Hallo dames. Mijn vriend zit ergens mee, ik stoor me ergens aan. Ons ventje is altijd een klein manneke geweest en hij is smal. Niet dun, maar gewoon smal. Hij heeft geen spekkies of bolle wangen zoals je vaak bij babys ziet. Ik maak me nergens zorgen om maar begin me de laatste tijd wel steeds meer aan mijn vriend te storen die telkens roep dat hij niet goed groeit. Want volgens hem is Joah veel te klein en veel te mager. Met zijn eerste verjaardag hebben we hem bij het CB laten wegen en hij was rond de 8660 gram. (Zijn lengte zal op dat moment rond de 75 cm zijn geweest) CB gaf aan dat hij wel iets te weinig was bij gekomen t.o.v. het laatste bezoek een maand daarvoor. Tijdens het laatste bezoek begin januari zat hij met zijn groei nog op zijn eigen lijntje, de -1 lijn en zijn gewicht zat ook nog op de -1 lijn maar zwakte wel iets af naar beneden. Sinds zijn geboorte heeft hij altijd al op de -1 lijn gezeten dus in vergelijking met andere kindjes toont hij altijd iets smaller en iets kleiner. En in mijn omgeving valt het op dat er de laatste tijd ook reuze babys worden geboren. Ik kwam deze week een manneke tegen van 7 maanden die net zo groot maar wel 2x zo dik was als dat ons zoontje nu is. Mijn vriend maakt zich dus zorgen en denk dat er iets is. Joah is de afgelopen maand ziek geweest en heeft slecht gegeten daardoor. Gegarandeerd dat het CB over 2 weken dus weer zal zeggen dat hij niet genoeg is bijgekomen en mijn vriend zich nog meer zorgen gaat maken. Voor de rest is Joah een vrolijk kereltje die zich goed ontwikkelt (kan soms wel echt nog van die "lastige" momenten hebben waarop hij veel huilt etc. maar hij is niet meer de huilbaby zoals voorheen) Hij eet verder goed en slaapt goed. Mijn schoonzusje die zo stom als stro is (sorry maar ze is echt niet slim) vond het nodig om vanmiddag tegen mijn vriend te zeggen: Goh Joah is wel te klein en te mager he. De kindjes van mijn collegas zijn allemaal jonger maar wel groter. Ik kreeg hier van vriendlief een apje over. Ik heb kwaad terug geapt dat ze eerst 1 en 1 bij elkaar moet leren optellen en dat ze geen recht van spreken heeft daar ze hier verder niets over weet. Van een van die kindjes heb ik al eens fotos gezien en dat kindje ligt toch echt boven gemiddelde. Houd dat naast mijn zoontje die onder gemiddelde ligt en het verschil lijkt inmens. Daarbij weet ze verder niets van de curves af en hoe Joah groeit dus vind ik dat ze niet zo een onnozele uitspraak moet doen. Vriend dus weer bezorgd. Ik maak me echt nergens zorgen om. Mijn vriend moet maar accepteren dat we misschien geen kind krijgen van 1,85M maar van 1,77M bij wijze van spreken. En daarnaast heb ik hem al vaak proberen uit te leggen dat ze in lengte en gewichts ineens groeischeuten kunnen krijgen. Wat vinden jullie? Zolang hij het goed goed en op zijn eigen lijntje blijft, in ieder geval niet onder de onderste lijn uit komt, lekker laten gaan of zouden jullie je kindje laten onderzoeken?
Tja, ik zou het gewoon eens overleggen met het cb. Zolang hij hij verder goed in z'n velletje zit zou ik me er niet zo druk om maken. Ik kreeg hier ook altijd commentaar op mn oudste zoontje, hij was ook te dun etc etc. Uiteindelijk zijn zijn amandelen geknipt omdat hij ook wel heel erg slecht at maar echt een dikkerd zal hij nooit worden vermoed ik. Mijn jongste is juist het tegenovergestelde van hem. Hij is nu zelf een halve kilo zwaarder dan zn broer die dus 1,5 jaar ouder is als hem.
