Even een vraagje over het eten. Ik lees hier vaak dat kinderen boterhammen met korst, crackers, koekjes, pannenkoeken, etc. etc. eten. Onze dochter heeft nog maar 3 hele kleine stukjes tand (ze zijn volop aan het doorkomen ). Maar ik kan dit eten nog niet geven, want ze kan dit nog niet kauwen. Ik prak veel dingen nog en hardere dingen geef ik dus nog niet. Hoe doen jullie dit? Gr. shampoo
Kauwen doen ze gewoon met de kaken, hebben ze geen tandjes voor nodig hoor ! Hier krijgen de kinderen gewoon al vanaf 6.5 maanden (toen we begonnen zijn met de bijvoeding) grof gesneden stukken groenten en fruit, wij hebben nooit iets gepureerd of geprakt. Jongste hier nu bijv, heeft sinds kort 4 tandjes, maar krijgt toch echt al bijvoeding vanaf dat ze 6.5 maand is ! Gister heeft ze bijv wrap gekregen in kleine stukjes gesneden, omdat dat natuurlijk lastig door te krijgen is voor dat kleine bekkie, maar net als stukken broccolie, kipfilet, wortel, komkommer, paprika etc gaat er allemaal prima in hoor ! Ik zou het dus gewoon lekker geven en haar lekker laten eten, wel gewoon rustig beginnen gezien ze het niet erg gewend is waarschijnlijk nog.
Ik ben het niet helemaal met Hanneke eens. Nu mijn zoontje echt goede tanden heeft, merk ik dat het eten veel makkelijker gaat. Een appel heb ik al vanaf een maand of 7 geprobeerd, maar kwam er vaak in grof gemalen stukken weer uit. Hij kreeg het gewoon moeilijk weg. Nu gaat het veel beter. Maar goed, geen ervaring met een kind van 1 die nog nauwelijks tanden heeft Ik denk dat je gewoon dingen moet proberen en moet zien wat wel of niet lukt.
Volgens mij kun je gewoon starten met het geven van stukjes (broodkorst oid). Onze meid heeft dan wel alle 8 de snijtanden maar nog geen kiezen en ze kauwt toch echt vanaf het begin (ruim 6 maanden) met de kaken. Aangezien jou dochter het niet gewend is zou ik met makkelijke dingen beginnen, klein stukje broodkorst of goede rijpe peer of stukje banaan (toch zacht, maar ze moet het toch iets malen), en zo langzaam opbouwen.
Ze kunnen een heleboel zonder tanden. Het is een kwestie van uitproberen (en vooral zelf proberen te ontspannen )Vlees is echt moeilijk (dat wil pas echt een beetje lukken met kiezen) maar de wat zachtere dingen zoals koek, brood, groenten, krieltjes
Ligt ook helemaal aan je kindje denk ik. Die van mij is een kleine bouwvakker en kon al snel haar mondje heel goed gebruiken en tot aan 10 maanden had ze geen tandjes maar merkte wel dat haar tandvlees dus erg hard was en appel ging ook vrij makkelijk. Inderdaad nu met haar paar kiesjes gaat appel makkelijker dus kauwt ze wat langer lijkt wel ofwel ze proeft wat ze eet haha. Ben bij mijn dochter begonnen met gepurreerd eten en na 3 weken at ze al hele stukken maar ben wat dat betreft niet zo angstig ingesteld ook en probeerde het allemaal gewoon een beetje. Lukt het nog niet dan later weer even proberen en wie weet ligt het er niet aan omdat ze nog niet echt tandjes heeft maar omdat ze het gewoon niet lekker vind qua structuur nog.
Het gaat ook moeilijker omdat ze het niet gewend is. Wij zijn vanaf 8maanden steeds groffer gaan pureren, maar pas vanaf 1 jaar hele brokken aanbieden. Mooi dat ons zoontje het gewoon uitspuugde, terwijl hij wel gewoon brood met korst weg krijgt en soepstengels etc. wij geven nu ook gewoon hele brokken groenten/aardappel en vlees in kleine stukjes gesneden, maar dat slikt hij vaak heelhuids door. Hij heeft nog geen kiesjes. Iets ergens vanaf knagen probeert hij wel, maar hij krijgt er niet veel mee naar binnen. Ik snij het vaak klein en dan pakt ie het op en krijgt ie het redelijk weg (maar ik betwijfel of hij echt kauwt hoor...)
Verschilt per kindje en ook per soort eten. Julia krijgt ook alles in stukjes (mevrouw blieft geen prut meer...), maar het meeste gaat prima. Appel is lastig, en ook hardere groente is lastig maar dan kook ik het gewoon iets langer voor haar! Tandjes helpen wel, maar zijn voor veel dingen niet noodzakelijk. Brood, veel fruit (mandarijn, pruim, banaan, peer) en veel groenten (courgette, tomaat, broccoli, wortel, mits allemaal goed gekookt) gaan echt prima zonder tandjes, dus gewoon een kwestie van uitproberen!!
De zachte dingen is ze wel gewend in stukjes hoor. (Bv, bloemkool, wortel, stukjes banaan, ligakoek stap 2) Haar eten pureer ik ook niet fijn. Er zitten echt wel stukjes in. Maar wat ik eigenlijk bedoel zijn de echt harde dingen zoals appel, stukjes vlees...
Gekookte appel is zachter, dus dat helpt! En ik geef vaak kip of rul gehakt, dus dat gaat ook prima zonder tandjes. Varkensvlees ofzo lijkt me moeilijker, maar dat heb ik nog niet geprobeerd.
In principe moeten ze het met hun kaken kunnen kauwen, maar Charlotte had daar absoluut geen zin in hier. Ik heb het eten heel lang fijn geprakt en gepureerd anders at ze niet. En toen ook de boventandjes doorkwamen at ze met gemak ook de broodkorsten, stukjes appel en stukjes vlees. Kan dus echt wel dat je dat niet meteen geeft, ook dan komt het goed hoor, geen zorgen!