vraag aan de vlinder mama s

Discussion in 'Vlindertjes van 17 - 24 weken' started by eva33, Jun 19, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. eva33

eva33 Actief lid

Dec 23, 2011
    361
    0
    0
    NULL
    NULL
    Net werden we gebeld door een goede vriend van mijn vriend. Zij zijn vanacht hun kleintje verloren met 23 weken. Afschuwelijk en we zijn er ook erg stuk van.

Nu vroeg ik mij iets af, als je in deze termijn je kleintje verliest, moet je het dan begraven, of mag je dat zelf kiezen? Hoe gaat dat in hemelsnaam? Wil hun er niet mee lastig vallen, maar er wel voor ze kunnen zijn.

Alvast bedankt voor jullie antwoord.

Eva

2. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,548
    524
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Oei wat lijkt me dat confronterend, zo'n boodschap en dan zelf al zo ver gevorderd in je zwangerschap zijn.

Je MOET het in deze termijn nog niet begraven, tenzij het pas ná de 24 ter wereld komt. (Dat kan ik niet helemaal goed opmaken uit je verhaal, of het kindje nu al is geboren of dat je vriendin nog moet bevallen)
    Volgens mij mag het wel gewoon hoor.
    Ik zou je ook even naar het aritkel over "stem voor Danique" willen verwijzen. Dat gaat ook over een meisje wat voor de 24 weken is overleden en de moeilijkheden die die ouders hebben gehad mbt kosten etc.

Goed dat je er voor hen wilt zijn, ze zullen het heel hard nodig hebben. Houd er alleen wel terdege rekening mee dat je vriendin je op dit moment mogelijk niet zou willen zien, omdat het voor haar heel erg confronterend kan zijn een hoogzwangere om zich heen te hebben. NIet dat ze er zo over denkt, maar het kan wel gebeuren, dan ben je er op voorbereid.

Heel veel sterkte!

3. Als je met 23 weken bevalt baar je echt een kind en kan je kiezen of je het kind in het ziekenhuis achterlaat (waarbij het dus gezamelijk met andere kindjes wordt gecremeerd en het as wordt uitgestrooid), of je laat je kindje zelf cremeren of begraven.
    Mijn dochter* is met 23 weken geboren en hebben haar laten cremeren, de urn met haar as staat hier in de kamer zo is ze voor altijd bij ons.

Verder heb je voor 24 geen inschrijfplicht bij de gemeente (tenzij het kindje heeft geleefd) maar je kunt er dus wel voor kiezen dat je kindje ingeschreven wordt.

Fijn dat je er voor ze wilt zijn, wat Hopmarjanneke ook al zegt, het kan heel confronterend zijn dat jij wel gewoon goed zwanger bent. Zou gewoon laten weten dat je er voor ze bent en dat jullie er ook kapot van zijn, zodat zij kunnen kiezen wanneer ze er klaar voor zijn..

4. Kaytjuh

Kaytjuh Bekend lid

May 11, 2012
    834
    0
    16
    Verzorging, werk op een afd met dementerende ouder
    Rotterdam zuid
    hay
    Voor de 24 weken mogen de ouders zelf beslissen wat ze met een kindje doen, begraven cremeren, meenemen naar huis thuis houden, in de tuin begraven ect...
    want voor de 24 weken wordt het ook niet gezien als officieel een kind voor de wet!
    tis te triest voor woorden... want je bevalt gewoon op de natuurlijke wijze en je heb gewoon een kind in je handen met alles erop en eraan.
    Wij hebben ons kindje ook verloren met 19 weken, en hebben alles in eigen hand gehouden, zonder begrafeniondernemer ertussen, we hebben gebelt na een begraafplaats en zij hebben een grafje open gelegt zodat we ons kindje zelf konden begraven zonder toeters en bellen...
    zo hebben we toch alles in eigen hand gehouden...
    Misschien heb je hier wat aan.( mochten zij het kindje willen begraven)
    heel veel sterkte de komende tijd..

5. eva33

eva33 Actief lid

Dec 23, 2011
    361
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dank jullie wel voor de reacties. Ze hebben hun kleintje laten cremeren en het nu thuis. Gelukkig gaat het redelijk met ze. Natuurlijk erg verdietig, maar ze kunnen er goed over praten, ook samen en dat lijkt me het aller belangrijkste.

Nogmaals dank voor jullie antwoord.

groetjes Eva

6. TiTaRa

TiTaRa Fanatiek lid

Aug 25, 2008
    1,016
    0
    0
    Interieurverzorgster (mooie naam voor poetsvrouw)
    Lanaken (Rekem)
    vreselijk hoe een zwangerschap zo abrupt ten einde kan komen he :( heel veel sterkte...

Share This Page