Help, hoe koop je een huis

Discussie in 'De lounge' gestart door Boeketje, 30 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Boeketje

Boeketje Actief lid

30 nov 2009
    431
    18
    18
    Zuid-Holland
    Wij hebben op de open huizendag een leuk huisje gezien. Nu willen wij daar best wel verder mee alleen hebben we geen idee hoe je dat nu het beste kunt aanpakken (en vooral in welke volgorde).
    Is hier een soort stappenplan voor?

Ik snap dat we nog een keer voor een tweede bezichtiging gaan, maar wie nemen we dan mee? Neem je dan al een aankoopmakelaar mee? (wij willen niet zelf de onderhandelingen e.d. doen. Is ons eerste koophuis en dat vind ik toch wel iets te spannend :)). En als deze onderhandelingen op niets uitdraaien, kun je hiervoor een vaste prijs afspreken voor het traject horende bij dit huis, alleen de bezichtiging en de onderhandelingen?

En dan nog een bouwkundige keuring. Wanneer doe je dat? Doe je dat voor het bieden of na? Weet dat beide kan, maar wat is wijsheid.

Qua financiering weten we al dat het huis haalbaar is. We hebben al eens een gesprek gehad met een soort "hypotheker" (onafhankelijk iets, voor zover mogelijk uiteraard). Maar ga je dan toch nog alle banken af voor een oriënterend gesprek?

En met de kinderen moeten we nu al informeren bij de plaatselijke basisscholen of doe je dat pas als er een akkoord is?

Kortom help me de chaos in mijn hoofd te ordenen, haha.
    Tips zijn altijd welkom

2. Mris

Mris Actief lid

13 feb 2013
    204
    23
    18
    NULL
    NULL
    Wij hebben net een huis gekocht.
    We zijn eerst naar de hypotheker gegaan. Deze heeft alles voor ons uitgezocht. Toen zijn we naar een huis wezen kijken. Bij de tweede bezichtiging hebben wij een aankoopmakelaar meegenomen. Deze werkte samen met onze hypotheek adviseur. Dat vond ik ideaal, omdat wij zo niets hoefden te doen. Zodra wij het huis hadden gekocht heeft onze makelaar contact opgenomen met onze adviseur. Die heeft bij de bank de offerte geregelt, de keuring en een afspraak gemaakt bij de notaris. Zij bewaken ook alle dat alles voor bepaalde data in orde is.
    Wij hoeven nu alleen nog maar te verschijnen bij de notaris.

Het was ook onze eerste koopwoning. Ik vond het heel fijn dat alles voor ons gedaan werd, juist omdat wij ook niet wisten hoe en wanneer alles gedaan moest worden.

3. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.175
    4.486
    113
    SUCCES! hopelijk hebben jullie straks een mooi koop huis!

4. Boeketje

Boeketje Actief lid

30 nov 2009
    431
    18
    18
    Zuid-Holland
    Bedankt Mris, dat klinkt goed. De hypotheker regelt dus alles voor jullie (heerlijk lijkt me dat)

5. Kola

Kola Bekend lid

3 feb 2015
    604
    0
    0
    Wij hebben een jaar geleden een huis gekocht.
    Het handigste is om eerst even naar de hypotheek adviseur te gaan om te kijken wat je kan lenen...
    Daarna kan je een 2e bezichtiging plannen met idd evt een aankoopmakelaar.
    Ben je dan nog entausiast, dan kan je via de makelaar een bod uitbrengen, vaak duurt het dan wel een dag of 2 voor je een tegenbod krijg.. Maar goed kan ook binnen een dag.. Dat is verschillend.
    Als je zelf niet wil onderhandelen, dan kan je het inderdaad via de aankoopmakelaar doen.. Maar opzich is echt niet moeilijk hoor om zelf te handelen...

Succes! En hopelijk kunnen jullie je droomhuisje kopen!

6. Kola

Kola Bekend lid

3 feb 2015
    604
    0
    0
    Onze hypotheekadviseur heeft ons inderdaad ook geholpen met onderhandelen. Wj hebben steeds eerst overleg met hem gehad. Hij wist ook welke paden we moesten betreden. Heel handig...

