Ik heb een zoontje die eind deze maand 18 maanden is. En uiteraard weet ik dat ieder kindje zich op zn eigen manier ontwikkelt. Maar toch ben ik benieuwd naar wat jouw kind al kan op deze leeftijd. Geeft kusjes als hij gaat slapen. Mijn zoon kan nog niet los lopen. Maar loopt wel rond op zn knieƫn. Rechtop dus. Praten doet hij ook nog niet echt. Geen papa of mama. Maar hij zegt wel; daaahdag. , daaaank, Dikkie dik, (k) laaaaaaaaar. Maar blokjes bouwen kan hij als de beste! Hij stapelt zo 6 of meer blokjes elkaar. En dan heb ik het niet over grote brede blokken, nee kleine houten blokjes (stokjes rechtopstaand bouwen) in verschillende vormen. Hij is er zo een half uur mee bezig en houd vol tot het lukt. Bekers kan hij moeiteloos in elkaar stapelen. Doet gebaren van vele liedjes mee. En als je vraagt welk liedje hij wil zingen laat hij dit met gebaren zien. Hij kan opdrachtjes uitvoeren als ik iets vraag. Bijvoorbeeld de bal geven. Of schoenen pakken. Hij is erg precies met alles en zoekt continue nieuwe uitdagingen en wil graag leren. Ja, ik ben enorm trots op hem! Haha Maar ik vind het jammer dat hij nog geen papa of mama zegt. Is er een manier om dit te stimuleren? Lopen is een kwestie van durf denk ik. Want aan de hand loopt hij perfect en heeft eigenlijk geen hand nodig. Doet soms per ongeluk een paar losse stapjes. Wat doet/deed jouw kindje op deze leeftijd?
Je kindje doet het perfect, toch. Allemaal goed dus. Dochter is net anderhalf geworden. Ze loopt sinds 11 maand. Kan behoorlijk wat woordjes zeggen (of toch haar variant van die woordjes), eet flink zelf, begrijpt verbazend veel van wat we zeggen. Maar liedjes zingen en uitbeelden, daar heeft ze dan weer geen interesse voor
Ons meisje is ook 18 maanden en loopt sinds 1 weekje helemaal los. Ze zegt ook niet heel veel maar ik denk omdat ze nu loopt dat dat snel meer zal worden. Ze zegt de hele dag mama,dag dag,op,klaar,kijk uit,klaar,woef woef,poes,tjiep(vogel) Ze kan opdrachtjes doen in de trant van opruimen,iets in prullenbak gooien,kusjes en knuffelen gegeven. Voor de rest is ze super lief en gaat het allemaal veel te snel haha Blokjes vind ze trouwens niet leuk want die gooit ze allemaal door de kamer haha,Zelf eten doet ze ook wel netjes moet ik zeggen.
Mijn dochter is nu 1 maand ouder, maar zegt mama, papa, nee op klaar eten bus auto beer bal pop kikker bah dana auw een twee hoppa. Ze liep los toen ze 13 maanden oud was. Blokjes stapelen daar heeft ze geen zin in. Blokjes gooien is leuker. Duplo zijn vooral de poppetjes en de dieren leuk. Wel rijdt ze veel rond op haar loopfiets, en mag ze graag met haar pop en beer rondrijden in de kinderwagen. Regelmatig krijgt beer een slok drinken van haar met de drinkgeluiden erbij. Eten kan ze zelf ook als ze wil, en echt een kliederboel wordt het niet. Ze begrijpt ook veel, elke dag komt er nu wel een nieuw woordje uit. Liedjes zingt ze nog onverstaanbaar met een paar verstaanbare woordjes erdoor maar wel op de melodie en de gebaren erbij.
hier ook een mannetje die geen papa en mama zegt. Hij zegt wel hoi,dag,zitten,eten,drinken,tam ( zo noemt hij zijn broer boven hem),kiekeboe, moe, ja,nee en zon Ook zegt hij 2 kleine zinnetjes ' ben je dan? ' en ' doe je?' Hij loopt sinds hij 15 maanden is. Drinkt zelf uit een beker en eet zelf zijn eten. Rijd op zijn vrachtwagentje. Zwaait dag. Knuffelen en zachtjes aaien. Kan een toren maken met zijn stapelbekers en met blokjes. En ruimt ( met een beetje hulp van zijn broers en zus) s' avonds zijn speelgoed op. Als je hem een opdracht geeft dan doet hij dat ( meestal). Doet de gebaren mee met liedjes. En dansen vind hij geweldig.
