Ik heb weer een voedingsvraag...aarggghh ik ben hier zo onzeker over! Mijn zoontje eet sinds kort een hele boterham bij zijn fruithap. Zijn schema is nu als volgt: 8.00 200 cc melk 11.30 200 gram fruit + 1 boterham (zonder korst) + 200 cc melk 16.30 100/200 gram groente + beetje kwark of yoghurt 18.30 200 cc melk 22.00 200 cc melk Die fles van 22.00 heb ik vorige week een keer weggelaten om te kijken of hij de nacht zou doorkomen. Niet dus Om 00.00 en om 02.30 is hij een hele tijd wakker geweest. Niet huilen, maar wel brabbelen enzo. Waardoor ik dus ook wakker lag. Om 07.30 werd hij weer wakker, en schreeuwen dat hij deed! Van de honger. Dat heeft hij anders nooit. Dus die fles van 22.00 wil ik er nog even in laten. De fles van 18.30 later geven kan niet, want dan slaapt hij net (hij stort om 19.00 in, en voor die tijd wil hij écht een fles hebben). Nu zat ik te denken: kan ik de fles van 11.30 weglaten, omdat hij nu een boterham eet? 1 boterham kan toch 1 fles vervangen, of is dat niet zo? Als ik die fles van 11.30 weg kan laten, zit hij op 3 flessen per dag, en dat is meer dan genoeg volgens het CB (de arts zei dat hij aan 2,5 fles al genoeg zou hebben ). Hij krijgt op dit moment teveel melk, werd mij verteld. Hij krijgt trouwens geen pap (lust hij niet, in welke vorm dan ook), en van groente krijgt hij meestal geen 200 gram op. Wie heeft er een antwoord op mijn vraag?
Het zou toch het fijnste zijn als je die late fles zou kunnen laten vervallen, tenminste, voor jezelf. Is het niet mogelijk om het warme eten een uurtje later te geven, zo rond half 6 en dan om 19.00 uur, net voor het naar bed gaan die laatste fles te geven? Daarbij zou ik fruit en brood meer appart van elkaar geven. Je gaat nu werken naar ontbijt-lunch-diner en tussendoortjes. Fruit is tussendoor, brood is een maaltijd. Je geeft nu wel heel veel op 1 moment nl; brood,fruit,melk...Daarna is het gat anders zo groot naar het warme eten. Als je overdag het eten goed verdeeld, kan het ook 's nachts meer rust geven voor je kind, omdat je echt een goede structuur aanbied. Tenminste, dat is mijn ervaring met mijn zoon, die ook onrustig was 's nachts. Door goede dagstructuur, werd hij 's nachts rustiger en sliep ook door nadat ik de laatste fles vroeger ging geven...
Als ik jou was deed ik het zo 8.00 200 cc melk 10:00 200 gram fruit 12:00 boterham met melk 15:00 tussendoortje met water ofzo 17:00 100/200 gram groente(mischien al iets erbij aard. ofzo?) + beetje kwark of yoghurt 19:00 melk voor het slapen gaan Hoop dat je er iets aan hebt
Het schema van Cindy had ik inderdaad ook. Lekker overzichtelijk en duidelijk voor je kindje..Ivm slaapje gaf ik alleen het middag tussendoortje om 16 uur en avondeten om half 6 (en in de ochtend een bord pap, maargoed die van mij waren daar gèk op ). En je zegt dat je kindje geen pap lust. Je kunt vanaf een maand of 8 à 9 ook 's ochtends een broodje gaan geven.. Alleen gaf ik nooit melk tegelijk met de boterham, omdat melk het opnemen van vitaminen en mineralen uit andere voeding tegenwerkt. Meestal gaf ik de melk een uurtje na de boterham en dat is 's ochtends natuurlijk wel wat lastiger..Misschien wil hij over een maand wel een bordje pap?
Bedankt voor de reacties! Het schema van Cindy wordt hier moeilijk, omdat mijn zoontje nog erg veel slaapt. Hij is steeds maar maximaal 2 uur wakker, en daarna slaapt hij weer 2 uur, dus alles moet daartussen 'gepropt' worden. Wat betreft de tijden die ik aangaf: die zijn bij benadering. Ik geef hem zijn melk niet meteen na zijn fruithap en broodje hoor. Daar zit altijd minimaal een uur tussen. Ik geef hem dat flesje vlak voordat hij weer naar bed gaat, zeg maar. Ik vind het totaal geen probleem om hem om 22.00 nog een fles te geven. Het enige punt is dat ik me zorgen maak dat hij nu misschien teveel melk binnen krijgt, en ik niet zo goed weet hoe ik die vierde fles kan weglaten (of dat het misschien helemaal geen probleem is dat hij nog vier flessen drinkt??). Vandaag had hij om 16.30 200 gram groente en 100 gram kwark op, en om 18.30 heeft hij nog eens een fles van 150 cc gedronken. En hij had toen écht trek in zijn fles, dus hij lijkt het wel gewoon nodig te hebben
Dan zou je inderdaad die van 11.30 weg kunnen laten en ip daarvan wat sap oid aanbieden. Vier keer een fles is wel wat veel bij ruim 7 maanden...Maar ik zou me zo kunnen voorstellen dat het lekkerder zou zijn als die van 22 uur er af zou gaan (en dan ga ik echt van mijn eigen situatie uit van toen), maar als het jou niet uitmaakt, dan kun je zelf het beste bepalen welke fles je het makkelijkste zou kunnen laten vallen..
ik zou ook de laatse weglaten ik ivm met de toekomst, je moet langzaam naar een vast eetschema werken, ik bedoel wanneer eten jullie middageten? Mmm is lastig als ie zoveel slaapt maar ik zou zeggen volg gewoon je kindje heb ik ook altijd gedaan. Ik geef bv en dan ben je niet zo bezig met de hoeveelheid melk dus heb hier nooit problemen mee gehad.
Mijn dochter slaapt ook veel en idd is het dan best proppen met al het eten dat ze krijgt! Hier mijn 'schema'! (dit is ongeveer hoe gaat per dag als ik werk en ze naar het kdv gaat) 7:00: Fles met 210/7 + pap 9:00 - 11:00 slapen 12:00 2 Broodjes + fles 120/4 13:00-15:00 Slapen 15:00 Fruit 200gr. Soms slaapt ze dan nog een uurtje rond half 5. 18:00 Groente (laatste tijd gaat dat goed dus 200 gr.) + Danoontje 19:30 Fles 210/7 + pap 20:00 Naar bed Als ik kijk naar jouw schema zou ik toch naast het brood de fles proberen te halveren. En de groente wat verlaten. Ik weet niet of jullie zelf ook rond die tijd eten? Mijn dochter krijgt eten wanneer ik ook eet! (anders raakt ze gefrustreerd, als ik eet, wilt zij ook eten!) En dan die fles van 18:30 proberen te verlaten met ongeveer een uurtje en proberen die laatste te laten vervallen!
Als hij het nog nodig lijkt te hebben zou ik het gewoon zo laten. Straks als hij ook nog een tussendoortje krijgt en wat sap/water/thee dan zit zijn maagje ook voller en dan geeft hij zelf wel aan of hij nog melk wilt of niet! Althans, zo denk ik dan, ik ben niet moeilijk, die flessen eraf zijn echt vanzelf gegaan hier. Eerst dacht ik: dat lukt nooit! Ze is een flinke eter, maar toch gaat het nu zo prima!