Nou, het is eigenlijk heel simpel hoor. Hij is van december 2007, en zou dus in principe in augustus 2018 in groep 8 moeten beginnen en in augustus 2019 naar de middelbare school. Hem komend jaar weer groep 1 laten doen zorgt voor een jaar vertraging. School moet dus wel heel goede argumenten hebben om hem nu te laten doubleren. Als ze hem toch in groep 1 willen laten, vraag dan expliciet om een handelingsplan voor het hele komende schooljaar om zijn achterstanden weg te werken, met regelmatige evaluatiegesprekken in het komende leerjaar.
mijn dochter is in november 4 geworden maar gaat gewoon naar groep 2 en einde van het school jaar van groep 2 gaan ze kijken of ze klaar is voor groep 3 of dat ze nog een jaar groep 2 gaat doen.
hier ook een decemberkindje, ze is in december begonnen en gaat naar groep 2. Wel gaan ze goed kijken naar haar en de andere herfstkinderen om te kijken of ze daarna toe zijn aan groep 3. De kinderen die in januari of later 4 zijn geworden, die blijven in groep 1.
De inspectie hanteert de norm kinderen tot januari gewoon naar groep 2. Als kinderen tot januari twee en half jaar kleuteren is dat een vorm van zittenblijven alsdus de norm van de inspectie. Groetjes
Op de basisschool van mijn kinderen hanteren ze ook nog de ouderwetse regel. Tot 31 oktober stroom je in groep 1 in. Als je van november of december bent moet je wachten tot januari en begin je in groep 0. Dan ga je halve dagen naar school en wordt het klasje aangevuld met kinderen die jarig zijn van januari tot mei. Mijn zoon is van 8 september. Hij is per 1 oktober ingestroomd in groep 1. Hij heeft nu groep 1 en 2 doorlopen, maar je kan echt merken dat hij de jongste van de klas is. Voor hem zou het beter zijn geweest als hij een paar maanden groep 0 had gedaan en daarna 1 en 2 volledig. Ik heb een dochter die van 1 november is, zij zou eigenlijk ook gewoon naar groep 1 mogen na haar verjaardag (volgens de 'nieuwe' regeling) maar zij moet wachten tot januari en mag dan maar halve dagen naar school tot de zomervakantie. Ik wist niet dat ze wettelijk verplicht zijn om haar gewoon een volledige week les te geven in groep 1. Ik ben benieuwd hoe dat tzt gaat.
Dit vind ik echt bizar! Mn dat je kind nog twee maanden moet wachten voor het naar school mag. Mijn kids waren echt wel toe aan school toen ze vier werden. Ook halve dagen gaat eigenlijk nergens over. Jouw kind wordt door de school dus meteen op een jaar doubleren gezet terwijl daar waarschijnlijk geen enkele aanleiding toe is. Zonde
Wat stom dat het toch overal anders blijkt te zijn op de scholen... Ik kom zo ook erg aan het twijfelen wat nou het beste is, want gewoon doorstromen naar groep 2 en dan volgend jaar kijken of hij dan nog een jaartje overdoet of naar groep 3 kan lijkt me dan toch misschien een beter idee. Ben blij als we het gesprek hebben gehad en wat duidelijkheid hebben want het blijft echt door mijn kop spoken nu... zeker gezien de verschillende verhalen van jullie.
allemaal niet zo erg.. tot ze bij het voortgezet onderwijs of mbo/hbo ineens zeggen "we nemen geen zittenblijvers aan" dat selecteren ze namelijk op geboortejaar en dan is je verlengde kleuter dus ineens niet gewenst op school. tenzij je kleuter er dus echt behoefte aan heeft.. zou ik niet voor een dergelijke constructie gaan.
Hier komen de kindjes t/m december gewoon in groep 1 en gaan dan na de vakantie door naar groep 2 Kindjes die in januari en daarna 4 worden komen ook in groep 1 en daarvan wordt aan het einde van het schooljaar beoordeeld of ze mee gaan naar groep 2 of dat ze nog een jaar groep 1 gaan doen. Ik ben blij dat wij een school hebben getroffen die echt naar het kind zelf kijkt ipv de normen. Verder las ik ergens dat er het idee was om het kindje eerst in groep 2 te zetten en het daarna misschien door te laten stromen in groep 3. Lijkt mij persoonlijk geen strak plan. Het eerste half jaar van groep 3 bestaat uit het leren van de letters, het leren lezen en leren rekenen. Het 2de half jaar bestaat uit het tempo maken en aan elkaar schrijven. Lijkt mij erg moeilijk voor een kindje om dan het eerste halve jaar te moeten missen (omdat ze je laten klooien in groep 2) en dan te moeten instromen in groep 3
ja maar als je kindje al kan lezen en schrijven (zoals die van mij) dan is er eigenlijk geen reden meer om het kindje groep 2 te laten volgen (aangezien de lesstof niet meer aansluitend is) en zou de school dan mans genoeg moeten zijn om dit aan te geven en aan te bieden het kindje meteen door te laten gaan naar groep 3
mwah.. dan krijg je dat sociaal emotionele he geldt voor kylian ook niet echt denk ik.. maar er zijn best kleuters die wel kunnen schrijven maar nog niet het zitvlees hebben voor groep 3. en het meest gebruikte argument van scholen is geloof ik dat ze er emotioneel nog niet aan toe zijn... (en dat is natuurlijk altijd vrij discutabel lijkt me) het blijft een lastige situatie.. scholen willen gewoon kleuters in de kleuterklas en groep3-ers in groep 3 en als jij wil afwijken... zijn niet alle scholen daar erg van gecharmeerd geloof ik. hier vanochtend met dochterlief een brief gemaakt voor papa. ik schreef de brief en zei de "ei". (ging over een gekookt ei zegmaar)
Nee Kylian zal altijd sociaal en emotioneel anders functioneren als andere kindjes. Desalnietemin vind ik dat scholen naar een kind moeten kijken en niet de regeltjes. Aan de andere kant hebben ouders van kindjes die anders functioneren er al lang een paar gesprekken op zitten dit schooljaar en zouden ze al lang weten welke keuzes ze zouden hebben voor het volgende schooljaar. Maar een kindje halverwege een jaar laten instromen lijkt mij gewoon geen goede optie. Buiten het feit dat het een half jaar "les" mist komt het ook in een gevormde groep en is er het risico dat ze tussen wal en schip komen te vallen.
