Overstimulatie

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door MissG, 13 mei 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MissG

MissG Niet meer actief

We zijn begonnen met onze eerste IVF/ICSI behandeling en vandaag de 3e fm gehad bleek dat er in totaal ongeveer 20 follikels zitten. Daarop bloed laten prikken en zojuist de gyn gesproken dat mijn hormoonwaarden veel te hoog zijn en dat de punctie (welke voor as vrijdag) gepland stond helaas niet kan doorgaan. Morgenochtend moet ik weer bloed laten prikken, nog een fm en dan hoor ik morgenmiddag of ik toch door mag gaan met de punctie maar dan een andere dag. Ik heb vandaag nog deca moeten zetten, veel rusten en water drinken, hopelijk worden mn eierstokken hier wat rustiger van en is de bloeduitslag morgen wat beter. Wie heeft dit meegemaakt? En is de punctie alsnog doorgegaan? Ik voel me zo verdrietig en ben zo bang dat deze poging wordt afgebroken. Weten jullie misschien of dit wel telt als een ivf poging?

2. miepje1

miepje1 Bekend lid

31 okt 2007
    970
    0
    0
    Hoi missG
    Ik heb dit meegemaakt. Zelf had ik meer dan 20 follikels. Bij mij was het ook erg spannend of de punctie wel door zou gaan, uiteindelijk is dat wel gebeurd. In eerste instantie heel blij, maar uiteindelijk ben ik twee dagen later opgenomen in het ziekenhuis, ik gilde het uit van de pijn. Ik heb er acht dagen gelegen en ben serieus voor de dood weg gehaald. Ik kreeg allerlei ernstige complicaties. Mijn hele verhaal kun je lezen in mijn eigen topic "Mar's weg door de IVF"
    Wij zijn op dit moment bezig met onze laatste cryo's die uit deze poging gehaald zijn (heb trouwens geen terugplaatsing gehad na de punctie) Als deze op zijn, moet ik dus weer opnieuw beginnen en moet eerlijk zeggen dat ik daar vreselijk tegenop zie. Ik kan me heel goed voorstellen dat je bang bent dat deze poging wordt afgebroken. Als je eenmaal begonnen bent met de hormonen, wordt het als een poging gerekend, ook al is de punctie niet door gegaan. Dit is tenminste bij mijn verzekering wel zo. Weet niet of dat bij andere verzekeringen anders is, maar volgens mij heb ik hier al meer over gelezen op dit forum.

groetjes van Mar

3. Elmo

Elmo Niet meer actief

Hier weer een andere variant:

BIj Ruben zat ik tegen een overstimulatie aan..dit is gelukkig zonder al te veel gedoe vanzelf weer over gegaan.

Na deze behandeling (waaruit deze zwangerschap is ontstaan) ging het weer anderd.
    Tijdens de metingen leek ik zo'n 17 follikels te hebben.
    Bij de punctie bleek het om 23 te gaan :confused:
    Mijn stokkies waren flink en het vocht begon zich al op te hopen. Ik mocht niet gaan werken, bedrust houden en moest zeker 3 liter drinken.
    Gelukkig een tp gehad! 3 dagen later ging het helemaal niet goed. Naar het zh, bloedprikken en ja hoor..het scheelde qua waardes niks of ik moest blijven. Gelukkig mocht ik nog net naar huis. Weer bedrust, veel drinken en vooral niks doen.
    Ik ben nu ruim een maand verder. Werk sinds 2 wk weer (ben dus zwanger!) maar heb nog last van mijn eierstok (vooral rechts...daar zaten er 18). Links zit een cyste..dus die is ook nog gevoelig. Door de zwangerschap duurt het herstel nog weer langer. Het hCG wakkert de overstimulatie als het ware weer aan.
    Donderdag weer een echo, ik hoop dat mijn stokkies dan zichtbaar zijn geslonken.

Natuurlijk heb ik heel veel mazzel gehad, dat er een zwangerschap uit is ontstaan. Dan is het misschien allemaal iets beter te behappen..maar dan nog. Op de piek hoefde ik van mij echt niet meer zwanger te worden (ik zat toen in de 1e wachtweek...) wat voel je je dan beroerd zeg!

Ik hoop dat de geschiedenis zich bij jullie niet herhaald en dat er straks een mooie behandeling met een nog mooier resultaat zal zijn!

Elmo

4. Sabrien

Sabrien Fanatiek lid

8 aug 2007
    2.098
    0
    0
    Hoi MissG,

Bij onze 1e ICSI poging had ik de 1e FM 11 follikels, de 2e FM 17 en na het weekend op maandag moest ik terug en had ik 32 follikels :confused: , en werd abrupt de poging afgebroken. Deze poging telt helaas als volledige poging en ben ik verzekeringstechnisch kwijt wat ontzettend frustrerend is maar helaas kun je daar niets aan doen!

Ik hoop dat door de rust en het vele drinken alles rustiger wordt en de punctie door mag gaan, ik duim voor je!!!!!

Succes!!!!!!!!

Knuffff Sabrien

5. Majo

Majo Fanatiek lid

30 jan 2009
    2.522
    0
    0
    Hoi MissG

Hier nog een ervaringsdeskundige (helaas :( ) met overstimulatie.

Ook ik had afgelopen februari mjn eerste ivf/icsi. Ik spoot gonal-f 150 EH. Tijdens de eerste fm waren al 20 follikels te zien!! Had toen ook al enkele dgn wat zeurderige gevoel in de onderbuik, maar wel draaglijk. De follikels waren ook allemaal nog erg klein. Besloten werd nog 2 dgn door te gaan met de gonal-f 150 EH. In de hoop dat ze qua omvang groeiden en niet qua aantal. Ook werd er op oestradiol geprikt.

Bij de fm 2 dgn later bleek dat de follikels wel wat waren gegroeid in omvang, maar ook nog weer wat kleinere erbij. Moest toen die dag de gonal-f overslaan en hopen dat ze op die van de dag ervoor nog in grootte zouden doorgroeien. Wederom werd er bloed geprikt op oestradiol.

Volgende dag dus weer fm, deze arts zei direct dat er de dag ervoor al wel héél veel follikels zaten... 1 was er nu wel 18mm en 2 van 14 en 16 mm, maar wéér meer kleintjes erbij gekomen en de oestradiolwaarde was helaas ook verhoogd, wat duidt op overstimulatie.
    Er werd toen dus besloten om de behandeling te staken. De uitleg erbij was, dat het voor mijzelf te gevaarlijk was om door te gaan met alle complicatie-risico's vandien. (longembolie, trombose en in zéér ernstige gevallen kans op overlijden :confused: ). Ik had toen ook echt héle erge buikpijn. (zaten ook meer dan 30 follikels). Mij was verteld bij de 1e en 2e fm dat ik i.p. wel door mocht werken en over veel drinken werd niet gesproken. (dat las ik pas later hier op zp oen ik een topic opende net als jij nu).
    Bij de 3e fm was dié arts die er toen was dan ook héél verbaasd dat ik gewoon had gewerkt. (had ik achteraf gezien ook beter niét kunnen doen, maar dacht...dat leidt me af v/d buikpijn). Neem dus wel goed je rust en drink idd véél!!

Heb toen ook het 'verhaal' van Miepje1 gelezen en dát wil je écht niet meemaken!! Wat dat betreft ben ik (achteraf) blj dat we gestopt zijn.
    Ik heb toen een tablet meegekregen (provera) dat ik tien dgn moest slikken. Dit brengt je eierstoken weer tot rust en brengt de menstruatie weer op gang.

Ik heb daarna contact opgenomen met onze verzekering (Groene Land Achmea) om te vragen wat bij hen geldt als poging. Nadat het bij 3 medewerkers was nagevraagd en het opgezocht werd in de papieren daar, kwamen ze daar tot de conclusie dat een poging pas geldt als de punctie is geweest. Maar als dit bij jou nou niet zo is, moet je het ziekenhuis waar je bent maar eens vragen hoe ze hier mee omgaan. Vaak kunnen ze wel iets doen met het versturen van de rekeningen naar de verzekering. Ze zeggen vaak....die hebben toch geen verstand van medicijnen en weten niet wat en hoeveel bij welke poging hoort. (ze sturen de declaratie dan bijv. in gelijk met een volgende poging).

Ik hoop voor jou dat het allemaal meevalt en dat het toch allemaal nog op de valreep door kan gaan, maar je moet niet vergeten dat jijzelf nu eerst even het belangrijkst bent!! Als het met jou niet goed gaat, heeft een eventueel kindje in je buik er ook niets aan!!
    Ik moest in elk geval 2x een normale cyclus weer hebben gehad voordat ik opnieuw mocht beginnen, 1e dag van de 3e cyclus dus pas weer begonnen met de microgynon ter voorbereiding op m'n volgende poging, waar ik volgende week weer mee ga beginnen.

Héél veel sterkte en succes , Meid!!

Groetjes Majo.

6. MissG

MissG Niet meer actief

Meiden heel erg bedankt voor jullie reacties. Vandaag weer bloedgeprikt, 4e fm gehad, bloeduitslag was niet goed, de hormonen (oestradiol of zo) waren nog hoger dan gisteren. De poging wordt dus afgebroken, vanaf vandaag moet ik ongeveer 10 dagen lang alleen decapeptyl spuiten om de eierstokken rustiger te krijgen. Ik vind het heel jammer, klinkt raar maar ik had me er zo op voorbereid en ging er echt voor en dan nu dit. Heb vandaag na het telefoontje vd arts toch ff moeten huilen, alle spanning, boosheid en verdriet kwam eruit. Maar goed daarna voelde ik me een stuk beter. Wel heb ik een positief berichtje, deze poging wordt niet als een IVF poging beschouwd volgens de gyn, ze regelen dat zelf met de verzekering en ik heb dus gewoon nog 3 pogingen. Deze cyclus afwachten tot ik ongesteld word, dan een cyclus pauze en dan mag ik weer starten, in mijn geval waarschijnlijk begin juli al. Dat is al heel gauw dus hoef ik niet zo lang te wachten gelukkig pff. Het lezen van jullie berichtjes geeft mij veel moed om door te gaan en het besef dat het wellicht beter is dat deze poging is gestaakt. Op de echo van vanochtend waren er nl. meer dan 20 eitjes te zien. @Elmo gefeliciteerd met je zwangerschap, onwijs leuk! @Sabrien ben jij inmiddels met een nieuwe poging bezig? @Miepje wanneer start bij jullie de cryo tp? Spannend, ik wens je heel veel succes! @Majo heel veel succes met je volgende poging. Overstimulatie komt blijkbaar dus vaker voor, met de gyn afgesproken dat ik de volgende cyclus minder hormonen ga spuiten, deze cyclus spoot ik 150 ie puregon. Nogmaals bedankt voor jullie reacties en ik wens jullie heel veel succes!

7. Majo

Majo Fanatiek lid

30 jan 2009
    2.522
    0
    0
    Goh...toch jammer zeg!! Is wel even een hele teleurstelling he...als je het dan hoort. Mag je ook best even een flink potje om huilen hoor!! Hopelijk ben je nu gauw ongi en kunnen jullie gauw weer opnieuw beginnen. Heel veel succes Meid!!

8. miepje1

miepje1 Bekend lid

31 okt 2007
    970
    0
    0
    Meid, ontzettend balen dat jullie poging is afgebroken. Maar als je gyn het niet vertrouwt, is het beter zo. Zoals Majo al zegt, je wilt het echt niet meemaken als het heel erg fout gaat. Dan is dit maar beter. En fijn dat het nu niet als poging meetelt. Dan heb je deze tenminste nog tegoed. Maar alsnog sterkte. Ik hoop dat je gauw weer verder mag.
    Wij hebben afgelopen woensdag een terugplaatsing gehad. Dacht dat het de laatste poging zou zijn, maar we hebben nu nog twee cryo's over. dat geeft me wel een rustig gevoel nu. Wij moeten nu dus twee weken wachten en heel hard duimen.

Ik wens je nog heel veel succes!

9. MissG

MissG Niet meer actief

Majo en Miepje1 bedankt voor jullie berichtjes. Het is inderdaad een teleurstelling en tijdsverlies. Wat ik ook erg vind is dat ik nog 2 weken deca moet spuiten, vreselijk om hormonen te spuiten als je weet dat het niet voor een doel/poging is. Maar goed het is niet anders. Miepje1 wat spannend voor je, is er een cryo teruggeplaatst? Ik wens je heel veel succes meid, ik hoop dat je van deze poging zwanger mag raken. Begrijp ik het goed dat je deze cryo's van de eerste poging hebt? Majo, jij ook heel erg veel succes gewenst! Wij moeten helaas een cyclus wachten zodat mn lichaam weer tot rust komt en daarna mogen we weer opnieuw starten met de 1e poging. Succes!

