1,5 jarige slaapt echt laaaaang; normaal?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door hummeltje5, 21 jun 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.455
    13.053
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Misschien een rare openingszin, maar overlaad me alsjeblieft niet met 'o wow ik wou dat ik zo'n kind had', want dat is niet het antwoord wat ik zoek :rolleyes: Evenmin als dat 'wou' geen schrijftaal is ;)

    Onze dreumes van 1,5 slaapt echt heel lang.
    Ze ligt altijd tussen 19 en 19.15 op bed. Op dagen dat het kan en/of zij het nodig heeft (als ze bijv. de vorige dag wat minder heeft kunnen slapen oid.) dan laat ik haar meestal slapen tot 09.30. Ja je leest het goed: ik laat haar dan slapen tot... Kortom: IK maak haar wakker en het is dus niet dat ze uit zichzelf wakker wordt.
    Nou roep ik al langer dat ik het idee heb alsof ze zo nog veel langer kan liggen als ik dr niet wakker maak.
    Laatst heb ik dat eens getest. En om HALF TWAALF (met hoofdletters, want ik ben zelf ook nogsteeds verbaasd) heb ik mevrouw maar wakker gemaakt!!! :eek: Ook hier dus weer 'wakker gemaakt' en niet 'is ze wakker geworden'.
    Daarnaast slaapt ze overdag ook gewoon nog veel/lang als ik het zo om me heen hoor.
    Op dagen dat we vroeg de deur uit moeten maken we haar om 07.30 wakker. Om 09.30/09.45 gaat ze echt jengelen van vermoeidheid. Dan leg ik haar op bed en laat ik haar slapen tot 11 uur (niet langer, want dan moeten we weg). In de middag ligt ze dan ook vaak (gemiddeld) 2,5 uur te pitten. 3 uur is ook geen uitzondering trouwens..

    Begrijp me niet verkeerd, ik snap best dat er mensen nu jaloers worden en dat mag. Maar aan jaloerse opmerkingen heb ik nu even geen boodschap aan.
    Wat ik graag zou willen horen is of er mensen zijn die dit herkennen van hun eigen kind: dat je je kind dus al-tijd wakker moet maken (hij/zij wordt nooit uit zichzelf wakker) en dat het dus zo ontzettend lang slaapt rond de leeftijd van 1,5 jaar.

    Laatst per toeval een aantal blogs/berichten tegengekomen van mensen met kinderen met o.a. een stofwisselingsziekte die ook zo enorm veel sliepen, dus ik ga me toch wel een tikkeltje achter de oren krabben inmiddels..
    Ik ben geen doemdenker hoor, absoluut niet. Onze dochter is verder ook een heerlijk levendig meisje op de momenten dat ze wakker is. Maar vind het ergens ook wel weer vreemd dat ik haar altijd wakker moet maken en ze praktisch nooit uit zichzelf wakker wordt... o_O
    Naast dit al is ze in vergelijking met de kindjes van de forummeiden die ik hier op zp heb leren kennen de traagste met leren lopen (liep al met 9 maanden langs de tafel en stapte over tussen bank en tafel, heeft enkele keren 1-15 stapjes los gezet, maar dat was weken geleden (2 maanden om precies te zijn) en sinds die tijd doet ze niks meer op dit gebied). Nu is haar leeftijd echt niet heel gek dat ze nog niet kan lopen, maar heb er meer m'n vraagtekens bij of het wel vaker gebeurd dat het leren lopen zich zooo langzaam ontwikkelt (als in: lopen langs tafel/overstappen met 9 maanden, en weer 9 maanden later nóg niet los kunnen lopen)?
    Nah ja, lang verhaal kort: ik zoek dus wat herkenning :rolleyes:
     
  2. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Geen herkenning (hier is het regelmatig 6 u ondanks dezelfde bedtijd ;)). Maar ik wilde wel even zeggen dat ik wel snap dat je je dingen afvraagt. Ik vind het ook veel en lang slapen. Het lijkt me niet “normaal”, waarmee ik dus niet bedoel te zeggen dat het perse abnormaal is maar in ieder geval niet heel gebruikelijk. Wordt ze tussen de middag wel zelf wakker of moet je haar dan ook zelf wakker maken? Heb je het al besproken met de huisarts of zo? Ik zou wel benieuwd zijn wat die hier van zeggen.
     
