Ik ga t toch doen, kolven op mn werk

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Wijffie75, 2 dec 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Omdat ik in een nogal familie-onvriendelijk bedrijf werk (ik ben de enige met kids, enige parttimer en dat ik zwanger was, was helemaal een issue) had ik al snel besloten dan maar niet te gaan kolven en voortijdig te gaan afbouwen. Om de strijd op m'n werk maar niet aan te gaan.

Na heel veel wikken en wegen ben ik toch van mening veranderd en besloten de strijd wel aan te gaan. Poeh, heftig en spannend, maar ik wil dit gewoon proberen door te zetten.

Ik heb al contact gehad met m'n (Duitse) manager, heb hem een brochure gestuurd over de wet ivm kolfrecht enzo en uitgelegd wat ik nodig heb. Ik ben niet van plan 3 of 4 te kolven ofzo, ik neem aan dat ik het met 2 keer red (ik werk 7u). Ik hoop per sessie zo'n 20 minuten te gebruiken.

Bij mijn vorige werkte ik niet, dus ik heb nooit gekolfd op mn werk, vandaar even wat vraagjes aan de deskundigen.

-Is dat reëel? 2x 20 minuten? Zo rond 11:00 en 14:30?
    -Wat voor kolf is aan te raden? Ik heb nu een handkolf, maar denk niet dat dat handig is voor kolven op mn werk
    -Waar moet ik op inzetten voor de 'kolfruimte' (er is geen ruimte/kamer, dus er moet iets gemaakt worden)

Ik ga morgen naar kantoor voor gesprek met m'n manager om de details uit te werken, 4 januari moet ik weer aan de bak (en heb er zoooo geen zin in haha)

2. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Oh en een koeltasje ofzo natuurlijk, hebben jullie daar iets speciaal voor gekocht of hoort er iets bij de kolf?

3. Moon89

Moon89 Actief lid

18 mrt 2014
    167
    1
    0
    NULL
    NULL
    Super dat je toch gaat kolven op je werk!! Ik heb maar 1x gekolfd op mijn werk, omdat mijn dochtertje de fles weigerde. Ik ben toen steeds op en neer gereden (woon heel dicht bij mijn werk). Weet niet of dit misschien ook nog een optie is voor jou?
    Ik denk dat 20 minuten wel kort is. Je moet de kolf in elkaar zetten en als je klaar bent ook uitspoelen. Ik zou voor 30 minuten (minimaal) per kolfbeurt gaan.
    Ik had een elektrische en een dubbele kolf. Ik vond dit super fijn, maar er zijn genoeg mensen die een handkolf ook voldoende vinden.~
    Een koeltasje zat bij mijn kolf, zou ik wel aanraden als je straks de zomermaanden in gaat. Altijd het zekere voor het onzekere.
    Ik zou wel zorgen dat je een fatsoenlijke en aparte ruimte krijgt, je hoeft jezelf niet weg te cijferen, omdat je wil kolven.
    Ik wens je veel succes en dat je lang borstvoeding kan en mag geven!

4. Moon89

Moon89 Actief lid

18 mrt 2014
    167
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ooh en de tijden.. Ik had zelf vaste tijden dus dat was erg handig.
    Heb nooit op verzoek gevoed, dus weet niet hoe dat dan zit met kolven.

5. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Dankje! De zomermaanden zal ik niet halen, kolfrecht is natuurlijk maar tot 9maanden en mn dochter is al 5 maanden als ik weer ga werken. Dus in April is t voorbij.

Ik kolf nu met de handkolf smorgens 10 minuutjes, 1 borst.

Goed punt, over het in elkaar zetten en uitspoelen, ik rekende puur het kolven. Foutje..

6. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Wat super dat je dit voor je kindje gaat doen!!

Ik kan je de medela freestyle van harte aanbevelen. Dat is een dubbelzijdige elektrische kolf. Ik heb zelf een tweeling, dus twee x zoveel productie, en ik kolf in vijf tot tien minuten alles leeg. Het hangt er dus ff van af hoe vlot jij kolft, maar mijn inziens moet twintig minuten echt wel lukken. Ik weet niet hoe veel reistijd jij hebt, maar eventueel zou je voor aanvang van jouw werktijd eerst ook op je werk kunnen kolven. Zodoende kolf je minder vaak tijdens je werk maar kolf je wel lekker vaak.
    Bij mijn medela freestyle heb ik trouwens een koeltasje zitten, plus koelelement.

