Cyclus 2 na de pil: weer eisprong op dag 14 met daarna een joekel verhoging van 0,5 graad en vanochtend is ie helaas weer ingekakt, alles precies volgens patroon vorige cyclus. De verwachting is dus weer een luteale fase van zo'n 8 dagen. Het is mogelijk ontpillen, maar omdat ik jaren terug eerder ben gestopt met de pil en toen een half jaar helemaal niet ongesteld werd, word ik er toch wat zenuwachtig van. Daarom wat research gedaan naar de redenen achter korte luteale fases en hoe je het op een natuurlijke manier kunt verlengen. Voor huisartsen vind ik het nog iets te vroeg. Ik kom vervolgens veel overlap tegen met PCOS en een te hoge prolactine-aanmaak. Het feit dat mijn libido lekker praktisch below zero is past daar ook in. Aan de slag dus. Dit is wat ik vooralsnog heb gevonden als opties: - Vitex Agnus Castus: dit ben ik ook al eens tegengekomen op het forum. - Vitamin B6: such as potatoes, bananas, wild salmon, chicken and spinach. (ook al wel eens tegengekomen op forum) - Zink: include shellfish, beef, turkey and beans. - Phenylalanine: beef, fowl, fish, eggs, dairy and soy products such as soy protein isolate, soybean flour, and tofu. Nuts and seeds are also high in phenylalanine--especially peanuts, walnuts and almonds. - Tyrosine: wheat, oats, lima beans, sesame seeds and pumpkin seeds - Inca bessen (superfood vol met vitamine B en Zink Vanmiddag (als het ophoudt met regenen) ga ik Vitex, B6 (of B-complex, geen slecht idee voor een vegetariër) en Zink kopen. Inca-bessen schijnen ook briljant te zijn en kan makkelijk door m'n ochtendmuesli. En verder vanaf nu nog extra goed op m'n voeding letten. Ik zal per cyclus updaten of het geholpen heeft of niet, zodat anderen ook wat hebben aan dit experiment. Nog suggesties?
Een te korte luteale fase wordt veroorzaakt door een tekort aan het hormoon progesteron. Dit komt doordat je lichaam hormonaal gezien nog niet op orde is of doordat je geen goede eisprong hebt. Het kan door ontpillen komen en vanzelf over gaan. Of het is een structureel probleem, maar dat is nu nog niet te zeggen. Ik geloof er niet in dat iets hormonaals op te lossen is door kruiden of bepaalde voeding. Maar je kunt het wellicht proberen. Succes!
Inmiddels thuis met het een en ander. B-complex is sowieso wel goed voor mij en m'n man, omdat we vrijwel helemaal vegetarisch eten. Ik heb geen dingen gekocht die schadelijk kunnen zijn, dus baadt het niet dan schaadt het niet gaat hier zeker op. Overigens, ik geloof (uit ervaring) zeker wel in de kracht van goede voeding. Niet om grote dingen recht te breien, wel om het lichaam een extra duwtje te geven bij kleine ontregelingen. Dus als het nog ontpillen is, dan kan dit zeker wel helpen om dat sneller te laten verlopen, denk ik. We gaan het zien!
Als je nou bv een multivitamine voor zwangeren slikt bv gravitamon dan heb je toch alle vitamines? Ben zelf wel begonnen met tarwekiemolie.
Las dat Maca het progesterongehalte zou kunnen verhogen. Na je eisprong mee beginnen ( ook bij de gezondheidswinkel te krijgen). Zelf ook een korte lf en helaas nog niets gevonden wat helpt. Las ook dat na de eisprong broccoli en koolsoorten goed voor je zijn. Succes, hoopt dat het wat voor je doet!
Ik geloof daar ook zeker in hoor,zeker gezien het feit dat voeding je ook goed ziek kan maken. Misschien heb je hier iets aan: De Hormoonfactor » Een goede hormonale balans zorgt ervoor dat u gezond bent, dat u zich energiek en opgewekt voelt en dat u een ideaal gewicht bereikt én behoudt!. Gaat ook over progesteron en een tekort of teveel hieraan. succes!
Ben het met je eens om inderdaad een aantal dingen te proberen om je lichaam misschien de boost te geven die het nodig heeft. Ik slik nu sinds 3 maanden Shatavari capsules van Vitotaal. Had de eerste paar cyclussen ook een vrij korte luteale fase van 10, maar sinds ik deze pillen slik (ik slik er 2 per dag) is mijn luteale fase nu al tot 3 x toe 14 dagen, waarna ik op dag 15 na eisprong ongesteld wordt. Tot nu toe wel gewoon alle keren helaas ongesteld geworden, maar het doet dus wel iets met mijn lichaam. Ben er zelf alleen nog niet uit of het echt mijn luteale fase verlengd of dat het mijn lichaam voor de gek houdt, want ik heb nog steeds op dag 10 na eisprong een temperatuursdip, die aanhoudt tot dag 15 waarna mijn MS doorbreekt. Maar baad het niet dan schaadt het niet denk ik maar, dus ik blijf het wel gewoon slikken. Ook slik ik sinds 2 cyclussen tarwekiemolie en daarvan merk ik dat mijn MS wat heviger is en langer aanhoudt. Lijkt mij zelf ook wel positief voor een betere baarmoederslijmvlies.
Etos zwanger worden pillen hebben mijn of verlengd naar 8-10 dagen naar 14 dagen. Misschien ook het proberen waard.
Thanks voor alle tips! Mijn temp is weer wat gestegen vanochtend, dus misschien was ik wel iets te vroeg met klagen en hield mijn lichaam me gisteren voor de gek. Tenminste, lijkt mij hoogstonwaarschijnlijk dat mijn supplementen nu al effect hebben, dus daar ga ik niet van uit. Maar even afwachten wat er de komende dagen gebeurt. Ik slik nu dus B-complex en zink, beide niet slecht voor een vegetariër met best stressvol werk en een niet altijd geweldige huid. Dus dat is sowieso mooi meegenomen. Om dezelfde redenen inca bessen toegevoegd aan mijn muesli. Verder nu 1 Vitex genomen, eigenlijk te lage dosering, maar daar wil ik pas echt mee aan de slag als luteale fase inderdaad kort blijkt deze cyclus. Ga ook niet allemaal dingen slikken als het niet nodig is.
Dames, vanochtend nog steeds een hoge temperatuur. Komt vast niet door de supplementen (hoewel ik blij ben dat ik het thema onderzocht heb), maar ik ben wel erg blij. De vorige keer had ik twee dagen een lage temp voordat m'n ongesteldheid doorzette. Dat zou mij nu op minimaal a.s. zondag zetten. En dat is heeel speciaal, want om allerlei redenen (die ik nu niet allemaal ga uitleggen, maar trust me) mogen/kunnen we niet eerder beginnen dan de cyclus die start op of na 25 augustus. Als ik zondag of later pas ongesteld word, mogen we dus echt gaan beginnen! Duimen jullie met me mee?
Ik heb de afgelopen 3 of 4 weken dus Vitex, extra B, zink en GLA in de vorm van borage-olie geslikt. Ik heb nog nooit zo'n onbegrijpelijke eerste fase van m'n cyclus gehad. En ik voel me zeker niet gezonder ofzo. Dus vanaf vandaag weer gewoon m'n gewone multivitje + extra foliumzuur. Experiment for the time being beëindigd.
Etos zwanger worden heeft ook mijn luteale fase verlengd, ik weet allleen niet met hoeveel want ik was meteen de eerste ronde dat ik het slikte zwanger Deze bevat Vitex agnus castus. Grappig, ik ben ook vegetariër .. zouden die kortere cycli hebben??
Wie weet! Als vegetariër eet je misschien meer soja en dat werkt als een soort oestrogeen schijnt. Plus je mist vaak toch wat B en dat doet weer wat met je progesteron. Dus mogelijk maak je jezelf een beetje 'oestrogeen-dominant' als vegetariër ofzo? Interessant! (en fijn dat je desondanks zwanger bent )
Misschien moet ik trouwens toch maar even doorslikken deze week, juist nu ik net in m'n luteale fase kom. Gewoon even deze cyclus afronden.
Als je doorgaat met je experiment, dan ga ik je even in de gaten houden... Heb nu 2 cycli gehad na het stoppen met de pil, 1e cyclus een lf van 8 dagen, 2e cyclus lf van 10 dagen... Ben eigenlijk heel benieuwd wat het voor jou doet!
Hey, ik precies zo: eerste 8 dagen, tweede 11. Zie mijn handtekening, daar houd ik het nu maar mooi in bij. Deze cyclus is nog complexer, want ik wil ook geen luteale fase langer dan 11 dagen deze keer, want dan ben ik juist een week weg zonder man tijdens mijn volgende eisprong. Ik ga doorslikken met alles en schuif m'n temperatuuralpengebergte van de afgelopen 2 weken maar even op stress op m'n werk.
Nou, weet niet of doorslikken van alles heeft geholpen, maar / want ik lijk nu toch wel echt zwanger! Tuurstreep, dus moet nog even tot me doordringen en het kan nog gewoon misgaan natuurlijk. Meteen gestopt met Vitex, dat schijnt geen goeie match te zijn in zwangerschap. En straks zo'n pot mamafit oid kopen, ipv van alles losse pillen. @Mira2014: hoe is ie nu? 5 DPO met eisprong op dag 17 dus. Lijkt mij heel mooi teken als je vorige cyclus 40 dagen was!
Wauw super gefeliciteerd met je zwangerschap!!! Toevallig dat je nu ineens zwanger bent met al die vitaminen die je hebt geslikt! Wij zijn al zo lang bezig.. ik wil ook graag proberen wat jij hebt gedaan. Kun je me vertellen waar ik alles kan krijgen? Nam je alles via pillen in? geniet van je zwangerschap!!!