Baarmoederhals verkort

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Woppi, 2 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Woppi

    Woppi Lid

    8 mei 2012
    26
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo dames,

    Ik ben ruim 25 weken zwanger en na wat licht bloedverlies blijkt mijn baarmoederhals te verkorten. Vorige week was hij 2.8 en nauwelijks een week later 1.8. Ik ben opgenomen en heb weeënremmers en longrijping gehad. Ik ben als de dood voor wat er nu verder gaat gebeuren. Ik heb geen ontsluiting en soms een wat gespannen buik. Ik zou het geen harde buik kunnen noemen.
    Wie kan mij wat moed geven? Of tips om met deze afschuwelijke onzekerheid om te gaan!

    Woppi
     
  2. Nath1986

    Nath1986 Bekend lid

    12 jan 2014
    608
    207
    43
    NULL
    NULL
    Hey Woppi,

    Ik heb dit zelf gehad op 31 weken zwangerschap. Ben toen ook opgenomen in het ziekenhuis en vanaf dan van de werkvloer gehaald (ging anders nog 4 weken langer werken).

    Ik kan je maar 1 raad geven en dat is het rustig aan doen. Ik mocht na 3 dagen naar huis mits voldoende rusten en ik doe dit echt wel. Als ik voel, tis genoeg geweest voor vandaag, dan lig ik te rusten in de zetel.

    Ik was ook bang voor een vroeggeboorte (het zou gelukt zijn maar toch veel te vroeg) en ben ondertussen al 3 weken verder.

    Luister naar je lichaam en rust voldoende, dit is het enige wat ik je kan zeggen.
     
  3. Woppi

    Woppi Lid

    8 mei 2012
    26
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor je reactie! Wat waren jouw afmetingen van de baarmoederhals?

    Gr. Woppi
     
  4. khloe877

    khloe877 Fanatiek lid

    18 nov 2013
    1.453
    565
    113
    Vrouw
    NULL
    noord Holland
    Heey

    Met 27weken en 1dag, kreeg k bloed verlies,(op een zaterdag)
    Na ziekenhuis gestuurd na onderzoek bleek het mis te zijn werd doorgestuurde met ambulance na het amc.
    Weeenremmer gehad en longrijp prikken omdat k ook harde buikenhad maar geen ontsluiting.
    Volgende dag kwamen ze met conclusie baarmoederhals te kort. 2,7

    Uiteindelijk werd m'n buik rustig en baarmoederhals bleef zelfde, k werd na huis gestuurd op maandag.
    Na een dag thuis met bed rust niks doen aleen eten en na wc of douche echt rust houden.
    Nacht op dinsdag op woensdag werd k weer wakker dat m'n buik hard werd, meteen gebelt en mocht komen.
    Wert opgenomen, woensdag avond werd m'n buik steeds erger, en m'n baarmoedermond was iets korter2,3.
    Uiteindelijk hadt k echt gevoel dat ze kwam na checke was dat indd zo.
    Volledig ontsluiting, alles ging door m'n hoofd.
    Binnen 13min was ze er, onze dochter. Met28weken geboren.
    Ze huilde meteen en maakte het goed, ademde zelf.
    Paar uur bij d'r confeuse geweest ging k slApen.
    3dagen lang ging het goed stabiel en ademde zelf heel positief.
    Toen werd k 4edag uit ziekenhuis ontslagen.
    Stichtend was ik bij haar ze lag zo mooi en rustig. Afgesproken met d'r verzorgster dat k savonds weer d'r luier ging doen en dat k ff nahuis ging om te rusten.
    K was net uurtje thuis en werd gebelt,dat het mis was en moest komen.
    Wij in auto moet je net zien file, vreselijk werd nog keer gebelt waar we bleven, k vreesde hem.
    Wij kwamen d'r aan gerent voor m'n leven, kwam binnen en niemand was bij haar ik dacht dat k te laat was.
    Maar gelukkig was k niet te laat, ze hadt klaplong gehad en was genaakt, maar ze hadt bloeding en wiste niet waar.
    Toen we bij haar waren zag je dat ze rustig werd en dat ze aan vechte was en weer verbetering zag,
    Wij bleven daar tot savonds 22,30.
    We bleven bij Ronald mc donald huis slapen want k durfde niet na huis dat zei m'n gevoel,
    Toen werde we na 3uurtje gebelt dat niet goed ging.
    Wij weer terug, ze hadden alles gedaan maar ze gaf niet aan wat het is en d'r bloed gaf ook niks uit.
    Toen kregen we de keus stoppen of kijke hoe het loopt.
    Keuze die k niet wou maken, k werd helemaal verdoofd kwa gevoel.
    En ineens ging ze weer vechte, artse snapte er niks van weer onderzoeken, uit eindelijk hele nacht tot 7 uur Sochtends heeft ze gevochten voor d'r leven maar helaas mocht dat niet baten.
    D'r lichaam gaf het op, d'r hart was er nog, we hebben d'r vast gehouden en is in ons armen overleden.

