Toch naar kdv of gastouder?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door grasspriet84, 31 jan 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. grasspriet84

grasspriet84 Fanatiek lid

17 jun 2016
    1.778
    32
    48
    Ha meiden,

Ik zit met iets in mijn maag...

Ons zoontje gaat niet naar een kdv of gastouder toe. Als ik weer aan het werk ga (twee dgn per week) dan passen opa en oma op bij ons thuis. Heel prettig!

Toch vraag ik me af of ik ZL niet iets 'ontneem'. Is het voor mijn zoontje niet beter om met kindjes can zijn leeftijd te spelen? Toen ii een tijdje terug bij een vriendin was, speelde mijn zoontje met haar dochtertje. Ze zijn ong even oud. Hij had zoveel plezier!! Dit is de enige baby in onze omgeving van ZL zijn leeftijd. Zij wonen een stuk van ons af dus ik kan niet zo vaak naar haar toe.

Zou ik de kleine dan toch hiervoor een dag of halve dag naar het kdv of gastouder doen?

2. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Tja... wij hebben inderdaad gekozen om ons zoontje ook naar de gastouder te doen. Oma past ook op, maar ik vind het dus ook belangrijk dat hij daarnaast contact heeft/maakt met andere kindjes en wat meer in groepsverband leert. Leert dat niet alles om hem draait en hij soms even op z'n beurt moet wachten. Al leren we hem dat nu thuis ook natuurlijk.
    Verder heeft ons zoontje het er ook echt naar z'n zin, speelt graag met de andere kindjes.
    Als baby zijnde had het voor hem niet zoveel meerwaarde, hij huilde best veel dus het was voor hem (en ons) echt niet altijd leuk, maar wij stonden er ook niet achter om oma 2-3 dagen per week op te laten passen.
    Gelukkig ging het beter toen ons zoontje ongeveer 1 jaar was. Hij moest gewoon heel erg wennen aan de drukte en herrie om hem heen wat hij thuis helemaal niet had.
    Ik vind het dus wel meerwaarde hebben, maar de meerwaarde zie ik dus inderdaad pas vanaf een jaar of 1. Al maakt dat niet dat we het nu bij de volgende anders doen. Ik moet toch werken (anders komen we niet rond) en kinderen voor alle opvang bij oma brengen is dus niet onze keuze, juist omdat ik vind dat oma (en opa, maar die werkt meestal), ook gewoon opa en oma moeten kunnen zijn. Dus dat hij daar 1 dag per week wat verwend wordt vind ik prima, maar voor 3 dagen zou ik dat niet acceptabel vinden. Natuurlijk zouden ze zich dan aan 'onze regels' houden, maar ik vind het juist fijn dat opa en oma gewoon opa en oma kunnen blijven, waar ze uiteraard ook grenzen en regels stellen, maar soms net wat makkelijker dan thuis.

3. Sens13

Sens13 Actief lid

10 jan 2016
    299
    1
    18
    Vrouw
    Hmm durf niet hard te beweren dat je je zoontje iets 'ontneemt' of dat een kdv 'beter' voor hem zou zijn.
    Er zijn genoeg kindjes die niet naar een gastouder of kdv gaan en alleen bij opa of oma zijn als mama aan het werk is.

Maar aan de andere kant, mijn zoontje vindt het kdv ook he-le-maal geweldig! Hij speelt zo graag met andere kindjes, als ik hem daar 's ochtends af zet begint hij al te lachen en als ik hem ophaal is het voor hem nog steeds een groot feest daar haha

Het is natuurlijk ideaal voor jullie dat opa en oma op willen passen, maar als je twijfelt zou je er altijd voor kunnen kiezen om je zoontje een (halve) dag naar een kdv/go te brengen, hij zal er ongetwijfeld veel plezier hebben als ik het zo lees ;) en ik merk wel op het kdv bij ons dat de kindjes het allemaal erg leuk vinden om met elkaar te spelen

4. Sens13

Sens13 Actief lid

10 jan 2016
    299
    1
    18
    Vrouw
    Ja ook dit :)
    Hier past oma ook een dag per week op, maar wij vonden het ook erg belangrijk dat ons zoontje een dag per week naar het kdv zou gaan om o.a. bovenstaande reden

5. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

26 mrt 2015
    11.925
    5.181
    113
    Hier hetzelfde.

6. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.706
    5.733
    113
    Ik vind het wel enorm belangrijk dat ze naar het kdv gaat. Daar leert ze samen spelen, delen, geduld hebben, contact met meerdere kinderen en volwassen. Ze vind het ook enorm leuk daar en geniet ze enorm van alles daar.
    Daarnaast wil ik niet dat oma structureel oppast. Moet geen verplichting worden.

7. Esje87v

Esje87v Actief lid

21 jun 2014
    392
    2
    18
    NULL
    NULL
    Ik werk zelf niet. Toch heb ik er, toen hij bijna een jaar was, voor gekozen om mijn zoontje 1 dag in de week naar het kdv te brengen. Ik vond het belangrijk voor hem om in contact te zijn met andere kindjes. Daar leert hij veel van! Hij heeft het er enorm naar zijn zin! Samen spelen, leren delen, en vooral veel genieten!