Hier een echte kletskous kent verrassend veel woorden en gebruikt soms al twee woord zinnen. Dansen, muziek maken met de blokken bouwen, kleuren, puzzelen en boekjes lezen doet ze erg graag. En in het zwembad springt ze graag vanuit de kan het water in om dat lekker te gaan spetteren. Klimmen en klauteren begint nu pas te komen. En met lopen was ze ook niet erg snel 15 maanden ze is wat bangig hierin soms.. Wel leuk om zo te lezen dat andere kindjes dit ook allemaal doen en heerlijk al die trotse moeders hihihihi Edit: oh ja en kleine opdrachten uitvoeren kan ze ook maar doet dat alleen wanneer ze zin heeft. Verder is ze heel de dag bezig met uitproberen en uitdagen heerlijk zo'n ondeugende dreumes
Hier ook net 18 maanden: - Lopen, achteruit lopen & rennen. En traplopen (als ie zin heeft niet als ie moet haha) - bouwen, met duplo alleen nog maar met 1 blokje erop of eraf, losse blokken wel de hoogte in - losse woorden zeggen, ineens ook alle woorden proberen te herhalen (al dan niet verstaanbaar). Mama, papa, happen, opa, oma, boom, bal, aantal dieren +geluiden, dada, nee, die, deze, mee, kaka, appel, etc etc. Geen zinnen. Ja en nee schudden. - kusjes, handkusjes geven, zwaaien, lichaamsdelen aanwijzen - 'voetballen' en 'hockeyen', iig dit proberen - opdrachten uitvoeren, dingen aangeven, opruimen etc. - zelf eten met de hand of een lepel, soms met vorkje. En met eten gooien hahaha. En zelf drinken. - gebaren nadoen van in de maneschijn - voorwerpen op verzoek in een boek aanwijzen (waar is de auto, boom etc) Volgens mij is t allemaal wel redelijk vergelijkbaar. Alleen lopen en zinnen maken is de een echt wat eerder/later mee dan de ander. Ik vind 1.5 jaar wel echt een leuke leeftijd.
- Lopen, achteruit lopen - Veel dansen haha - Drinken uit een gewone beker - Eten met een vorkje - zegt ongeveer 20-30 woordjes en maakt korte zinnen als : Kom mee, stoel zitten , kom pakken - ze kan nu kleine opdrachtjes uitvoeren, zelf schoenen pakken,jas pakken deuren dicht doen enz als dat aan haar gevraagd word. - kusjes,handkusjes en knuffels geven - simpele puzzels maken en de vormenstoof kan ze goed nu - toren bouwen van blokjes - Zwaaien - met een bal over rollen - in een boek kan ze de dingen benoemen, of als je vraagt waar is de kikker? wijst ze naar de kikker en zegt ze ''kikker'' - klap eens in je handjes, doet ze ook mee maar nog niet helemaal Mijn meisje is nu bijna 17 maanden en doet zo ongeveer wat jou zoontje ook doet volgens mij. dat papa en mama komt wel, zo hoog als hij die toren bouwt en zo knap met ook die kleine stukjes tussendoor, doet mijn dochtertje niet die gooit het liever om haha hier is ze ineens veel gaan praten na dat we meer lazen uit, voel boekjes misschien is dat een idee?