7. Boeketje

Boeketje Actief lid

30 nov 2009
    431
    18
    18
    Zuid-Holland
    Thnx mamameer. Zal eens kijken welke makelaars allemaal in de buurt zitten.

Zou het wijsheid zijn om een aankoopmakelaar te zoeken die in het zelfde dorp zit als de verkoopmakelaar? Of juist in een ander omringend dorp/stad (om vriendjespolitiek te voorkomen)? Of juist iemand van een hypotheker die vrij neutraal erin staat (maar de buurt dus wel minder kent)?

8. Boeketje

Boeketje Actief lid

30 nov 2009
    431
    18
    18
    Zuid-Holland
    Iemand trouwens nog ervaring met vereniging eigen huis en hun service (lees hypotheekadvies, keuring e.d.)? Onderhandelen zij ook voor jou?

9. Missladybug

Missladybug Niet meer actief

Boeketje, in welke regio woon je?

10. mupet

mupet Fanatiek lid

12 jan 2011
    2.182
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zorg dat je altijd sowieso een hypotheek neemt met nhg garantie! Dit is de beste tip die ik je kan geven, je weet nooit wat er gebeurt, hing mij een schuld van 50.000,- boven t hoofd maar gelukkig door de nhg kwijtgescholden

11. Boeketje

Boeketje Actief lid

30 nov 2009
    431
    18
    18
    Zuid-Holland
    Ik woon nu in de regio Rotterdam, maar wil verhuizen naar regio Amsterdam.

@Mupet, bedankt voor je tip. Heb even gekeken, maar nhg geldt voor ons niet ivm prijs die boven de grens zit. Zit wel te kijken naar evt verzekering die uitkeren wanneer je werkeloos wordt. En uiteraard de overlijdensrisico verzekering

12. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    kun je de nhg niet krijgen tot het bedrag dat je wel mag?
    zou je iig misschien kunnen laten uitzoeken.
    wij hebben onze hypotheek via een tussenpersoon die via verschillende banken de beste deal kon berekenen en voor ons afgesloten heeft.
    is wel handig om het huis onder voorbehoud te kopen..
    bijv van financiering en wat de bouwkundige keuring naar boven kan brengen..

13. Boeketje

Boeketje Actief lid

30 nov 2009
    431
    18
    18
    Zuid-Holland
    Wat voor een tussenpersoon hadden jullie? Moet ik dan denken aan iemand van een bank of van iets als de Hypotheker?

14. Missladybug

Missladybug Niet meer actief

Ik heb toentertijd met zowel de bank en de hypotheker een gesprek gehad maar vond beide niet fijn.
    Erg onpersoonlijk en ze deden weinig voor ons.
    De bank is niet objectief qua hypotheken vergelijken.
    Wij hebben gekozen voor een tussenpersoon via een financieel advieskantoor.
    Zij konden gelijk de taxatie voor ons regelen en dergelijke en hebben een vast notariskantoor waar ze zaken mee doen. Waardoor de prijs aanzienlijk lager was dan bij de hypotheker ed.
    Ook kregen wij erg veel service, zoals het onderhandelen en ze gingen zelfs mee op bezichtiging.

15. Eline88

Eline88 Niet meer actief

Wij zijn lid van vereniging eigen huis en je kunt via hen (voordelig) professionals inschakelen zoals een bouwkundige. Wij hebben overigens de bouwkundige laten komen binnen de bedenktijd. Ik weet niet meer precies hoe het zit, maar zodra je het voorlopig koopcontract hebt getekend kun je er nog binnen (ik dacht) 3 dagen onderuit zonder enige consequenties. Binnen die 3 dagen hebben wij op advies van de makelaar een bouwkundige laten kijken naar het huis. Mocht er dan iets naar voren komen hoef je bij wijze van spreken alleen te zeggen "wij zien van de koop af".

16. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    #16 Devilschase, 31 mrt 2015
    Laatst bewerkt: 31 mrt 2015

Deel Deze Pagina