Hallo, Misschien kunnen jullie mij helpen. Bijna 8 maanden geleden is onze dochter geboren. Na een moeilijke start gaat de BV heel goed. Ik geniet ervan en zou graag nog lang doorgaan. Daarnaast Doen we Rapley en ook dat gaat goed. Ze eet van alles en met smaak. Overdag voed ik ongeveer om de vier uur en in de nacht..... ook! Ik moet zeggen dat ik moe ben, heel moe... We brengen haar rond 19:30 na het voeden naar bed. Dan slaapt ze tot iets na 23:00 uur. Vervolgens komt ze rond 3:00 voor voeding en dan vaak om 5:30 weer. Best vaak dus. Ze groeit goed. Is hier nou iets aan te veranderen? Of moet ik dit accepteren? Daarnaast is er bij ons een grote wens voor een nieuwe zwangerschap. We hebben hiervoor al een baby verloren na vier maanden zwangerschap en worden heel moeilijk zwanger. Mijn menstruatie is nog niet op gang. Ik heb wel eens gehoord dat dat zolang ik zo vaak voed ook niet gaat gebeuren. Ik vind dit heel moeilijk. Hoe lang kan dit duren? Is het echt zo dat lang voeden en weer een cyclus hebben in de praktijk niet samen gaat? Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met antwoorden. Bedankt! Groeten, Ziezo
hoi tja, dat is een lastige vraag. Als je op verzoek wilt voeden dan horen nachtvoedingen erbij. Er zijn voor en tegenstanders van het afbouwen van nachtvoedingen. Je zult toch echt moeten kijken wat bij jou/jullie past. Je kunt proberen om je partner naar haar te laten gaan als ze huilt s nachts. Soms is ze tevreden met een aai over haar bol of een slokje water. Dit moet je gewoon uitproberen. Het is wel normaal dat je kind s nachts nog wil drinken, het hoort bij een baby, en wij willen in het Westen graag dat een baby doorslaapt. Aan de andere kant wordt er van ons vrouwen ook veel geƫist op maatschappelijk gebied waardoor het lastiger is om de nachtvoedingen vol te kunnen houden. Dus maak een overweging voor jezelf! Ik kan niet voorspellen wanneer je menstruatie weer op gang komt. Bij de een is dit na een paar maanden, bij de ander na een maand of 8-9 en bij weer een ander als je helemaal stopt met BV. Er zijn genoeg verhalen bekend van lang voeden, een terugkerende cyclus en een nieuwe zwangerschap, en zelfs tandemvoeden. Maak ook hierin samen met je partner een keuze waar jullie je prettig bij voelen. Succes! Mirjam