Mijn baby is 3 weken oud en weeg 3400gr Ik kolf de melk af (daar heb ik me reden voor😰 Ik ben gister begonnen met afbouwen doormiddel van afkolven. Heb nu nog elke 4 uur voldoende melk voor een voeding, dit wordt natuurlijk minder met de week! Mijn vraag is waar ik dus echt niet uit kom.... Ik geef nu om en om afgekolfde melk/ kunstvoeding. Vraagb1: kan dat kwaad? Om en om? Vr 2; hoeveel geef ik? Ik vind de berekening op internet 150 x lichaamsgewicht : door aant voedingen Dus dat zou zijn 150 x 3,4 : 8 = ongeveer 65 ml Voor kunstvoeding staat er op de verpakking 90ml En op internet flesvoeding 90-150ml Klopt het dat het verschilt? Mijn kindje drinkt die FV 90ml goed en snel weg, heb het idee dat ie vaak nog meer wil.... Dus bij BV van 65 ml heeft ie echt niet genoeg? Wie kan mij vertellen hoe het zit?? En wat ik nou van wat moet geven? Alvast bedankt
Geen tips, maar het moet mij wel van het hart.. Wat reageer jij kort, bot en onbeschoft op het antwoord van de lactatiekundige! Haar vraag is helemaal niet vreemd, je vraagt een LK om hulp, dus die zal uiteraard informeren zoals ze dat deed (en logisch want je kindje is nog klein, en je hebt geen adequate begeleiding gehad, dus met échte hulp kan je wel verder). Dat het antwoord je niet aan staat, prima, maar je kan daar ook normaal op reageren.Ze neemt namelijk wel de tijd om je verhaal te lezen en te reageren. Jammer
Als je bv wilt afbouwen is het advies om 1 voeding per week te laten vervallen, dit ivm stuwing. gezien de maaginhoud van een kleine baby zou ik de 90ml als max aanhouden, dat hij na een fles onverzadigd is komt waarschijnlijk door zuigbehoefte. Er is een methode voor om de melk langzamer/moeilijker uit de fles te laten komen, maar ik ben de naam ff vergeten..sorry.
Mens doe ff rustig zeg... Ik ben benieuwd of je nog een reactie van Heidi krijgt. Maar ik kan me voorstellen dat ze de moeite niet meer neemt
Of het qua hoeveel heden klopt weet ik niet. Ik heb weinig ervaring met flesvoeding, maar misschien gebruik je een te grote speen. Met de fles gaat het natuurlijk veel makkelijker. Grote kans dat de melk te snel naar binnen gegoten wordt, waardoor de zuigbehoefte van jouw kindje nog niet is bevredigd.
Ik zou idd 90cc als max aanhouden en misschien een prematuur speentje gebruiken. Voor bv moet de baby meer moeite doen dan zo uit de fles. Weet niet welke fles en speentje je nu gebruikt? Of het om en om kwaad kan lijkt me niet je zal naar je eigen lichaam moeten luisteren ivm stuwingen. Ben zelf geen expert wat betreft bv zou het anders in het topic borstvoeding vragen.
Een baby moet minimaal 15, maar veel liever 20 minuten drinken bij fv. 'Snel leeg drinken' betekent absoluut niet dat je meer moet geven. Op het moment dat een kindje 15-20 minuten drinkt kunnen de hersenen pas het signaal gaan geven dat de maag vol raakt. Eerder gebeurd dit niet en ga je dus overvoeren. Te veel voeding zorgt voor krampen, onnodig oprekken van het maagje en spugen. Goed en snel wegdrinken is dus eerder 'slecht' dan er trots op te zijn. Dus zorg ervoor dat een voeding 20 minuten duurt, een fles geeft geen 'bijna leeg' aan, een borst wel. Dr brown heeft een smalle fles met prematuur speen, deze zou ik je willen adviseren. Bv heeft geen max, fv wel. Je mag uiteindelijk maximaal 1 liter = 30 schepjes per dag geven. Dat is wel iets om nu al rekening mee te houden. Ik zou eerder nu, bij 8 flesjes, 60/2 aanhouden als max. Bij de berekening voor fv tel je water + schepjes, dat is de voeding. Dus ongeveer 65 cc voeding is gelijk aan 60/2
Allen bedankt voor de reactie en advies. 👍 We gebruiken de avent fles en difrax met de kleine (slow) speen. Ik zal de dr Brown fles kopen en gaan proberen. Hij heeft idd nu de fles leeg binnen 10 min, heel herkenbaar dus ook zijn de vele krampjes, spugen. Iemand had al verteld dat het waarschijnlijk de zuigbehoefte is, wat kan hier aan doen ? behalve dan een andere speen proberen. Toch kom ik er niet helemaal uit, oke bv heeft geen max begrijp ik maar ik geef dus de ene keer bv en de andere keer fb. Hoeveel moedermelk doe ik dan in de fles?? En wat betreft de indicatie/advies/maten op het kunstvoeding verpakking. <3 kg ,7 voedingen 65ml (water 60) 3-3.5 , 6 voedingen 100ml (water 90) 3,5-4 , 5 voedingen 135ml (water 120) Mijn kindje is nu denk 3500gr maar heeft eerder 9 dan 8 voedingen😖, Zijn het aantal voedingen teveel? Zo ja moet ik dit terug dringen zo ja hoe? En begrijp dat je FB op gezette tijden geeft? 24 uur : 8 a 9 voedingen = 2-3 uur. Maar hoe werkt dit dan als je combineert? Doe ik dan de gezette tijden van de kV of op aanvraag zoals bij bv??? Snap er werkelijk niks meer van??? Hoop dat het duidelijk is wat ik bedoel want snap me zelf amper haha
Voor kv geef je doorgaans 150cc/kg verdeeld over het aantal voedingen. Kv kun je ook prima op verzoek hebben. Met 3.5 kg over 9 voedingen zou je ala je alleen kv zou geven 60cc per voeding geven. Ik zou je kindje dan ook op verzoek dus wanneer het honger signalen geeft een flesje bv of kv aanbieden met 60cc. De bv zal snel minder worden als je niet aanlegt en zo weinig kolft. Je kindje zal vanzelf er met tijd tussen laten dat je op minder frequente wat grotere flessen uitkomt. Geef het ff de tijd darmpjes moeten ook wennen aan de nieuwe voeding. Let op dat je bij stuwing of harde plekken wel eerder dan de 4 uur gaat kolven anders krijg je nog een borstontsteking erbij. Voor de zuig behoefte kan je na de fles en speentje geven.
Je kindje is 3 wk nu. Las in het topic bij de lactatiekundige dat je kindje elke twee uur en voeding vraagt. Dat is heel normaal en het korte drinken ook. Mijn beide kindjes dronken de eerste weken max 6-10 min een maar 1 borst. De eerste ook met tepelhoedje. En dan zo'n 12 voedingen per 24 uur. Wordt vanzelf minder als ze ouder worden. Dus wat dat betreft is het heel normaal wat je kindje doet. Ik dacht daar wat onzekerheid te voelen bij je in het topic. Heeft er al ooit een lactatiekundige mee gekeken met een voeding? 3wk is nog zo jong dat mbt de bv echt alles nog mogelijk is en als je zou willen je wrs je kleine prima terug aan de borst krijgt. Want hij deed het er goed op zo aan die groei te zien!
Ja dacht ik ook te 'voelen', aantal voedingen is minder van belang (zeker bij BV) maar gaat om het feit dat je niet teveel KV geeft. Bij wijze van spreken is 10 x 20cc ook goed, gaat om de hoeveelheid drinken en niet om het aantal voedingen.
Ik zou evenveel moedermelk als kv gaan geven. Je kan evt wel iets meer moedermelk geven, maar niet te ongelijk maken. Althans, dat zou ik doen. Misschien heeft een moeder met meer ervaring in bv een ander advies. Zuigbehoefte kan voor een zeer groot deel opgevangen worden als een fv moment lang genoeg duurt. Blijft de zuigbehoefte, dan kan je een speentje aanbieden. Kwa voedingen kun je beter niet naar de verpakking kijken. Leuk dat het 'advies' zegt dat je mogelijk 5 voedingen mag geven, maar hoe wil je dit doen bij een baby die het nodig heeft om circa 8 voedingen te krijgen? Niet! Daarnaast is het niet goed om zo'n jonge baby zo weinig voedingsmomenten aan te bieden. Dus weg met deze richtlijn cq advies. Pak de richtlijn van 150 cc voeding per kg per 24 uur en deel dit door 9 flesjes en bied dat aan. Fv kan prima op verzoek, net als bv. Is voor de meeste kindjes ook veel beter/prettiger. Als je op verzoek voed zal je kindje vanzelf langzaam aan naar minder voedingsmomenten gaan. Dan kan je ook, indien nodig, de voedingen gaan ophogen. Niet elk kindje doet dit even snel. Voorbeeld, onze jongste dronk met 7 weken nog 7 a 8 flesjes
Dames, super bedankt voor de reacties, dit heeft mij echt enorm geholpen. Hier heb ik iets aan. Top👍