1,5 jaar en extreem vroeg wakker

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Marlena, 25 jan 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marlena

    Marlena Fanatiek lid

    27 mrt 2015
    1.570
    1.715
    113
    Ons zoontje van bijna anderhalf wordt steeds vroeger in de ochtend wakker. De afgelopen dagen was het 5 uur. En no way dat hij daarna nog gaat slapen. Hij is klaarwakker en staat volledig aan. Als ik naar zijn slaapschema kijk zou ik niet denken dat hij te veel of te weinig slaapt, maar misschien zie ik iets over het hoofd? Hij slaapt nu:


    12-14 uur
    Tussen 19 en 20 uur naar bed tot tegenwoordig 5 uur in de ochtend. Voorheen was dit gewoon 7 uur.

    Hij valt makkelijk en rustig in slaap als we hem naar bed brengen en is dan meestal ook moe. Niet té moe of oververmoeid, maar gewoon goed moe.

    Iemand tips? Slaapje overdag korter of overslaan? Of in de avond pas om 21 uur naar bed? Of accepteren dat dit een fase is die ooit weer over gaat?
     
  2. Mammavantwee

    Mammavantwee VIP lid

    4 feb 2019
    5.630
    5.062
    113
    Vrouw
    Ik vind juist dat hij ‘weinig’ slaapt! Dat kan ook de oorzaak zijn van vroeg wakker worden.
    ‘s middags slaapt hij opzich lang genoeg, maar hier gaan ze nog steeds dan rond 18.30/19.00 naar bed. Zeker als ze rond 14.00 wakker zijn!

    Is dat geen optie om te proberen? Hier is het als de jongste te laat naar bed gaat slaapt ze vaak onrustiger en is ze vroeger wakker!
     
  3. Marlena

    Marlena Fanatiek lid

    27 mrt 2015
    1.570
    1.715
    113
    Bedankt voor je reactie! We brachten hem eerst wel eerder naar bed, tussen 18.30 en 19 uur inderdaad, maar omdat hij steeds vroeger wakker werd in de ochtend zijn we dat langzaam wat gaan uitstellen. Tot nu toe alleen nog zonder resultaat haha
     
    Mammavantwee vindt dit leuk.
  4. Mammavantwee

    Mammavantwee VIP lid

    4 feb 2019
    5.630
    5.062
    113
    Vrouw
    Ik zou hem dan weer wat eerder gaan neerleggen en hopelijk slaapt hij dan ook snel weer langer. Onze jongste heeft ook een periode gehad dat ze zo vroeg wakker was. Ik liet ze dan of gewoon liggen of als ze ging huilen bij ons in bed anders werden de andere 2 er wakker van. Maar nooit de dag al begonnen zo vroeg!

    Het is pittig, maar ooit komt het goed. Succes!!
     
  5. blij83

    blij83 Fanatiek lid

    5 jun 2012
    1.986
    1.753
    113
    dat zeker niet!

    Ik zou inderdaad hem tussen 18.30-19.00 uur te bed leggen. en als hij om 5.00 uur wakker is hem iedere keer wel terug leggen. De dag sowieso niet beginnen voor 6.00 uur.
     
    Marlena vindt dit leuk.
  6. Knut10

    Knut10 Bekend lid

    16 mrt 2022
    824
    1.002
    93
    Vrouw
    Ik zou hem iets eerder op bed leggen! Ons zoontje is al maanden een vroege vogel. en als we hem later in bed leggen, lijkt hij alleen nog maar vroeger wakker te worden. Hier gaat hij nu 18-18.30 naar bed en dan lukt het soms om de 5.30 te halen. Dat is in ieder geval beter dan 4.30 of 5.00 ;) we halen hem pas na 6 uit bed, maar hij is dan wel al een tijdje heel vrolijk aan het kraaien en kletsen.
     
    Marlena vindt dit leuk.
  7. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.321
    3.558
    113
    Ik zou ook zeggen eerder naar bed, in elk geval niet later! Kinderen worden vaak eerder wakker door (over)vermoeidheid. En ook het middagdutje gewoon aanhouden. Eventueel een iets eerder zodat de wakkeruten voor en na het slaapje ongeveer gelijk verdeeld zijn. Want als hij nu om 5.00 wakker is moet hij dus 7 uur opblijven voor z'n middagdutje en daarna maar zo'n 5 uurtjes.