  3. Zwitsal

    Zwitsal Bekend lid

    19 mei 2017
    988
    1.449
    93
    Vrouw
    Het idd inderdaad wel uitzonderlijk veel, ook in zo een mate dat ik mij ook zou afvragen of het wel klopt.
    Wb het lopen ging het hier precies hetzelfde, wij hebben de kinderfysio gebeld en gevraagd of weet langs mochten komen om uit te sluiten dat het een oorzaak had dat hij zo laat liep.
    Uiteindelijk ging hij lopend buiten na de eerste afspraak. Om vervolgens alsnog 2 weken te weigeren om te lopen.
    Hij loopt nu 2 maanden en is nog traag in zijn onteikkeling wat dat betreft.
     
  4. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.041
    113
    Vrouw
    #4 GroeneBomen, 21 jun 2019
    Laatst bewerkt: 21 jun 2019
    Herkenning! Ook een slaapkop gehad tot 2, 2,5 jaar. Ook idd wel tot 11:30 slapen en zelf nooit wakker voor 9:30. En ineens was het gebeurd. Van wakker maken naar 6:15 mamaaaaaaa.
    En jaar verder wisselt het: maanden gehad 6:30 en gelukkig nu weer 2 week 7:30-8:00

    In de middag slaapt hij rustig 3 uur. We moeten hem altijd wakker maken: hij wordt 4 dit jaar. Gewoon een kind die z'n slaap nodig heeft.

    Geniet ervan zolang het kan! ;)

    En qua lopen, kan ook ineens weer worden opgepakt. Onze zoon was vlot in gaan staan en bleef daarbij. Los lopen heeft lang geduurd, hij durfde het gewoon niet. Is nog steeds een kereltje die bij het onbekende gelijk nee roept en dan in ons kruipt. Aard van t beestje.
    Hij is verder gezond, had wel wat opstartproblemen ivm allergieën en heeft vanaf de geboorte tot nu nog steeds eczeem maar verder gezond. Zijn kortgeleden nog bij de kinderarts geweest en alle uitslagen waren prima.
     
  5. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.455
    13.053
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    98 % van de tijd moet ik haar zelf wakker maken, of dat nu 's ochtends is of 's middags maakt niet uit. Ze wordt meestal wel wakker zodra ik voor haar deur sta maar ook regelmatig niet.
    Dat wakker worden zodra ik voor haar deur sta zie ik niet echt als 'uit zichzelf wakker worden' (omdat ze dus wakker wordt door omgevingsgeluiden en niet perse omdat ze uitgeslapen is), maar misschien kijk ik er anders tegenaan dan de meesten..
    Ze lijkt geen biologische eindklok te hebben zeg maar. Dat is wat ik bedoel.

    Nee heb nog niks besproken met de huisarts. Vooral niet omdat ze dus op een wat trage ontwikkeling tot lopen na wel gewoon normaal/alert/als een echte dreumes oogt/doet.
    Verder dus niks om me zorgen over te maken. En omdat dat lange slapen wel 'uitzonderlijk' is, weet ik dus niet zo goed of ik het ook onder 'zorgelijk' moet scharen of niet..
    Al moet ik zeggen dat overleggen met de HA en/of het CB nooit kwaad kan natuurlijk.. :rolleyes:

    Bedankt voor je berichtje!
     
  6. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.455
    13.053
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Onze gup is ook een gekkerd. Doet alles in een verkeerde volgorde :p
    Zo liep ze dus al lang en breed rondom tafel en tussen tafel en bank, dat ik echt dacht dat ze het hele kruipen over zou gaan slaan, en met exact 1 jaar en 1 week ging ze alsnog ineens kruipen whaha :D

    Kinderfysio vind ik persoonlijk zelf meteen zo'n grote stap (voor ons dan) :|
    Enig idee hoe het kwam dat je kindje direct na de eerste afspraak lopend naar buiten ging? Wat zorgde daarvoor?
    En was het lopen aan de hand of los lopend?

