6 weken en steeds vaker voor nachtvoeding

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Elleke, 4 apr 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Elleke

    Elleke Fanatiek lid

    1 mrt 2011
    1.796
    156
    63
    Hoi meiden, allereerst: ik vraag advies, en geen discussie omdat dat nu eenmaal bij baby's hoort en omdat hij nog zo klein is, dat weet ik :) Ik vraag alleen advies :)

    Ons mannetje is nu 6 weken. Hij kwam elke nacht één keer. Hier kun je standaard de klok op gelijk zetten, tussen half 3/half 4. Dat is al mijn eerste vraag, gaat dit vanzelf veranderen naar later, mocht hij gaan doorslapen? Het maakt niet uit of ik hem de fles om half 9 savonds geef of om half 11, hij komt rond die tijd.

    Maar sinds 2 nachten komt hij ineens rond half 6 alweer, nog geen 3 uur later. Hij weegt (ruim) 5 kilo. Van het CB mocht ik heel langzaam opbouwen naar 150/5 ipv 6 flessen 120/4. Gister heb ik al 4 flessen van 150/5 gegeven, maar hij kwam dus ook nu 2 keer, maar misschien als ik ze allemaal geef het anders word? En wat als hij nog zoveel voeding wil S nachts, naast de 150/5, krijgt hij dan niet teveel? Ik kan het haast niet rekken met een speen.
    Hij heeft kruiken in bed, dus kou kan het haast niet zijn.
    Hoor graag jullie ervaringen of adviezen :)
     
  2. Prettykitty

    Prettykitty Fanatiek lid

    22 dec 2016
    4.641
    3.012
    113
    Vrouw
    Misschien mist hij zijn mama dan? Ipv dat hij echt honger heeft?
    Als hij na 3 uur alweer komt na z'n flinke fles.

    En ja, het kan veranderen. (De tijd)
    En misschien heeft hij last van een sprongetje? Kan ook nog.
     
  3. Prettykitty

    Prettykitty Fanatiek lid

    22 dec 2016
    4.641
    3.012
    113
    Vrouw
    Persoonlijk zou ik het trouwens voorlopig bij 120 houden. Hij is nog zo ontzettend jong en klein!
     
  4. MirW

    MirW Fanatiek lid

    20 apr 2017
    1.748
    555
    113
    Hier is het nog per nacht verschillend. Soms slaapt hij door, soms wil hij 1 of 2x een fles.

    Ik vind nu al gaan opbouwen wel heel snel. Wist je dat kinderen die met kv grootgebracht worden later een grotere kans hebben op obesitas en diabetes vanwege de enorme sloten voeding die ze binnen krijgen per keer?

    Mede daarom zijn wij niet zo happig op het opbouwe van de voeding. Onze jongste is 3 maanden en krijgt nog 5 of 6 keer 120/4. Dat is al fors voor een klein maagje..
     
  5. Adrianna

    Adrianna Niet meer actief

    Ik zou eerder denken dat hij om 6.00 de dag nu gewoon begint.
    Mijn zoontje had tot 8 weken ook een nachtvoeding en ongeacht hoe laat die was om 8 uur werd hij standaard wakker en begon voor hem de dag.
    Drinken wilde hij niet en slapen (bij mij, in bed, in de box enz) ook niet.
    Het is vroeg, maar ik denk dat langzaam zijn ritme er een beetje in begint te komen.

    Is zijn kamertje tussen de 16 en 18 graden en houdt hij zijn temp goed vast?
    Dan zijn kruiken niet meer nodig trouwens.
     
  6. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.285
    3.527
    113
    Ik zou overdag op 120/4 blijven en in de nacht een flesje van 90/3 geven. Verder zou ik hem niet wekken voor een late voeding, maar na 19.00 zelf laten bepalen wanneer hij een flesje wil. Hier sliep ze al heel snel van 21.00-4.00 ongeveer.
    Doet hij lang genoeg over een fles? Dus 15-20 minuten zonder dat je de pauzes meerekent?
     
  7. Nescio

    Nescio Niet meer actief

    Half 6 is geen nachtvoeding maar gewoon wakker worden lijkt me.

    Ik zou niets opbouwen maar gewoon 120/4 aanhouden. Dan kun je evt een kleiner flesje tussendoor geven bij meer honger.

    Kleinere beetjes vaker is veel beter voor zo'n kleintje.
     
  8. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Hier is dat ook zo gegaan. Ook met groeispurten kwam ie ineens 2x snachts.
    Gaat vanzelf weer over. Ik heb er gewoon aan toegegeven. Als ie 2x kwam kreeg ie ook gewoon een kleinere fles. En wat betreft doorslapen...hier werd de nachtvoeding steeds wat later. Tot ie doorsliep tot 5/6u
    Dan begint onze dag.
     