    En inderdaad de dag niet beginnen om 5.00. Zou hem in z'n bedje laten. Eventueel een boekje of speelgoed in bed zodat hij zich kan vermaken en dan op z'n vroegst om 6.00 eruit gaan.
     
    Marlena vindt dit leuk.
  8. Achterkantvandemaan

    31 dec 2020
    7.570
    7.564
    113
    Klinkt eerder als oververmoeidheid. Wat hierboven gezegd wordt: als hij om 5u wakker is en pas om 12u weer naar bed mag, dat is een behoorlijke ruk en lijkt mij te lang. Ik zou hem dus tijdelijk eerder het middagslaapje laten doen, van 11 tot 13 uur. En dan om 18u uiterlijk naar bed. Tot het weer een beetje schappelijke tijden zijn in de ochtend, dan het middagslaapje ook weer wat later aanbieden.
     
  9. Achterkantvandemaan

    31 dec 2020
    7.570
    7.564
    113
    Of tijdelijk een eerste dutje tussen 9 en 9.30 bijvoorbeeld. Om even die vermoeidheid er uit te halen.
     
    Biny vindt dit leuk.
  10. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.522
    5.624
    113
    Vrouw
    Dit zou ik ook proberen…

    hier bijna 1,5 slaapt meestal van 9.30/11.00 en van 15.00/16.00

    word ergens tussen 6 en 7 wakker en gaat naar bed tussen 18.30 en 19.00

    hij doet het 2e slaapje niet altijd meer, maar gaat dan wel echt uiterlijk om 18.30 naar bed


    Om 5.00 wakker worden 12 uur pas naar bed is heeeeel erg lang… dus of 2 slaapjes of 1 slaapje maar dan wel al om 10.30 ofzo en in de avond op tijd naar bed
     
    Marlena vindt dit leuk.
  11. DR87

    DR87 Fanatiek lid

    2 mei 2016
    1.128
    431
    83
    Wij hadden met 18 maanden ook dit probleem en dat bleek een flinke slaapregressie te zijn. Toen ik het opzocht bleek dat ook een beruchte rond 1,5 jaar te zijn. Ze was een week of 6 elke ochtend om 5.00 wakker, wat we ook probeerden.. en toen werd het wintertijd en was het 4.00… de hel. Maar goed, na 6 weken was alles voorbij en werd ze weer om 7 wakker. We hebben niets veranderd aan haar ritme.
     
    Marlena vindt dit leuk.
  12. Sophie2019

    Sophie2019 Fanatiek lid

    21 jul 2018
    1.810
    1.384
    113
    Vrouw
    Hoe gaat het met eten en drinken? Wellicht groeispurt en hongerig? Mijn jongste is even oud en eet de laatste week ineens veel. Heeft helaas altijd nog een nachtfles en die is steeds verder opgeschoven, nu al weken rond 5u. Ze slaapt dan door tot half 8 a 8. In de middag slaapt ze 1,5 tot 2 uur en ze gaat rond de 18.30/19u naar bed.
     
    Marlena vindt dit leuk.
  13. Kramertje

    Kramertje VIP lid

    4 apr 2019
    6.944
    5.655
    113
    Vrouw
    Bij ons precies hetzelfde met 18 maanden. Ook veel en vaak wakker in de nacht, vroeg wakker, etc. Hier met een week of 7 weer het normale ritme. Ook niets veranderd aan het ritme tijdens de slaapregressie, komt vanzelf weer goed.
     
    DR87 vindt dit leuk.
  14. Knut10

    Knut10 Bekend lid

    16 mrt 2022
    824
    1.002
    93
    Vrouw
    @Marlena hoe gaat het nu? Hier was het vanochtend weer 4.30 :o: ik moest aan je denken :rolleyes:
     
  15. Marlena

    Marlena Fanatiek lid

    27 mrt 2015
    1.570
    1.715
    113
    Bedankt allemaal voor de reacties!

    @DR87 en @Kramertje zo een idee heb ik ook ja, dat het misschien een slaap regressie is. Afgelopen dagen toch weer om half 7 in bed gelegd en maakt helemaal geen verschil. Ene dag is hij om 4.30 wakker en met een beetje geluk een keer om 5.30. Hij is ook regelmatig in de nacht ineens wakker, terwijl hij al meer dan een jaar lang volledig doorliep en nooit wakker werd....

