Hallo mijn man ik zijn vanaf oktober in behandeling bij de voortplantingspoli van het ziekenhuis. We hebben al wat onderzoekjes gehad. - Formulieren invullen. - 1e Echo: kijken naar baarmoeder en eierstokken. - Ballencheck. Ballen goed ingedaald. - Zaadonderzoek: Uitslag niet optimaal zaad Onderzoek wordt eind december herhaald. - 2e Echo: Dag 3 van de menstruatie/cyclus - 3e echo: Dag 10 van de cyclus. (ik produceer eitjes) - 4e echo: is gepland op dag 13 van de cyclus. - Bloedonderszoek word gepland voor beide. - Echo van de Ballen voor mijn man word gepland. We hebben nog heel wat onderzoeken te gaan Ik merk dat ik het steeds moeilijk vind om alles te plannen. Het vergt veel tijd en energie en doorzettingsvermogen en dan ben ik nog maar aan het begin. Elke keer stel ik weer de vraag. Is een natuurlijke zwangerschap nog wel mogelijk? Zijn er stellen met niet optimale zaad zwanger geworden? Moet ik het dan toch op mijn werk gaan vertellen? Valt mijn afwezigheid zo langzamerhand niet op? Hoe moet ik hier mee omgaan. Het valt niet buiten mijn werktijd te plannen
Hoi stay, Succes met alles wat er nog komen gaat. Het hele mmm traject is erg pittig en vergt heel veel van je/jullie. Lastig wbt je werk wel of niet inlichten. Je moet doen waar je jezelf goed bij voelt. Sterkte met alles.
Hi Stay, Balen, die mmm. Fijn dat 'ie er is, maar pittig is het zéker inderdaad. M.b.t. een natuurlijke zwangerschap met slecht zaad, dat ligt ook wel aan hoe slecht het zaad is want in sommige gevallen leeft er praktisch niets tot helemaal niets en dan is de kans natuurlijk wel HEEL klein. Het zaad van mijn man is zo matig dat wij aan de ICSI zitten, maar toch ben ik voor de MMM 3x zwanger van hem geweest (helaas allemaal niet doorgaande zwangerschappen overigens) maar het kan dus wel. Qua werk, wat Shally zegt, waar jij je goed bij voelt. Persoonlijk heb ik er wel voor gekozen om het te vertellen. De reden dat ik daarvoor heb gekozen omdat ik niet ook nog eens die stress van het afwezig zijn erbij wilde hebben. Ik werk met véél mannen en weinig vrouwen en mijn directeur is een man, dus wist niet hoe hij zou reageren maar hij nam het super goed op, heeft veel begrip voor de situatie, leeft erg met ons mee en we krijgen de tijd die nodig is. Ik voel me er vaak rotter over als ik weer weg moet dan hij. Maar het is afhankelijk van je werkgever natuurlijk. Ik hoop dat je alles op een rijtje kunt zetten, heel veel sterkte!
Hoi Stay, Zo te lezen weten ze nog niet goed waardoor je man minder vruchtbaar is? Lastige situatie inderdaad! Wel mooi trouwens dat jij zo regelmatig bent en gelijk ook ! We erg balen dat je al ruim een jaar bezig bent . Wij gaan morgen officieel de mmm in. Mijn vriend heeft al onderzoeken gehad, bij hem is wel al bekend wat de reden van de verminderde vruchtbaarheid (pas op 8ste geopereerd aan niet ingedaalde zaadballen). Als alles morgen volgens plannen loopt ben ik daarna aan de beurt met onderzoeken.. Als je het leuk lijkt kunnen we contact houden hoe alles loopt via de gyn/vruchtbaarheidspoli. We lopen aardig gelijk op. Stuur me anders maar pb. Veel succes verder! Ps: wij hebben wel besloten op het werk iets te zeggen omdat we de stressfactor zo klein mogelijk willen houden. Mn vriend mist uren idd en ik werk onregelmatig dus zal ws veel moeten gaan ruilen.
Hallo je schrijft dat bij je man al bekend is dat er sprake is van verminderde vruchtbaarheid, hoe veel verminderd is dat? Is er sprake van traag zaad? Zo ja, hoe traag? En hoeveel kansen is naar jullie toe benoemd? Ik wil heel graag weten hoeveel kansen er mogelijk zijn met niet optimale zaad. Mijn man denkt zelf dat de onderzoek niet optimaal was vanwege daarvoor niet zo fit te zijn geweest en ook een zittend beroep hebben. Mijn man zit dagelijks op een leren kantoor stoel. Ik vraag me af of dat een oorzaak kan zijn, maar goed. Ik weet op dit moment ook niet wat ik moet denken en vinden. Het maakt me op dit moment erg onzeker allemaal. Ik zal a.s donderdag vragen naar de percentages van het zaadonderzoek. En ik zal vragen welke kansen we nog hebben. Ik blijf graag in contact met lotgenoten Wil heel graag mijn verhaal/frustraties kunnen delen met iemand die het gelijke meemaakt. Liefs StayCalm
Dus met matig zaad is vervolgbehandeling wel mogelijk? Hmm ik merk dat ik totaal niet op de hoogte ben van soorten behandelingen. Wat is ICSI? Wat moet ik daarbij voorstellen? Liefs staycalm
Vervolgbehandeling in de meeste gevallen wel hoor. Als het echt heeeeele slecht is dan is TESE een oplossing (operatief zaad bij de man weghalen) maar daar heb ik zelf geen ervaring mee. ICSI is eigenlijk IVF maar bij IVF zijn er genoeg cellen die dan bij een eicel in een petri schaaltje worden gelegd en die zorgen dan zelf voor de bevruchting, bij ICSI zoekt de laborant de beste zaadcellen er uit en injecteert een eicel met een zaadcel. Als er dus weinig zaad is dan kan het zo worden opgelost En die behandelingen kun je best veel over lezen ook op websites van fertiliteit poli's of klinieken.
