Moedermelk 2x opwarmen?

Discussion in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' started by Sanda, Apr 25, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Sanda

Sanda Actief lid

Nov 3, 2010
    133
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

Mijn dochtertje is 4 maanden een gaat naar een KDV. Ze krijgt nog volledige borstvoeding. Ik geef dus afgekolfde borstvoeding mee. Soms drinkt ze door krampjes wat minder. Bijv. maar 100cc. Op het KDV bieden ze dan na een tijdje de rest aan. Nu blijkt dat ze de moedermelk nogmaals opwarmen, soms wel tot 3x toe. Ik heb altijd begrepen dat dit slecht was ivm bacteriegroei? De medewerker vertelde tegen mijn vriend dat dit best een keer extra mag worden opgewarmd. Ik wil er wat van zeggen, maar dan moet ik wel zeker weten dat het niet juist is wat ze doen.
    En nog een vraagje: kan het zijn dat ons meisje nu ze 4 maanden is wat minder eetlust heeft? Ze drinkt steeds korter en minder. Misschien tijd om van 5 naar 4 voedingen te gaan?
    Alvast bedankt!
    Groetjes,
    Sanda

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

Sep 1, 2009
    5,654
    0
    0
    Hallo Sanda,
    Wanneer een baby uit een flesje drinkt, komt er speeksel in de fles. Dit kan bij bewaren en opnieuw opwarmen bederf verzoorzaken. We adviseren bij flesvoeding om eenmaal bereide voeding niet meer op te warmen en binnen een uur te geven. Het is wel vroeg om al van 5 naar 4 voedingen te gaan. Deze vraag kun je ook stellen aan de lactatiekundige op dit forum.
    Groetjes, Petra

3. Sanda

Sanda Actief lid

Nov 3, 2010
    133
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor je reactie!
    Dus als ik het goed begrijp mag je bijv. de melk volledig opwarmen in een bakje, deels overschenken in de fles, en de overige melk evt. later nogmaals opwarmen. Het heeft dus te maken met het speeksel van de baby, zodra dat niet in aanmerking komt met de melk kan de melk wel nogmaals verwarmd worden?

Wanneer is dan een goede tijd om over te gaan van 5 naar 4 voedingen?
    Nogmaals bedankt!
    Groetjes

4. Friso

Friso Voedingsdeskundige

Sep 1, 2009
    5,654
    0
    0
    Je kunt beter alleen het deel dat je kindje krijgt opwarmen en het binnen een uur te geven. De rest kun je beter later opwarmen, wanneer je het je kindje gaat geven.
    Zo rond de 5 maanden gaan kindjes vaak over op 4 voedingen omdat ze dan grotere hoeveelheden kunnen verwerken. Dit is een gemiddelde en ieder kindje is anders.
    Groeten, Astrid

Share This Page