8. Lexi

Lexi Actief lid

24 dec 2014
    253
    7
    18
    Zit met dezelfde vraag te 'worstelen' dus lees even mee;)

Voordeel lijkt me inderdaad de omgang met andere kinderen en ze zullen daar misschien ook andere dingen leren dan thuis.

Maar heb ook veel gelezen dat een kdv voor jonge kinderen juist heel stressvol is en pas meerwaarde heeft vanaf 2 jaar, vanaf wanneer het juist aan te raden is te gaan. Heb verder zelf geen ervaring met een kdv/gastouder, dus in hoeverre dit klopt...

9. grasspriet84

17 jun 2016
    1.778
    32
    48
    Dank jullie wel!

Tja, ik twijfel gewoon erg. Mijn man vindt het niet nodig want als hij twee is gaat hij naar de peuterspeelzaal en dan leert hij het ook wel. Vanuit mijn opleiding heb ik geleerd (oké, lang geleden) dat kindjes pas echt samen kunnen spelen als ze kleuter zijn. Als ze peuter zijn dan spelen ze naast elkaar.
    Maar goed, zo ziet hij ook andere kindjes en andere volwassenen. Nu hoeft hij maar een kik te geven bij opa en oma en er staat iemand. Ik laat hem mog wel eens brullen als hij niet in de box wil. Heeft hij gewoon even pech. Mijn ouders hebben hier grote moeite mee. Snap ik ook, want het is hun eerste kleinkind.

Volgen ze op het kdv het schema van mijn kleintje? Hij is nu lekker in ritme en ik meen me te herinneren dat de kindjes sliepen van 12:30-14:30. Dit was toen ik op een kdv werkte. Alleen slaapt ZL van 9:30-11:30 en 14:30-16:30. Misschien domme vraag maar daar kan ik me ook druk om maken.

Zou een gastouder ook goed zijn? Ik doel dan op het sociaal-emotionele gebied van ZL.

10. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.706
    5.733
    113
    Onze dochter heeft een heel raar slaapschema. Daar letten ze gewoon op. Ze doet wel mee met de eetrondes. Gastouder heb ik geen ervaring mee. Ik vind het prettig dat er meerdere leidsters zijn

11. Sens13

Sens13 Actief lid

10 jan 2016
    299
    1
    18
    Vrouw
    Ja bij ons volgen ze helemaal zijn schema.
    Toen ze dat tegen me zeiden op het intake gesprek dacht ik nog, ja dat zullen ze zoveel mogelijk probéren te doen, maar dat zal vast niet lukken met al die andere kindjes daar.
    En toch... lukt het ze toch om zich er goed aan te houden!
    Mijn zoontje slaapt op het kdv ook van 9.30-11.30 en ook van 14.30-16.30.
    Thuis gaat hij in de middag wel iets eerder naar bed, maar op het kdv komt het blijkbaar beter uit rond 14.15/14.30 en dat gaat goed, vind het belangrijkst dat hij gewoon aan zijn uurtjes slaap komt.
    Kan me ook goed voorstellen dat jij je daar ook druk om maakt :)

Gastouder ook geen ervaring mee, ken ook niemand in mijn omgeving waarvan het kindje naar een go gaat..

Misschien helpt het je om eens een kijkafspraak in te plannen bij een kdv en een gastouder ? Kun je het verschil ook zien en ook gelijk zien waar jij je goed bij voelt

12. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    19.050
    15.073
    113
    Hier de kdv (nu net 7wkn en eerste wenafspraak gehad) beviel mij wel erg goed en ze hebben (wat ik zelf erg goed vind) meer faciliteiten dan wij of opa en oma thuis. Liep ik met een knoop in mn maag terwijl zij heeeeeeerlijk in een automatische wieg lag te soezen met een grote grijns. Interactie met andere kindjes is er op haar leeftijd nog niet echt, al bekeek ze de andere kindjes met grote ogen, maar een paar guppies van een maand of 6 waren druk met elkaar in "overleg" op t speelkleed dat heeft toch wel wat. Ze leren ook echt samen spelen, samen delen, elkaar helpen en wachten op elkaar. T zal ook niet allemaal even lief geleerd worden (kan me best voorstellen dat er een kindje een keer een mep geeft omdat hij op de loopfiets wil) maar ook dat is een leercurve. Dat heb je niet als ze de enige bij opa of oma is. Aan de andere kant is het "schools" de vraag is of je dat wilt als je bedenkt dat ze nog zo lang naar school MOETEN en of die periode dat ze nog niets moeten misschien juist beter is om ze lekker te laten genieten buiten een "schools scenario". Naar opa en oma gaan was voor ons altijd feest, terwijl ze niet eens wat bijzonders hoefde te doen en bij vertrek was er altijd een snoepje voor onderweg (mijn man heeft extreme nostalgie met de gomballen bij zijn oma), dat willen we voor haar ook zo houden. Ik ben bang dat als zij wekelijks een dag zouden oppassen (of twee) dat dan "het speciale" er vanaf zou raken. Wij kozen juist voor de KDV omdat voor het gastgezin bij ons in de buurt de leeftijdsverschillen met haar te groot waren, vinden t wel zo leuk als t nog een beetje bij elkaar in de buurt zit. En er zijn meerdere vaste leidsters gelijktijdig op de babygroep van het KDV dus nooit een probleem met uitval en er is altijd wel een bekend gezicht. Een heel team van 5-6 personen zal niet zo snel gelijktijdig uitvallen door ziekte.