    Het gemis, leegte wat niet uit te leggen is,
    Onze droom, 2,5jaar geprobeerd/gewacht, daar was ons wonder zo welkom, zo blij dat wij waren een droom dat met zoveel verdriet eindigt.

    Maar meiden het hoeft niet altijd zo te gaan, het is dat onze dochter iets hadt wat niet weten wat het is, maar als dat niet gebeurd was was ze er Mischien nog wel.

    Ik zelf ben ook 8weken te vroeg geboren en m'n broer met13weken en we zijn allebei er goed uitgekomen.
    Helaas is bij ons ander gelopen, heeft het niet zo mogen zijn.

    Heel veel sterkte, blijf hoop hebben en blijf duimen .
    Ik hoop dat dit jullie bespaart blijft..

    K weet nog steeds niet hoe ik er mee om moet gaan.
    Leegte en verdriet is er nog steeds.
    Rozewolk en dromen en uitzicht op toekomst is voor ons verscheurt door verdriet wat niet uit te leggen is,

    Xxxx
     
  5. annebon1986

    annebon1986 Actief lid

    22 jul 2014
    128
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben afgelopen zaterdag opgenomen met aanhoudende harde buiken om de 5 minuten. Bmm was verkort naar 2.5, dus aan de weeen remmers en longrijping. Erg heftig allemaal! Heb een paar dagen bedrust gehad, daarna rustig mobiliseren. Bmm werd hier niet korter op dus ben ik vanaf gisteren weer thuis. Heel fijn, maar ook erg spannend. Soms lijkt het of ik vanalles voel, is soms ook wel zo, maar dan ga ik meteen weer twijfelen of het wel goed is.. heb nog wel soms een harde buik, maar zolang er geen regelmaat in zit kan het geen kwaad zeggen de artsen.
    Moet me wel echt rustig houden en mag zo min mogelijk doen. Het kan zijn dat het alsnog weer op gang komt maar dat hoop ik niet, en elke dag/week dat ze blijft zitten is meegenomen!

    Fijn om hier wat ervaringen te lezen!
     
  6. Storm1

    Storm1 Actief lid

    19 mei 2014
    208
    0
    0
    Bij mij is het met toeval ontdekt met een echo... Ik dacht wat rugpijn te hebben van mijn groeiende buik... Maar helaas bleken dit rugweeën te zijn. Werd opgenomen met 26 weken en 3 dagen. Weeënremmers, longprikken etc. Op dat moment was mijn bmm 2,5 en al 2 cm ontsluiting
    De in loop van de week, mocht ik naar huis, maar voor vertrek enorme rugpijn en harde buiken met regelmaat. Baarmoedermond was nog 1,7, nieuwe kuur weeënremmers. Rustiger aan gedaan met mobiliseren en mocht toen na ruim 12 dagen naaf huis.
    Amper een week thuis, weer rugpijn (rugweeën), harde buiken etc. Op naar ziekenhuis, bmm was nog maar 0,7.. Ontsluiting 3 cm. Nieuwe kuur weeënremmers en longprikken ook weer gehad, dit is het laatste wat ik heb gekregen.. Nu zullen ze niks meer geven en ben gisteren weer naar huis gegaan... Omdat ik het zelf wilde, in het ziekenhuis wordt je zo geleefd en ja, het is spannend, maar of ik nu hier thuis lig te wachten op weeën of in het ziekenhuis... Ik woon redelijk dichtbij en ik hoef mijn naam maar te zeggen aan de telefoon van de verloskamers en ze zeggen al: kom maar!
    En zoals je ziet, ik ben nu al 31 weken en 1 dag zwanger, mijn. Kleine man zit er nkg steeds!! Elke dag dat hij/zij blijft zitten is mooi meegenomen. En als ik eerlijk ben, had ik echt njet verwacht dat ik de 31 weken zou halen!

    Ik snap wat je mee maakt, als iets onzeker is, dan is het deze periode, maar je bent nu op de juiste plek.. mocht je kindje komen dan zullen ze er alles aan doen om hem/haar te helpen en wat ik vooral ook geleerd heb... Luister naar je lichaam! Deze geeft signalen af, die worden niet voor niks afgegeven!
     
  7. Nath1986

    Nath1986 Bekend lid

    12 jan 2014
    608
    207
    43
    NULL
    NULL
    Mijn baarmoederhals was bij opname 1,7... vrij kort dus... bij een 2de echo was dit 3,5...

    we vinden het nog steeds raar en denken dat het misschien verkeerd gemeten is... Heb er 3 dagen gelegen int ziekenhuis met longrijping maar geen weeënremmers omdat baarmoederhals bij 2de echo weer goed was... toch uit werkveld gehaald en ik moet het nog steeds rustig aan doen, heb nog steeds harde buiken, de ene dag al erger of de ander...

    maar belangrijkste is dat onze baby er nog steeds zit en ben ondertss 34 weken...
     
  8. Woppi

    Woppi Lid

    8 mei 2012
    26
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo dames,

    Wat fijn jullie reacties, dank daarvoor!!

    Annebon, wij lopen gelijk wat betreft opname in het zhuis. Ben ook sinds gister weer thuis. Hoeveel weken ben je zwanger inmiddels? Ik herken het dat je erg gaat letten op wat je voelt. Harde buiken horen er ook bij en wat is nu normaal en wat niet? Wanneer trek je aam de bel en wanneer niet? Lig je de hele dag op bed?

    Storm, ook al zo'n heftig verhaal. Je had zelfs al ontsluiting! En wat super dat die kleine er nog lekker in zit zeg. Fijn om thuis te zijn he na zo'n ziekenhuisopname. Is je buik momenteel rustig? Fijn dat je al richting de. 32 weken gaat. Dat is een vrij veilige termijn, alhoewel je liever hebt dat je gewoon de termijn volhoudt en je baby na de geboorte lekker mee naar huis mag.

    Nath, laten we hopen dat het om een meetfout gaat die jou enorm heeft doen schrikken en dat je je zwangerschap kunt voldragen. 34 weken alweer, dat begint echt ergens op te lijken :)

    Khloe, wat een heftig verhaal van jou! Dat wens je niemand toe! Heel veel sterkte. Ik hoop voor jou dat er een moment komt dat je met dit grote gemis om kunt gaan (in hoeverre dat mogelijk is).

    Ik ben dus inmiddels weer thuis. Mijn baarmoederhals was gegroeid met 1 cm en mijn buik is rustig. Het is moeilijk om nu te bedenken hoe de zaken ervoor staan. Zal het met een sisser aflopen of kan het volgende week weer verslechterd zijn? Ik hoop weer vertrouwen te krijgen in mijn eigen lijf. Ik doe het voor nu heel rustig aan. Dinsdag ben ik 26 weken. Weer een mijlpaal!

    Woppi
     
  9. sanna1986

    sanna1986 Niet meer actief

    Hoi whoppi ik heb goede moed voor je. ik was ook opgenomen met 25 weken. E is uiteindelijk door rust te nemen.blijben zitten tot 39 weken.

    Nu ik weer zwanger ben.vind ik dit wel heel spannend.. Ik krijg geen bandje maar wel een ring dat is iets nieuws uit duitsland.
     
  10. sanna1986

    sanna1986 Niet meer actief

    Het kan zijn dat bij de eerste echo je blaas niet leeg was.
     
  11. Kiekies

    Kiekies Fanatiek lid

    17 sep 2012
    2.264
    0
    0
    Leerling VIG
    Waar liefde is
    Met 30 weken verkort en kleine ontsluiting. Wekelijks controle en werd wel elke keer iets korter maar mocht gewoon naar huis. Eergisteren was het nog geen 1cm, longrijping gehad en op eigen verzoek gewoon naar huis. Of ik nou daar lig of thuis :( Hierna doen ze niks meer gezien het termijn.
     
  12. Storm1

    Storm1 Actief lid

    19 mei 2014
    208
    0
    0
    Whoppi, ja het is heerlijk om thuis te zijn zeg! Mijn buik is nog altijd o rustig, kan zo 1,5 uur lang harde buiken hebben nadat ik even snel heb gedoucht... Maar zwakt tot nu toe elke keer weer af... Hoe is jou buik? Een beetje Rustig? Fijn dat je bmm in elk geval niet korter is geworden! Kom je een beetje je dagen door?

    Sanna, gaan ze een pessarium (arabin) plaatsen bij je?
     
  13. sanna1986

    sanna1986 Niet meer actief


    Ja ze gebruiken het wel al bij verzakkingen etc..
     
  14. annebon1986

    annebon1986 Actief lid

    22 jul 2014
    128
    0
    0
    NULL
    NULL
    #14 annebon1986, 5 okt 2014
    Laatst bewerkt: 5 okt 2014
    Kiekies, komt het bij jou ook door de harde buiken of?? Vind het ook fijn om weer thuis te zijn maar valt niet mee om me echt rustig te houden, je ziet toch vanalles dat je zou willen doen..

    Ik ben vandaag precies 29 weken, vorige week dus 28. Ik moet woensdag weer op controle in het zkh. Lig niet op bed, maar hang wel de hele dag wat op de bank, beetje afwisselend met wat kleine dingetjes doen. Gisteren was mijn buik wel wat onrustig, die reageert waarschijnlijk ook op de nogal drukke ;) baby. Heb ook soms een drukkend en stekend gevoel van onderen, niet echt prettig. Baby ligt echt met het hoofdje diep onderin, hoe liggen/lagen ze bij jullie?

    Heb laatst ook eens wat gehoord over zo'n ring, nog eens googlen..

    wij hebben bij de rondleiding op de nicu een meisje gezien, zij was geboren met 24,5 week. Zij was nu 29 weken, maar wat zijn ze dan nog klein! Dat ze nog maar een poosje blijven zitten!
     
  15. sanna1986

    sanna1986 Niet meer actief

    Die ring (en ook het bandje) moet geplaatst worden voor de 16 weken. Als je dus al verder bent doen ze dat niet meer. Had ik dus bij E.
     
  16. Kiekies

    Kiekies Fanatiek lid

    17 sep 2012
    2.264
    0
    0
    Leerling VIG
    Waar liefde is
    Annebon, bij mij is het onduidelijk waardoor het komt. Harde buiken heb ik wel volgens de ctg maar voel ik nauwelijks:( Ze denken door het gewicht van de baby's die teveel gewicht qua druk geven.

    Probeer toch rustig aan te doen. Hoe moeilijk het ook is..
     
  17. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.614
    10.509
    113
    Ik heb met 22 weken een pessarium gekregen, maar dat zullen ze in deze fase van de zwangerschap niet meer doen.
    Een cerclage (bandje) plaatsen ze inderdaad eerder in de zwangerschap, maar dan is er vaak een geschiedenis bekend, tenzij er een noodcerclage geplaatst moet worden, dat doen ze ook nog rond de 20-24 weken.

    Probeer rust te houden, hoe moeilijk het ook is. Ook al gaan jullie termijnen al de goede kant op (ik was van mijn tweelingzoontjes bevallen met 24,3 en 24,6), je wilt het liefste tot minimaal 36 a 37 weken je kindje(s) in je buik houden, dat is het beste, ook al kunnen ze tegenwoordig heel veel.

    Ik ben deze zwangerschap vanaf week 17 niet meer op mijn werk gewerkt en vanaf week 22 rust gehouden (wel nog lang thuis gewerkt) vanwege weer een onrustige baarmoederhals en ben vandaag 37 weken! Dus het kan!

    Bij mij was er trouwens ook geen oorzaak gevonden, ik had een complicatieloze zwangerschap, tot op een ochtend mijn vliezen braken... Ik wist nog niet eens wat een harde buik was.
     
  18. Storm1

    Storm1 Actief lid

    19 mei 2014
    208
    0
    0
    Pessarium hebben ze bij mij ook geplaatst na mijn eerste kuur weeën remmers... Deze was er 5 uur later weer uit, reageerde enorm erop en kreeg volop weeën... Het was een mega gedoe om m erom te krijgen, maar helaas mocht t voor mij niet baten... Toen heb ik een tweede kuur weeënremmrrs gehad... Ik hoop dat voor jullie wel beter uit pakt! Want zou enorm kunnen helpen en de studies die nu lopen geven goeie resultaten tot nu toe!
     
  19. sanna1986

    sanna1986 Niet meer actief

    Oh ja met 22 weken? hmm mijn gyn wil hem perse voor de 16 weken plaatsen. miss grotere kans op slagen?

    Ik hoop ook dat het helpt en ik enigzins mobiel kan blijven. ik ben tijdens mijn vorige zwangerschap door de verplichte rust aardig depri geworden.

    Ik heb overigens bij mijn korte baarmoederhals nooit weeen gehad tot 39 weken. Die van mij is gewoon zwak net als bij mijn moeder. Ze zeggen dat het niet erfelijk is. Dat geloof ik niet...
     
  20. sanna1986

    sanna1986 Niet meer actief

    Volgens mij os het toch wel bekend dat een tweelingzwangerschap een grotere kans tot vroeggeboorte heeft door het gewicht van twee kindjes?

    Hopelijk blijven ze nog even zitten!
     

Deel Deze Pagina