1 jaar en niet tijgeren of kruipen

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Joostemans, May 16, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Romantic

Romantic Bekend lid

Nov 29, 2015
    874
    91
    28
    #21 Romantic, May 19, 2016
    Last edited: May 19, 2016

Billen schuiven is net zo normaal als kruipen. Het is vaker karakter gerelateerd. Mijn kind kan lopen, maar schuift liever. Mijn kind is niet gaan schuiven doordat ik haar telkens op de billen neerzette, ze is zelf na die keer gaan zitten en schuiven, terwijl ze nog nooit een meter op handen en knieën heeft gekropen en ze is inmiddels 18 maanden.

En blijkbaar verschillen CB's in hun meningen, want ik heb nog geen enkele kinderarts en fysio horen zeggen dat mijn kind schuift door forceren, of dat er sprake is van een abnormale ontwikkeling.

2. Romantic

Romantic Bekend lid

Nov 29, 2015
    874
    91
    28

Jij bedoeld een onderzoek van hoogleraar Paula Fikkert van de uni van Nijmegen denk ik. Daar is dit in onderzocht maar geen sterke onderbouwing en feiten voor aangetoond ;)

3. goblins

goblins Fanatiek lid

Oct 27, 2013
    3,591
    3,222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Hier zoon van 14,5 mnd oud.
    Hij heeft nauwelijks gekropen, eigenlijk pas toen hij begon te staan, billenschuiven doet hij ook af en toe, en op Moederdag heeft hij voor het eerst losgelopen. Tevens begon hij toen op handen en voeten te "kruipen". Dit heeft hij 2 dagen gedaan, gelukkig wel een foto van.
    Gijs heeft ook nooit gerold of wat dan ook.

4. tuc

tuc Niet meer actief

nee dat kun je niet prima af en toe doen...het is slecht voor de rug en voor de opbouw van spieren...echt een dom advies om te zeggen dat dat prima kan.

billenschuiven is niet erg mits een kind ZELF gaat zitten en er geen fasen overgeslagen worden.

5. lunap

lunap Fanatiek lid

Oct 15, 2011
    2,064
    6
    38
    Mijn oudste kon niet zitten, kruipen of tijgeren op zijn eerste verjaardag. Nu rent en springt hij. Komt vast goed.

6. Romantic

Romantic Bekend lid

Nov 29, 2015
    874
    91
    28
    Dat kun je prima doen als een kindje kan blijven zitten. Sommige kinderen slaan fases over. Je kunt ze niet dwingen allemaal precies hetzelfde te ontwikkelen.
    Vreemd dat een kinderarts, CB, en fysio allemaal dus mij een dom advies hebben gegeven... Gelukkig weet jij hoe het precies moet ;)

7. Angel2005

Angel2005 Bekend lid

Jun 25, 2014
    655
    219
    43
    Utrecht
    Ik verbaas me ook over de stellige reacties van mensen die zeggen niet op de billen zetten!

Ik vind dit echt pure onzin... mijn dochter heeft tot ze een jaar was ook niet gekropen of getijgerd en ze ging ook nog niet zelf zitten. Maar als je haar neerzette zat ze prima en stevig en ging ze ook zelf staan door zichzelf aan je op te trekken.
    Niets mis mee om (als je kind stevig los kan zitten) te helpen met omhoog komen totdat ze doorhebben hoe het werkt. En dat ze het dan zelf niet zou gaan doen omdat je haar helpt slaat helemaal nergens op want ik heb het bewijs thuis zitten dat ze het vanzelf een keer door krijgen.
    Nadat ze 1 jaar was is ze binnen een week zelf gaan zitten, heeft 1 week kont geschoven vervolgens is ze gaan kruipen en twee dagen later liep ze langs de tafel en bank...

Als je je zorgen maakt bespreek dit met een deskundige en anders geef ze gewoon de tijd om zichzelf te ontwikkelen in hun tempo.

8. Judith01

Judith01 Bekend lid

Nov 16, 2014
    709
    552
    93
    Oh dat wist ik niet! Ik ga het eens lezen, dit is wat ze bij het cb zeiden..

