ongeveer een maand geleden ben ik begonnen met groente en fruithapjes geven, dit was natuurlijk even wennen voor hem, ik ben eerst begonnen met alleen groente, maar dat vond hij overduidelijk niet lekker, ik had toen de gedachte ik ga fruit proberen want het is toch alleen om te oefenen met van een lepel eten, inmiddels gaat het erg goed hij eet binnen 5 minuten een potje fruit leeg. Nu het probleem, ik krijg geen enkele groente bij hem naar binnen zowel vers als potjes niet, hij houd zijn lippen stijf op elkaar en als ik er wel wat in krijg kijkt hij heel vies en zit helemaal te kokhalzen, wat moet ik hier nu mee? Gewoon wachten tot 6 maanden en in de tussentijd alleen fruit of gewoon doorgaan met proberen? Ik ben zo bang dat hij direct negatieve associaties krijgt met groente en dat wil ik echt voorkomen.
Niet meer geven je bent al vroeg begonnen dus je kan makkelijk een tijdje afwachten.... Ik denk dat je kindje nu het zoetere van het fruit lekkerder vindt. Dat is het risico van eerst fruit geven. Je had eerst met groente moeten beginnen...wilt hij het niet gewoon 2 weekjes later pas weer eens proberen. Dat hij het niet wilde eten was misschien een teken dat hij er nog lang niet aan toe was. Ik zou nu ook geen fruit meer geven....eerst maar eens die groente.
komt vanzelf hoor, laat anders de fruit achterwege een paar dagen en doe alleen groente, kijken of het vanzelf beter gaat.
Stoppen met fruit geven. Een paar dagen niets en dan opnieuw beginnen met (verse) groenten. En dat blijven, doen, elke groente een dag of drie achter elkaar. En gaat er niets in? Geeft niets, het is BIJvoeding.
Inderdaad stoppen met fruit, weigeren betekent niet dat hij het niet lekker vindt (hij moet zijn smaak nog helemaal ontwikkelen) maar dat hij gewoon niet toe was aan bijvoeding. Nu kent hij het zoete van fruit en moet hij nog meer wennen aan groente. Even resetten dus
Na de tips eerder benoemd,Ik zou beginnen met wortel aangezien die ook zoet van smaak is,verder zachte smaken.
Ik heb hier hetzelfde gehad, en nu eet ze alles! Ik bengon met ruim 5 maanden en alle groente was drama krijsen spugen en huilen. Toen ben ik fruit gaan geven zodat ze van een lepel leerde eten. Daarna ben ik EN groente EN fruit gaan geven. Ik ben dus niet gestopt met fruit, ik vond dat ook niet nodig, maar uiteindelijk ging ze hier de groente ook eten. Elk kindje is natuurlijk anders, dus het is uitproberen. Je kunt het eventueel ook een beetje mengen, dus wat banaan bij de groente en dan langzaam steeds minder daarvan er indoen. Of een bruine bonen met appel hapje maken bijvoorbeeld. Wortel is zoet of pompoen, ook makkelijk zelf te maken. Sommigen doen ook wel eens een beetje borstvoeding of flesvoeding door het eten, dat heeft een herkenbare smaak. Dat heb ik zelf nooit gebprobeerd maar het is ook een optie. Potjes kan natuurlijk ook, ik heb vanaf het begin alles zelf gemaakt omdat de smaken naar mijn mening wat echter zijn. Maar dat is ieder zijn keus 😊