Hoi meiden, op dit moment ben ik 29 weken zwanger van mijn 2e kindje. Mijn dochter was groot bij geboorte (4370gram) dus ik kreeg vandaag een eerste groeiecho van deze kleine. Het blijkt dat deze spruit een week voorloopt op de groei. Maar moet natuurlijk nog even afwachten wat de 2e groeiecho zegt. Voor de gezondheid van de baby en van mezelf is me al eerder aangeraden op suikers te letten. Dit heb ik eerder gedaan door me aan het boekje van Yvonne Lemmers te houden; GOK (grip op koolhydraten) Maar nu heb ik het een tijdje laten versloffen. Dus weer 'gewoon gaan eten'. Nu moet ik weer even de rem erop zetten. Geen brood, maar salades, eitjes en kip zijn goede vervangers. Maar ik kan zoveel zin hebben in lekkere pasta op een broodje en koekjes haha.... Dus ik zoek even steun! Wie let er nog meer op de koolhydraten inname? Wat voor tips heb jij? Of lekkere alternatieven en recepten???
Wie heeft er aangegeven dat je moet 'lijnen'? Lijkt me niet verstandig in de zwangerschap, zeker heb je gewoon je brood/vezels nodig!
Je moet inderdaad niet gaan lijnen als je zwanger bent. Elk dieet wordt afgeraden. Dus ik zou er gewoon een beetje op letten dat je niet teveel snoept, geen koeken, geen frisdrank met suiker, enz.
Ik weet niet hoe dat gaat in de verdere verloop van de zwangerschap, maar ik merk dat ik nu heel slap word van het eten van meer eiwitten. Ik heb ook een tijd het brood laten staan, maar ben er weer mee begonnen sinds ik zwanger ben. Qua energie heb ik dat nu echt gewoon nodig. Met brood eten krijg ik weer echte energiepieken die me door de dag helpen! Je kunt ook koolhydraten eten zonder te veel suikers. Dus volkoren brood, volkoren pasta, minder koekjes... meer snackgroenten of een plakje peperkoek bijvoorbeeld. Allemaal goed voor je!
Nou ik bedoelde niet echt lijnen hoor. De verloskundige zei ook: beetje opletten met suikers. Maar het is juist erg gezond om minder koolhydraten te eten. Daar zijn ontzettend veel onderzoeken naar gedaan laatste jaren. Er zit bijvoorbeeld al suiker in vleesbeleg.. Dus alles bij elkaar opgeteld eten we veel te veel suikers. (er zijn daarom ook veel grote babies de laatste jaren) Maar inderdaad, ik neem gewoon wat minder brood, en volkoren pasta of zilvervliesrijst. Of gewoon lekker een schep groenten meer. Maar waar ik zelf moeite mee heb is dat ik vaak toch erge zin heb in lekkere zoete dingen. Ach ja... ik moet gewoon wat sterker worden Na 12 weken ben ik begonnen met heel weinig koolhydraten. toen heb ik me inderdaad ook heel lang slapjes gevoeld. Maar ik voel me nu heel energiek. Ik ga gewoon weer even zoeken naar een goede balans.
Wat ik altijd lekker vind als tussendeurtjes, zijn paprika, komkommer en dat soort dingen.. En je kan evt ook crackers nemen ipv brood.. Ik deed aan Paleo, maar aan begin van zwangerschap ineens erg afgevallen, dus wel maar weer brood gaan eten.. En af en toe wat lekkers kan geen kwaad, zolang het niet een heel pak koekjes is of een reep chocola op een dag
Ik kreeg van de diabetes verpleegkundige de tip koolhydraatarm brood te eten. En volkoren pasta. Zilvervliesrijst allemaal minder koolhydraten. Ik lijn ook niet maar moet/ mag zo min mogelijk koolhydraten om de suikers gped te houden. Vooralsnog nog geen insuline nodig. Aardappelen lust ik niet meer sinds ik zwanger ben. Il dwing mijzelf er 1 te eten. Verder doordat ik zo mager eet kan ik compenseren met extra fruit. Kwark/ biogarde met rode vruchten. Frambozen en bessen is ook heel erg goed En bevat zeer weinig.