Ik vind/denk zelf ook dat het niet goed is om een kind constant te laten zitten terwijl het niet kan zitten, dus door allemaal kussens er omheen te bouwen zodat hij niet omvalt. Maar zodra hij echt stevig kan zitten kan het denk ik niet heel veel kwaad. Spelen doet hij hier nog gewoon op z'n buik, maar zodra een kind goed kan zitten ontkom je er bijna niet meer aan.

9. Romantic

Romantic Bekend lid

Nov 29, 2015
    874
    91
    28
    Ik deel de mening dat neerzetten als ze dat zelf niet in stand kunnen houden niet goed is. Hier deden we dat toen ze dat zelf wel kon, omdat ze op haar buik niet wilde. Daarop dus de adviezen gekregen om niks te forceren. Vandaar mijn standpunt, forceren lijkt mij ook niet fijn voor moeder zelf namelijk :)

10. Korenbloem86

Korenbloem86 Fanatiek lid

Mar 1, 2013
    1,838
    1,347
    113
    Onze dochter heeft fysio gekregen, maar ook de fysio lukte het niet om haar in de kruiphouding te krijgen. Toen 1 van mijn oppaskindjes ging kruipen heeft onze dochter het kunstje afgekeken en kon ze het ook. Was toevallig tijdens de vakantie van de fysio, die was blij verrast.
    Onze dochter was 17 maanden toen ze in de kruiphouding kwam, heeft tot 20 maanden niet gekropen, alleen maar bezig geweest om haar armspieren sterk genoeg te maken.
    Vanaf 22 maanden kruipt ze het hele huis door.

De fysio zei op een gegeven moment ook dat ze liever zien dat kindjes kruipen ipv van billenschuiven, maar dat ze in het geval van onze dochter ook al erg blij zou zijn met billenschuiven omdat ze zich dan kan verplaatsen.

11. Veera

Veera Niet meer actief

Dat is dan toch een heel ander verhaal. Het kind van TS wordt wel neergezet en gaat daarom billen schuiven. Dit is niet de "normale" ontwikkeling van het voortbewegen. Als ze er zelf voor kiezen prima maar een kindje moet zelf gaan zitten vanaf de buik en dat moet je niet forceren

12. Romantic

Romantic Bekend lid

Nov 29, 2015
    874
    91
    28

Ik ben het gedeeltelijk met je eens, alleen is het wel zo dat billenschuivers bijna altijd zo gaan mobiliseren door meer karaktereigenschappen dan door de houding waar ze in gelegd of gezet worden. De ontwikkeling van de grovere motoriek wordt afgekeken en zit al als deels automatisme in een kind vanuit de buik. Daarom heb je soms ook stuitliggingen die ondanks draaien toch weer in hun eigen houding gaan liggen. Althans dat had ik begrepen van de gynaecoloog van het Erasmus MC.. Ik vond dit zeker wel logisch!

Ik vond het alleen erg jammer om te lezen dat er zo snel vanuit gegaan wordt dat je je kind qua mobiliseren helemaal zelf (verkeerd) stimuleert en onderwijst. Gedeeltelijk is dat natuurlijk zo, alleen wordt dat stukje karakter vergeten. Zeker bij billenschuivers zijn er hele typische karaktertrekken die je bij veel van die kindjes terugziet (althans laat ik voor nu even voor mijzelf spreken, vanuit onze omgevingen)

13. Joostemans

Joostemans Actief lid

Aug 20, 2014
    162
    0
    0
    Ik heb mijn meisje nooit op haar billen neergezet toen ze dat niet kon.
    Het is nu een combinatie van veel op de buik spelen en wanneer ik iets ga doen dat ze er dan bij zit om mee te kijken naast me op de grond ofzo.
    Toen zag ik dus dat ze een poging deed tot billenschuiven. Ze probeert het dus maar komt nog niet vooruit.
    Heb nu over 1,5 week een gesprek met de fysio aan huis. Onze huisarts vond het niet nodig maar denk dat tips etc wel fijn zijn.
    We zullen dus zien!
    En iedereen heeft inderdaad zijn eigen mening van wel of niet op de billen neerzetten. Ik denk dat je er soms niet omheen kunt en in ons geval vind ik het niet fijn om mijn kind continue overstuur te zien.
    Ze is hartstikke sterk maar onderneemt gewoon geen pogingen tot tijgeren of kruipen. Afwachten dus!

Share This Page