Als ik vanuit mijzelf mag spreken: ik vind het de verantwoordelijkheid van ouders. Als zij zo nodig zoiets moeten/willen doen, is het echt hun eigen verantwoordelijkheid. Ik wijs ze altijd op de risico’s en de regels, maar dat heeft nog nooit een ouder tegengehouden om dit te doen. Dus wens ik ze daarna gewoon een fijne vakantie. Ik waardeer de eerlijkheid wel. Ik begrijp het ook wel. Het is duur om in de schoolvakanties weg te gaan. Ik heb hier zelf ook mee te maken natuurlijk. Ik kan het mij best voorstellen dat ouders het doen.
Ik ben altijd eerlijk geweest en heb nog nooit een boete gehad. Niet dat ik de kinderen vaak thuis heb gehouden onder schooltijd, maar die enkele keer dat het nodig was heb ik gewoon eerlijk verteld wat ons plan was. Liever dat dan erover liegen en de kinderen bij mijn leugens betrekken. Dat vind ik dus echt niet kunnen. Zo heb ik oudste dochter bv een keer eerder uit school gehaald op vrijdagmiddag voor een weekendje Amsterdam. En met de reistijd konden we zo mooi op tijd in het hotel zijn. Ik heb haar leerkracht gemaild met de vraag of dit mogelijk was, omdat het zo net wat beter uitkwam met de te halen trein. De reactie: tuurlijk, veel plezier! En verder is onze school veel ouders al een stap voor. Hier is iedere vrijdag voor een vakantie een vrije dag
Volgens mij komt leerplicht pas in actie na 16 uur verzuim. Dus om een boete zou ik me niet direct zorgen maken. Eerder om wat je je kinderen ermee leert.
Juist niet. Gewoon een juf die realistisch is. Ik moest destijds dus op het matje komen bij de leerplichtambtenaar. Daar heb ik vriendelijk voor bedankt. Ik weet heel goed waar de leerplicht voor bedoelt is. Ik heb haar dat ook netjes verteld. Mijn kinderen zijn nooit ziek, kunnen bovengemiddeld goed meekomen en ik doe dit één keer per jaar. Ik geloof niet dat mijn kind, de leerkracht, of medeleerlingen daar last van ondervinden. Je op zo'n starre manier aan een regel moeten houden, gewoon omdat het een regel is, vind ik dus juist heel overdreven. En dan gaan de leerkrachten staken en hebben de leerlingen dat onderwijs in één keer niet meer zo hard nodig op die ene dag ( of inmiddels a veel meer dagen)
Ik denk dat je misschien moet bedenken waaróm een bepaalde regel er is. Is het een regel, omdat het nou eenmaal een regel is, of is het een regel met een bepaald nut. Natuurlijk is de achterliggende gedachte van de leerplicht heel nuttig. Kinderen hebben recht op onderwijs. Het zou me wat zijn als ouders hun kinderen te pas en te onpas thuis zouden houden van school. daar gat het hier echter niet om. Het gaat om een keer. Daar hoeven we wat mij betreft dus echt niet over te vallen. Eén dag(deel), daar zal de toekomst van een kind niet van afhangen denk ik.
Wij zijn ooit een keer een week buiten de vakantie weg geweest (sinds de oudste leerplichtig is, daarvoor ook 1x). Dit was met een specifieke reden, echter geen geldige reden voor verzuim. En het was in ieder geval niet omdat het goedkoper was, we waren zelfs duurder uit. Dit hebben we eerlijk met de directeur besproken en hij gaf toen aan dat hij het snapte en er geen probleem mee had, maar dat hij er niet officieel vrij voor kon geven. Dus het was eigen risico. Dat risico hebben we genomen, maar dochter heeft in de klas in ieder geval nooit hoeven liegen over het feit dat ze op vakantie ging / was geweest. Ooit had ik een collega die het te duur vond om in de schoolvakantie op wintersport te gaan, dus ging ze daarbuiten en meldde haar kinderen gewoon een hele week ziek. Geen idee hoe dat met die kinderen is gegaan wat betreft het moeten liegen / niet erover mogen praten. En de school zal het ook heus wel door gehad hebben. Dat kan toch bijna niet anders. De dag voor de vakantie thuis houden omdat het makkelijker / goedkoper is beginnen wij niet aan. We plannen het zo dat we vertrekken als ze vakantie hebben. Het is niet anders. Wat iemand zei dat de school van haar kinderen per jaar 1 vrij te besteden snipperdag geeft is wel ideaal. Waarschijnlijk plant die school 1 vaste dag vrij voor iedereen minder in, want anders zou dit ook niet mogen. En ik vind het prima dat er een mogelijkheid is om 10 dagen buiten vakanties weg te gaan voor ouders die echt geen vrij kunnen krijgen in de vakanties. Maar daar dan misbruik van maken als zelfstandig ondernemer zodat je dan een week weg kunt wanneer het goedkoper is, vind ik ook niet kunnen. Zeker als je dat ook nog eens elk jaar in een bepaalde periode doet. En je ook nog eens gewoon binnen de zomervakantie een aantal weken op vakantie gaat, het kan dan prima binnen een vakantie dus. Die regeling is er volgens mij voor diegenen die anders echt helemaal niet op vakantie zouden kunnen.
Dat klopt niet. Ik kreeg de leerplichtambtenaar dus na één keer 1 dag al aan de telefoon. Toevallig kwam zij op school langs voor een controle. Wat ik mijn kind er mee leer? Dat af en toe uit de band springen hééééérlijk kan zijn! Natuurlijk doe je dat bij uitzondering (één keer per jaar), maar dat is me toch genieten!
Nee dit klopt niet voor ieder geval! Wij hebben weleens controle gehad en toen zijn ze ook echt langs alle afgemelde/niet aanwezige kinderen gegaan. Ook de kinderen die die dag pas waren afgemeld/afwezig waren.
Dus als juf mag je je eigen mening niet hebben? Een school moet zich aan bepaalde reglementen houden. Maar als school kun je ook echt wel je eigen mening hebben en wat soepeler met de regels omgaan. Anders hadden we agent moeten worden Dat ene dagje maakt echt niks uit voor de prestaties van het kind. Als het vaker gebeurd zou ik ook nee zeggen.
Als werknemer ben je bij het tekenen van je contract akkoord gegaan met de rechten en de plichten. Een eigen mening hebben mag natuurlijk, maar het daadwerkelijk concreet maken door tegen een ouder te zeggen: 'ik zou kind gewoon ziekmelden' is bewust adviseren tegen het schoolbeleid in. Kan heel vervelend uitpakken voor je als de leerplichtambtenaar de ouder benaderd en de ouder zegt 'ja de juf zei dat!'. Wees slim en laat de verantwoordelijkheid bij de ouder en adviseer het gewoon niet. Wens ze gerust een fijne vakantie, dat is prima.
Het gaat me niet erom of het we of niet realistisch is. Het gaat mij erom dat ze de instelling heeft dat regels er zijn om niet na gevolgd te worden. Wat voor signaal geef je je leerlingen dan? Dat regels niet belangrijk zijn? Dat ze naar eigen believen aangepast kunnen worden als het ff niet uitkomt? Ik zou als moeder niet bepaald blij zijn met een juf met zo'n instelling. Want ik vind regels en afspraken nakomen een belangrijke norm. En dat regels bij HOGE uitzondering "overtreden" kunnen worden nadat alle andere opties niet kunnen. Laatste redmiddel dus. En "het komt papa en mama beter uit" is geen goede reden in mijn optiek. Dan had je dus beter moeten plannen. Het gaat me niet om het missen van die ene dag. Mijn dochter zou er geen IQ punt minder van worden. Het gaat om het principe. Staken vind ik ook een verschrikking. Maar dat is van een totaal andere orde.
Klopt helemaal! En nee, ik hou mij dus niet altijd aan de regels. Laat die leerplichtambtenaar maar komen hoor.
Natuurlijk mag je als juf je eigen mening hebben. Als ouder ook. En iedereen mag zich vragen stellen bij bepaalde regels. Maar als je akkoord gaat met een schoolreglement als werknemer, of als ouder, is het dan niet de bedoeling dat je dat volgt?
Ik vind het vooral belangrijk om ook zelf na te blijven denken. En je niet klakkeloos aan de regels te houden omdat het nou eenmaal moet. Volgens de norm heb je gelijk. Maar daar wijk ik soms bewust vanaf. Dit is de reden dat ik nooit in het regulier onderwijs wil werken. Ik ben het niet eens met de hoeveelheid werk die de kinderen af moeten hebben. En dat er zo weinig tijd is voor sova lessen of creatieve vakken. Wat zoooo ontzettend belangrijk is voor de ontwikkeling. Op de school waar ik werk (ZMLK) is hier wel ruimte voor. En dat ene kleine puntje waar ik het niet mee eens ben valt dan wel mee.
Dan gaat het inderdaad alleen om het principe. Hoe onzinnig of niet passend een regel ook kan zijn. Nou, daar heb ik helemaal niks mee. Juist dat vind ik lastig uit te leggen aan kinderen.
Het erge is... ouders die dus kinderen bewust ziekmelden/afmelden om op vakantie te gaan zijn juist wel blij met zo’n instelling. Of het nou met leugen is of zonder.
Precies. En dus kies jij een school waar de regels van die aard zijn dat jij ermee akkoord kan gaan. Net zoals andere ouders doen, of juffen bij hun keuze van werknemer. Maar dan is het toch de bedoeling dat je die regels waar je op ingetekend hebt, volgt?