Oké, bedankt voor je uitleg en geruststelling. Mijn man zit nu in de fase van: negativiteit. Hij denkt nu de oorzaak te zijn van ons kinderloosheid, terwijl nog niets definitief is. We hebben alle onderzoeken nog niet gehad. Volgende week heeft mijn man een echo van zijn ballen en moeten we voor bloedonderzoek. We zijn er nog lang niet. Liefs
Het is een slepend traject en weet je, al zou de oorzaak bij hem liggen en het is niet té ernstig is het echt goed op te lossen hoor. Rot dat hij er zo over in zit. veel succes volgende week!
Mijn vriend heeft gemiddeld maar 100.000 zaadcellen per 'portie', 20.000.000 wordt als normaal gezien. Je hebt klasse A t/m D waarin ze cellen indelen. A zijn goede zwemmers en D dood zaad. We weten alleen van de eerste analyse de percentages: A 29%, B 22%, C 8%, D 44%. Wat we hebben begrepen moeten A+B samen >50% zijn. Er zijn verder inderdaad een paar oorzaken die bovenaan staan bij mogelijke oorzaken van mannelijke verminderde fertiliteit. Ik kan niet zo snel vinden of een zittend beroep alleen nadelig is, ik weet wel dat bijv. wielrenners een hogere kans hebben. De uroloog vroeg gelijk aan mijn vriend of hij veel fietste (nee dus haha). De negativiteit herken ik wel trouwens, mn vriend voelde zich vooral in het begin toch wel 'de oorzaak'. Terwijl niemand er iets aan kan doen, vroeger wachtten ze eenmaal langer met een operatie. Mogelijk hebben we ook nog te maken met twee uitdagingen, ik word verdacht van PCOS. Gisteren naar de gyn geweest voor intake, ik heb teveel follikels. 3/12 de uitslag van mn bloedonderzoek en daarna hopelijk door naar de IVF-arts. Tot nu toe vallen de wachttijden nog mee. Hoe is dat bij jullie Stay? Gelukkig snel weer naar de gyn jullie Die onzekerheid is verschikkelijk!
Wachttijden bij ons valt ook wel mee. Zijn nu vanaf de verwijzing al behoorlijk al 8 keer in het ziekenhuis geweest voor allerlei onderzoeken. Vraagt veel planning met werk enzo. Uitslag van zaad mocht ik niet al een goede uitslag beschouwen. Omdat er geen uitgaanswaarde was en mijn man die week ook niet heel fit was. Dus dat kan een oorzaak zijn van de slechte kwaliteit zaad. De waarden die genoemd werden was: 24% van de 50% en twee percentage van 0,7% die te maken hadden met beweeglijkheid en concentratie volgens mij.
@stay calm het kan zeker dat de uitdlag niet optimaal is door ziekte, gyn zal jullie zelf wel adviseren wanneer je weer opnieuw kunt testen. Zaadcellen hebben 3maanden nodig zich te vernieuwen. En ja het is idd flink plannen, tot nu toe bij ons eigenlijk alleen bij mn vriend. Zal ook vast wel een tijd komen dat ik moet gaan schuiven met diensten.
Vandaag weer een echo gehad. Schatting is dat ik afgelopen vrijdag of zaterdag een eisprong heb gehad want mijn eitje is gesprongen. Vandaag een uitdraai gevraagd van het zaadonderzoek: Volume: 4.9 (is goed) Ph: 7.7 (normaal 15, dus te laag) Beweging: 20% (normaal 35%, dus te laag) Handtelling: in 1 rij 22 matig/goed bewegelijke zaadcellen gezien en 89 onbeweeglijke. Nu nog bloedprikken deze week en een echo van mijn man. Daarna wachten op een oproep om alle resultaten te bespreken en kijken naar een volgende stap.
Spannend al die uitzagen. Jouw man krijgt dus nog wel een nieuw zaad onderzoek? Wel fijn dat er uitgebreid wordt gekeken. Succes met de echo!
Ja mijn man krijgt wel een nieuw zaadonderzoek. Is normal procedure. Na 2 a 3 maanden kan de kwaliteit van zaad anders zijn.
@Staycalm Goed dat het wordt uitgezocht! Hopelijk laat het nieuwe zaadonderzoek verbetering zien, duim voor jullie! Wij wachten op de bloeduitslagen, krijgen die over een week. Verder is mijn buik een beetje onrustig hier, ben na 2 maanden toch maar weer begonnen met zakjes tegen obstipatie. Vanwege onze kinderwens moest ik stoppen met mn medicatie voor prikkelbare darm, opgeblazen gevoel/obstipatie en misselijkheid zijn steken zo nu en dan weer de kop op. Vind het wel een beetje spannend hoe dat verder gaat mocht ik zwanger raken... Verder blijven we positief over onze opties gezien kinderwens, even flink duimen dat we na 3-12 naar de ivf-arts mogen!
Gister nieuw zaad ingeleverd. Nu wachten op een oproep van ziekenhuis voor de uitslagen en vervolg. Opeens een hele korte cyclus gehad
Spannend weer Stay Calm! Wij mogen 22/12 naar de ivf arts. Ben donderdag ongesteld geworden op dag 29 super netjes dus. Hopelijk na de ivf arts starten met medicatie!