1 dag zindelijk, daarna geen zin meer.

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Annelies26, 7 apr 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Annelies26

    Annelies26 Actief lid

    19 jan 2023
    439
    253
    63
    Vrouw
    Dag allemaal,
    Mijn dochter van 2.5 jaar zat al weken tegen zindelijkheid in. Samen mer haar afgesproken dat ze vanaf vrijdag geen luier meer zou dragen. Vrijdag ging de hele dag goed. 1 ongelukje, maar verder alles zelf aangegeven en op de wc geplast!
    Maar zaterdag en vanmorgen lijkt de lol eraf en gaat ze gewoon niet meer plassen.. als ik het vraag zegt ze dat ze niet hoeft maar ze geefr het zelf ook niet meer aan. Vervolgens plast ze rustig in haar broek en zegt ze bijna trots dat ze nat is..
    Wat moet ik hier nou mee? Vrijdag leek ze gewoon zindelijk. En nu boeit het haar niets meer.
    Ik weet niet goed wat te doen..
     
  2. Tuttebelleke

    Tuttebelleke Fanatiek lid

    19 mei 2017
    3.505
    3.883
    113
    Vrouw
    Gewoon doorpakken. Ze kan het wel, dus zorgen dat het blijft boeien om op de wc te plassen.

    Wat hier hielp was ná iedere plas op het potje 5 minuten spelen op de Ipad. Toen dat z'n glans had verloren (of juist werd uitgemolken door ieder kwartier te plassen) hebben we het omgezet naar 'aan het eind van de dag'. Dan hadden we drie blokjes op de kast staan en bij ieder ongelukje ging er een blokje af. Voor ieder blokje dat nog stond na het avondeten, mocht er 10 minuten op de Ipad gespeeld worden. Hielp hier goed :)
     
    JupitR, Jo79, spruitje80 en 3 anderen vinden dit leuk.
  3. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.221
    5.443
    113
    Hier zorgde ik dat op de wc plassen uiteindelijk leuker was dan in je broek, dus bv extra langzaam die broek uit doen, naar boven om te wassen, haaf zelf schone kleren laten pakken etc. Maar na plassen op de wc meteen iets heel leuks doen, hier waren ze ook wel gevoelig voor stickers plakken. De jongste kreeg bij 10 stickers een kleine dino uit een grote bak van de Hema, en was zooo blij daarmee.
     
    Annelies26 vindt dit leuk.
  4. Annelies26

    Annelies26 Actief lid

    19 jan 2023
    439
    253
    63
    Vrouw
    Ik heb nu de luier wel weer aan, maar misschien dat dus niet doen? We sturen haar vandaag weer naar de wc maar ze maakt er echt drama van.
    We plakken stickers na een plasje, maar dat werkt niet echt meer lijkt het.
    Ze wil ook heel graag een step, net als haar nichtje. Hadden beloofd dat ze die mocht als ze een onderbroekje aan kon ipv luier. Maar ook dat heeft geen effect lijkt het.
    Ik kan inderdaad eens proberen om dat broekplassen "vervelender" te maken. Ze slaapt op zolder, dus elke keer naar zolder lopen is best een dingetje misschien.
    En ipad vind ik ook wel een idee.
    Hier ook een enorme dinofan dus wie weet kan ik daar ook wel wat mee.
    Dank jullie wel!
     
    Tuttebelleke vindt dit leuk.
  5. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.320
    3.558
    113
    Hier maakten we het inderdaad ook leuk met stickers en uiteindelijk een cadeautje. Bij de middelste heb ik ook wel eens een snoepje/chocolaatje ingezet.
     
    Annelies26 vindt dit leuk.
  6. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.939
    3.359
    113
    Je bent er pas sinds vrijdag mee bezig. Ik zou het nu niet groter maken dan nodig.
    Gewoon luier uit en gaan. Je plast vanaf nu op de wc. Niet teveel emoties bij goed gaan, geen emoties bij slecht.
    Ze kan het duidelijk wel, want ze deed het vrijdag ook. Als je dan nu gaat belonen voor iets wat ze vrijdag gewoon deed, wordt het opeens iets heel speciaals. En voelt het soms ook ingewikkelder dan het is.
    Het is nog lekker weer vandaag, dus zou niet teveel kleren aan doen. Scheelt weer wassen.
    En gewoon doorgaan.