  9. elliepellie

    elliepellie Fanatiek lid

    28 jun 2014
    1.887
    1.011
    113
    Vrouw
    Pedagogisch medewerkster
    Venlo
    Wij wekken de kleine na de fles van 19:00 niet, nooit gedaan ook trouwens. Eerst melde hij zich om 01:00 en om 5:00 ongeveer maar sinds een paar nachten komt hij pas om 2:00 en daarna om 7:00. Wij geven 6x 120/4.

    Rond de 6 weken krijgen ze volgens mij een groeispurtje waardoor het “ritme” weer word omgegooid... vervelend soms maar dat trekt wel weer bij of veranderd weer.

    Kruikjes zijn niet nodig als hij zijn temp goed kan vasthouden... ze kunnen het beter wat koeler hebben dan te warm
     
  10. Elleke

    Elleke Fanatiek lid

    1 mrt 2011
    1.796
    156
    63
    Oké, bedankt allemaal! :) Soms is het echt zoeken hè?! Omdat hij bijna 5 kilo was vorige week mocht hij volgens het CB 150/5, dit staat ook op de pak voeding, al is dit maar een richtlijn. Ik ben zelf ook altijd bang dat ze gauw zoveel krijgen. Las inderdaad dat het een sprongetje kan zijn met 5/6 weken.
     
  11. Nescio

    Nescio Niet meer actief

    Het CB en kunstvoedingsfabrikanten gaan uit van het gemak voor de ouders (minder eetmomenten, meer in een keer). Dit is absoluut niet in het belang van een kind. Ik zou altijd uitgaan van zijn vraag en het aanbod daarop afstemmen. Jonge baby's drinken veel liever vaker, kleinere beetjes. Zo wordt het maagje niet kunstmatig opgerekt.
     
  12. Lammetje91

    Lammetje91 Bekend lid

    12 dec 2016
    839
    522
    93
    Ik heb met mijn meisje een beetje hetzelfde. Ze had gister echt een regeldag. Heel veel huilen en honger. Ik was ook al over gegaan op af en toe een flesje van 150/5, maar dan wel terug afgegoten naar echt 150cc. Overdag blijft ze de fles om de drie uur willen.
    Gisteravond wakker gemaakt voor een fles om 24:00 uur, maar ze kwam weer om 03:00 uur voor de volgende fles. Terwijl we de nachten daarvoor niet wakker maakte en ze ook om 3:00 uur voor de voeding kwam.
    Ik volg ook even voor advies, want die voedingen maken me toch erg onzeker. Kan ik beter gewoon 120/4 blijven geven?
     
  13. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Cb en fabrikant adviseren zo snel mogelijk naar zo groot mogelijk te gaan.

    6 flessen van 120/4 zijn 24 schepjes
    5 flessen van 150/5 zijn 25 schepjes.
    Die ene schep minder gaat er echt niet voor zorgen dat je kindje minder goed groeit of dat het slecht zou zijn.
    Die ene schep meer zorgt niet voor een fles minder, dus kom je op 30 schepjes uit en dat is voor deze leeftijd en dit gewicht gewoon te veel. Sowieso zijn kleinere flesjes beter dan hele grote flessen.

    Gewoon lekker 6 flessen van 120/4 geven.
     
  14. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Ik haal hier niet uit hoe oud ze is, dus dat geeft lastiger advies geven.
    Maar een kindje wat om de 3 uur een voeding wil zal 7 a 8 flessen op een dag krijgen. Het advies is 150cc voeding per kg per 24 uur.
    Bij 7 flessen geef je zo'n 32 schepjes per dag. Dat is veel te veel.

    Zorg dat elke voeding minimaal 15 minuten duurt, bij hongerige kindjes zelfs 20 minuten. En hoog niet op voordat er een fles af kan.

    Als een kindje echt honger blijft houden zijn er nog wel opties voordat je gaat ophogen.
     
  15. Lammetje91

    Lammetje91 Bekend lid

    12 dec 2016
    839
    522
    93
    Ze is 6 weken en ik denk dat ze ongeveer 4 kg weegt. Ze drinkt haar fles in ongeveer 20 minuten, dus dat is goed. S nachts krijgt ze nog maar 1 voeding, dus komt neer op 7 voedingen, misschien wel 6 want soms laat ze er langer tussen. Met 120cc en 4 schepjes zou ze geen honger moeten hebben toch?
     
  16. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Nee ze zou dan geen honger hoeven te hebben. Is dat wel zo dan zou ik eerder naar andere opties kijken dan naar ophogen. Je zal waarschijnlijk niet snel een fles laten vervallen als je nu ophoogt.
     

Deel Deze Pagina