Wat is nu erger?

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Hellen1971, 10 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hellen1971

Hellen1971 VIP lid

16 dec 2008
    6.069
    1
    38
    Senior consulente Wmo
    Sliedrecht
    Op mijn 37e werd ik zwanger, onverwacht, want ik had vrijwel nooit een ovulaire cyclys. De gynaecoloog wees mijn overgewicht aan als schuldige en adviseerde me te gaan afvallen. dat bleek dus alleen niet nodig: diezelfde maand werd ik zwanger.

De zwangerschap verliep goed: ik had wel zware bekkenklachten, maar ontwikkelde geen diabetes, te hoge bloeddruk (hij ging wel omhoog, maar niet zorgwekkend). Ik beviel zonder enige complicatie in anderhalf uur tijd. Daarna gaf ik nog 18 maanden bv.

Ik ben nu net 40 geworden. We hadden altijd de wens voor een 2e en hebben zelf ook sterk het gevoel, dat we gezien de leeftijden niet meer moeten wachten met proberen. Nu ben ik natuurlijk nog steeds veel te zwaar. Ik heb al wel diverse aanpassingen in mijn eetpatroon gemaakt (zoals bijna alle suiker en frisdrank geschrapt -maar ik gebruik géén kunstmatige zoetstoffen) en ben daarmee al een paar kilo afgevallen. Maar echt diëten doe ik niet. Nu weet ik ook wel ,dat het zal helpen als ik nog wat afviel, maar ik ben dus heel benieuwd, of afvallen terwijl je zwanger wilt worden een ongunstig effect zou kunnen hebben op je vruchtbaarheid.

Is daar iets over bekend bij jullie? Want ik vraag me dan af wat erger is: nog langer wachten met zwanger worden om eerst nog wat af te vallen (en er dan misschein achter komen dat je te lang hebt gewacht), of toch op diëet gaan en ermee stoppen als ik zwanger mocht worden(of heeft dat zijn weerslag op de cyclus) ? Of gewoon helemaal geen diëet en pas na een eventuele zwangerschap verdergaan?

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

goede vraag. Extreem gaan afvallen is niet goed als je zwanger wilt worden. Wat wel mag en goed is om een gezond eetpatroon aan te gaan en voldoende te bewegen. Terwijl je daarmee start mag je tegelijk proberen om zwanger te worden. Je kunt het beste een dietist inschakelen en je daardoor laten blijven begeleiden, ook in de zwangerschap, zodat je niet teveel aankomt. Succes! Begin ook vast met foliumzuur en vitamine D!

Mirjam

3. Hellen1971

Hellen1971 VIP lid

16 dec 2008
    6.069
    1
    38
    Senior consulente Wmo
    Sliedrecht
    Dank je wel! Ik was al met een groot deel van wat je voorstelt begonnen, alleen zonder de vitamine D en de dietiste en ik ga je advies zeker opvolgen!

Deel Deze Pagina