Onze dochter is vandaag precies 19maanden. En wat ze allemaal kan pfff .... Ze loopt sinds haar eerste verjaardag los en ze heeft het rennen aardig onder de k ie, kletst de oren van je hoofd en sinds een maandje zegt ze twee woorden in een "zin" (ook tas of ook dragen bv). Ze kan lekker donderjagen met dr broer (die twee weten elkaar bij elke boevenstreek te vinden), ze pakt alles terug wat er van haar afgepakt wordt maakt niet uit welk kindje, ze kan gillen als een keukenmeid, puzzelt graag, bouwt torens en gooit om, kan het liedje "poesje mauw" meezingen door de laatste woorden door haar te laten zeggen, doet gebaren met haar handen, eet zelf, drinkt zelf, en ze is erg lief voor anderen (ook volwassenen) als ik haar zeg dat we naar buiten ga komt ze met schoenen van mij en zoon aan en als ze een koekje mag kiezen uit de trommel brengt ze er eerst een naar dr broer. Opdrachten uitvoeren en opruimen gaan haar ook goed af. En ze danst heel graag en heel makkelijk. Als ze alleen al een deuntje hoort begint ze al te wiebelen Mijn zei tot 21maanden nog HELEMAAL niks. Er kwam alleen "euh" uit als je wat vroeg en dan wees hij naar wat je bedoelde. Ik maakte me al een beetje onzeker. Zeker ook toen CB met 14maanden al raar keek dat hij nog geeneens een klank deed van bv een poes of hond. Is helemaal goedgekomen, hij praat zelfs in zn slaap als hij droomt
Mijn zoontje is 17 maanden en loopt los sinds 14 maanden. Hij rent inmiddels nu en kan zelf de trap op klimmen. Hij kan dingen oppakken door voorover te buigen en op zijn hurken spelen. Hij klimt op banken/stoelen/tafels en kasten en niks is meer veilig voor hem. Hij drukt op alle knopjes (cd la van de computer, knopje van ventilator op plafon, tv etc) en houd ook van duplo blokjes bouwen. Hij danst enorm veel en draait veel rondjes en klapt daarbij in zijn handjes of komt met zijn handjes omhoog naar me toe Met aankleden tilt hij gewoon zijn voetje op zodat ik zijn broek aan kan trekken en daarna zijn andere voetje. Hij zegt woordjes als mama, papa, aai, poes, kaas, hap, die, kijk en trekt me mee aan mijn kleren of vinger als hij iets wil. Als ik hem vraag om iets te pakken en het aanwijs pakt hij het en komt ermee aanlopen. Ook geeft hij lekkere kwijlzoenen haha, kan zwaaien en handkusjes geven en kan onze kat heel lief (soms hardhandig) aaien. Hij eet ook zelf zijn broodje (snij 2 broodjes in 4 stukken) en zijn avondeten eet hij met een vorkje of lepeltje of met zijn handen als hij daar zin in heeft haha.
Lino kon toen hij 18 maanden was vrij veel. Zowel motorisch als met het praten. - Praatte al heel veel (ga niet alle woorden noemen, weet het ook niet allemaal meer) Waar hij nu nog wel moeite mee heeft is mama en papa dat blijft hij af en toe door elkaar halen. Wat hij niet door elkaar haalt is: oma/opa, jongen/meisje, baby/kindje. Daarbij ook Nederlands en Portugees (alhoewel het laatste wel echt zijn '2e' en dus iets mindere taal is) -Motorisch heel sterk, stond voor het eerst in zijn bed met iets meer dan 8 maanden, rende vliegensvlug door het hele huis voor zijn eerste verjaardag. Daarvoor al wel lopen, maar met veel struikelen/vallen.. echt lopen (goed stabiel, weinig vallen, rennen) paar weken voor 1 jaar. -Zong liedjes, deed gebaren erbij, danste -Kon al hele tijd zelf met boekje bezig zijn -Kon opdrachtjes uitvoeren zoals: leg je pyama maar op het bed, of je beker op het aanrecht (niet leggen, maar gooien ) -Gaf aan dat hij gepoept had -Kon een hoge toren bouwen -Voetbalde al, op zijn baby manier natuurlijk -Kende de geluiden en al veel dieren -wat ik echt knap vond was dat hij toen al de verschillende voertuigen kon noemen: bus, vrachtwagen, auto, fiets, helicopter, trein en vliegtuig (alhoewel trein ook vaak tjoeke tjoek was ) - .... tja nog wel wat.. maar weet het niet precies meer of dat al met 18 mnd was of iets later Wat hij bijvoorbeeld nog niet kon was zelfstandig eten, hij bleef de lepel op de kop houden. Dat eten doet hij nu pas sinds een maandje Alles op zijn tijd toch! Ieder kind is anders Je kindje doet het prima hoor, de 1 is hier sneller in de ander in weer iets anders. Jouw kindje kan hoge moeilijke torens bouwen, een ander kind kan weer iets anders..
Bedankt voor alle reacties! Zo leuk om te lezen wat een verschillen er onder de kinderen zijn! Wat ik nog vergat is dat m'n jongen ook plaatjes in boeken kan aanwijzen en kan brullen als je vraagt wat de leeuw doet. je word er bang van, zo hard brult ie dan! hihi Er leuk om al die verschillende verhalen te lezen.
Caitlyn is nu bijna anderhalf en loopt los, (sinds 13,5 maand), rent, klimt de trap op en kan aan 1 hand de trap ook rechtop/vooruit weer af. Zegt een stuk of 30 woordjes, schat ik zo, (tijdje terug voor de gein eens geteld en toen kwamen we op iets van 20, ze zegt er nu meer). Maakt kleine zinnetjes, vaak nog wel een combi van woorden en geluiden, (ze was haar knuffelpoes van de week even kwijt en zegt dan: huh? wehweh... (=waar is de poes? weh-weh is haar manier om het geluid dat onze kat produceert na te doen ). Ze kent een stuk of 10 dierengeluiden, kan een stuk of 20 dieren herkennen en aanwijzen, opdrachten uitvoeren, bouwt met duplo, kan legopoppetjes ontmantelen D tot grote frustratie van grote broer en zussen). Ze begint zelf een lepeltje te kunnen hanteren om te eten, trekt haar kleren uit, (niet handig vaak ), kan schoenen aantrekken en een sjaal omdoen. Ze is redelijk vlot, maar kijkt ook alles af van ons en haar grote zus, en is qua karakter nogal van het zelf willen doen, dus ja... dan krijg je dat Daardoor wel een echte handenbinder dus, want ze klom een tijd terug ook via een krukje dat ze zelf aanschoof en de handgrepen van de keukenlades zo het aanrecht op... Soms zou het wel eens erg relaxed zijn als ze wat langzamer was, LOL
Wat leuk om te lezen, onze dochter is bijna 13 maand, en als ik dan zie wat de meeste kindjes met 18 maand kunnen, dan denk ik dat ze de komende maanden veel gaat leren. Ze kan nu papa, mama, da, koe, Zwaaien, als iemand nog maar de jas pakt begint ze al. Lopen langs tafel, en overstappen van tafel naar bank. Nee schudden, en dan bedoeld ze ook echt nee. Blokjes soms gaan ze in en uit de bak maar meestal vliegen ze door de kamer
Met 18 mnd kon ze 2 woord zinnetjes kon ze zelf eten bouwen met duplo en houten blokjes kon ze al heel lang zingen rent als een ninja haha kleed haar zelf volledig uit en aan deels schoenen deed ze altijd aan de juiste voet tot 4 tellen (nu tot 13) heel soms kleuren benoemen vormenstoof goed doen en puzzelen bellen blazen en fluiten op een blokfluit. lekker kusjes knuffels en handkusjes geven. voorzichtig zijn met de babies op de opvang! opdrachten doen racen op dr loopauto en fiets heeul mooi krassen en nu maakt ze 3 woord zinnen vaak en draagt ze alleen in de nacht nog een luier. Ik trots en ze kan ook op dr driewieler fietsen