Vandaag heeft een lk mee gekeken met het aanleggen en tips gegeven. Dochter (1 week) heeft genoeg aan 1 borst per keer en is dan na 10 a 15 minuutjes klaar. Nu ben ik het zo aan het doen maar heb ik een hele warme gespannen pijnlijke borst aan de kant waar ze niet gedronken heeft. Ik zit af te tellen tot ze weer komt voor een voeding en dan is de andere natuurlijk alweer vol en pijnlijk... Gaat dit vanzelf over binnen een paar dagen als vraag en aanbod in evenwicht komt? Kolven lijkt me nog meer stimuleren en ik heb al héél veel melk.
ik zou gewoon afkolven hoor,straks krijg je een ontsteking,zit je niet op te wachten. de melk kun je bewaren,en invriezen toch?? ik denk altijd,hoe meer hoe beter. ik moest altijd 2 keer kolven,om een reserve voeding te kolven voor in de koelkast. ik zou er iig heeeel blij mee zijn
Ik zou 1x per dag even helemaal leegkolven om de boel te resetten, wil nog wel eens helpen. En verder zo nodig even de ergste druk.
Ik heb hetzelfde probleem gehad bij mijn 2 kids. Bij de eerste heb ik niet gekolfd de eerste tijd, dat vond de kraamhulp geen goed idee omdat mijn productie dan nog meer omhoog zou gaan. Ik heb toen 3 weken last gehad van behoorlijke stuwing. Ik gaf ook één borst per keer, dan zat ze al te vol en de borst was nog niet leeg. Bij de 2e heb ik wel afgekolfd. Gemiddeld 1x per dag, beide borsten helemaal leeg gekolfd. Het gaf erg veel verlichting. Ik had niet het idee dat mijn productie er erg van omhoog ging. Ik heb ook altijd begrepen dat productie omhoog gaat door vaak aan te leggen/te kolven. Dus dan verhoofd je productie denk ik niet veel als je je borsten bijvoorbeeld leeg kolft vlak na een voeding. Ik kreeg dan namelijk ook niet nog een keer een toeschietreflex. De stuwing bij de 2e heeft dus ook niet veel langer geduurd dan bij de 1e.