Zolang het cb zich geen zorgen maakt zou ik dat ook niet doen. Zolang hij mooi zijn eigen lijn volgt is het toch prima. En kindjes vergelijken.... tja Mijn dochter is ruim 2 en 81 cm en 10.5 kilo. Ook ver onder het gemiddelde dus. (ken kindjes van 10 cm groter en 5 kilo zwaarder)
Het CB zeurt altijd over te licht, te zwaar, te lang of te kort, dus ik zou ze eigenlijk niet meer serieus nemen. Zo te lezen ontwikkelt je zoontje zich heel goed en je kan hem nou eenmaal niet volproppen. Zeg anders bij het volgende weegmoment dat die curve toch niet afbuigt, dus dat het dan juist prima is? Kleine dipjes in het gewicht/lengte zijn ook normaal, door bijv. ziek zijn of een periode minder goed eten. Daar mogen ze geen drama van maken hoor. Wel vervelend dat je vriend dit zich zo aantrekt. Hij moet leren zijn kind niet continu met anderen te vergelijken. Mijn dochter is ook klein en smal, niet mager, maar ook precies wat jij zegt: smal. Ze is nu bijna 2 en weegt nog niet eens 10 kg. Ze is 83 cm lang. Maar ze is geen schriebeltje, eet als een dijkwerker en beweegt gewoon heel veel, dus hier op het CB nooit enige opmerking gehad (ze zijn hier gewoon veel wijzer, want ze kijken naar de totale curve!) Je kan ook een eigen groeicurve aanmaken op borstvoeding.com. Die is van de WHO. Als jouw zoontje altijd op -1 heeft gezeten is het normaal dat hij niet naar +1 schiet, integendeel, dat zou pas ongezond zijn. Maak die curve, print hem uit en laat hem aan je vriend zien.
Mijn vriend gaat telkens mee naar het CB en daar zeggen ze steeds tegen hem dat het allemaal inorde is. Ze laten ook de curves zien maar toch is hij er niet gerust op. Volgensmij komt het gewoon omdat hij steeds dat -1 lijntje ziet en niet de middelijn. Laatst zei hij ook: moet hij nu niet eens op het gemiddelde liggen? Toen heb ik hem ook uitgelegd dat hij is geboren op de -1 lijn en deze altijd gevolgd heeft. Hij groeit dus goed volgens de regels. Het zou raar zijn als hij ineens naar de gemiddelde lijn gaat want dat betekend dat zijn lengte en gewicht ineens sterk toeneemt. Maar hij vergelijkt teveel inderdaad. Hij zei net ook: het valt ons zelf toch ook steeds op dat hij kleiner en smaller is. Ik zeg ja dat klopt, maar ik maak me er geen zorgen om en ik zie er niets ernstigs in. Daarnaast kun je mijn vriend zelf door een sleutelgat trekken en ik ben tot tijdens mijn puberteit ook maar een splinter geweest dus hij heeft het niet van een vreemde
De nul lijn ontstaat door heel veel kindjes te meten en te wegen en daar het gemiddelde van te nemen. Mijn oudste is groter dan gemiddeld en zwaarder dan gemiddeld, beide +2. Mijn jongste is kwa lengte gemiddeld, maar onder gemiddeld kwa gewicht tegen de -2. Mijn vrindin haar zoontje is even oud als mijn jongste. Is net iets kleiner dan mijn jongste, maar wel 3 kg zwaarder (dus lengte gemiddeld, gewicht boven gemiddeld) Probeer je partner uit te leggen dat die lijntjes van het cb dus alleen een richtlijn zijn waarbij je het liefst hebt dat een kindje zijn eigen lijntje volgt en dat ze kijken of het in evenwicht is. Vanaf 1 jaar groeien kindjes minder hard (gelukkig maar!), in lengte en gewicht. Geen enkel kindje is gelijk. Mijn jongste buigt nu echt af kwa gewicht, naar onderen toe. IK vind het logisch, zodra hij niet fit is gaat hij volledige maaltijden eruit gooien en soms zelfs met voedselweigeren als gevolg. Daarnaast is het geen grote eter. Ik hou hem in de gaten (buiten ziektes om) of hij vrolijk is, goed beweegt, goed plast en goed poept. Gaat dat goed, dan komt het wel goed.
