoonte in twee verschillende landen.
    Wat hij nu eet klinkt ook heel gezond, 2x groente per dag.

3. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Een mooi schema voor een 1 jarige zou kunnen zijn:

7:30 ontbijt pap (met fruit)
    10:00 drinken
    12:00 een belegde boterham + 100 ml melk
    16:00 drinken + fruit (of een koekje)
    18:30 warme maaltijd (wissel pasta af met rijst, aardappels etc)

Ik zou brood gewoon proberen. Begin eens met licht bruin brood. Veel kinderen vinden brood heel lekker. Doe er een beetje boter op of helemaal niets. Je kunt daarna gaan beleggen. Vanaf 1 jaar kan eigenlijk alles wel op de boterham (niet: rauw vlees).

Als je kindje in NL naar het kdv gaat of PSZ dan zal 19:00 eten waarschijnlijk wat laat worden. Misschien is het een goed idee om daar nu alvast over na te denken.

4. superb

superb Fanatiek lid

20 jul 2009
    1.120
    0
    36
    NULL
    NULL
    @ Adi; Hij krijgt wel eens een broodje van mij maar dat is meer als tussendoortje om even aan te knabbelen. Ik bedoelde meer dat hij nog nooit brood als volledige maaltijd heeft gehad.

@ Cygnet; Waarom denk je dat 19.00 te laat is? Mijn dochter gaat hier naar het KDV en eet 's avonds om 20.00 uur met ons mee. Dit geeft eigenlijk geen problemen. Maar goed, ik denk dat we ons leefritme sowieso meer moeten gaan aanpassen aan de nederlandse gewoonten.

De eerste periode gaat mijn zoontje trouwens nog niet naar een KDV toe omdat ik eerst wil zorgen dat alles een beetje loopt en we allemaal ons plekje hebben gevonden. Na die tijd zal ik (hopelijk) ook weer aan het werk gaan en zal hij naar het kdv gaan.

Even off-topic; PSZ is toch pas vanaf 2 jaar? Ik ben namelijk op zoek voor mijn dochter naar een psz maar ik zou ook graag zoiets hebben voor mijn zoontje waar hij 1 of 2 ochtenden in de week naar toe kan.

5. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ach, als je verhuist dan verandert er al zoveel voor je jochie! Ik zou voorlopig lekker doen wat jullie al gewend waren en dan langzaamaan de Nederlandse gewoontes overnemen.
    Al zou ik persoonlijk heel kritisch zijn, en alleen de Nederlandse dingen doen die me beter lijken. Italiaanse dingen die beter lijken zou ik lekker aanhouden!

Ik heb me persoonlijk bijvoorbeeld nooit iets aangetrokken van Nederlandse bedtijden. De mediterrane bedtijden pasten beter bij ons gezin en onze kinderen. En ze doen het er prima op!

Als je meer brood op een dag wilt gaan eten, bouw dat dan gewoon rustig op. En kijk wat je zoon lekkerder vindt. 2 warme maaltijden op een dag is ook heel gezond hoor. Krijgen ze veel meer groente binnen.

6. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik snap het hele probleem niet zo hoor!

Je kindje lust brood (mijn ervaring is dat in de Mediterraanse landen je altijd hompen brood bij je maaltijd krijgt; heerlijk!). Ik zou dat gewoon eens rustig aan als lunch geven en dan niet meteen met dik beleg, maar gewoon zo, misschien met een beetje boter of margarine.

Het slappe voorgesneden supermarktbrood hier is natuurlijk heel ander brood vergeleken met het boerenbrood in Italie. Maar je kan vast wel lekker stevig brood vinden ergens.

7. sassie25

sassie25 Fanatiek lid

15 nov 2009
    4.613
    0
    0
    bakkersmeisje
    Bleiswijk
    ik ben met Tycho begonnen met brood toen hij 7maanden was. Gewoon 1boterham uit de vriezer gehaald en in stukjes gesneden en gewoon gekeken zonder iets erop of hij het lekker vond. En wat hij at. Wilde hij niet meer, nouja prima dan niet. Nu eet hij 2boterhammen met een klein laagje margarine en hij vindt het heerlijk! De fles is zo langzamerhand verkleind en hij vindt het nog steeds prima om brood te eten zonder beleg.

xxx

8. superb

superb Fanatiek lid

20 jul 2009
    1.120
    0
    36
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie antwoorden!

Ik besef me dat het inderdaad geen wereldprobleem is ;) en het zal ongetwijfeld allemaal goedkomen. Ik had alleen geen idee hoe normaal gesproken de introductie van een broodmaaltijd gaat en wat een kindje van een jaar allemaal op brood mag hebben. Ik moet toegeven dat ik nu toch ook redelijk zenuwachtig begin te worden voor de grote verhuizing en me daarom misschien ook over meer dingen druk maak dan noodzakelijk.

In het begin wil ik voor de kinderen zoveel mogelijk hun normale ritme aanhouden er verandert inderdaad al genoeg voor hen. Uiteindelijk wil ik toch wel 's middags brood gaan geven. Is ook wel zo gemakkelijk voor mij. Hoef ik niet twee keer per dag te koken.

We gaan maar voor het model " het beste van twee werelden".

9. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    En is het gelukt met verhuizen?

10. superb

superb Fanatiek lid

20 jul 2009
    1.120
    0
    36
    NULL
    NULL
    @ Dirksmama; Wat leuk dat je aan ons denkt! Ik ben afgelopen dinsdag met de kinderen teruggevlogen naar NL. Vandaag worden de spullen ingeladen in IT en we verwachten dat die maandag in NL aankomen. De reis is supergoed verlopen en de kinderen zijn heel lief. Mama heeft het wel wat moeilijker met het afscheid nemen van ons italiaanse leventje:). Wat betreft de voeding houd ik de komende week nog maar even ons Italiaanse schema aan.

11. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Is je man daar gebleven?

Veel sterkte met acclimatiseren. Gelukkig is het weer nu oke in Nederland!

12. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Ja hoor, dat zou ik ook lekker doen! Even gewoon alles houden zoals het daar was, dan kun je binnenkort best beginnen met veranderen wat je handig/fijn vindt. Het is idd meer je eigen proces van veranderen, het is allemaal spannend en vreemd.

Over de PSZ, dat is inderdaad vanaf 2 jaar bij de meesten. Soms ook vanaf 2,5. Voor je zoontje kun je evt KDV overwegen, maar als je zelf thuis bent is dat een boel geld!

13. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Succes en sterkte.
    Ik vind terugverhuizen naar Nederland echt een stuk moeilijker dan van Nederland, vooral als je er een maand of 6 bent, oef! Maar het went wel hoor!

Deel Deze Pagina