13. grasspriet84

17 jun 2016
    1.778
    32
    48
    Het gaat trouwens er niet zozeer om of ZL naar kdv gaat als ik aan het werk ben. Ik vraag me af of ik het nu al moet doen terwijl ik niet werk. Ik vroeg me af of ik ZL daar een plezier mee doe dat hij met andere kindjes kan spelen.

Misschien was ik niet helemaal duidelijk in mijn verhaal sorry!

14. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    11.007
    4.015
    113
    Hier hetzelfde, daarom doen wij peuterspeelzaal twee ochtenden per week. En ook nog peutergym en zwemmen, maar vooral de psz omdat ze dan even weg zijn van het bekende zeg maar en met andere kindjes leren omgaan en de overstap naar school niet zo groot is met 4 jaar. Maar kinderdagverblijf kan natuurlijk ook heel goed.

Edit; ik ging nog even nazoeken hoe oud je kindje is en ik lees nu dat hij met 2 jaar ook naar de psz gaat. Ik vind het persoonlijk daarvoor niet heel zinvol, inderdaad samen spelen komt pas met een jaar of 3. Onze jongste is nu 2 jr en 3 mnd en net begonnen op de peuter, maar merk wel dat hij andere kindjes heel leuk vindt en al wel veel kan leren mbt op je beurt wachten, wat doe je als een ander kindje iets afpakt dat soort dingen. Hij kan bijv al beter omgaan met het fenomeen 'om de beurt' dan zijn zus van 4 die geen geduld heeft;) en ze leren ook heel veel van kijken naar andere kindjes. Maar met 2 naar de psz lijkt me vroeg genoeg. Voor een baby en dreumes valt er nog genoeg te leren thuis en met uitstapjes naar het park, speeltuin, winkels etc.

15. Lieke84

Lieke84 Fanatiek lid

1 jun 2011
    3.016
    2
    38
    Voor de leeftijd van 1 jaar vind ik het echt geen meerwaarde hebben, daarna wel. Toch heel andere interactie met leeftijdgenootjes. Leren ze veel van, goed voor de ontwikkeling.
    Daar vanaf twee jaar mee starten dmv peuterspeelzaal is ook prima. Je ontneemt je kleintje hierin echt dan niets hoor.
    Kies dus voor datgene waar jij je prettig bij voelt!

16. Lieke84

Lieke84 Fanatiek lid

1 jun 2011
    3.016
    2
    38
    Overigens wordt hier toch ruim voor de leeftijd van drie jaar samen gespeeld en speelgoed gedeeld.... Dat gaat niet altijd vlekkeloos, maar leren ze wel veel van.

17. LiveLifeLovely

LiveLifeLovely Niet meer actief

Hier was het ook een bewuste keuze om onze dochter op 1-jarige leeftijd naar het KDV te doen. We zagen echt hoe leuk ze het vond om met andere kindjes te speel. Ik had altijd het idee bij een KDV dat je je kind 'dumpt', maar ik ben nu van mening dat het zielig zou zijn als ik haar niét zou brengen..

Anderzijds.. nu zwanger en ik wil mijn baby straks niet voor zijn/haar eerste jaar naar het KDV brengen. Kleine baby's in die drukte vind ik persoonlijk helemaal niets. Dan blijf ik liever langer thuis, of de baby naar opa en oma.

18. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Onze dochter gaat ook niet naar een kdv of iets. Ik doe wel bewust veel met haar waarbij ze andere kindjes ziet: elke week zwemmen, altijd mee boodschappen doen enzo, en vanaf volgende week muziek op schoot. Gaat prima eigenlijk, ze is totaal niet eenkennig of asociaal met andere kindjes. Sterker nog, ze is juist heel vrij daarmee.

19. Mammie87

Mammie87 Fanatiek lid

17 mei 2016
    1.995
    273
    83
    Mijn zoontje vindt het kdv erg leuk, ook al is hij nog klein. Hij kan heel erg genieten van anderen te zien spelen en daarnaast leert hij er hier en daar oog nog wat van. Ik vind het voor hem wel toegevoegde waarde hebben.

20. MamaLe

MamaLe Fanatiek lid

28 mrt 2015
    1.998
    221
    63
    Wij hebben ook alleen opa/oma als oppas. En nu gaat onze dochter sinds januari naar de psz. Voor ons werkt dit het fijnst, vooral nu mijn man onregelmatige diensten werkt. Bij onze tweede wordt het weer hetzelfde.

Deel Deze Pagina