mja zou ik oko geen voorstander van zijn hoor maar ik heb inmiddels begrepen dat er soms toch wel redenen zijn om het gewoon wel te doen. bij ons op school krijgen de kinderen die al kunnen lezen als ze naar groep 3 gaan.. gewoon net ander werk. zodat ze zich dat eerste half jaar niet suf vervelen. dat lijkt mij persoonlijk een betere oplossing dan. kun je lekker in je eigen klas blijven en werk je toch op een niveau waar je wat mee kunt.
Hier doen ze het ook zo. Officieel zou je op je strepen kunnen gaan staan en eisen dat hij wordt doorgelaten naar groep 2, want de scheidingsdatum is eigenlijk 1 januari. Ik heb er eentje van eind november, dus wij hadden dat vorig jaar ook. Ik baalde er best wel van, want zijn beste vriendje die 3 weken ouder is mocht wel naar groep 2 en ik had zelf het idee dat onze zoon dat ook best aan zou kunnen. Toch deed de school het niet. De reden: ze hadden het in het verleden wel gedaan en vervolgens bleven in groep 3 en groep 4 bijna al die snelle doorstromers alsnog zitten. En dat is voor een kind nog veel vervelender. Tja, dat was wel een punt, dus nu zit mijn zoon ook voor de tweede keer in groep 1. Hij verveelt zich daar langzamerhand wel, dus hij is blij als hij straks eindelijk naar groep 2 mag. En vriendje? Die is blijven zitten in groep 2 (concentratie is nog onvoldoende) en ze komen dus weer gezellig bij elkaar straks. Het wordt een groep 2/3 combiklas, dus uitdaging genoeg, denk ik zo. Voor de verveling nu, proberen wij zelf leuke spelletjes met hem te doen. Hij kan inmiddels klokkijken en een beetje lezen, schrijven en rekenen. En hij kent een aantal landen op de kaart van Europa en een aantal plaatsen op de kaart van NL. Gewoon omdat hij dat leuk vindt en om dat ze daar op school nog niks mee doen.
Hier ook het zelfde als je kindje in nov , dec 4 wordt en naar school gaat moeten ze over naar groep 2 .. januari 4 of voor het eerst naar school blijven ze in groep 1
Bij ons op school hebben ze de 1 oktober regel. Voor of op 1 oktober 2007 geboren, door naar groep 1. Alles daarna nog een jaar groep 1. Quinten is van 5 oktober. Ik hoop toch echt dat hij door mag naar groep 2. Wij hadden laat zomer vakantie en hij heeft dus 3 weken school gemist. Quinten heeft een oudere broer en is sociaal emotioneel erg sterk. Hij houdt niet echt van knutselen en tekenen maar dat wil niet zeggen dat hij het niet kan. Ik heb veel liever dat hij nu door stroomt naar groep 2 dan dat hij nog een keer in groep 1 zal komen. Ik weet zeker dat hij zich dan enorm zal vervelen. Maar goed, nog even afwachten...
Dat is echt krom zeg want de vakantie hier eindigd op 3 september, dat zou dus betekenen dat hij 11 maanden lang voor de katsekut naar school zou gaan. Wat dat betreft heb ik mazzel met mijn eind augustus kindjes die konden/kunnen meteen met het nieuwe schooljaar beginnen.
Mja september hier.. Maar wij waren ook nooit akkoord gegaan met kleuterverlenging... Ze verveelt zich nu al suf op school... Dan zouden we dat nog eens een jaartje extra gaan doen Dacht het niet. Maarja.. Dat zijn dingen die ieder voor zich moet gaan bepalen.
Ik vind het ook best krom hoor! Ik hoop echt voor hem dat hij naar groep 2 gaat. Als hij in groep 1 blijft, komt hij met kinderen in de groep die echt net 4 zijn en dus helemaal nog aan school moeten wennen. Ik vind dat stil staan (want hij leert niks nieuws) achter uit gaan is....