Hier was Kylian net een weekje 5 jaar toen hij in groep 3 begon. En ja sociaal/emotioneel zit hij op een ander niveau (maar dat komt ook door de asperger). Het ligt er ook aan hoe de juf ermee om gaat. Hier gaat het heel goed en de hele klas spoort hem ook aan is is heel blij als hij iets kan wat de anderen al lang kunnen. Het is gewoon leuk om te horen dat een 7 jarig klasgenootje zegt, weet je wat knap is Kylian kan zijn naam nu aan elkaar schrijven. De hele klas stond te juichen toen Kylian zonder zijwielen kon (en durfde ) fietsen, hij mocht zelfs een ere rondje maken op het plein. Dat heeft hij afgewezen want op het plein mag je niet fietsen en bij Kylian zijn regels regels en daar wijk je nooit vanaf. Hij heeft nu wel een rugzakje en wordt dus vanaf volgend jaar geholpen op het sociaal/emotioneel gebied. Het leuke is hij mag dus een kindje uit de klas uitnodigen hiervoor en de juf bekijkt gewoon welk kindje er ook baat bij zou kunnen hebben
Weet eigenlijk nog niet welke kindjes ook naar groep 2 gaan. Als dat bekend is zal ik eens kijken. Op zich is hij er qua werkjes etc wel aan toe! En de juf denkt daar blijkbaar hetzelfde over. Ik vind hem soms nog zo'n ongeleid projectiel hihi maar hij kan zich dus wel lang genoeg concentreren om te laten zien wat hij kan. Vind het trouwens wel apart dat je als ouders niet te horen krijgt dat hij de citotoets krijgt. Was dat bij jullie ook?
@pluk: maar die emotionele aansluiting had hij in groep 2 ook niet gehad.. dus dan snap ik wel dat dat bij jullie niet echt een issue is. wel fijn dat al zn klasgenootjes zo enthousiast zijn ovrigens. dat hoor ik regelmatig anders... en dat vind ik altijd zo sneu @cito: hier letterlijk NIETS van gehoord.. vond ik vervelend gezien dochterlief in januari al een cito heeft gedaan.. eerder dan de rest. had ik graag geweten of ze mee had gedaan.. (kinderen uit de andere klas hadden een sticker gekregen allemaal.. hoorde van 1 van die ouders dat ze een cito hadden gedaan.. helemaal in examenstijl aan tafeltjes in rijtjes in de gymzaal)
Mijn zoon (van janauri) heeft net anderhalf jaar groep 1 achter de rug en zit sinds maandag in groep 2. Na de zomder gaat hij mee naar groep 3 en is dan 5,5 jaar. Het liep niet meer, al vanaf november niet, maar dat hoorden we pas in maart Hij zou extra werk op zijn niveau krijgen, om het leuk te houden, want er waren wat twijfels over zijn sociaal-emotionele ontwikkeling (daarom niet eerder naar groep 2). De laatste weken ging het echter helemaal niet meer, hij liep constant te klieren en vond het ook niet leuk meer op school. Hij had net cito groep 1 gedaan en daarop alles goed. Toen hebben we overlegd dat ze de cito-toetsen van groep 2 zouden doen en wat aanvullende testjes en toen bleek dus dat hij gewoon eind groep 2 scoorde. Dus toch maar versneld door. Anderhalf jaar groep 1 is dus zeker niet voor elk kind aan te raden. Hou dus zelf goed de ontwikkeling van je kind in de gaten!
@liesbeth: dat gevoel hebben wij ook bij onze dochter dus vandaar dat ik beetje geirriteerd was over het niet weten van de cito. maar dat afnemen van de cito eind groep 2 is wel een goed idee... die hou ik even in gedachten voor het geval het nodig mocht zijn.
Bij ons vertelde ze ook nooit als ze de Cito hadden gehad. Vond ik wel jammer. Inmiddels staat hij echt op de schoolkalender en kun je er naar vragen. Nu krijgen we ook elk rapport een cito uitdraai. Mijn zoontje kwam van de week thuis met de uitslagen, ze waren in de klas besproken maar dat is groep 6 en kunnen het dan zelf vertellen.
mja hier wordt ongeveer niets vertelt helaas en als het lijstje bij het rapport zit.. dan ben ik op zich ook wel blij hoor... dan weet ik in ieder geval wat de resultaten zijn maar die andere cito die op een "verkeerd" tijdstip werd afgenomen heb ik daar toch zeker 5x om moeten vragen dus ik ben zeer benieuwd hoe dat deze ronde is gegaan. maarja.. 25ste krijgt ze dr rapport... we wachten het even af
Hier krijgen ze de 6de het rapport. Gelukkig gaan ze af op wat Kylian in de klas presteert want op de cito scoort hij erg laag (E) omdat hij verdwaalt in de vraagstelling. Zo was er de volgende vraag Je hebt 10 potloden, 3 zijn er blauw hoeveel groenen heb je dan? Dat weet hij dus niet, hij weet heel goed dat 10-3= 7 er staat nergens dast hij geen rode/gele/oranje enz potloden had dus hij komt er dan niet meer uit.
