Hoi, Ik heb het hele sterke vermoeden dat ik binnenkort krijg te horen dat mijn functie is geoutsourced en dat ik daarom in de reorganisatie mijn baan zal verliezen. Nu heb ik daar an sich geen vraag over, maar om mij alvast goed voor te bereiden, heb ik wel een aantal vragen over iets anders. Ik heb naast mijn baan van 24 uur, ook nog een eigen bedrijfje. De inkomsten uit dit eigen bedrijf is niet voldoende om minimaal een minimum inkomen te genereren (althans nu niet). Als mijn baan wegvalt, zal daar wat meer ruimte in komen, echter kan ik niet voorspellen dat dat, zeker de eerste tijd, voldoende inkomen zal genereren. Daarnaast is de mogelijkheid gekomen om een (nieuwe) opleiding te doen in die branch. Deze opleiding is, hoewel zeer professioneel en gedoceerd door de besten in het vak, geen geaccrediteerde opleiding en zal er ook geen erkend diploma opleveren. De opleiding echter heeft wel gewicht in de branch. Vanwege het naderende onslag ben ik mij nu al gaan oriënteren (ik ben graag goed voorbereid ). Mijn vragen zijn als volgt: 1. Wat is de impact van het eigen bedrijf bij ontslag voor de (hoogte van) de WW? 2. Valt de opleiding te classificeren als omscholingskosten? Ik hoor graag van jullie. Groet,
Beste Strijkkraal, Het is goed om voorbereid te zijn op grote veranderingen, ik help je hier graag mee. Je vragen zijn als volgt: Wat is de impact van het eigen bedrijf bij ontslag voor de (hoogte van) de WW? Je hebt naast je huidige baan ook een eigen bedrijf. Als je werkloos wordt dan worden er vrijgestelde uren berekend. Dit zijn uren die niet van invloed zijn op je WW-uitkering. Om de vrijgestelde uren vast te stellen wordt er gekeken naar het gemiddelde aantal uren dat je per week werkt als zelfstandige in de 26 weken voordat je werkloos wordt. Ga je meer werken als zelfstandige na je eventuele ontslag? Dan wordt het gemiddelde aantal gewerkte uren als zelfstandige over een periode van 4 weken bekeken. Zijn deze uren hoger dan je vrijgestelde uren? Dan krijg je voor die uren blijvend geen WW-uitkering meer. Ook niet als je in een periode minder gaat werken. De hoogte van je WW-uitkering wordt berekend op basis van het SV-loon. Dit is loon dat je verdient bij je huidige werkgever in het jaar voordat je werkloos wordt. Het totale SV-loon wordt gedeeld door 261 om je dagloon te bereken. Dit dagloon wordt dan 5 dagen per week uitbetaald. Je inkomsten die je hebt gekregen vanuit je eigen bedrijf heeft geen invloed op de hoogte van je WW-uitkering. Valt de opleiding te classificeren als omscholingskosten? Als je twee jaar of langer in dienst bent geweest bij je werkgever dan heb je bij ontslag vanaf 1 juli 2015 recht op een transitievergoeding. Voorwaarde is dat de werkgever het initiatief voor het ontslag heeft genomen. De transitievergoeding kun je gebruiken om een opleiding te volgen. Het is echter een zaak tussen jou en je werkgever waar je de transitievergoeding voor kunt gebruiken. Bespreek je plannen met betrekking tot deze opleiding met je werkgever. Actuele informatie over de veranderingen in de WW na 1 juli 2015 vind je hier. Ik wens je succes. Met vriendelijke groet, Mariël UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare