IVF en overgewicht

Discussion in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' started by Sage86, Aug 18, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Sage86

Sage86 Actief lid

Jul 4, 2014
    285
    41
    28
    Ha dames,

Wij zijn (helaas) al 3 jaar onderweg om zwanger te raken van ons eerste kindje. In februari heb ik een MA gehad met 8.3 weken (ik was na de 5e ronde Clomid zwanger). Na de curettage geen Clomid meer gebruikt en tot op heden wel een hele mooie cyclus gelukkig.
    Inmiddels alweer een aantal maanden verder zonder een positieve zwangerschapstest en hebben we besloten om naar Dusseldorf te gaan. In het ziekenhuis bij ons hebben ze het steeds maar over mijn gewicht (dat klopt, ik ben te zwaar) en willen ze eerst dat ik 10 tot 15 kilo afval. Er is verder nooit echt gesproken over welke stappen (IUI of IVF) we nog meer kunnen gaan doen. Afvallen probeer ik steeds weer maar na een kilo of 5 eraf heb ik er helemaal genoeg van. Over het algemeen ben ik tevreden zoals ik ben, dus ook met dit gewicht.

Ik heb inmiddels mijn dossier opgevraagd en kunnen eind van de maand in Dusseldorf terecht.
    Weet iemand hoe ze er daar in staan met overgewicht? Zijn er dames die wel voor IUI / IVF in aanmerking kwamen en zijn gaan starten ondanks hun overgewicht?

Ik hoor graag!

2. Lafayette

Lafayette Fanatiek lid

Oct 13, 2012
    1,385
    1,568
    113
    Ik denk dat je daar dan wel als patiënt wordt aangenomen. Maar er wordt een realistische inschatting gemaakt van je kansen, en die wordt negatief beïnvloed door overgewicht (afhankelijk van hoeveel overgewicht het is).
    Voor mezelf moet ik zeggen, het was een grote stap om naar Düsseldorf te gaan en het zou mijn laatste IVF/ICSI poging zijn. Er waren factoren waar ik niks aan kon doen, zoals mijn leeftijd en mijn eicelreserve. Maar dit was een factor die ik wél positief kon beïnvloeden, gezond leven en een gezond(er) gewicht bereiken. Ik wilde geen spijt hebben van dingen die ik anders aan had moeten pakken. En het is me gelukt ook, en ik heb zelfs een prachtige dochter gekregen. Ik kan het je dus van harte aanraden om er wél aan te werken en ervoor te gaan!

Mocht je het willen weten, wat mij betreft is de manier: stoppen met suiker. Iedere dag bewegen en iedere dag groente en fruit nemen. Heel veel variëren in je maaltijden: iedere ochtend ander ontbijt, andere lunch, ander avondeten. Probeer 1 van de 3 maaltijden koolhydraatarm te maken. Groenten ook bij de lunch. Tussen de maaltijden fruit en een ander gezond tussendoortje om de verbranding aan de gang te houden. Maar het aller, aller allerbelangrijkste is stoppen met suiker. Daarna worden alle andere keuzes zo veel makkelijker.

Cassie21 likes this.
  3. Sage86

Sage86 Actief lid

Jul 4, 2014
    285
    41
    28
    Wat goed van je dat het jou gelukt is! Wilde je zelf ook afvallen of werd dit je toch min of meer verplicht?

Wat ik heel jammer vind is dat er met name gekeken wordt naar het cijfer op de weegschaal. Ik ben verder echt werkelijk nooit ziek of verkouden en voel me goed en (redelijk tot goed) fit.

Raaf92 likes this.
  4. Lafayette

Lafayette Fanatiek lid

Oct 13, 2012
    1,385
    1,568
    113
    Toen ik voor de eerste ging, werd het min of meer verplicht. Ik zag het heel zwart in, maar toen het lukte was het eigenlijk niet moeilijk. Toen ik stopte met de suiker kon ik daar veel helderder over denken. Toen ben ik van 120 naar 90 kg gegaan en was de eerste IUI een succes.

Voor de tweede dus een wat ander verhaal.... IUI's geen succes en twee IVF's ook niet. Overstappen naar Düsseldorf en van 90 naar 70 kg gaan wel.

Echt, je kan het!

5. droomwens79

droomwens79 Niet meer actief

Ik wilde het zelf, maar ook is het verplicht waar ik loop, boven bmi 33 helpen ze je niet aan een behandeling.
    Toen ik op intake ging vorig jaar november, was mijn doel pas juni dit jaar gehaald, mocht toen ook meteen starten met iui traject

6. Sage86

Sage86 Actief lid

Jul 4, 2014
    285
    41
    28
    Maar je woog toen ongeveer 90 kilo toen je ging starten met IUI?

7. denanja

denanja Fanatiek lid

Nov 18, 2013
    3,636
    203
    63
    Weert
    ik heb ook overgewicht en in de kliniek waar ik liep hebben ze er nooit problemen van gemaakt. ze hebben het nooit met 1 woord over afvallen gehad ook niet toen 15x iui niet lukte... ik woog rond de 96 geloof ik. je ziet niet heel goed dat ik overgewicht heb (mensen kijken me ook raar aan als ik mn gewicht noem) maar het is er dus zeker wel.

8. Sage86

Sage86 Actief lid

Jul 4, 2014
    285
    41
    28
    Ik herken me hier helemaal in! Mensen zeggen ook vaak dat het toch wel meevalt maar ik ben zwaarder dan ik eruit zie haha. Ik weeg ook 96 kilo. Ben benieuwd wat ze zullen zeggen

9. denanja

denanja Fanatiek lid

Nov 18, 2013
    3,636
    203
    63
    Weert
    ik herken me ook in jou want ook ik ben tevreden met mezelf en mn omvang zeg maar. na mn zwangerschap was ik zelfs 8 kilo lichter dan toen ik begon! door het vele spugen. ben benieuwd hoe het na deze zwangerschap is. ben wel van plan het er dan af te houden ;).
    ik was trouwens wel in nederland onder behandeling bij een privekliniek.

10. Littlegirl1989

Littlegirl1989 Fanatiek lid

Aug 2, 2015
    3,090
    2,175
    113
    Wat ik hierover wil zeggen, om je wellicht wat meer info te geven.
    De reden dat dit zo belangrijk is, is omdat overgewicht je hormonen beïnvloed. Daardoor kan medicatie slecht aan slaan, maar ook de start van de zwangerschap moeilijk geholpen worden door artsen. Dat staat dus volledig los van hoe gezond je bent ondanks je overgewicht. Het gaat echt om de grote hoeveelheid vetcellen die je mee draagt en de grote invloed die die hebben op je hormoonhuishouding. In theorie zou iemand met hart en vaatziektes en een BMI van 20 minder problemen hebben w.b. Hormonen als iemand die kerngezond is en dagelijks intensief sport maar een BMI heeft van 35.
    Om die reden is afvallen echt aan te raden om je kansen te verhogen, welke keuze je ook maakt.

11. denanja

denanja Fanatiek lid

Nov 18, 2013
    3,636
    203
    63
    Weert
    ik weeg er nu 95 met 31weken zwangerschap dus doe het wel goed :)

12. Sage86

Sage86 Actief lid

Jul 4, 2014
    285
    41
    28
    Bedankt voor je verhelderende reactie! Hier kan ik al meer mee dan alleen 'je bent te zwaar en het is beter om af te vallen'.
    Misschien toch nog maar eens verdiepen hoe en wat ik kan doen om goed, gezond en blijvend af te vallen

13. Cassie21

Cassie21 Actief lid

Oct 1, 2016
    263
    55
    28
    Hoi @Sage86
    Ik ben ook zo een 20 kg te zwaar(BMI 32)
    Voor ons ziekenhuis was dat geen probleem. Door de hormonen vd ivf procedure ben ik de laatste maanden vrij snel aangekomen.

Onze eerste echte IVF was meteen een succes totdat ik bij 11 weken een miskraam kreeg.
    In die periode voelde ik wel al dat ik het zwaar zou krijgen naarmate de zwangerschap vorderde. Ik hield veel vocht vast in mn voeten en lichaam voelde extra zwaar.

Nu wil ik ook proberen 10-15 kg af te vallen voordat we verder gaan met een cryo behandeling.

14. Inge1984

Inge1984 Fanatiek lid

Sep 10, 2015
    1,806
    1,626
    113
    Hier ook 20kg te zwaar. Toen ik voor het eerst in het ziekenhuis kwam hebben ze het wel een paar keer over m'n gewicht gehad. Toen ben ik tijdens de eerste maanden mmm 7kg afgevallen. Toen we overgingen naar een andere behandeling kreeg ik andere hormonen en zijn die 7kg er helaas weer bij gekomen. Dat is overigens ook het moment geweest dat het ziekenhuis ermee stopte om naar m'n gewicht te vragen. Het was overigens wel grotendeels mijn eigen schuld hoor. Het traject viel me zwaar en de hormonen versterkten dat. En dat uitte zich bij mij weer in minder gezonde keuzes qua voeding.

Het is bij ons nooit een belemmering geweest voor vervolg behandelingen maar ik zit dan ook wel onder de bmi grens die ze hanteren.

15. Sage86

Sage86 Actief lid

Jul 4, 2014
    285
    41
    28
    Wat is eigenlijk de grens die ze hanteren?

16. LaLaS

LaLaS Fanatiek lid

Sep 13, 2013
    1,100
    197
    63
    Female
    De grens is bij de meeste ziekenhuizen een BMI van 33. Dat is voor iedereen een andere hoeveelheid kilo's natuurlijk.

Share This Page