Ik vind het eigenlijk ook wel een verwarrende vraag... Zou zoiets moeten zijn als "je hebt 10 blauwe en groene potloden, 3 zijn blauw, hoeveel zijn er dan groen?"
Sinds afgelopen vrijdag weten we dus dat Quinten in groep 1 blijft. Toen heb ik me er bij neer gelegd maar nu krijg ik steeds meer twijfels. Quinten gaat dus 2 jaar naar groep 1 uiteindelijk.... Bij QUinten gaat het ook om het sociaal emo vlak maar dan niet het stuk wat betreft omgang met anderen. Ik weet het onder tussen niet meer en ga nog een tweede gesprek aan met juf. Pffffffffffffffffffff... Ik begrijp dat mensen zeggen wat is nou het probleem 2 x groep 1 maar ik vind gewoon als ik naar Quinten kijk dat hij in groep 2 hoort. En ja, ik weet dat juf hem anders ziet dan ik en dat zij het waarschijnlijk beter weet als ik. Maar mijn gevoel zegt dat het niet helemaal goed zit.
@murizz: het is een combiklassen toch? Evt kan je juf voorstellen nu mee naar groep2 ook officieel.. Redt hij het dan niet halverwege het jaar... Kan hij zo terug naar grp1 zonder dat hij er wat van merkt. Soort van voorwaardelijk naar groep2. Tenslotte gaat hij sowieso na de vakantie niet naar groep 3.. En dan kunnen ze nu het hele jaar aankijken hoe hij zich ontwikkeld en een overwogen keuze maken mbt groep 3 waar jij je dan wellicht ook beter in kunt vinden. Bij onze combiklas merk ik sowieso weinig verschil tussen grp1 en 2... Behalve dat ze in grp2 meer schrijfoefeningen krijgen maar dan mag mijn groep1tje ook mee doen als ze dat wil.
@koffieleut: ik weet iet of ze het op elke school doen want het is niet verplicht. Maar op zich zijn er voor elk schooljaar citotoetsen ja. Wellicht staat het in het rapport straks?
Cito toets: Bij ons op school kan je de resultaten mooi zijn op het ouderportaal. Daar staan alle gegevens van het kind op en dus ook de uitslagen van de cito. Mijn oudste zit in groep 6 en die zijn 2 weken bezig met de cito en dus via hem weet ik dat er cito toetsen zijn. Staat bij ons ook in jaarplanning overigens. Opeens is het ook niet meer zeker of Quinten in de combi klas komt. Of er uberhaupt een combi klas komt. Heb nu zo veel verhalen gehoord op school dat ik het allemaal niet meer weet...
Klopt maar schijnbaar denkt meneer cito daar anders over en dan wordt zo'n vraag gewoon fout gerekend. Met als gevolg dat hij dus een E scoort. Kylian is meer een mannetje voor het oudewets stampen van lesstof
Ik denk dat ik ook zou vragen hem in groep 2 te plaatsen en dan in de loop van het jaar te kijken. Zowel de cognitieve als de sociaal emotionele ontwikkeling verloopt bij kleuters nog heel spronggewijs waardoor wat nu is over vier maanden heel ander kan zijn....
@pluk: dat is wel 1 ding wat onze kinders gemeen hebben... Anne snapt de Cito-vraagstelling ook niet. Ook op dezelfde manier helaas... Laatst was de vraag 1, 2, 3, een vlekje, 5... Welk getal hoort bij dit rijtje... Volgens dochterlief 6 Volgens juf haalt ze dus getallen door elkaar. Nouja, volgens ons niet U begrijpt... Deze discussie is nog niet afgesloten Maar goed.. We dwalen af
klopt en als er dan staat welk getal moet er op het stipje staan dan antwoorden ze wel goed. Maar goed dit is dan weer een beetje off-topic.
Dochter gaat naar groep 2 en dan kijken ze gedurende het jaar of ze volgend jaar mee naar groep 3 gaat of nog een jaar in groep 2 blijft. hier dus sowieso 1/2 jaar groep 1 en 1 of 2 jaar groep 2. wel een combi GROEP 1-2.
Bij ons op school hanteren ze 1 oktober als grens. Mijn zoon van 4 december gaat dus na de zomer weer naar groep 1.