M'n zoontje is 1 jaar! We merken dat hij het leuk begint te vinden zelf te eten dus ben al even begonnen met wat stukjes groente apart te houden en m in z'n geheel aan te bieden ipv te prakken. Hoe doen jullie dit met vlees? Vind kipfilet bijv vrij taai en gehakt ook wel. Of snijden jullie dit toch gewoon in kleine stukjes?? Ik vind die stap nog best moeilijk van prakjes naar 'gewoon' eten!
Ik heb zelden geprakt dus mijn zoontje at al vanaf 7 mnd stukjes. Dat liep prima! Dus met 1 jaar moet dat echt lukken!!!!! Start gewoon met geleidelijk overgaan. Dus geef m wat stukjes om mee te spelen en te eten en voer nog wat bij als jou dat goed gevoel geeft. Hier eet hij echt alles met de pot mee, ik pas alleen voor hem kruiden aan/kruid deel los.
Ik gaf ook al wel een tijd stukjes eten (bijv fruit maar ook brood of een stukje groente oid). Maar met vlees vind ik dit op de een of andere manier nog lastig, ben bang dat hij zich er in verslikt met die enkele tandjes die hij nog maar heeft
Volgens mij kunnen lang niet alle éénjarigen dat al heel makkelijk, hoor. Hier hebben ze alle drie niet zo'n heel goede motoriek en ook kauwen en wegslikken is daardoor moeilijk voor ze. De jongste interesseert het ook geen biet, die wil het gewoon z.s.m. naar binnen hebben. Heb hem al een paar keer op zijn kop moeten hangen omdat hij dreigde te stikken. We geven hem hapjes brood en hapjes warm eten om te proeven, maar verder krijgt hij gewoon nog geprakt. Dus als het met vlees nog niet wil lukken: dat komt later vanzelf, geen zorgen over maken nu.
Gewoon beginnen met zachte soorten vlees. Hamburger, gehakt e.d. kipfilet maak ik m'n zoontje nog steeds niet blij mee. Verder krijgt hij hier gewoon z'n avondeten vaak ook nog geprakt, dat vind hij gewoon het lekkerst en zo eten wij zelf ons eten ook. Maar ik vind prakken iets anders dan nog eten pureren, dat doen we hier al heel lang niet meer. Maar nee, eten even door elkaar prakken vind ik prima. Ik wordt ook niet blij van een hele stronk broccoli in m'n mond.
Wij hebben maar heel kort geprakt, omdat dochter stukjes beter at. Dus vanaf een maand of 6 ging hier alles in stukjes. Vlees ook. Maar ik moet zeggen dat ze eerst niet zo vaak vlees at, ook vaak een gekookt eitje of zo. En dat is natuurlijk wel een stuk makkelijker weg te kauwen.
Als je het nog niet aandurft met vlees gewoon niet doen hoor,wij deden gewoon geruld gehakt door de aardappel/groente prak. Later begonnen met makkelijk vlees zoals saucijsjes. Nu (2 jaar) eet hij karbonade en speklapjes maar wel zacht gebakken dat het nog lekker mals is. Wij waren ook erg voorzichtig maar liever dat dan dat hij er in stikt
Zoonlief kan prima eten (ook grote stukken), maar met vlees houdt hij moeite. Vooral (geruld) gehakt, door bijv. spaghetti, heeft al meermaals tot een flinke spuugpartij geleid. Kipfilet gaat ook niet altijd goed, met name als het wat taai en droog is. Dus dat soort vlees moet ik echt heel klein snijden. Heel zacht vlees gaat wel goed in stukjes, maar ik blijf vlees kleiner snijden dan dat ik dat met groente en zo doe.