1 dag voor herfstvakantie: ziek melden op school ivm vakantie?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door bunchy, 6 sep 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Emma86

Emma86 VIP lid

25 jun 2012
    5.284
    2.236
    113
    Vrouw
    Nederland
    Ik zou zaterdagochtend op tijd vertrekken. Kinderen vrijdag naar school terwijl je thuis nog wat inpakt/schoonmaakt/wast. Kinderen op tijd op bed en de volgende dag vroeg uit de veren. Dan heb je de zaterdagmiddag/avond nog om wat te doen daar en kan je rustig je spullen uitpakken. En geen gezeur met bedtijd of oververmoeide kinderen.
    Moet er niet aan denken om zo laat nog te reizen en bij aankomst nog bedden op te maken of koffers uit te pakken. Ik ga dan liever achter de drukte aan.
    Ja jammer van die ene nacht maar dan had je toch eerder een boot moeten boeken of 1 dag later de vakantie boeken.

Overigens hebben ze hier op school de margedagen voor de vakanties aan. Dus vaak op vrijdag voor de vakanties al vrij. Ideaal.

2. Roos12

Roos12 Fanatiek lid

4 jan 2015
    1.725
    809
    113
    Serieus? 5,7 en 9? Dan zou ik zonder twijfel die late boot nemen.

Syane vindt dit leuk.
  3. Whoopy

Whoopy Actief lid

7 mei 2019
    445
    730
    93
    Vrouw
    Ik ben blijkbaar een enorm loeder en slecht voorbeeld, maar ik houd mijn kinderen één keer per jaar een dag ongeoorloofd thuis. We gaan dan lekker naar de Efteling zonder dat het druk is. Dit is ook de enige dag in het schooljaar dat ze überhaupt verzuimen, want ze zijn nog nooit ziek geweest.
    Ik meld dit ook netjes bij school.
    Ik krijg geen toestemming van de directeur, want als hij controle krijgt van de leerplichtambtenaar, heeft hij zelf een probleem.
    Logisch, dus dat risico neem ik dan ook.
    één keer heb ik de leerplichtambtenaar aan de telefoon gehad.
    Ik moest op gesprek komen op het gemeentehuis.
    Dit heb ik niet gedaan. We hebben het telefonisch besproken.
    Ik zou een behoorlijke boete krijgen (logisch dat het een flinke boete is, want anders is de korting op een evt goedkopere vakantie hoger dan de boete en zouden heel veel ouders dit natuurlijk doen), maar heb deze uiteindelijk nooit gekregen.

DQueen vindt dit leuk.
  4. DQueen

DQueen Niet meer actief

Kun je het niet doen met een werkgeversverklaring dat je om welke omstandigheden dan ook niet later weg kan?

Hier op school zijn ze er wel makkelijk in. Ik ga 1x per jaar op vakantie buiten de kindervakantie om, meestal de week voor de meivakantie scheelt enorm veel geld. En schrijf dan zelf een brief dat we door de planning (eigen onderneming) niet in de vakantie zelf weg kunnen. Nog nooit last mee gehad. In mijn zoon zijn klas zitten meer kinderen van ouders met eigen onderneming en 6 van de 22 kinderen gaan elk jaar buiten de schoolvakanties op vakantie. In het schoolprotocol staat ook iets dat je dit mag doen 10 schooldagen per jaar, alleen niet direct voor of na de zomervakantie.

Dit jaar willen we de week voor de meivakantie naar eurodisney, dochter word de 17e 4 jaar, zou dan drie dagen naar school moeten dan 2 studiedagen en dan aansluitend 2 weken vakantie. Ik wil haar dus pas na die vakantie laten starten en die drie dagen daarvoor met het gezin naar disney toe. Dan is het nog lekker rustig in het park omdat het vlak voor de vakantie is. Ik ben die week ook 10 jaar getrouwd dus kan het dit jaar ook met die reden aanvragen.

Ziek melden heb ik ook weleens gedaan, voor een weekendje centerparcs, vrijdag ochtend naar school, in de middag ziekmelden en dinsdag weer naar school. Wel ziekmelden met een knipoog, heb de docent altijd op de hoogte gesteld en die gaf zelf aan dat ik beter ziek kon melden dan het officieel aan kon vragen via de directie.
    En het mag natuurlijk niet dus zou ik een boete van de leerplicht krijgen accepteer ik die en betaal die zonder klagen. Dat is het risico waar ik dan voor kies.

Whoopy vindt dit leuk.
  5. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.679
    113
    Ik zou veel liever nog even om middernacht bv bedden opmaken en dan zaterdag lekker fris beginnen, dan op zaterdag reizen, alles moeten uitpakken én nog allerlei dingen gaan ondernemen in de middag en avond.

6. chantal1985

chantal1985 Niet meer actief

Vrij met jubileum is vanaf 12,5 jaar, toch? (komend jaar zelf ook 10 jaar getrouwd, dus was benieuwd! :D)

DQueen vindt dit leuk.
  7. DQueen

DQueen Niet meer actief

Dan doe ik het dit jaar weer onder de noemer, door de planning (vakantie personeel in de meivakantie) kunnen we zelf die weken niet weg dus vraag ik het een week eerder aan.

chantal1985 vindt dit leuk.
  8. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.717
    27.355
    113
    Vrouw
    Ooo dat noem ik ook geen kleintjes meer haha, maar goed. Zelfs met een 2 jarige op rare tijden gereisd ivm vlucht.... Voor een keer, ach. Bij een feestje was zoon met 1 jaar ook tot 00:30 nog op (oke heel gezellig was hij niet meer maar slapen ho maar)

Neuzeke vindt dit leuk.
  9. Emma86

Emma86 VIP lid

25 jun 2012
    5.284
    2.236
    113
    Vrouw
    Nederland
    Ligt misschien ook aan je kinderen. Die van mij snappen niet wat uitslapen is ;)

Athina en DQueen vinden dit leuk.
  10. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.679
    113
    Die van mij ook niet hoor :D

11. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.824
    5.958
    113
    Vrouw
    Dit.
    Het gaat niet om dagen je kind van school houden.
    Ik zou niet ziekmelden. Maar gewoon de situatie uitleggen met het risico op een boete.

12. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.310
    16.706
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ziekenhuisafspraken vind ik helemaal not done om in te zetten en dan een tandartsafspraak op vrijdag, hier heeft geen enkele tandarts praktijk op vrijdag mits je halve gebit uit je mond ligt kan je bij de spoed terecht.
    Als je zo stoer bent om vanalles bij elkaar te verzinnen wees dan gewoon eerlijk en zeg we gaan dan en dan weg en we nemen het risico maar al dat ingewikkelde gedoe en dag liegen slaat natuurlijk nergens op.

tuc vindt dit leuk.
  13. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.673
    8.417
    113
    Vrouw
    Ik zou een goedkoop dagkaartje voor de trein regelen en een kind vrij abonnement en dan opsplitsen. Ligt wel een beetje aan de bereikbaarheid. Dan is alles al op orde als de laatste 2 gezinsleden aankomen.

14. Mop81

Mop81 Fanatiek lid

9 nov 2013
    4.130
    2.517
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Wat een flauwe juf ook zeg. Dat ene dagje.
    Ik ben zelf juf en adviseer de ouders zelf om hun kind dag ziek te melden.
    Zeker als kind er altijd is en dit niet vaker gebeurd.

Athina, Whoopy en DQueen vinden dit leuk.
  15. Mop81

Mop81 Fanatiek lid

9 nov 2013
    4.130
    2.517
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Je gewoon aan de regels hoort te houden?
    Dus jij houdt je aan regels puur omdat het regels zijn?
    Ik denk er meestal wel over na.
    En ik vind dat ene dagje echt geen probleem hoor. Ben zelf juf. Kinderen moeten al zoveel de laatste tijd. Lekker dagje eerder gaan hoor! Je moet ook van het leven genieten. En je af en toe lekker niet aan de regels houden :thumup:

Whoopy en DQueen vinden dit leuk.
  16. Salentein

Salentein Niet meer actief

Oh dat is dan weer gek, wij hebben bijna altijd controle op vrijdag. (Alleen plan ik het als het kan na schooltijd) waarom werken ze in jouw regio niet op vrijdag dan?

DQueen vindt dit leuk.
  17. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Bijzondere instelling voor een juf :confused:

Roos12, Nougat, GroeneBomen en 5 anderen vinden dit leuk.
  18. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik zou vooral van een juf verwachten dat zij vindt dat een schoolreglement er is om gevolgd te worden? Of mogen ouders ook regels ivm starturen, huiswerk en maaltijden in vraag stellen?

Salentein en Strijkkraal vinden dit leuk.
  19. sillies

sillies Fanatiek lid

15 aug 2013
    3.191
    1.396
    113
    Kan je op school niet gewoon zeggen dat je hem smiddags thuis houdt omdat je eerder op vakantie gaat? Je krijgt toch pas een boete als er controle komt?
    Ziek melden zou ik niet doen, dan maar die late boot.

Salentein vindt dit leuk.
  20. tuc

tuc Niet meer actief

Nou daar verbaas ik mij in zulke topics ook over, dat zoveel juffen dat allemaal prima vinden. Regels zijn er om je aan te houden en als je wat ruimte geeft bij het ene onderwerp dan moet dat bij een ander ook.

Deel Deze Pagina