Taxatie huis

Discussion in 'De lounge' started by Within, Apr 18, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Within

Within Niet meer actief

Er zijn hier vast wel dames die hier een antwoord op hebben.

Wij zijn bezig met een huisje. Het is een woning die flink opgeknapt moet worden, waar erfpacht op zit en een flinke lap grond er omheen.

De vorige bewoner is een oud tante van mijn man, en haar zoon heeft een makelaarskantoor die het nu beheerd/verkoopt.
    De erfpacht ligt in handen van de kerk waar wij beide aangesloten zijn en inmiddels heb ik al toezegging dat wij die voort mogen zetten. (dit staat ook in de brochure aangegeven, leden van de kerk mogen de erfpacht voortzetten)

Nu is het zo, dat het huis nu te koop staat inclusief grond, die je dan automatisch over koopt van de kerk. Dat hoeft in ons geval dus niet. Hoe krijg ik dan een eerlijke taxatie van wat het huis zelf kost?
    We hebben wel een idee wat de grond zelf kost, aangezien mijn schoonouders in dezelfde straat wonen.

Nu moet ik dus een eigen makelaar inschakelen voor taxatie, maar wat voor kosten zijn hier aan verbonden? En wat kan die makelaar dan nog meer voor mij doen?
    In principe is het idee om huurkoop voor te stellen, de makelaar staat hier ook voor open. Heb me er al goed in verdiept maar als ik nog tips kan krijgen zijn die altijd welkom.

2. Jo85

Jo85 Niet meer actief

Waarom bel je niet eens een makelaar op met de vraag wat het kost?!
    En eigenlijk dan even meerdere makelaars opbellen voor een taxatie en welke kosten hieraan verbonden zijn...

De makelaar kan veel meer voor je doen maar dat moet je willen...
    Hij kan alleen de taxatie doen maar ook als aankoop makelaar fungeren... informeer eens bij je plaatselijke makelaars.

3. pookie66

pookie66 Fanatiek lid

Mar 9, 2008
    4,888
    1
    38
    Zaanstreek
    Vereniging Eigen huis doet ook taxaties. Misschien handig om hen te raadplegen. Ook staat er veel info op hun site.

4. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Maar waarom de grond er niet bij kopen? Mocht je het ooit willen verkopen is dat een stuk lastiger als je de eigenaar niet bent, zeker als eventuele kopers niet bij de kerk aangesloten zijn. Vooral omdat de prijzen nu lager zijn.

Ik zou het dan door een onafhankelijk makelaar laten taxeren en het laten splitsen, de waarde zonder maar ook met grond.

5. Within

Within Niet meer actief

Omdat op dit moment de grond erbij kopen er voor ons niet in zit, het huis zelf kopen wel. De erfpacht is eeuwig durend dus kan de grond kan altijd nog overgekocht worden. Op dit moment zou erfpacht + huurkoop voor ons financieel het voordeligst zijn, mits de makelaar hierin meewerkt. Daar zijn we nu dus mee bezig.

6. Drieka

Drieka Niet meer actief

In het verleden heb ik ook eens een taxatie op een huis laten doen (3 jaar geleden) en dat koste rond de 400 euro dus is niet goedkoop

7. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Maar aan huurkoop zitten ook nadelen, in sommige gevallen betaal je meer dan dat je geld zou lenen bij de bank. Je bent pas eigenaar totdat hij is afbetaald en de eigenaar kan het pand terugeigenen terwijl je wel de kosten van reparaties moet betalen.

8. lin80

lin80 Fanatiek lid

Apr 7, 2008
    2,798
    1
    0
    hier koste de taxatie 475 euro. dit was een externe makelaar die alleen het huis taxeerde en verder niks voor ons hoefde te doen.

9. Arti13

Arti13 Niet meer actief

Hier via vereniging eigen huis en het kostte € 200 ( wel een aantal jaar geleden ).

10. sjak

sjak Niet meer actief

Hier werd gezegd dat het 600a700 zou kosten, maar we kregen een rekening van 475. Op alle kosten die hè maakt met een huis kopen vind ik dit niet veel geld. Het wordt in de financiering zelfs meeberekend als je dat zou willen.

11. Eylem

Eylem Niet meer actief

Hier kostte de taxatie van ons huis (eensgezinswoning) tweede helft 2012 400 euro, door een NVM makelaar. Was wel de meest uitgebreide taxatie voor NHG

Share This Page