Goedemorgen (nacht Hihi) Ik zit met een probleem en sta op het punt te stoppen met bv. Mijn baby is nu zes weken. We hebben sinds 1,5 week spruw.ik behandel dit nu met nystatine in haar mond 4 ml verdeeld over ong 6 voedingen. Mij tepels met daktarin crème. Ik zie nog geen resultaat na ruim een week en mijn tepel doet ook nog zeer. Ik heb gentiaan violet besteld bij eurolac. Ik hoop dat dit het gaat oplossen. Door de spruw drinkt mijn baby onrustig. Maar ook heb ik juist aan de zere rechter borst het meest, last van een hevige toeschietreflex. En mijn rechter borst is zeer gespannen. Gisteren had mijn dochter duidelijk last van haar maagje en huilde erg. Zonet heb ik de gespannen borst wat gekolfd en ong 30 cc weg laten lopen. De minder volle borst ook een momentje de kolf er op en deze aangeboden. Ze dronk 10 min redelijk rustig. Ik wil hiermee de productie van mijn volle en pijnlijke borst wat proberen terug te dringen. Deze is nu wel nog wat hard maar voelt niet zo gespannen meer aan. Wat denkt u hier van? Hoe denkt u over de behandeling van spruw? Ik ervaar dat ik met de reguliere medicijnen van kastje naar de muur wordt gestuurd. Ik wil graag bv blijven geven, maar vind het zo echt niet leuk meer. Ps ik heb erg grote borsten kan dit er mee te maken hebben?
Er zit een ricico in dat er een borstontsteking ontstaat en dat brengt je nog verder van huis. De volle borst kun je het beste ook voorkolven (bijvoorbeeld 50 -70 ml en dan aanbieden aan je baby.) De melkstroom is dan minder hefig voor je baby en je borst raakt toch goed geleegd (minder risico op ontsteking) Als dat een tijdje goed gaat kun je langzaam de afkolfhoeveelheid terug schroeven. Wat betreft de spruw: dat is ook iets heel hardnekkigs en vervelends. Je gaat al gentiaanviolet proberen: prima. Heeft je baby nog zichtbaar spruw? Als nystatine niet werkt zou je aan je huisarts nog eenandere behandeling kunnen vragen. Dactarin-gel heel dun in het mondje aanbrengen (niet als klodder gel geven!) geeft vaak beter resultaat. Het is even de vraag of je huisarts dat wil voorschrijven. succes, Linda
Bedankt voor de reactie. Bedoelt u een borstontsteking door de spruw of door de volle borst? Ik geef nu een paar dagen 1 borst per keer. Ik kolf tot het gaat stromen van te voren en laat dan wat weglopen, maar alleen als mijn borst vol aanvoelt. Als ik al begonnen ben met voeden laat ik haar bovenop me liggen tijdens het drinken. Toch lijkt het met de toeschietreflex niet minder te worden. Als ik die 50 cc afkolf moet ik die dan meteen aanbieden in een flesje en de rest live uit de borst doen? Als ik het andersom doe weet ik niet wanneer ik tijdens het voeden moet stoppen om de rest aan te bieden. Dan krijg ik misschien toch een overproductie en dat is het laatste wat ik wil met deze toeschietreflex. Is er nu echt niets anders aan te doen? Het valt me op dat ze vooral in de late middag en de avond onrustig is met drinken. Ik laat haar tussendoor boeren, bovenop me drinken maar ze blijft onrustig. Is dit gewoon de ontwikkeling die gaande is? Ze is met 42 weken geboren en nu 6.5 week oud. Ik weet niet of de onrust ook iets met de spruw te maken heeft, ik ben vandaag begonnen met de gentiaan violet,mocht dit niet werken ga ik zeker voor de orale gel bij de huisarts. Nog een vraagje over de tijden. Ze heeft nu al twee nachten rond 21.00 de laatste voeding gedaan. Door de onrust ben ik daar vaak tot minimaal 21.30 mee bezig. In de vooravond heeft ze dan soms al een paar keer gedronken. Vandaag bijv om 15, 16, 17, 18.30 en dus nu om 21.00. Maar ze komt dan pas voor de voeding omrond 5 uur snachts (ik heb haar en keer wakker gemaakt ook om deze tijd). Ik zou het graag willen verschuiven naar de laatste voeding. rond 22 of 23 u maar die zit dus te kort op de vorige. Wat is normaal/advies voor een baby van 6 weken? Moet ik haar laten vragen of aanbieden na max 4 uur? Anders doet ze ook wel eens langer tussen dag voedingen. gemiddeld schema van de laatste dagen (waarbij ik haar dus ook wel eens wakker maak na ongeveer 4 uur overdag omdat ik ook niet op minder dan 6 voedingen denk uit te mogen komen): 5.00 9.00 12.30 15.30 (17.00) 19.00 21.00 Ik hoop dat u het kunt begrijpen mijn vragen tussen de warboel. Ik ben er erg onzeker over allemaal. Bij voorbaat bedankt.
Ja, klein beertje warrig is het wel. Als je baby voldoende groeit hoef je haar niet wakker te maken voor een voeding. Voldoende is rond de 150-200 gram per week. je baby is al 6 weken oud, en kan dus best wat langer zonder voeding. Dat ze in de avonduurtjes wat vaker wil drinken is ook normaal; dan hebben baby's ook wat vaker een uurtje met buikkrampen. Dit geef onrust en zuigbehoefte waardoor ze wat sneller weer willen drinken. Af en toe een uurtje foppen met pink of speen terwijl ze lekker bij een van jullie op de buik ligt kan ook goed werken! Wat het kolven betreft bedoel ik: de borst voorkolven (deze voeding niet aan de baby geven ) en daarna je baby aan die borst aanleggen. Je produceert dan een beetje over maar daar staan veel voordelen tegenover: - rustiger drinkgedrag van je baby - baby krijgt vettere melk binnen = minder krampjes - per voeding maak je 1 borst helemaal leeg = goed ter voorkoming van borstontsteking Als er nog erge twijfel blijft bestaan raad ik je aan om eens een lactatiekundige bij jou in de buurt te raadplegen. ej kunt dan het hele plaatje nog eens bekijken en samen een voeding observeren. succes linda
Had gehoopt dat je zou zeggen: 'neeee hoor helemaal niet warrig!"hihihi. Ik ga het even doorzetten! Heel erg bedankt.