    Verder kan het nog helpen om niet meer te vragen of ze moet plassen, maar mee te delen dat ze het gaat proberen. ‘Kom, je gaat even naar de wc om te proberen of je moet plassen’. Als ze dan zegt dat ze niet hoeft, zeg je dat dat ook niet hoeft, maar wel wil dat ze het even probeert. Dan zit er ook geen fout aan als het niet lukt.

    En verder gewoon doorzetten. Het komt wel goed.
     
    spruitje80, nizzie86, Sado en 3 anderen vinden dit leuk.
  7. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    18.051
    14.320
    113
    Ik had zelf een sticker kalender gemaakt, helemaal versierd en al en van alles ingetekend. Zodat het geen eindeloze lange rit werd naar "de beloning" .

    Cadeautje hier, ijsje daar, extra speeltuin rondje, kinderboerderij, surpise ei, rondje fietsen etc. Kostte geen drol natuurlijk, maar maakte het behapbaar en toch iets "gewonnen" want daar gaat het toch een beetje om.

    1 grote prijs op t einde gaan ze niet snappen, althans de wil is er wel en ze wéten het ergens ook wel maar die gedachte vervalt al snel in de "waan van de dag".

    Als je dan wilt terugvallen naar luiers allicht wasbaar pakken (set overnemen via een van de fb groepen bijv). Dat voelt bij lange na niet zo tof als wegwerp.

    Bij G ging t ook in etappes overigens. Mede omdat we zelf flink in de rats zaten met M destijds. Ze had met 2-2,5 best zindelijk kunnen worden, maar wijzelf konden die trainingssessie gewoon qua energie ff niet bolwerken. Vervolgens mn vader terminaal, waar we net weer opgestart waren met stappen dus dat ging ook op weer hold. Dus dat kwam daarna pas, nog in de lockdown met 3,5 jr, maar toen ook 2x mis en gelijk verder zonder ongelukjes.

    Enkel de nacht duurde nog een tijd, maar ze spookte toch al dus die strijd was het ons ook niet waard. Echt niet dat ik haar in de nacht wekte om nog even een plas te gaan doen, dan was ze WAKKER en iedereen de pineut.
     
    Annelies26 vindt dit leuk.
  8. blij83

    blij83 Fanatiek lid

    5 jun 2012
    1.986
    1.753
    113
    Kijkt ze wel eens naar BING op de Tv? Daar is zo'n filmpje van dat Bing moet leren op de wc plassen. in de wc trein. Dat vind mij zoontje op die leeftijd een heel leuk filmpje.
    en dan zei ik ook altijd 'kom, je moet even in de wc trein'. Hup, naar de wc tjoektjoeketjoek. Dat vond hij heel leuk. Dan was er geen strijd. En ging er weer een plas op de wc. net zo lang tot dat plassen op de wc super normaal was.
    Eventueel in de bibliotheek nog boekjes lezen over plassen op de wc.
    En ik zou dan zeker de luier uitdoen. eventueel de keuze biezen tussen potje of wc.
     
    Annelies26 vindt dit leuk.
  9. mausi

    mausi Fanatiek lid

    22 jul 2009
    2.696
    574
    113
    Gelderland
    De oudste vond het heel vervelend dat ze na het plassen in haar broek weer naar boven moest, kleren uit, in de wasmand, schone kleren aan etc. Dat stond haar zo tegen, dat ze toen al snel op de wc ging plassen, want dan kon ze snel weer doorspelen. Geen droge kleding beneden binnen handbereik leggen dus. Oudste was met 2 jaar zindelijk.

    De jongste was nergens gevoelig voor toen hij 2,5 jaar was, vond natte kleding ook geen probleem. Ik heb 'zindelijk worden' uiteindelijk weer een tijdje voor ons uit geschoven. Geen aandacht aan gegeven en luier weer aan. Na een tijdje was hij er duidelijk wel aan toe en was toen binnen 1 dag helemaal zindelijk. Was toen al ruim 3. Kan dus ook goed werken, zonder al te veel emotie gewoon de luier weer aan en over een paar weken opnieuw proberen. Zindelijk zijn is super fijn, maar heeft ook weer 'nadelen' (of nou ja; je kind moet ineens overal naar de wc, winkels, tijdens autoritjes, in de bus, in het park), onze jongste moest echt a la minute plassen als ze het zei. Onze jongste was duidelijk iets ouder en kon het nog even ophouden als hij aangaf dat hij moest plassen.
     
