Dilemma; stoppen ivm kinderwens

Discussion in 'Borstvoeding' started by Mirsa, Oct 4, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Mirsa

Mirsa Lid

Aug 5, 2010
    36
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

Ik heb wat vraagjes.
    We gaan nu ronde 4 in voor een tweede kindje. Bij de eerste was ik in ronde 1 zwanger. Volgens mijn huisarts kan het door de borstvoeding komen dat het zwanger worden langer duurt. Ik voed nu 2,5 jaar en werd na een jaar gewoon weer ongesteld, dus had zelf niet het idee dat het door de borstvoeding kan komen, zeker niet na zo lang voeden.

Heeft iemand hier ervaring mee? Was zwanger worden moeilijker tijdens borstvoeding of merkte je geen verschil?
    Ik heb overigens wel positieve ovulatietesten dus denk dat het aan de eisprong niet ligt. Misschien dat de bevruchting moeilijker gaat.. ?

Natuurlijk heb ik de eerste keer ook erg veel geluk gehad en kan ook allemaal toeval zijn dat het nu langer duurt. Hij drinkt nog zo'n 3 keer per etmaal incl. 's nachts Als ik nu stop dan is het mijn wens en niet de zijne, dus dat zal enige strijd opleveren;).

Maar goed, ik twijfel dus enorm om te stoppen met borstvoeding, ik had graag gezien dat mijn zoontje binnenkort met enige sturing zelf zou stoppen (bijvoorbeeld omdat ik zwanger raakte en de melk anders gaat smaken).

Iemand ervaring met stoppen na zo'n lange tijd? En tips om op een kindvriendelijke manier te stoppen zodat hij het ook zonder te veel verdriet kan accepteren?

Ik hoor graag jullie ervaringen en tips!

2. Lieke1989

Lieke1989 Niet meer actief

Ik voed nog niet zo lang als jij,maar ik ben nu 10 weken zwanger,na 6 rondes ( eerder had ik nog geen menstruatie) dus het is gewoon mogelijk.bij de eerste duurde het bijna 2 jaar.ik voed nu ook zo'n 4 keer per etmaal.

3. kissi

kissi Actief lid

Jul 13, 2011
    271
    0
    0
    Ik hoorde juist van de huisarts en verloskundige dat je juist wel gewoon zwanger kan worden als je borstvoeding geeft. Zij vertelden dat je dan misschien niet ongesteld zou worden, je wel gewoon een eisprong hebt. De huisarts raadde zelfs aan om preventief de borstpil te nemen. In deze pil zitten geen hormonen die bij je kindje komen. "Want ook al geef je borstvoeding, je kunt net zo snel zwanger raken" Nu hoor ik zelf ook verschillende verhalen hoor, ik kan het je ook niet vertellen. Maar succes met je keuze en hopen dat je gauw weer zwanger mag worden.

4. Mirsa

Mirsa Lid

Aug 5, 2010
    36
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zo, bij de eerste 2 jaar en bij de tweede een half jaar, dat is een stuk sneller en dat zelfs tijdens borstvoeding! Gefeliciteerd met je zwangerschap:)

Het klopt dat je zwanger kunt worden voordat je weer menstrueert, dat komt omdat je eerst je eisprong hebt en twee weken later je menstruatie. Omdat je nooit weet wanneer je de eerste eisprong weer hebt, ben je dus in principe vruchtbaar voordat je, je eerste menstruatie gehad hebt.
    Wel bijzonder dat artsen hier ook allemaal erg wisselend in zijn.
    Het kán wel tijdens borstvoeding dat weet ik maar ben bang dat bij mij daardoor langer duurt, meer moeders hier ervaring mee?

5. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,808
    5,944
    113
    Female
    Tja...ik denk echt dat het heel persoonlijk is!
    Na 2 miskramen, duurde het 7 maanden totdat ik zwanger was van jongste dochter.Ik gaf toen geen borstvoeding meer aan oudste dochter.
    Jongste dochter was net 7 maanden,nog volop aan de borst,waren pas kort bezig met hapjes en hopla:zwanger van zoon.Was 2x ongesteld geweest.
    Als je graag zwanger wil worden is 4 maanden voor je gevoel natuurlijk lang.Maar ik zou nog even geduld hebben :))

6. maartje84

maartje84 VIP lid

Oct 8, 2008
    12,810
    4,446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Vier maanden proberen is niets, als je nog niet wilt stoppen zou ik niet voor je kinderwens gaan stoppen.

Ik snap dat je graag opnieuw zwanger wilt worden maar als ik dit zo lees denk ik niet dat jij de kans om zwanger te raken gaat vergroten als je stopt met bv geven. Je hebt je cyclus alweer 1.5 jaar terug!! En om antwoord te geven op die vraag: de bevruchting gaat als je BV geeft ook niet moeilijker dan wanneer je geen BV geeft. Prolactine kan een eisprong afremmen maar je bent alweer 1.5 jaar ongesteld en je hebt met ovulatietestjes aangetoond dat je alweer een eisprong hebt. Gewoon geduld hebben, hoe moeilijk dat ook soms is ;)

7. Mirsa

Mirsa Lid

Aug 5, 2010
    36
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie aardige berichtjes.
    Soms even behoefte aan wat bevestiging :).