    We hebben hem dus de laatste dagen om 18.30 naar bed gebracht en dan sliep hij ook maar tot gemiddeld 5 uur in de ochtend o_O Hem ook steeds weer teruggelegd tot het ongeveer half 7 in de ochtend is. Hij is 1x nog in slaap gevallen, maar overige keren was het krijsen krijsen gillen totdat hij eindelijk mocht op staan. Ons zoontje is niet zo van het lief spelen en kletsen bij het wakker worden. Het is vanaf moment 1 kei en keihard schreeuwen totdat er iemand komt, en dan pas kan hij lachen:rolleyes:

    Ik blijf hem maar gewoon vroeg naar bed brengen want blijkbaar heeft hij het wel nodig want hij valt dan gelijk goed in slaap. Ik vrees dat we gewoon te maken hebben met een slaap regressie en hopelijk duurt het niet te lang!
     
  16. Marlena

    Marlena Fanatiek lid

    27 mrt 2015
    1.570
    1.715
    113
    @Knut10 Ach nee ook zo vroeg bij jou! Ja zoals je hierboven leest elke ochtend nog steeds feest helaas. We gaan nu zelf maar om 20.30 naar bed om toch nog genoeg zelf te kunnen slapen haha!
     
  17. Kramertje

    Kramertje VIP lid

    4 apr 2019
    6.944
    5.655
    113
    Vrouw
    Ontzettend herkenbaar hoor wat je verteld, hier was het op die leeftijd precies hetzelfde. En hoe lullig het ook klinkt en je hebt er niks aan, maar het is echt even doorbijten want het wordt weer beter :)
    Ons mannetje is nu 2 (25 maanden) en is ineens ook weer mega vroeg wakker (tussen 05:00-06:00), terwijl hij normaal doorslaapt tot 07:00/07:30. En hoe vroeg of hoe laat ik hem ook naar bed breng, altijd rond dezelfde tijd wakker. Ook hoor ik hem 's nachts af en toe maar laat hem dan wel gewoon liggen en meestal valt hij weer in slaap. Het zal ook wel weer een slaapregressie/ fase zijn gok ik zo.
     
  18. MirjamGoossens

    28 nov 2022
    66
    11
    8
    Vrouw
    Pfoe wij zitten ook in deze fase. Onze dochter is nooit een uitslaper geweest, altijd tussen 6 en half 7 wakker. Paar weken terug gingen de dutjes steeds moeilijker en werd ze ook heel vroeg wakker. We zitten nu al bijna 3 weken op 1 slaapje, maar ook al weer een ruime week dat ze tussen 5 en 6 wakker wordt... Hopelijk is deze fase gauw voorbij
     
    Marlena vindt dit leuk.
  19. Nino12

    Nino12 Fanatiek lid

    21 sep 2021
    2.813
    2.978
    113
    Vrouw
    Oh wat herkenbaar dit! Wij zitten nu ook ineens in deze fase… onze meid is 16,5 maand oud en heeft altijd super goed geslapen! Nu ineens kunnen we er wel 6x uit s nachts, gooit ze bewust haar speen uit bed en gaat dan huilen. Overdag slapen is ook niet al te best. Vanmorgen was ze ineens om 6 uur wakker terwijl ze normaal tot 8 slaapt. Wat een ellende :eek:
     
    Marlena vindt dit leuk.
  20. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    20.239
    8.946
    113
    Onze zoon was ook zo. Wij hebben zijn slaap tussendoor in proberen te korten.

    Tot en met 4 jaar en niet door slapen en vroeg wakker. Hij was midden in de nacht ergens tussen de 1 en 2.5 uur wakker en om 5.00 uur weer vrolijk te zijn.

    Terugleggen was hier geen enkele optie want dan was hij helemaal over de toeren.

    We begonnen de dag wat vroeger. Hadden verder een gewoon ritme maar na de lunch sliep hij dan.

    Maar hij sliep weinig en inmiddels bijna 10 en nog steeds het zelfde verhaal:roflmao:

    Onze zoon heeft weinig slaap nodig. Heeft nog steeds energie voor 3.

    Overigens de beste tip. Lichamelijk als geestelijk uit blijven dagen. Zo slaapt die van ons ook het beste. Mist er 1 van de 2 slaapt hij (nog)minder. (Ook toen hij klein was)
     
    Marlena vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina