1 dag voor niks werken.

Discussie in 'Weer aan het werk' gestart door anonomus, 2 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. anonomus

anonomus Niet meer actief

Hallo meiden,

Ik werk nu 3 dagen en krijg dit jaar een 2de kindje. Nu met het veranderen van de kinderopvangtoeslag ga is ongeveer 300 euro per maand betalen. Ik werk dus eigenlijk een hele dag voor niks.
    Hebben jullie dit ook? En hoe gaat jullie werkgever er mee om?
    Die van mij zegt dat er geen loon bij kan (4de jaar al) ivm slechte resultaten van de zaak.

2. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Ik betaal voor het 2de kindje veel minder dan voor het eerste. Ik betaal straks 270 euro geloof ik voor 2 dagen. Maar ik kan daar geen dag minder voor werken.
    Als het je zo veel scheelt, is het misschien de moeite waard om eens te kijken of minder werken niet meer opleverd.

3. mama van 2 meiden

mama van 2 meiden Niet meer actief

Wat verandert er dan precies? Ik heb een maand geleden nog een berekening gedaan voor t nieuwe jaar op de site van de belastingdienst en we krijgen echt superveel terug. Zeker voor de 2e; daar betalen we bijna niks voor.

4. anonomus

Ik betaalde vorig jaar 136 euro zelf en nu 224 voor alleen mijn dochter 2 dagen. De belastingteruggave is minder en het uurtarief is omhoog gegaan.
    voor de 2de zou ik dan 76 euro betalen. Dus is 300 per maand.
    Vorig jaar zou ik volgens de berekening maar 160 euro zelf betalen voor alle 2. Ik snap er ook niks van. Ik ga de belastingtelefoon wel ff bellen. Mij loon en van mijn man is gelijk gebleven. Zelf beide iets minder ivm pensioenpremie.
    Mijn loon is 864 euro per maand voor 24 uur. Dus ik ga er wel veel op achteruit vind ik.

5. Bri

Bri Niet meer actief

Dat je een dag voor niks zou werken klopt niet.
    Je betaalt 300 euro per maand voor 2 kindjes voor 2 dagen per week kdv. Als je één dag minder zou werken en de kindjes nog 1 dag per week op het kdv zou hebben, is dat niet ineens gratis.

Dat je werkgever je geen opslag wil geven omdat je kosten omhoog gaan vind ik ook logisch. Als je vindt dat je opslag verdient, zul je met andere argumenten moeten komen, namelijk dat je meer waard bent voor hem (anders zou hij mensen met kinderen op kdv meer moeten betalen dan mensen zonder kinderen? niet zo rechtvaardig).

Ik zou in elk geval checken of je berekening wel klopt. Misschien zit je kdv (ver) boven het maximumuurtarief?

6. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Ja kinderopvang kost een hoop geld, maar voor een tweede kindje krijg je wel meer terug. Als je een dag minder gaat werken, ga je ook minder betalen maar in verhouding nog ongeveer net zo veel (je gata dan ook minder verdienen) dus dat heeft niet zo veel zin. Toen ons derde kindje werd geboren had ik ook zoiets van, dan werk ik straks voor niks. Dat valt in de praktijk nog best mee. Ik ben gaan kijken wat het me nog op zou leveren en of het me dat waard was of dat ik zou stoppen met werken.
    Allereest brengt het me een hoop eigenwaarde, ik heb een baan, draai mee in de maatschappij en ben buiten mama ook gewoon mijzelf voor aan anatal dagen in de week. Ookal ga je 1 dag voor niks werken, de andere 2 dagen verdien je wel geld en dat is altijd nog meer dan helemaal stoppen.

7. anonomus

Bedankt voor de reacties. Ik ga er eens even over nadenken!

8. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ik lees geïnteresseerd mee want ook ik peins me suf over minder werken of iet. Werk er nu 4 met 1 kind, en wil straks 3 ( of 2) werken met 2 kids.
    Ik betaal nu 750 euro voor 3 dagen voor 1 kind en krijg daarvan ca 450 euro terug. Betaal dus ca 300 euro voor 1 kind per maand. Straks dus 600 euro. Vraag me dus af of ik dan niet beter 2 dagen kan werken met 2 dagen opvang om zo zelf voor de kinderen te zorgen dan werken voor de opvang. Zo te lezen schijnt t mee te vallen doordat je meer toeslag terug krijgt? Ik moet het echt even uitzoeken via de site van de belasting dienst.

9. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.262
    6.158
    113
    Ja je moet het echt even uitzoeken, want je krijgt in verhouding veel meer toeslag voor de tweede. Ik geloof dat wij voor 1 kind 320 (zouden) betalen en voor 2 kinderen 370 (voor 2 dagen opvang).
    Dus het valt best mee, voor mij loont het in ieder geval om te blijven werken.

TS: Ik denk niet dat het veel uitmaakt, omdat je voor de andere 2 dagen ook weer minder opvangtoeslag krijgt. Dus zeg dan dat je 200 pm zelf moet betalen, als je dan maar 2 dagen werkt, verdien je ook minder, zeg 600, dus in verhouding ga je er niet op vooruit als je minder gaat werken. Ik zou het alleen doen als je het financieel goed trekt en je liever een dag extra bij je kindjes wil zijn.

10. Newlymom

Newlymom Actief lid

27 sep 2007
    309
    0
    0
    Rotterdam
    Ben het met MMEKE eens, want, je betaald naar verhouding zeg maar, hoe minder je werkt hoe minder je moet betalen hoe minder toeslag, hoe meer je werkt hoe meer je terugkrijgt,omdat je dan natuurlijk meer uren afneemt van het KDV,
    wat de anderen ook zeggen bereken het op de site van de belastingdienst...

11. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

25 nov 2008
    2.765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    Ik heb geen idee hoeveel toeslag wij gaan krijgen, van vorig jaar moet nog aangevraagd worden..

Ik weet wel dat ik ( zonder toeslag) iedere dienst erop toeleg..

12. Bri

Bri Niet meer actief

En dáárom zijn die toeslagen er. Zodat niemand meer kwijt is aan kinderopvang, dan hij/zij zelf verdient.

Deel Deze Pagina