En ik weet dat vier maanden niet zo lang is, ben natuurlijk wat verwend met de eerste. Ik kan het goed voor mezelf relativeren wanneer ik me bedenk dat een aantal maanden heel normaal is en dat sommige nog veel langer bezig zijn. Maar blijft frustrerend, negatieve testen en ongesteld worden ;)

8. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,776
    18,919
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Ik heb er een keer ruim een jaar, twee keer 7 maanden en één keer een maand over gedaan om zwanger te worden, en dat terwijl ik op doe momemten geen borstvoeding gaf. Het kan gewoon enorm verschillen! Ik zou me dus ng een niet druk maken, hoe moeilijk ook. (Die rottige wachtweken, ik weet het.)

Je hebt een eisprong, al geruime tijd. Volgens mij is je kans om zwanger te worden dan niet kleiner dan wanmeer je niet voedt.

9. Moaatje

Moaatje Fanatiek lid

Sep 19, 2007
    2,535
    0
    0
    Ik ben tijdens het nog exclusief borstvoeden van de eerste zwanger geraakt van de tweede. Dus hoe heeft de borstvoeding de kansen die beperkt.
    Als je nu stopt kan je dat niet terugdraaien, en het geeft je geen garantie op een spoedige zwangerschap.
    Aan de andere kant was de eerste hier met een paar maanden zwangerschap klaar met de bv. Misschien dat de smaak veranderde. Productie liep ook terug. Dus misschien is het bij een zwangerschap voor jullie ook over enige tijd over met de bv.

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Kletsica!

De eerste zes maanden remt borstvoeding de ovulatie, gesteld dat je volledig op verzoek voedt zonder iets anders erbij (ook geen water of speen!) en gesteld dat je geen menstruatie gehad hebt.

Na zes maanden, als kinderen naast borst andere dingen gaan eten, valt bij de meeste vrouwen die ovulatieremmende werking weg.

Als je positieve ovulatietesten hebt, dan kan het niet aan de bv liggen dat je nog niet zwanger bent.

11. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,808
    5,944
    113
    Female
    Nee,is niet leuk idd..ik wou ook zo graag weer zwanger worden,nadat het misging,en dan is het een teleurstelling als het niet lukt.
    Maar jouw tijd komt wel weer hoor! :)

12. famke80

famke80 Bekend lid

Aug 2, 2012
    730
    1
    18
    NULL
    NULL
    Gemiddeld kan het gewoon tot een jaar duren voordat je zwanger wordt. Je hebt bij je 1e denk ik veel geluk gehad. Als je gewoon de ovulatietesten en temperaturen gebruikt, lijkt mij dat voldoende betrouwbaar.
    Luister naar je gevoel en geef het de tijd. Ben je over bijv. een jaar nog niet zwanger kun je dan altijd nog met de bv stoppen. Als je zoontje nog niet is gestopt.

13. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    Hier juist veel sneller zwanger geworden. Oudste was toen 20 mnd.

14. Mirsa

Mirsa Lid

Aug 5, 2010
    36
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor al jullie reacties!

Ik kan er eigenlijk nu wel vanuit gaan dat het niet aan de borstvoeding ligt. Mijn huisarts had me gewoon aan het twijfelen gebracht.

Dus we gaan nog gezellig even door, niet te lang was van plan ergens dit jaar wel te stoppen met voeden.

Iemand tips om kind vriendelijk te stoppen?? Zal het zo zonde vinden om na ruim 2,5 jaar te moeten stoppen met een strijd. Dacht zelf aan een aftel kalender ofzo...

15. Chocolatecookie

Jul 23, 2012
    46
    0
    6
    NULL
    NULL
    Hoi,

Ik voed inmiddels meer dan 25 maanden. Ik was na 12,5 maand weer ongesteld. Vanaf die tijd wil ik ook alweer heel graag zwanger worden, maar helaas. Mijn luteale fase is enorm kort en ik denk haast zeker te weten dat dit wel met de BV te maken heeft.

Vanaf dat ik weer menstrueer is de LF bij mij circa 6 dagen. Voor mijn zwangerschap was die veel langer en ook ik ben van mijn eerste kindje meteen zwanger geraakt, net als jij!

Het is soms dan ook echt lastig dat ik nu al meer dan een jaar op een zwangerschap wacht. Tuurlijk geeft stoppen met de BV geen garantie dat ik dan wel snel zwanger zal raken, of uberhaupt zwanger zal worden.
    Maar ik ben inmiddels 35 jaar en de tijd dringt voor mijn gevoel. Misschien heeft mijn leeftijd er ook mee te maken hooor, dat het nu gewoon nog steeds niet gelukt is. Of misschien komt het wel doordat ik nu best weinig weeg (54,5 kilo bij een lengte van 1.65m) Wie zal het zeggen. Maar ik denk zelf dat de BV bij mij wel een bijdrage levert aan de korte LF...

16. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Met de vier A's...
    Afleiden
    Alternatief bieden
    Alleen in de Avond

Dus als je kind om borst vraagt, dan leid je je kind af en je biedt een alternatief (iets te drinken, even knuffelen), en je beperkt het voeden tot vaste momenten. Vaak doen kinderen dit zonder veel aanmoediging ook al uit zichzelf.

Share This Page