1 dag minder werken

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Sansa, 3 jun 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sansa

Sansa Lid

22 jul 2014
    19
    1
    3
    NULL
    NULL
    Beste UWV webcareteam,

Ik ben 26 weken en werk 5 dagen in de week. Het lukt me niet meer om goed mee te draaien en ervaar fysieke klachten hierdoor. De verloskundige adviseert mij om minimaal 1 dag minder te gaan werken.

In mijn contract staat dat ik bij ziekte eerst twee wachtdagen heb. Betekent dit dat ik de de dag die ik minder ga werken niet uitbetaald krijg? Of gelden hierbij de regels die het UWV stelt bij 'ziek door zwangerschap (na 24 weken)'? Of valt minder werken helemaal niet onder ziekte?

Zijn er verder zaken voor mij van belang als ik een dag minder ga werken?

Ik vraag dit omdat ik merk dat mijn werkgever niet goed thuis is in de regels rondom zwangerschap en ik graag in de gaten wil houden of alles verloopt zoals het hoort.

Alvast bedankt.

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Sansa,

Je geeft aan dat je op advies van je verloskundige een dag minder wil gaan werken.

Je kan je dan ziek melden bij je werkgever. Deze vraagt voor jou een Ziektewet-uitkering aan. Bij ziekte door zwangerschapsklachten gelden er geen wachtdagen.

Andere zaken die van belang kunnen zijn bij het werken tijdens je zwangerschap kun je vinden op rijksoverheid.nl.

Actuele informatie die je kunt delen met je werkgever vind je hier onder “Ziek door zwangerschap en bevalling”.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. Sansa

Sansa Lid

22 jul 2014
    19
    1
    3
    NULL
    NULL