Zoontje van 9 mnd lust nog steeds geen stukjes

Discussion in 'Voeding' started by Lieffie80, May 29, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lieffie80

Lieffie80 Lid

Jan 6, 2011
    33
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi meiden,

mijn zoontje van 9 mnd lust dus geen stukjes. Alles waar ook maar de kleinste stukjes in zitten spuugt ie uit. Ik ben bij 6 mnd heel enthousiast begonnen met vers fruit en groenten zelf maken, maar dat was al helemaal geen succes. Sindsdien dus potjes en die lust hij wel graag, eigenlijk bijna alle smaken wel. Eigenlijk zou ie dus nu een boterham moeten kunnen eten, maar hij stikt in alles. Zo erg dat zijn vorige voeding volledig eruit komt.
    Zijn er meer mensen die hier ervaring mee hebben? En hoe hebben jullie het op kunnen lossen?
    Zijn schema is nu:
    7.00 borstvoeding
    tussendoor fruithapje
    11.00 fles
    15.00 fles
    17.00 groentehapje
    20.00 borstvoeding

Ik vertrouw en nog steeds op dat het vanzelf wel een keer goedkomt, maar ergens vind ik het nu best wel lang duren.

Groetjes,

Lieffie

2. Tamaraliza

Tamaraliza Niet meer actief

Dit heeft bij mijn dochtertje ook best lang geduurd. Brood wilde ze heel lang niet en bij stukjes in haar eten ging ze kokhalzen. Ik heb tot een jaar het eten heel fijn gemaakt, zo min mogelijk stukjes. Nu is ze bijna 2 en eet ze alles. Ze krijgt alleen vlees heel moeilijk weg.

3. WesDaan

WesDaan Fanatiek lid

Sep 10, 2009
    2,358
    6
    38
    Volgens mij mag je kindje zo wie zo al minder fles/borst voeding hebben.

Wij zijn laatst bij het CB geweest, ons dochtertje is nu 8 maanden bijna.
    Haar ritme is op het moment:

8.00 180/6 met bambix granenontbijt
    9.30 fruit en drinken.
    12.00 180/6 met bambix granenontbijt. ( broodlukt totaal nog niet misschien ook omdat ze nog geen tanden heeft)

16.00 tuitbekertje drinken met een broodkorstje of stukjes fruit.

18.00 groenten en een toetje.

19.00 slapen.

Hier is ons meisje ook niet zo verzot op stukjes. Wat wel werkt is bv stukjes banaan af te breken en in haar mondje te doen,,dat vind ze maar al te intressant en lekker.
    Ook doen we dit vaak met groente om haar toch te laten wennen aan de smaken.
    Van een lepel wilt ze het niet dus laten we haar daar zelf mee rommelen aan tafel.

Ook mag je kindje na zijn groente een toetje hebben.

Evt. om 11.00 de voeding zou je een broodkorstje aan kunnen bieden met wat thee of water en dan rond 12.00 een voeding?

Rond deze tijd wordt t namelijk belangrijk dat je naar 3 hoofdmaaltijden gaat en 2 tussendoortjes.

4. adi

adi Niet meer actief

Hoe bied je stukken aan? Kleine stukjes zijn vaak lastig te verwerken.

Als je een groot stuk banaan in zijn hand geeft of een taaie broodkorst heeft ie veel meer controle. En kokhalzen is niet erg, hij moet nog leren en zijn kokhalseffect moet zich verplaatsen. Dat gebeurt met veel oefenen.

5. Nova81

Nova81 VIP lid

Nov 18, 2009
    5,879
    1
    36
    Inderdaad blijven oefenen en flinke stukken geven zodat je kindje er mee kan oefenen. Bij te kleine stukjes hebben ze meer de neiging te gaan kokhalzen of zich erin te verslikken.
    Hetzelfde voor groenten: geef maar gewoon eens een boontje, of stronkje broccoli om mee te rommelen.. Desnoods nadat hij z'n eten op heeft of zo.

Die kokhalsreflex moet door veel oefenen en proberen steeds minder worden.
    Verder zou ik tot die tijd wel bijv in de fles van 11u granenpap gaan toevoegen, zodat je kindje wel vezels en zo binnen krijgt. Want anders is het wel karig voor 9 maanden moet ik eerlijk zeggen...

Wat betreft vers eten: is echt een kwestie van wennen voor de kindjes, sommigen moeten wel 15x iets proeven voordat ze het 'lekker' vinden (of in ieder geval opeten).
    Probeer gewoon tussendoor wat dingetjes te geven (flinke broodkorst met stuk brood eraan, boontje, worteltje etc)...

Share This Page