Gezonde voeding, hoe verder nu ze groter wordt?

Discussie in 'Voeding' gestart door Babel44, 10 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Babel44

Babel44 Niet meer actief

We doen ons best ons meisje zo gezond mogelijk te voeden. In principe krijgt ze geen suiker. Wel uit fruit, rozijnen etc, maar geen sap, diksap, koekjes, etc. Ze krijgt wel roomboter, zvm volkoren, groente, vlees en vis, vette yoghurt, nou ja, gewoon eten dus ;)

Nu ze wat groter is worden we in sommige dingen wat minder strikt, en ik vind het zelf verwarrend. Wat vind ik nou okee en wat niet? Ook zakt haar gewicht net onder de (bv-)-curves uit, niet leuk, ik vind haar zelf ook echt wel dunnig.

In principe krijgt ze "uit" wel sap, liefst verse jus, prima. Op verjaardagen krijgt ze ook een hapje of een paar hapjes taart - mits ze het doorheeft en er om vraagt. Normaal krijgt ze als "koekje" een cracker en is er erg blij mee :).

Ze dronk nooit veel, maar sinds een paar maanden is dat beter. Hoofdzakelijk water en kruidenthee, maar ik merk dat dat al is verschoven naar kruidenthee en "slappe sap" oftewel zeer aangelengd sap, max 1/4 sap, rest water. Het gevolg is nu wel dat ze zelf om sap vraagt - met de nodige drama's als ze het niet krijgt, en haar neus ophaalt voor water :( O ja, en ze drinkt nog vaak aan de borst trouwens.

Ze eet uit zichzelf nooit veel. Heeft er geen zitvlees voor, of gewoon geen trek. We voeren haar dus bijna altijd wel hapjes na, en afgeleid en al eet ze dan nog behoorlijk wat erbij.

Ze krijgt 2x brood en 2x fruit en avondeten op een dag. Soms ipv de tweede x fruit slappe soep en crackers. Omdat ik haar zo dun vond en ze een paar dagen ziekig was gaf ik haar een paar keer volkoren ontbijtkoek met ruim boter, maar ja, dat is ook zoet. Is twee x fruit overdreven en moet ik haar iets stevigers geven?

Ik ben even op zoek naar de "regels" die jullie hanteren. Mijn uitgangspunt is geloof ik vooral om toegevoegde suikers (en zout) te mijden, hoe natuurlijker haar smaak blijft hoe gezonder lijkt mij, en voor haar tanden belangrijk natuurlijk. Wat doen jullie en wat geven jullie? Onthoud ik haar dingen die ze nodig heeft om te groeien?? :(

(Een vriendin die zelf ultra gezond leeft gaf haar gedroogde appelstukjes van de hema. Later bleek hier ook limoen (best zoet) en suiker bij te zitten. Ik maakte er geen punt van, maar zei wel dat ze eigenlijk nooit suiker krijgt, en toen kreeg ik terug "dat ze dan ook wel dun blijft ja". Voelde me daar niet echt fijn bij :( )

Graag lees ik hoe jullie het doen en/of jullie advies! Liefst van de moeders die ook van "natuurlijk", volkoren, gezond etc zijn ;) Dank, merk dat ik er al een tijdje mee worstel.

2. miis

miis VIP lid

8 mei 2012
    5.229
    1
    0
    hier vanaf 18/20 mnd jaar gewoon iets relaxter, nog steeds probeer ik toegevoegde suikers te mijden, maar goed wat hier wel zo nu en dan mag ( dus laat zeggen om de paar dgn of op een feestje)

diksap sowieso ( koop altijd bio van de ah) dit is het enige zoete drankje dat hij "mag" ...ik doe nooit aan pakjes ( verse jus ed, moet ik sowieso aanlengen, anders krijgen we 4 poepluiers per dag :D)