Ik heb het boek "Vet man, zo'n baby!" uit de bieb geleend, daar staan ook eetschema's in voor zwangeren (maar vooral ook voor na de zwangerschap) om minder koolhydraten te eten en meer eiwitten. Wat me wel aanspreekt is dat ze niet beginnen met koolhydraten schrappen, maar met eiwitten toevoegen. Het idee is dat je door het verzadigde gevoel dan vanzelf minder behoefte hebt aan koolhydraten. Ik moet zeggen dat ik een beetje huiverig ben voor aparte diëten tijdens de zwangerschap. Maar omdat mijn zoontje ook zo zwaar was en ik deze keer ook onder extra controle sta had ik ook het gevoel iets te moeten "doen". Ik eet nu geen gewoon brood meer maar speltbrood, daar zitten meer eiwitten in, en je raakt er veel sneller vol van. Ontbijt en toetje is een bakje kwark met fruit en lijnzaad. Verder eet ik gewoon, maar geen zoetigheid tussendoor, alleen wortels en tomaatjes. Ik ben wel al minder aangekomen dan bij mijn vorige zwangerschap, dus ik hoop dat het wat helpt, ik heb over 2 weken mijn eerste groei echo.
Ik moet ook op de kh letten wegens zw.db. maar loop wel bij een dietiste. Hier ook soms ontzettende zin in zoet; ik deel dan een reep chocolade met stevia met de rest van het gezin (stevia heeft geen of zo goed als geen invloed op de bloedsuikerspiegel). Qua kh eet ik 's morgens 30gr havermout, 's middags 3 kleine aardappels of 3 el puree (ong. zelfde volume dus) en verder eigenlijk enkel "verborgen kh" zoals wat er nog in magere platte kaas zit, het paneren van sommige vleessoorten etc. Helaas heb ik desondanks met momenten te hoge suikerspiegels en ik spuit al insuline.
Leuk en interessant om te lezen hoe iedereen ermee omgaat!! Bedankt voor de goede tips! Kwark is een goede, erg lekker en vult goed. Ik kijk met fruit juist erg uit omdat ik merk dat mijn bloedsuiker daarvan piekt en snel daarna honger krijg. Dus het liefst vlak voor of na een maaltijd. Ik hou ook nog van noten tussendoor. Eet er iemand quinoa ? Moet ik nog eens proberen. Verder voeg ik nu weer wat meer eieren, kip en peulvruchten toe. Ik hoop er inderdaad op dat die eiwitten de drang naar koolhydraten gaat doen afnemen Meiden met diabetes, hadden jullie dit al? Of zwangerschaps db?
Ik was ook huiverig voor fruit maar de diëtiste weesij erop dat frambozen en bessen weinig bevatten waardoor je suikers stabiel blijven. Ik piek er ook totaal niet op. Il heb trouwens een zak in de diepvries liggen en hasl het er een avond van tevoren uit. Vele malen goedkoper. Hier is de db in de zwangerschap naar voren gekomen. Bij de eerste ook
Je kan bij de dietist langs gaan (ben ik voor zwangerschapsdiabetes) en daarvoor moet je ook minder koolhydraten eten. Zij heeft een boekje waarin precies instaat hoeveel koolhydraten alles bevat. zijn een stuk of 30 pagina's waar bijna alles in terug te vinden is. Erg handig. Zo zit je niet aan een dieet vast maar ben je je bewust van de hoeveelheid van de koolhydraten.
Ik kreeg als tip 2 stuks fruit en 2 eieren te eten. De eieren composeren de suikers van het fruit. Maar ik volg je topic. Hier ook zonder koolhydraten. Maar sinds ik zwanger ben is dat lastiger. Maar ik let er zoveel mogelijk op en gun me af en toe wel biologisch brood. En zoete aardappel, glutenvrije pasta of zilvervliesrijst. Nu vanavond een salade en de andere thuis boerenkoolstampot. Het is geen dieet maar een andere leefwijze qua eten. Ik eet meer noten zitten ook koolhydraten en vetten in, maar anders dan in brood. Mijn jongste was ook 4050gr. Hoop nu dat het meevalt. Maar voormijn zwangerschap volgde ik deze eetpatroon strenger, sinds mijn zwangerschap is het even zoeken.
Hier trouwens geen zwangerschapsdiabetes. Maar onverklaarbare gewichtstoename, darmklachten en extreme vermoeidheid voor mijn zwangerschap. Ik loop bij een natuurvoedingsdeskundige.