Cmv

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by luckybird, Oct 16, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. luckybird

luckybird Fanatiek lid

Sep 2, 2009
    1,274
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo!

Even een vraag, ik verbaas me erover dat er in tegenstelling tot vele andere landen in nl niet op cmv wordt getetst. Kunnen jullie me misschien vertellen waarom er wordt gekozen om niet te testen? Kan ik dit ergens laten doen, eventueel voor eigen rekening?

2. Ineke

Ineke Verloskundige

Dec 15, 2010
    2,663
    0
    0
    Hallo,

Op de site van het RIVM heb ik gevonden dat er niet op getest wordt, omdat het risico op het doormaken van een primaire CMV infectie heel erg klein is, minder dan 1%
    En verder omdat handhygiene de enige manier is om overdracht kans te verminderen.
    Ook als je het ooit gehad hebt, kan je het nogmaals krijgen.

Groetjes Ineke

3. luckybird

luckybird Fanatiek lid

Sep 2, 2009
    1,274
    0
    0
    NULL
    NULL
    #3 luckybird, Oct 16, 2012
    Last edited: Oct 16, 2012
    Bedankt voor je antwoord! Ja had ik ook gelezen inderdaad. Maar ik begreep dat als het wordt vastgesteld bij je (antitoffen levels die uitwijzen doormaking net voor of in eerste trimester) ze je wel degelijk behandeling aanbieden om overdracht op de baby, danwel ernstige afwijkingen kunnen voorkomen/ beperken. Lijkt mij toch absoluut de moeite waard dan? 1 op 100 vind ik best veel juist, zeker als je kijkt wat voor aandacht er wordt besteed aan bijvoorbeeld downscreening waarbij de kans 1op 200 pas geldt als "verhoogd/ te onderzoeken" risico. Er zal vast een goede reden voor zijn, maar ik zie m nog even niet geloof ik.

Share This Page