    Op zich herken ik het wel van onze oudste dat het willen lopen even een poosje stilstaat vanaf het moment dat ze de eerste losse stapjes doen, maar ik weet vrij zeker dat dat bij hem echt geen twee maanden heeft geduurd.
    Hij was overigens 15 mnd. dat ie z'n eerste stapjes (los dus) deed en 18 mnd. dat ie echt goed stabiel kon lopen.
    Onze dochter deed met 16 mnd. haar eerste stapjes los en nu met 18 mnd. staat het dus al twee maanden stil.
    Het is wel een tantetje die pas iets doet zodra ze in dr koppie zeker weet dat ze het kan. Ongetwijfeld remt dat haar op een bepaalde manier ook af.. :$
     
  7. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.041
    113
    Vrouw
    Dit is precies ook onze zoon!
    Wat hem heeft geholpen was peutergymnastiek om vrijer te bewegen. Hij is wel 1 van de kinderen die het minste durft maar in een jaar tijd zien we echt flinke vooruitgang. Van wat houterig naar soepel en ook ineens toch wat nieuws durven en ook roept hij halverwege: ik durf niet! Dan kan hij het rustig 2 week later weer proberen. Viel de docent ook al op, hij is motorisch gegroeid
     
  8. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.455
    13.053
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Wat bedoel je met het dikgedrukte deel? Jijzelf?

    Haha ja, dat er tijden zullen komen dat we nog eens met weemoed terugdenken aan deze tijd zal ongetwijfeld komen :D (zeg ik nu al als een boer met kiespijn ;) :p)

    Herken ik ook wel van onze oudste ja. Die sliep een half jaar terug ofzo nog wel eens uit tot 08.30 (en volgens mij soms zelfs tot 09.30, maar de tijd vliegt zo snel voorbij dat ik dat geen eens meer zeker weet....) maar tegenwoordig mogen we al blij zijn als het 07.15 is in het weekend (meestal 06.45-07.00).

    Zoonlief slaapt nu sinds 3-4 weken niet meer 's middags maar daarvoor ook idd. rustig 3 uur slapen 's middags. Maar hem hebben we maar 2% van de tijd wakker moeten maken terwijl onze dochter dus die andere 98% pikt :p

    Genieten doe ik ook echt wel hoor haha. Ik kijk wel uit om er níet van te genieten! :D
    Slaap is tevens m'n eigen grootste hobby dus onze slaapkopjes hebben het niet van een vreemd ;)

    Fijn dat jullie kereltje goed gezond is :thumup:
     
  9. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.041
    113
    Vrouw
    Haha nou ik werd ook niet wakker voor 9:30 als hij dat ook niet deed hahahaha
    Ik werkte 1 dag in de week toen en kwam vaak voor dat ik allang weg was en mijn schoonmoeder maar wachten beneden :p en ik vertrok nooit voor 9 haha
     
    hummeltje5 vindt dit leuk.
  10. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.455
    13.053
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Ze is nog geen peuter he onze tante ;)
    En een half jaar verschil tov. de jongste peuters is op deze leeftijd wel erg veel..
    Nijntje beweegprogramma wordt dus ook pas vanaf 2 jaar gegeven.

    Er is hier wel dreumesdans, maar dat kan pas als ze zelf kunnen lopen :confused:
     
  11. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.455
    13.053
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Hahahahahahaha :D
    Heeeeeeeeerlijk om zo lang te kunnen slapen!
    Ik mis nu ook echt m'n middagdutjes nu onze oudste die niet meer doet! :(
     
  12. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.455
    13.053
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Liep jullie kindje wel (veel) achter een loopwagentje?
    Onze dochter doet dat wel heel graag. En de laatste weken vind ze het vaak ook wel leuk om aan onze hand te lopen (liefst twee handen vasthouden maar soms krijg ik het voor mekaar dat 1 ook goed is :D).
    Hier is het overigens echt geen kwestie van niet durven maar meer luiheid of een andere oorzaak heb ik het idee.
     