Hier dan wel een grote dochter, maar volgens mij zou ik me niet te druk maken. Onze dochter zit qua lengte op +2/2,5 en gewicht 'maar' op +1, onze kinderarts zegt altijd, gewicht het liefste 1 lijntje lager als lengte, ze was de laatste tijd zelfs afgevallen en wel in lengte gegroeid, onze kinderarts gaf aan, de volgende keer moet ze weer zijn aangekomen anders maak ik me zorgen maar het is een keer niet zo erg, en het is nu ook nog te verklaren. 2 keer in 1 maand griep en ze loopt inmiddels steeds meer langs tafels ed. Ieder kind volgt zijn / haar eigen lijn, een kind dat altijd rond -1 is geweest is toch prima, net als een kind wat altijd op +2 zit. Niet iedereen word even groot/klein, en zolang kind goed ontwikkeld, vrolijk is, gewoon lekker proberen te genieten.
Hij groeit...hij ontwikkeld, is wel 'klein', maar volgt zn eigen groeilijntje. Volgens mij is er niks mis mee!
Zeker het gewicht zegt niet zo heel veel.. Aangezien er nu eenmaal ranke en vollere kindjes zijn.. Mijn kinderarts zei ook gewoon letterlijk dat cb teveel met lijntjes en curves werkt.. Wat een hoop onrust veroorzaakt bij veel ouders.. Mijn dochter is ook niet echt groot/zwaar. Cb vond toen dat ik er door de kinderarts naar moest laten kijken.. Die wist niet wat hij hoorde Zolang je kindje z'n eigen lijntje volgt zou ik me niet druk maken.. En ook niet als het een keer wat afbuigt. Trekt vanzelf vaak weer bij..
Onze dochter is nu 7640 gram en 73 cm. De laatste 3 maanden is ze in totaal 400 gram bijgekomen. En, ten opzichte van 3 maanden geleden, is haar curve naar beneden afgebogen... Ze zit nu helemaal op het onderste lijntje van de curve. Wij worden opgevolgd door de kinderarts, omwille van de vroeggeboorte. Volgens haar hoeven we ons nog geen zorgen te maken. Ik vroeg haar of ik iets aan de voeding kon veranderen, maar dat was nog helemaal niet van toepassing volgens onze kinderarts. Als je je vriend wilt geruststellen, kan je je zoontje natuurlijk altijd laten onderzoeken door een kinderarts! Maar volgens mij moeten jullie zich ook geen zorgen maken. Vergelijken hoef je ook niet te doen hoor... Een neefje van 7 maanden weegt meer dan mijn dochter Ik heb ook een curve op Borstvoeding.com, en op die curve ziet het er al een heel stuk minder dramatisch uit, op die curve zit ze namelijk niet zo veel onder het gemiddelde! Dus misschien dat je die curve eens kunt invullen, en aan je vriend laten zien?
Tja wat is klein? Mijn oudste was 9200 gram en 76 cm gemiddeld dus met middelste was met 1 jaar 6200 gram en 68 cm. Zoiets ze zat net in maat 68. Zolang als het eigen lijntje gevolgd word.
mijn dochter was de laatste keer met 11 maanden 8,3 kilo en 74 cm. en ze vonden haar juist helemaal goed. hier in de buurt ook veel grote babys en dan lijkt ze extra klein. maar bij cb vinden ze mijn dochter altijd lang en slank. tja ze was bij de geboorte ook erg licht. maar 2450. maar ze groeit wel mooi op een vaste lijn door. mijn zoontje was ook altijd vrij klein maar nu in de kleuterklas is er weinig verschil meer met zijn vriendjes. ik vind het dus ook wel meevallen met jou kindje. voor mij zijn dit normale maten.