-nijntje koekjes ( omdat hij gewoon gek is van nijntje)
    -maria bisquitjes
    -muesli rozijnen koekjes van lidl ( kleine ronde koekjes met div
    - noten/zaden)
    - div cereals ( zoals honey loops of cornflakes, maar nooit iets met chocola)
    - speculaaspasta ( een tijd luste hij geen beleg, inmiddels is dat weer goed gekomen, en krijgt hij dit als traktatie)
    - paar blauwe muisjes op zn beschuitje met boter ( vind het gewoon fantastisch om "balletjes" te mogen eten)
    - ontbijtkoek ( gaf het eerst wat vaker, maar nu is het gewoon soms)
    - taart ( op feestje eet hij gewoon mee met mijn taart)
    - chips ( op feestjes, thuis krijgt hij wel goodie chips)
    - zoete koekjes ( op visite mag het van mij)
    - arla drinkyoghurt
    - danoontje ( maak er ijsjes van)

zoals je ziet gaat het gewoon om tussendoortjes waar ik milder over doe, tis gewoon om te varieren...zijn ook dagen dat hij gewoon alleen rijstewafeltjes en cracottes tussendoor eet

oh en hij mag ( omdat ik het bij aardappels eet) soms ook een toefje appelmoes

3. Linnie1985

Linnie1985 Fanatiek lid

17 mrt 2010
    3.406
    0
    0
    NULL
    Gouda
    Hier krijgt dochter qua sap altijd een bekertje appelsientje mild (zit geen toegevoegde suiker in), 1 bekertje per dag. Naast dat bekertje zet ik ook altijd gelijk een beker water of thee. Inmiddels weet ze dat ze na dat bekertje sap niet nog een beker krijgt.
    Bij oma zijn we makkelijker, daar drinkt ze wel eens een pakje roosvicee, waar dus wel suiker aan toegevoegd is.

Koekjes haal ik altijd bij de natuurwinkel, ivm allergie. Ook let ik er op dat die koekjes natuurlijk gezoet zijn. Vaak zit er wel wat zeezout in, maar daar ben ik makkelijker in geworden. Organix koekjes eet ze ook (tip: nu bij Ah in de bonus, scheelt veel).

Qua avond eten zijn we thuis wel strikt. We eten bijna geen kant en klare kruiden enzo. Heel soms een zakje fajita kruiden, waar ze inmiddels ook gewoon van mee eet.

Hier is dochter niet zo gek op brood, dus eet ze af en toe pap. Daar eet ze wel veel van.

Misschien dat je iets meer tussendoortjes kan geven? En dan niet alleen fruit.

Hier is dochter ook slank, iets te slank eigenlijk. Ik probeer haar zoveel mogelijk gezonde vetten binnen te laten krijgen, ivm KMA is dat soms best lastig. Ze krijgt altijd kokosolie op brood, eet regelmatig avocado en makreel, ook als tussendoortje.

4. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ik ben rond anderhalf ook wel wat makkelijker geworden. Ik geloof niet zo in volledig suikervrij eten, ik denk dat de verleiding dan straks als ze wat ouder zijn des te groter wordt en het dan lastig voor ze is om maat te houden. Ik zal gewoon ter vergelijking opschrijven wat ze eet, met de aantekening dus dat ik gezond eten belangrijk vind maar dat iets lekkers ook gewoon moet kunnen op deze leeftijd.

Hier ook een meisje wat aan de lichte en kleine kant is (84 cm, 11 kilo). Dagen zien er hier meestal zo uit:
    ontbijt: 1 boterham of 2 crackers met beleg als roomkaas, pindakaas, gestampte muisjes, notenpasta
    tussendoor: 1 stuk fruit
    lunch: 1 boterham met beleg als kaas, vleeswaren oid. Soms ter afwisseling een krentenbol (dat worden er dan meteen 2), een broodje uit de oven, Turks brood e.d.
    tussendoor: fruit of een cracotte of een biskwietje
    avond: gewoon avondeten, voortoe soms volle yoghurt, soms vla, soms zelfgemaakte pudding

Als ik merk dat ze echt nog honger heeft na een tussendoortje krijgt ze gerust een cracotte extra of een koekje. Zeker als ze haar fruit al op heeft heb ik daar geen enkel probleem mee. Als ze ´s avonds weinig heeft gegeten krijgt ze soms nog een banaan

Qua drinken krijgt ze altijd water. Vruchtensap is hier een extra tussendoortje, ze vraagt er vaak om maar krijgt het zeker niet elke dag omdat ik dat juist zo´n verborgen dikmaker vind. Ik dronk als kind altijd vruchtensap in de overtuiging dat het gezond was en daarom wil ik mijn kinderen daar niet aan laten wennen. Voor haar is water drinken de normaalste zaak van de wereld en dat vind ik wel erg fijn.

Dingen als chocola, taart, cake krijgt ze allemaal als wij het ook eten - dat is dus niet vaak. Maar op een verjaardag mag ze zeker gewoon een stuk taart mee-eten, vaak eet ze met mij mee en dan eet zij de helft en ik de andere helft, ofzo. Ze vindt het hartstikke lekker en zou het echt niet pikken als ze geen of maar 1 hapje zou krijgen, terecht ook, ik eet het tenslotte ook.

Heel verhaal - ik denk verder niet dat je dochter zo licht is doordat ze te weinig krijgt en verder is het natuurlijk geen oplossing om haar aan te laten komen door haar specifiek suiker te gaan geven ofzo. Maar ik vind persoonlijk wel dat je op deze leeftijd ietsje makkelijker zou mogen zijn, zeker als ze het makkelijk kan hebben qua lengte/gewicht.

5. adi

adi Niet meer actief

Ik ben tot bijna 2 jaar zeer striks geweest met toegevoegde suikers, zout en ongezonde vetten. Wel langzaamaan steeds meer dingen aangeboden.
    Het eten moet ook een ontdekkingsreis blijven, en ik vind dat een kind ook zoiets 'alledaags voor onze maatschappij' als chocola weleens mag eten. (een baby of dreumes dan weer niet, vind ik te jong voor).

Wat we hier tussen 1,5 en 2 jaar geintroduceerd hebben is:

- af en toe ongezouten friet met mayo;
    - af en toe een sneetje pizza;
    - diksap (dit kregen ze al eerder overigens);
    - heel af en toe een pakje drinken, volgens mij dit pas va 2 jaar;
    - nijntje koekjes;
    - eierkoeken omdat ze deze heel lekker vonden;
    - af en toe een sneetje ontbijtkoek;
    - een ander zuiveltoetje als volle kwark, meestal als we ergens op visite zijn en die mensen speciaal voor kinderen danootjes oid hebben gehaald;
    - een beetje gebak of een koekje als we ergens op visite zijn;
    - sneetjes witte stokbrood (dus geen volkoren), mijn zoontje noemt dit koekjes en is verzot op als het op tafel staat;
    - af en toe een kleine kinder-chocola (niet omdat ik denk dat het gezond is voor kinderen, maar omdat dit de enige snoepsoort is dat mijn zoon en dochter lusten).

Wij zijn dus voornamelijk makkelijker geworden in tussendoortjes. Ik moet wel zeggen dat ik 2 kinderen heb die echt geen zoete dingen lusten, de meeste bovenstaande dingen gelden alleen voor mijn derde kind die dat wel lust.

D en A willen dus onder geen beding taart, ijs, koek oid proeven. Ze lusten het niet (behalve her en der zo'n kleine kinderchocola).
    Mijn zoontje is dol op crackers, een sneetje stokbrood, olijfjes, of (inmiddels nu ze bijna 3 zijn) af en toe chips.
    Dochter lust helemaal geen tussendoortjes. Ze eet ontbijt, lunch, avondeten en fruit. Meer krijg ik er niet in. EN TOCH is zij de 'zwaarste' van de drie.

6. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Dank dames!!

Ik ga ons beleid weer eens doornemen met vriendlief ;).

Eens extra tussendoortjes geven vind ik sowieso wel een goed idee, omdat ze uit zichzelf niet zoveel eet en eten soms ook lang duurt leken het me al eetmomenten genoeg, maar lekkere koekjes oid gaan er vast ook tussen het fruit door wel in. En meer variatie mag geloof ik ook wel. Kan zelf ook koekjes bakken met fruit of rozijen erin bijv. En zelf een stukje taart op feestjes of eigen gezonde (?) chipjes lijken mij ook wel okee idd.

7. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ja zeker zelf bakken is ook echt een aanrader, vind het persoonlijk een fijn idee dat ik weet wat erin zit en dat er niet tig rare dingen aan toegevoegd zijn. Ik bak meestal ook zelf brood want wat er in een gemiddeld supermarktbrood zit...

Schiet me nu te binnen maar je zou bijvoorbeeld eens bananencake kunnen bakken, daar gaat weinig suiker in, kan volgens mij ook (deels?) met volkorenmeel, tis eigenlijk iets tussen brood en cake in. Heb het ooit een keer gemaakt, ga ik ook weer eens proberen.

Edit: als je zoekt op bananenbrood vindt je veel recepten zonder suiker, bv Recept Bananenbrood Zonder Suiker | Smulweb.nl

8. Eylem

Eylem Niet meer actief

Wat trouwens ook goed helpt hier om meer te laten eten is door afwisseling, zeker bij de lunch probeer ik veel verschillende dingen te geven: tosti, omelet, een keertje pannenkoeken (kan volgens mij ook gewoon met volkorenmeel), krentenbol, stokbroodje uit de oven met kaas, etc....Al deze varianten eet onze dochter veel beter dan een gewone ´boterham met kaas´.

9. naad24

naad24 Bekend lid

22 sep 2008
    771
    0
    0
    Mijn dochter is 1,5 en eet alles mee

In de ochtend eet ze 1 boterham met pindakaas/appelstroop/jam met beker drinken (roosvicee zwaar aangelengd met water)
    Tussendoor fruit

Middag
    Boterham met worst/kaas/smeerkaas/tosti/omelet met beker drinken
    Tussendoor chipjes van goodies/liga/nijntje koekje

Avond
    Eet ze mee met wat wij eten....wij eten 3 of 4 x in de week aardappels, anders pasta of gebakken aardappels met sla en groente.
    Ze krijgt nu na t eten een waterijsje, of aardbeien

Mijn dochter weegt nu 14,1 dus zwaarder dan gemiddeld maar volgend CB zit ze goed op haar lijn. Ze krijgt niet meer dan eten dan bijv haar nichtje, wat echt een krielkipje is en zelfs nog meer eet......ligt ook een beetje aan de bouw denk ik.

10. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

#10 Cygnet2, 10 jul 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 jul 2012
    Wij zijn best relaxt met eten en willen de kinderen vooral bij brengen dat gezond eten lekker is en dat snoepen voor een keer is.

Hier een zoon van bijna 4 en een dochter van 26 maanden:

per dag

- bruin volkoren brood 2 tot 4 stuks waarvan de helft hartig (dat kan salami zijn, kipfilet, kaas, smeerworst, gekookte worst etc) en de andere helft zoet (pindakaas, appelstroop, anijshagel, chocoladepasta etc. Eén boterham per dag met chocolade)

- volle melk bij de broodmaaltijden

- 2-4 x per dag fruit (van alles.. fruit is hier erg populair)

- warme maaltijd met groenten, zetmeelcomponent, vlees / vis of gevogelte

- toe: zoon yogidrink. dochter volle kwark, soms yogidrink

- tussendoor: een biscuitje, langevinger, soms een spekje. Enkele keer een blokje chocolade, een raketje (bij erg warm weer) en zoon soms een dropje.

- soms: krentenbol, ontbijtkoek, kaaststengel, roerei, tosti, wentelteefjes, pannenkoeken etc

- drinken: water, (soms) thee en verder zeer sterk aangelengde diksap

Ze vinden zoet natuurlijk erg lekker maar genieten ook enorm van fruit, stukjes kaas (liefst oud..), een soepstengel (overbrugging naar de maaltijd) etc etc. Ze weten dat ze er niet om hoeven te vragen. Ze krijgen 1 soms 2 keer per dag iets en that's it.

Taart e.d. eten we alleen op verjaardagen en chips is sporadisch in huis en dan mogen ze soms ook een beetje.

Ik vind dat zoet bij het leven hoort maar in basis eten we gezond en vooral 3 x per dag een hoofdmaaltijd en duidelijke tussendoortjes. Dat doen we zelf ook.

Ik voeg nog altijg geen zout toe (en ga dat ook niet doen) en gebruiken weinig kant en klaar producten of halffabrikaten.

Mijn zoon lust bijna alles (favo: nasi en gerookte zalm). Dochter gaat steeds beter en begint ook te proeven. Zij is een zoetekauw maar weet heel goed dat er maar beperkt gesnoept wordt.
    Hier moeten we vooral een beetje oppassen met de hoeveelheid (oude) kaas die geconsumeerd wordt.. dat is voor beide een grote lekkernij.

Lolly's, chips, gekleurd snoep (van dat 'chemische spul) etc komt eigenlijk niet in huis. Nergens voor nodig. We bakken wel af en toe muffins samen.. gezellig en die delen we dan uit aan de buren en eten er zelf ook één (en soms 2)

Tussendoortjes zijn voor een kind een manier om energie te halen. Dat moeten we niet vergeten. Kinderen verbruiken erg veel energie en door tussendoortjes aan te bieden hou je het energie leven een beetje gelijkmatig. Iets geven wat helemaal geen energie levert heeft niet zo veel zin maar een lekker stuk fruit of een koekje is natuurlijk prima.

Gewicht zegt me niet zoveel.. Elk kind is anders. Smaak ontwikkeling en leren verantwoord met eten om te gaan zegt me veel meer.
    Hier kinderen die perfect op de curve lopen (zoon met gewicht en lengte + 1 en dochter is wat langer dan ze zwaar is (+1 en gemiddeld). Toen zij naar -1 zakte met haar gewicht zijn we de volle melkproducten weer gaan gebruiken EN wat later is ze beter gaan eten. Suiker geven om aan te komen is geen goed idee. Liever goeie vetten! Avocado bijvoorbeeld mmmmmmmmmmmmmm! :D

11. Trees

Trees Niet meer actief

Ik weet niet of je het merk Goodies kent? Deze verkopen gezonde tussendoortjes voor kinderen, zoals wortelchips, koekjes, rijstwafels met smaakjes etc. Geheel biologisch, het meesten is zonder kleur-en smaak en geurstoffen en zonder toegevoegde geraffineerde suikers. Gewoon in de supermarkt te koop.

Verder bakken wij hier vaak koekjes en cake ed. De suiker vervang ik door agavesiroop en het witte meel door volkorenmeel. (gedroogd) fruit en gehakte nootjes toevoegen voor een extra bite.

Wij zijn sinds een paar maanden ook minder strict. Vooral bij anderen met kinderen laten we nu meer toe, omdat ze ziet dat andere kinderen ook bepaald voedsel eten. Wat mij opvalt is dat dochter helemaal niet van zoet houdt. Op zich logisch als je het niet gewend bent. Ze heeft liever een snoeptomaatjes of blokje kaas.

12. adi

adi Niet meer actief

Ik weet niet of jullie daar nu al tegenaan lopen, maar hier begin ik steeds meer tegen de kinderverjaardagen op te zien.

Vaak word ik dan raar aangekeken omdat mijn kinderen dus geen ranja willen (ik moet deze eerst heeel sterk aanleggen, dan gaat het wel - maar dit kan ik niet zomaar doen in een speelparadijs oid), geen spekjes willen, geen taart, geen lolly, geen ijsje enz..
    Dus al met al, laten ze alle tractaties liggen.

Ik vind het ook stom om zelf iets mee te nemen voor 3-jarigen.

13. Trees

Trees Niet meer actief

Ik heb het nu twee keer gemerkt dat we vreemd werden aangekeken. Je zou bijna denken dat we ons kind mishandelen, omdat ze om water vraagt en geen taart wil eten ;).

Ik stop standaard een flesje water en iets te eten in mijn tas. Zullen mensen ook vast raar vinden, maar het lijkt wel of sommige hun best doen om zoveel mogelijk troep voor te schotelen op een feestje.

14. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Maar hoe vaak (per dag) geven jullie fruit? Hier dus twee keer, is dat veel? Ik zou dan dus 1x kunnen vervangen door iets dat lekker en gezond maar vooral calorierijk is ;)
    Avocado, ontbijtkoek met laag boter, ongezouten nootjes met rozijnen, dadels, zelfgebakken koekjes oid, euhm... Dat soort.

Meer afwisseling leidt hopelijk tot meer interesse, voor ontbijt, lunch en tussendoortje kan ik me dat zeker voorstellen, maar 's avonds eten we echt afwisselend volgens mij, en ze hoeft het niet zo. Alleen vis en kip vindt ze geweldig ;) Ik heb vaak het gevoel dat ik moet kiezen tussen "energierijk/eiwit" of "gezond", geef ik haar eerst wat groente, zodra ze de rest ziet hoeft ze die niet meer nl. Ik kan ook nog wel eens wat extra boter of olie bij haar eten doen. Als we eens pizza of kant en klare quiche eten oid eet ze er wel goed van.

Dan "zitten" we nog met de borst. Ik ben vaak bang dat ze haar buikje vult met bv en dan weinig trek meer heeft :( Maar ze vraagt dan ook later niet om eten. Ze vraagt eigenlijk nooit om eten?! Is dat raar? Tegenwoordig zegt ze er heel soms iets over.

15. miis

miis VIP lid

8 mei 2012
    5.229
    1
    0
    babel, mijn zoontje vraagt ook amper echt om eten..

ja als ik vraag wat voor beleg hij op zn broodje wilt zegt hij standaard kaaaas ( maar dat "lust" hij niet, tenzij het gesmolten is) of EI!..maar dat krijgt hij natuurlijk niet elke dag..

Ik geef ook 2x fruit...sowieso sochtends en dan smiddags weer...toen hij savonds amper at ( fijn zo'n fase :p) toen gaf ik het altijd na het eten, als soort toetje...zodat hij niet met lege maag ging slapen

Verder heb ik in elk geval gemerkt, dat alles wta betreft eten een fase is...van 13 tot 17 mnd luste hij ineens geen enkele groente meer...gelukkig is die fase voorbij :)
    Net zoiets als div beleg ineens niet meer willen en dan ineens weer wel en zn vingers erbij aflikken hihi..

Maar ik geef fruit gewoon tussen spelen door, hij gaat vaak aan zn tafeltje zitten en dan een bakje fruit eten...maar bijv tijdje erna, krijgt hij zn " tussendoortje" ...bijv cracker/ontbijtkoekje oid
    Fruit is ook wel tussendoor, maar ik tel dat niet echt mee...
    Ja of smiddags na zn slaapje aan tafel een stuk fruit, en dan niks tot aan avondeten

16. adi

adi Niet meer actief

Ik weet niet of je haar nog steeds volgens de 'op verzoek' gedachte alle eten geeft, of dat jullie gezinsmaaltijden hebben?
    Een kind van bijna 2 heeft in principe voldoende aan een ontbijt, lunch, avondeten, 1x fruit en 1x nog een tussendoortje.
    Hoeveel borst drinkt ze daarnaast? Misschien een idee om de borst ná het eten te geven, of rondom haar slaapjes?

Waar ik heen wil is: als je gewone normale maaltijden aanbiedt over de dag heen hoeft ze ook niet nog meer naar eten te vragen. Hier vragen ze ook bijna nooit om eten, heel soms.

We hebben de maaltijd ongeveer zo verdeeld over de dag:

- opstaan: melk en ontbijt (in deze volgorde omdat ze anders heel slecht melk drinken)
    - ergens in de ochtend: fruitmaaltijd (echt aan tafel zitten en ong 2 stuks fruit opeten)
    - rond 13uur: lunch (boterhammen, tosti's, volkoren pannenkoek, soep ed), en drinken
    - middagslaap tot ong 16uur
    - ik geef ze bewust niks meer tot het avondeten, alleen water te drinken, omdat ze anders weinig eten s avonds;
    - rond 18uur: avondeten en daarna volle kwark en drinken;
    - daarna of nog een beetje fruit, of een koekje/ iets lekkers.

17. Babel44

Babel44 Niet meer actief

We eten gewoon maaltijden. Schema is identiek aan dat van Adi eigenlijk, behalve dat ze tussen slaapje en avondeten nog een keer fruit krijgt, en na het avondeten nog volle/vette yoghurt maar geen "tussendoortje" meer. Is ook niet echt tijd voor eigenlijk, het duurt al vrij lang om er in onze ogen dan "voldoende eten" in te krijgen.

Ik denk ook dat we voldoende eten aanbieden zodat ze er niet naar hoeft te vragen, maar een enkel keertje "vergeet" iemand (oma, papa, heel soms ik zelf) haar fruit oid of loopt er iets mis en dan vraagt ze nergens om. Soms is ze boos of moe en krijst ergens om, blijkt het trek te zijn en eet ze heel snel een boterham ofzo. Als ik erbij ben wil ze dan de borst als "oplossing". Ze praat enorm veel en goed, maar ik denk dan dus dat ze nog niet snapt dat als je trek hebt je iets moet eten... (Doordat we altijd al veel aanbieden of aandringen ;)??)

18. Babel44

Babel44 Niet meer actief

#18 Babel44, 10 jul 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 jul 2012
    O ja, ze drinkt in principe bij het wakker worden (dus voor het ontbijt), voor haar slaapje (na de lunch dus), voor het avondeten (zeker op opvangdagen vaste prik) en wil ook na de eerste happen eten vaak weer drinken, en bij het in bed stoppen. Maar sommige dagen wil ze ook nog tussendoor drinken, beetje een bv-junkie is ze wel.

Of het nog veel is, geen idee. Ik kolf nog heel weinig, en ze is ook heel snel klaar, en heb ook geen volle borsten meer oid.

Verder is ze een heel actief kind, rent, huppelt, springt, klimt, stoeit. Andere moeders vragen me wel hoe oud ze is omdat ze meer doet/kan/durft dan hun oudere kindjes.

Ze woog met 18 mnd 9,6 kg bij 84cm trouwens. Ik had obv haar bv curve tegen de 10 kg verwacht geloof ik. We gaan binnenkort een keer extra meten en wegen bij het cb omdat ze daar echt onder de curve uitzakte.

19. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik als de 'geitenwollensok' van zp, zal ook even reageren.

1 jaar en 8 maanden hè? Toen was ik nog heel strikt, vooral met suikers en snacks.

Op zijn tweede verjaardag lustte hij een paar hapjes zelfgebakken appeltaart (zonder geraf. suiker en ei, met volkorenmeel en 1/2 oerzoet/1/2 ruwe rietsuiker).

Op een feestje toen hij 2jaar en 2mnd was, lag er allerlei lekkers voor het grijpen: chips, knakworst en een load of cupcakes. Hij pakte alleen komkommer en kaas en een droog melbatoastje. Nu nog steeds overigens.

Als je alleen zoet eet uit moutstroop e.d. dan smaken alle andere zoetigheden met geraffineerde suiker echt mierzoet! Ik heb eigenlijk nooit eten meegenomen. Hij eet maar wat er is. Ik heb wel altijd rijstwafels in mijn tas, maar da's ook voor mijzelf, ik kan opeens heel flauw en gammel worden.

Vorig jaar eind september was zoon 2jr en 5mnd en was het een heerlijk warm weekend na een prutzomer. Toen gingen we een ijsje halen bij de Italiaan. Zoon wou niks, zo zonde vond ik dat! Toen heb ik hem wel een likje 'opgedrongen'. Nu lust hij een bolletje vanilleschepijs en softijs en cornetto's. Waterijs lust hij niet. Hij eet ook graag chocola, maar dan fop ik hem met carobe (Johannesbroodpitmeel) van de Natuurwinkel.

Tussendoortjes bestaan hier momenteel uit:

Appel 1
    Kiwi 2
    Aardbeien schaaltje
    Blauwe bessen schaaltje
    Cherrytomaatjes schaaltje
    Komkommer 1/2 tot 2/3
    Rode paprika 1/2 grote
    Rozijnen handje
    Cashewnoten handje
    Olijven klein bakje
    Fetakaas klein bakje
    Jonge kaas 2 reepjes
    Rundercervelaat 1 tot 2 plakjes
    Griekse yoghurt zoveel happen als hij wil

Rijstwafels zonder zout 2
    Soort sultana's 2
    Volkorenbiskwietjes 3
    Volkorenontbijtkoek 1
    (alles biologisch, volkoren, zonder geraffineerde suiker)

Ik doe niet aan een max aan tussendoortjes. Het is afhankelijk van meerdere factoren: heeft hij goed geslapen/ontbeten/gelunched, is hij actief geweest, eet hij een periode slechter etc.

Drinken: zijn medicijntjes moeten helaas in zoet drinken. Nu ben ik niet bang voor zoete smaken, maar ik vind sapjes niet zo nodig, ook slecht voor de tanden. Hij krijgt 2 bekers diksap/aangelengd troebel appelsap. Daarnaast thee en water, dat staat er altijd of vraagt hij om.
    In de winter krijgt hij vers geperst sinaasappelsap.

Hij is geen stabiele eter. Eea heeft nog steeds te maken met zijn darmklachten waar hij momenteel helaas weer wat meer last van heeft.
    Hij eet 2x per week vlees (een volk.pita met kip en een rundergehaktbal) en niet bijster veel warme groente. Maar hij mag onbeperkt rauwkost, dat telt hier niet als tussendoortje. Verder krijgt hij nog maar 2x per dag bv en dat is niet zo veel meer, gok ik, en hij wil niet iedere dag yoghurt, dus mag hij aardig wat kaas. Ja, dat is zout, maar wij eten verder weinig zout (1x pd brood, geen pakjes/zakjes/blikjes/prefab/snacks etc.).

Eigenlijk mag alles hier op verzoek, maar er zijn uitzonderingen. Wij eten altijd laat, maar ik serveer geen boterhammen meer na 17.30 uur. En voor sapjes hanteer ik een max van 3 (warme dagen, uitjes).

20. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Wij zijn wel iets losser geworden sinds een maand of twee. Ze krijgt weleens frietjes en ook weleens chippies (thuis heb ik goodies die ze soms in het weekend krijgt) en ranja

Normaal schema:
    ontbijt: 2 boterhammen, 1 zoet en 1 hartig beleg of peutermuesli met yoghurt en stukje volkoren ontbijtkoek.
    Tussendoor: fruit met beker dunne ranja
    Lunch: 2 boterhammen, 1 zoet beleg en 1 hartig beleg en beker melk
    Tussendoor: rijstewafel of cracker met sandwichspread of smeerkaas en beker dunne ranja
    Avondeten: met de pot mee en bakje yoghurt
    Voor het slapen gaan nog een stuk fruit en beker water

Over de dag verspreid drinkt ze nog een aantal bekers water..

Snoep, taart etc lust ze (nog) niet. Waterijsjes lust ze alleen die perenijsjes van festini.

Deel Deze Pagina