  13. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.041
    113
    Vrouw
    Ook meer een tip voor iets later.
    Ik heb ook gewacht met zoon, was ouder dan 2. Zeker 2,5. Had ervoor totaal geen zin. Heb na 2 lessen ook getwijfeld of ik nog door wou gaan, want ik betaalde geld om mijn kind vol enthousiasme stil te doen staan, loeren naar andere kinderen want alles was eng.... maar toch doorgezet en met succes! Heeft er plezier in. Nijntje beweegdiploma doen we bewust niet, aangezien hij de helft van de onderdelen niet doet ghegheghe maar motorisch echt geholpen en ook meer lef in de speeltuin nu. Gaat zelfs op de buik van de glijbaan ipv stijf de zijkant vasthouden
     
  14. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.041
    113
    Vrouw
    #14 GroeneBomen, 21 jun 2019
    Laatst bewerkt: 22 jun 2019
    Ja klopt, loopwagen was heilig. Aan onze handen liep hij niet: wij waren niet zo stijf en betrouwbaar als de loopwagen dus dat zag hij als een te grote onzekere factor haha
    We moesten hem aan zijn romp vasthouden, dus heerlijk krom lopen ;)

    Nu hij ouder is beredeneerd hij ook precies waarom hij iets niet kan doen , was vanmiddag een springkussen en er zaten 3 kindjes allen onder de 4 op: nee, ik ga er niet op, dan krijg ik straks een botsing en dan heb ik pijn en daar heb ik geen zin in.
    Of in het kader van de beroemde uitspraak: veni vidi en zijn geval: foetsie ipv vici . Hij kwam, zag ennnnnn was weg.
     
  15. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.455
    13.053
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Fijn dat het zo helpt.
    Hier overigens geen stijfheid/houten Klazina hoor :D
    Mevrouw klimt de trap op, klimt de klimtoren in de speeltuin van 2 meter hoog op en gaat zelfstandig omgekeerd op dr buik van de glijbaan af, danst zodra ze muziek hoort of dr broer hoort zingen en sjeest als een malle met haar loopwagentje.

    Een jaar wachten klinkt nog zo gruwelijk lang :|
     
  16. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.455
    13.053
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Aiii, goed voor je rug ja maar niet heus :p

    O ja hmm.., wel goed dat ie het zo duidelijk kan verwoorden maar ook wel wat vermijdend gedrag. Faalangst? Of is het iets anders denk je?
     
  17. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.041
    113
    Vrouw
    Nee geen faalangst: op andere vlakken maakt hij fouten en vindt hij het niet erg. hij is analytisch dus blijft elke situatie analyseren en weet dat ook goed te verwoorden (loopt cognitief erg voor, dat wel). Speelt wel angst mee omdat hij geen invloed heeft op handelen van anderen, daarom is hij ook geen enorme fan van dieren direct in z'n omgeving (terwijl hij ermee opgroeid). Hij heeft oudere vriendjes (zijn 6 en 7) en die mogen meer en durven meer die stimuleren hem enorm. Durft hij bv ook keihard op zijn step door de straat te racen, omdat hij mee wil met die kinderen.
     
  18. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.455
    13.053
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Klinkt zoals je het nu zegt idd. niet als faalangst nee.
     
  19. nicole18

    nicole18 Fanatiek lid

    20 nov 2013
    4.484
    1.086
    113
    Hier precies t zelfde kind, nu 17 maanden. slaapt van 7 tot 7 en daarna van 9 tot 1 uur ongeveer.
    Ok hij loopt nog niet los, wel langs de tafels en aan zn loopkar maar weigert losse stapjes te zetten. Kruipend komt ie ook overal tenslotte.
    Na de 18 maanden kunnen we verwijzing voor fysio krijgen maar ik denk dat t wel goed komt. Hij eet en drinkt goed, slaapt goed en zit lekker in zn vel, veel belangrijker denk ok
     
  20. Haver11

    Haver11 Fanatiek lid

    3 sep 2013
    3.837
    2.180
    113
    Vrouw
    Mijn dochter sliep tot ze 3.5 Was ook zo lang. Sinds ze naar school gaat is dat over :p
     

Deel Deze Pagina