    Annelies26 vindt dit leuk.
  10. olleke

    olleke Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    4.639
    3.888
    113
    Ik zou nog even niks anders gaan doen maar gewoon even doorzetten (jijzelf ook!!).
    Na 1 dag kan je niet zeggen dat een kind zindelijk is. Dat heeft iets meer tijd nodig meestal en ongelukjes horen daar helaas ook bij.
    Ik zou ook niet gaan 'straffen' (vervelend maken), maar juist eventueel belonen als het goed gaat.
     
    Sado, nizzie86 en Annelies26 vinden dit leuk.
  11. Annelies26

    Annelies26 Actief lid

    19 jan 2023
    439
    253
    63
    Vrouw
    Dank voor de vele reacties!! Geeft stof tot nadenken en veel tips. Echt heel fijn!
     
  12. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.757
    113
    Ik vind 1 dag gelukt wel te vroeg om te zeggen dat ze het dus wel kan.
    Ik zou het nog wel even blijven proberen, maar er op deze leeftijd nog geen halszaak van maken.

    Als je een week geprobeerd hebt en het is alleen maar natte broeken dan zou ik concluderen dat ze er nog niet aan toe is.
     
  13. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.531
    1.754
    113
    Zoekt ze vaker grenzen op? Testen wat jouw reactie erop is? Want als dat zo is dan zou ik er juist heel neutraal op reageren. Ik vind 2,5 helemaal niet jong en zou niet terug gaan naar luiers. Uit is uit behalve in bed.
     
    Annelies26 vindt dit leuk.
  14. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    20.233
    8.946
    113
    Bij ons was dag 1 redelijk goed. Dag 2 en 3 was drama! Ik denk wel 8 keer per dag mis. Van bijna nooit plassen naar alles gaat mis.

    Dag 4 was hij zindelijk en heeft daarna nauwelijks meer een ongelukje gehad.

    Dus ik ben voor team doorzetten. Beloningen was die van ons niet gevoelig voor.

    Overigens was hij eerder poepzindelijk. Het verschonen deed ik zo tergend langzaam in combi met benoemen dat de wc sneller is want nu moet ik een doekje pakken en nog een etc, schone luier, nieuwe pakken, broek omhoog.

    Hij was gevoeliger voor beargumenteren :roflmao:
     
    Annelies26 vindt dit leuk.
  15. Annelies26

    Annelies26 Actief lid

    19 jan 2023
    439
    253
    63
    Vrouw
    Even een update. We hebben zondag een luierbroekje aan gedaan. Deze is vervolgens de hele dag droog gebleven. Maandag had ze een hele dag op de opvang. Ook gekozen voor een luierbroekje. Deze is bijna de hele dag droog gebleven dus hartstikke goed! Onze dochter is enorm talig, dus gisteravond even met elkaar gepraat over wat ze wilde. Ze vindt een luier toch nog wel fijn en een onderbroek spannend. We hebben wel afgesproken dat we de luier dan droog houden. Vanmorgen hebben we samen nog een paar extra onderbroeken gekocht en ze heeft zelf een dag uitgekozen op haar weekplanner wanneer ze de luier uit gaat doen. Ze koos de donderdag. Vanmiddag is ze zelfs bij ballorig komen zeggen dat ze een plasje moest doen en heeft ze daar geplast. Ik denk dat het dus wel goed gaat komen, maar dat ze het meer op haar tempo en met haar voorwaarden wilde doen. In ieder geval heel erg bedankt voor alle tips! Het is toch even zoeken met je eerste kind en dit soort dingen :)
     
    Tuttebelleke, toch3 en blij83 vinden dit leuk.
  16. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.757
    113
    Dit is ook een prima manier.
    Je hoort vaak luier uit is luier uit, en als de tijd dringt qua bijna naar school gaan snap ik dat. Maar die methode hoeft niet bij iedereen te werken. Als het zo lukt is dat toch uitstekend.
     
    Annelies26 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina