Onze oudste zoon wat ook met alles later. Hij is wel 5 weken te vroeg geboren en achteraf denk ik dat dat ook wel een rol heeft gespeeld.Lopen ging die pas met 18 maanden maar wel direct heel goed lopen.Praten ging die pas een beetje doen richting zijn 2de verjaardag.Hij deed altijd van die kreten om iets duidelijk te maken.Ik maakte me er toen ook wel zorgen over omdat een goede vriendin van mij een dochter van dezelfde leeftijd heeft en die was al veel verder in haar ontwikkeling.Na zijn 2de verjaardag is die steeds meer gaan praten om vervolgens niet meer op te houden.Hij is nu alweer 9 jaar en heeft een normale ontwikkeling.Op school presteert hij bovengemiddeld en is een kei in voetballen en sporten.Ze zeggen weleens dat kinderen zich tot hun 2de levensjaar allemaal anders ontwikkelen en dat het daarna min of meer gelijk blijft en dat is vlgns mij ook wel waar denk ik.Onze dochter van nu 7 jaar was heel vlot met praten en lopen maar heeft weer veel langer last gehad van ongelukjes tijdens het zindelijk worden en meer moeite met haar grove motoriek. Als ik jou verhaal lees zou ik me zeker geen zorgen maken.Komt allemaal wel met het kletsen. gr Ingrid.
Mijn neefje en nichtje van nu 2 jaar en 8 maanden praten nog steeds niet veel.. Neefje probeert sinds 3 maanden nu echt te praten, dus meer zinnetjes proberen. Nichtje kan woordjes zeggen maar meer ook niet.. Dat ligt denk ik echt aan het kindje zelf en misschien de opvoeding? Hun moeder deed ook nooit veel met voorlezen, en echt woordjes leren zeggen etc.. Dat doet ze nu allemaal pas, en het werkt wel!
Dat is zeker belangrijk zelf veel praten. Ik praat veel meer dan papa die kan zwijgend een luier verschonen bijvoorbeeld. Ze zegt ook veel dingen die ik dus zeg kwamen we achter. ... oh jee, kijk eens. Ik probeer hem wel aan te moedigen om meer te praten en te benoemen daar leren ze van!
Mijn jongste liep met 17 maanden, wel daarna nog een paar maanden niet echt stabiel. hij is motorisch niet handig. Ook zei hij toen nog niks. Pas met bijna 2 jaar begon ie te praten, maar dan nog niet duidelijk ofzo. Ik en mensen die hij vaak ziet, kunnen m wel verstaan. Hij is net vd week voor de 3e keer naar t audiologisch centrum geweest en de testen waren niet voldoende, vorige keer net voldoende. Ook had ie nog steeds vocht achter z'n trommelvliezen dus vandaag naar de ha geweest. Over 2 weken n afspraak bij de kno arts. Ik vindt t CB wel voorbarig is.