Hoi, onlangs is er bij mij pcos ontdekt. Mijn cyclus is onregelmatig en zit tussen de 28 en 44 dagen. Om een lang verhaal kort te maken, vandaag zit ik op dag 54 van mij cyclus en wacht nog steeds op mijn menstruatie. Als ik naar mijn ovu-testen kijk zou ik rond 2/11 mijn eisprong gehad moeten hebben. Ik heb ondertussen 2 urinetestjes gedaan welke beide negatief waren. De huisarts wil mij volgende week een bloedtest laten doen. Volgens hem zijn er op dit moment 3 optie's: óf ik heb 2/11 toch nog geen eisprong gehad en moet deze nog komen, óf mijn eisprong blijft uit door pcos, óf ik ben tóch zwanger en is mijn HCG heel laag. Dit laatste lijkt mij onwaarschijnlijk, maar ik heb wel last van enkele "kwaaltjes" die mij niet bekend zijn. Sinds ongeveer 1,5 a 2 weken heb ik last van heel veel slijm. Het is wit/geel en véél meer dan wat ik gewend ben. Mijn borsten zijn erg gespannen. Mijn bh lijkt te knellen en ook als ik hem niet aan hem heb lijkt het alsof ik hem nog aan heb. En dan is er nog een vreemd, spierpijnachtig gevoel aan de zijkanten van mijn buik. Komt dit misschien iemand bekend voor? En als je pcos hebt, is er dan altijd sprake van een laag HCG?
hCG wordt aangemaakt door een ingenesteld embryo. Dus in normale niet-zwangere situatie is hCG <5. Pas bij een waarde van ongeveer >20 test een urine-test positief, tenzij het van die ultra-testjes zijn, maar die zijn redelijk onbetrouwbaar helaas. Ovu-testen reageren niet op hCG, maar op LH, dat is een ander stofje. Normaal gesproken nestelt een bevrucht eitje in tussen 6dpo en 10dpo, vanaf dan wordt er hCG aangemaakt. De aanmaak van hCG verschilt van vrouw tot vrouw en van zwangerschap tot zwangerschap. Maar dat er hCG moet zijn is een feit. En wat ook een feit is, is dat het hCG elke 48-72u moet verdubbelen. Dus ook als je laag begint. Als hCG te traag stijgt, dan betekent dat in de meeste gevallen dat er iets niet goed is met het vruchtje. Afgaande op het feit dat jij twee negatieve testen hebt en inmiddels op 26dpo zou moeten zitten als je ovu-testen correct zijn, denk ik dat je niet zwanger bent. Of je al dan niet een eisprong gehad hebt, dat kan ik op basis van je verhaal niet zeggen, sorry.
Ik heb geen ervaring met PCOS, maar ik heb hier een hoop voorbeelden voorbij zien komen van dames met PCOS met positieve testen toen ze zwanger waren. Dus ik denk niet dat het gebruikelijk is om op 26dpo nog steeds negatief te testen als je wel degelijk zwanger bent. Ik vrees dat je niet zwanger bent.
Voor zover ik weet zorgt PCOS niet voor een laag HCG hoor. Het probleem bij PCOS is een tros/krans van teveel eiblaasjes en daardoor een slechte tot geen eisprong. Dat heeft niks met een te laag HCGgehalte te maken. Als je zwanger bent geworden met PCOS, kun je net zo vroeg positief testen als iemand die geen PCOS heeft.
De dames die ik ken hebben gewoon knaltesten gehad, sommige zelfs al 3/4 dagen voor NOD een zeer duidelijk streepje. Dus ik ga er vanuit dat PCOS de hcg opbouw niet beïnvloed. Waarom loop je eigenlijk via je huisarts als je PCOS hebt? Als dit door de gyn vastgesteld is gaat het doorgaans altijd via het ziekenhuis. Ik hoop voor je dat je zwanger bent natuurlijk! ps: krampjes, slijm en dergelijke ik ben ook altijd behoorlijk voor de gek gehouden door de PCOS
Ik heb ook pcos. Ik kreeg een kuur van de gyn van 10 dagen. Ben nu eindelijk ongesteld! Je lichaam kan je inderdaad behoorlijk voor de gek houden. Ik had ook steeds de hoop dat ik zwanger zou zijn nadat ik 1,5 maand bijna te laat ongesteld was. Ook meerdere ovulatie testen gedaan, maar die waren steeds negatief. Morgen begin ik aan de Clomid. Een kuur van 5 dagen waardoor er een eitje gaat groeien.
Hier had ik gewoon een knal test toen het raak was Met pcos zijn ovu testen onbetrouwbaar dus ga daar niet teveel vanuit Bij mij bleven ze constant positief
Bedankt voor al jullie reacties! Mijn ovutesten waren lang niet altijd positief. Ik heb ze afgelopen maand echt zien oplopen en ook weer zien dalen. Daarentegen blijven ze de laatste paar dagen positief. Op 2/11 had ik een piek waarna het is gedaald. Daarna verwachtte ik mijn menstruatie en heb dus ook geen ovu-testen meer gedaan. Maar omdat mijn menstruatie uitblijft toch maar weer eens gaan testen (kijken of ik daar wat meer duidelijkheid door zou krijgen?)De eerste was meteen positief en dat blijven ze.