Check trouwens je verzekering ff. Sommigen vergoeden een gedeelte van de kolf. Menzis extra verzorgd 2 betaalt 200 euro als je hem bij een lactatiekundige koopt. Normaliter kost deze kolf 350 a 360 maar er zijn bij die hem voor 295 verkopen. Voor 95 euro kun je dan dus al de Mercedes der kolven hebben. Eventueel kun je overstappen op een andere verzekeraar en afspreken met de lactatiekundige dat ze begin van 2016 op het factuur gaat zetten hihi

7. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Eventueel trouwens zou je na je kolfrecht nog in je pauze kunnen kolven of een kwartier langer op het werk blijven om dan nog te kunnen blijven kolven.

In en uit elkaar zetten:
    Afspoelen onder koud water (onder warm water stollen de eiwitten, snel warm water en in een hydrofiel knopen. Ff slingeren en het droogt vanzelf. Voor het kolven in elkaar zetten: 15 seconden werk. Dat kost je met de medela freestyle amper tijd.

8. Zolief

Zolief Fanatiek lid

2 jan 2012
    1.413
    44
    48
    Onderin Nederland
    Volgens mij is het zo dat als je 8 uur werkt je dan recht hebt om 2 uur te kolven, 25% van je tijd dus.
    Succes! Stoer dat je die stap gewoon neemt voor je kindje!

9. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Ik weet dat ik recht heb op 25% tijd, maar dan krijg ik mn werk helemaal niet af :)

Ik heb ongeveer half uur reistijd, afhankelijk van het verkeer uiteraard.

Goeie tip voor verzekering!

Best gek op morgen naar kantoor te gaan, ben als sinds eind juni thuis. Ik had nog zoveel overuren en vakantie, die heb ik allemaal aan mn verlof geplakt. Ik heb dus ook mn manager en collegas al 5maanden niet gezien of gesproken, raar hoor.

10. Amelien

Amelien Bekend lid

4 apr 2013
    862
    2
    18
    NULL
    NULL
    Ik vind 20 minuten per keer erg kort. Ik moet wel zeggen dat ik enkelzijdig kolf (had achteraf beter een dubbele kunnen kopen). Ik ben incl schoonmaken per keer ongeveer 3 kwartier bezig. Ik kolf 3x per dag. Maar gebruik wel mijn pauze daar ook voor omdat ik het zelf niet prettig vind om zoveel weg te zijn.

Ik heb een koeltasje van medela met koelelement waar ik de gekolfde melk direct na kolven in zet. Ik kan ook gewoon 1 van de koelkasten op het werk gebruiken maar ben bang dat ik aan het eind van de dag het vergeet mee naar huis te nemen.

11. Deedee1

Deedee1 Bekend lid

2 mrt 2015
    877
    1
    0
    Ik kolfde in de EHBO ruimte.
    Er was ergens een sleutel om hem op slot te doen, maar die was zo vaak kwijt dat ik gewoon een niet storen bordje aan de deur hing.

Het is handig om een ruimte te hebben waar je een stopcontact hebt.
    Een wastafel is ook handig om de boel om te spoelen.
    Dat was in de EHBO ruimte aanwezig.
    Maar anders kon ik bij het koffiezet apparaat de boel omspoelen. Had gekunt maar dat hoefde in mijn geval dus niet.
    De melk zette ik met koeltasje en al in de koelkast op de afdeling. Mijn naam stond erop dus iedreen bleef daar gewoon netjes vanaf.

Ik was denk ik 20 tot 25 min kwijt per keer.
    Ik kofde bij mijn dochter 3x per dag, bij mijn zoon 2x per dag.
    Dat is even kijken wat het beste bevalt.

12. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Poeh, het gesprek was niet makkelijk, maar ik geloof dat de boodschap wel is overgekomen. We zitten daar nu toch midden in een verbouwing, dus er wordt rekening mee gehouden. Er is een kamer die op dit moment geen bestemming heeft, dus die kan ik gebruiken. Collega zorgt ervoor dat de deur op slot kan :) Over tijden enzo frequentie hebben we t verder niet meer gehad, dus we zien wel hoe t loopt.

Nu nog een kolf aanschaffen :)

Deel Deze Pagina