10. miepje1

miepje1 Bekend lid

31 okt 2007
    970
    0
    0
    Ja, er is inderdaad een cryo teruggeplaatst. Uit onze eerste IVF (met overstimulatie dus) hebben ze 18 goede eicellen kunnen halen. Er waren uiteindelijk 17 bevrucht en toen bleek dat onze terugplaatsing niet door ging, hebben ze maar liefst 11 kunnen invriezen. Inmiddels hebben we in drie pogingen 9 cryo's laten ontdooien en 5 cryo's teruggeplaatst gekregen. We hebben er nu dus nog 2 over. Maar eerst zitten we nog in de wachtweken van onze teruggeplaatste cryo. Hoop echt dat deze blijft zitten, want mocht dat niet zo zijn, dan heb ik niet zoveel hoop meer bij die laatste twee. Dan moeten we dus weer opnieuw beginnen en daar zie ik vreselijk tegenop.

Lijkt me ook erg rot om nog door te moeten spuiten. Als het voor een poging is, dan doe je het graag, maar nu lijkt het zo onnodig. Meid, ik wens je ook veel sterkte en succes met je 1e poging. En neem inderdaad eerst maar de rust die je lichaam zo hard nodig heeft. Dat klinkt makkelijker dan het is, maar je hebt het nodig om weer opnieuw te kunnen beginnen. Succes!

11. Majo

Majo Fanatiek lid

30 jan 2009
    2.522
    0
    0
    @MissG,

Idd vervelend dat je de deca 2 wkn door moet spuiten. Ik kon toen gewoon 10 dgn provera slikken. Op dag 1 voelde ik al dat het hielp, de buikpijn nam meteen af. Dag 8 kwam m'n ongi toen alweer. Lijkt mij eerlijk gezegd toch prettiger dan de deca.

Heel veel sterkte met het wachten en alvast succs met de volgende poging!!

Groets Majo

12. MissG

MissG Niet meer actief

@miepje1 hoe is het met je? ik duim voor je en hoop dat je positief mag testen binnenkort, wanneer mag je eigenlijk testen?

@majo ik ben vandaag ongesteld geworden en heb vandaag de laatste deca gezet, pff wat een opluchting zeg, mijn cyclus is nu dus ook veel korter 21 dagen en normaal heb ik een cyclus van 28-30 dagen, weet jij misschien of deze cyclus dan ook weer korter kan zijn omdat mijn lichaam nu eigenlijk ontregeld is door de hormonen? hoe is dat bij jou?

13. Majo

Majo Fanatiek lid

30 jan 2009
    2.522
    0
    0
    Hey MissG: 'Fijn' dat je ongesteld bent geworden. Dat betekent dus...op naar de volgende poging!!

Ik weet niet of je cyclus straks weer korter zal zijn. Bij mij was mijn cyclus weer redelijk zoals 'normaal'. Zou op zich mooi zijn als je weer een kortere cyclus hebt....kun je sneller weer beginnen ;)

Mijn eerste cyclus nadat ik weer ongesteld werd door de provera, duurde 32 dgn, de 2e 33 dgn en de 3e 43 dgn.(waarna ik weer mocht beginnen)
    Maar ik heb de laatste jaren wel vaker onregelmatige cycli gehad. Varierend tussen 28-69 dgn. Maar het laatste half jaar (voor we begonnen) was steevast rond de 34 dgn vrij 'normaal' bij mij. Dus waar die laatste van 43!! ineens vandaan kwam.....en ik wilde juist zo graag ongi worden want dan konden we weer starten. Misschien dat het onbewust daardoor zolang duurde...teveel mee bezig geweest?? Het lichaam is nu eenmaal een raar 'instrument'.

Groetjes Majo

14. miepje1

miepje1 Bekend lid

31 okt 2007
    970
    0
    0
    @ MissG: hier gaat het even niet zo lekker. Mijn ongi is sinds vanochtend aan het doorbreken, dus dat betekent dat er weer een poging mislukt is. Ben nu dus erg verdrietig :(

Voor jou is het fijn dat je ongesteld bent geworden, dit betekent dat je weer verder kunt. Hoop dat je cyclus snel weer regelmatig zal zijn. Hoe voel je je verder?

Deel Deze Pagina