Nou, dan snap ik echt niet waar hij zich druk om maakt! Dan moet ie toch zeker snappen dat niet iedereen "gemiddeld" kan zijn, en dat daar helemaal niks mis mee is. Of heeft hij zelf problemen met zn figuur en zou hij daarom willen dat zn zoon daar niet mee hoeft te kampen? (Of verpsychologiseer ik het nu teveel? ) Vriend en ik zijn allebei sprieten en daar kijken ze op het cb ook stiekem wel naar hoor. Onze dochters zijn namelijk ook allebei relatief lang en dun, maar ze erkennen op het cb echt wel dat dat (deels) een genenkwestie is.
Mijn dochter zit ook op de -1 lijn. Het cb zei dat het niet erg is,omdat ze deze al volgt vanaf haar geboorte. Het is een fijn poppetje die dus die lijn netjes volgt.
Volgens mij is alles al gezegd, jullie kindje is gewoon iets kleiner dan gemiddeld, maar groeit wel goed. Tegen mij is verteld dat vooral het gewicht de eerste paar maanden belangrijkers is dan lengte (niet zozeer hoeveel ze precies aankomen, maar wel een stijgende lijn), na die eerste paar maanden wordt bet wat minder belangrijk, tenzij het echt gaat afbuigen (dat is bij jullie niet zo). Het belangrijkste is de hoofd omtrek.
Als hij altijd op de -1 lijn gezeten heeft en je kind groeit op die lijn gewoon mee, dan groeit hij toch gewoon goed? Als je kind gewoon goed eet.... wat moet je dan doen, dwangvoederen? Dat kan toch niet.
Onze dochter is ook maar een kleintje. Met 11 maanden woog ze bijna 8 kilo en 71,7 cm. Er is hier door de kinderarts in het ziekenhuis en cb nooit iets over gezegd. Ze is een vrolijk en tevreden kind. Niet zo'n grote eter maar niet ieder kind is hetzelfde. Ieder kind volgt zijn eigen lijn. Als je zoon tevreden is dan zou ik me echt niet ongerust maken. Mocht je vriend zich echt druk maken dan kun je hem laten onderzoeken.
Volgens mij hoef je je echt geen zorgen te maken. Zolang hij maar zijn eigen lijntje volgt en hij verder goed in zijn vel zit. Dat zou ik je vriend gewoon uitleggen. Mocht hij blijven twijfelen zou ik hem met je zoontje naar de huisarts sturen om te overleggen.
Zolang hij vrolijk is en toch wat groeit zou ik me geen zorgen maken. Zoontje 22 maanden is ook maar 11,5 kg bij 84 cm die heeft echt een inhaalslag gemaakt, hij was 3 maanden terug namelijk nog maar 10,3 kg en 83cm . Dus no worry En hij maakt netjes zijn eigen lijntje.
Als het past bij jullie bouw, zou ik me vooral niet druk maken als je geen verdere aanknopingspunten hebt om je zorgen over te maken. Goed ontwikkelen, goed eten, goed slapen: dat zijn belangrijke graadmeters bij de vraag of een kindje gezond is. Als die dingen goed gaan en hij zijn eigen lijntje volgt, is het prima. En: hij zit met beiden op de -1lijn. Dan is hij voor zijn lengte dus iig niet te licht, maar hij is gewoon klein. Ik was als kind altijd klein voor m'n leeftijd, maar op de middelbare school in een spurt gekomen en sindsdien altijd gemiddelde lengte gehad. Mijn stiefdochter was ook altijd zo'n smal ukkie, maar is het afgelopen half jaar bijna 3 kledingmaten gegroeid en ineens bijna net zo groot als ik, (ze is 13). Onze jongste heeft wel periodes dat ze niet goed groeit, maar dat is ook duidelijk te linken aan ziek-zijn, (meer dan gewoon een griepje dan). Als het niet goed gaat, merk je dat echt wel aan je kind en dat is wat je gewoon moet doen: kijken naar je kind en niet naar de cijfertjes